Ang mål! - Inlärnings- och träningstips (ridtravare bland annat)

Sv: Ang mål! - Inlärnings- och träningstips (ridtravare bland annat)

ja verkligen!

Hur går det för dig, med din häst då? Gjort nåra fler framsteg? :)

Lånar tråden lite, hoppas det går bra :)

Hur tränar man "fort-som-satan-traaav" till galopp??? :cool:
:bow:

Hej! Det här var ju en jätte bra tråd! Jag har själv för bara några veckor sen ridit in min lilla travare och hon är helt otoligt duktigt. Blir alltid impad över deras kondis också. :) Så nu sitter jag och bara suger i mig alla tips.
Känner verkligen ingen det där med longeringen, det går ju bara inte!

Jag tänkte också backa till steg ett eller vad man ska säga. Hur beter ni er för att få do att stå helt stilla medan man hoppar upp? Jag har fåt för mig att det är ett vanligt travar problem, brottom iväg till träningen.
Min står snällt och vänar men inte tillräckigt länge. Vill att hon ska stå som en staty tills annat sägs.

Jag tänkte också backa till steg ett eller vad man ska säga. Hur beter ni er för att få do att stå helt stilla medan man hoppar upp? Jag har fåt för mig att det är ett vanligt travar problem, brottom iväg till träningen.
Min står snällt och vänar men inte tillräckigt länge. Vill att hon ska stå som en staty tills annat sägs.

Jag tränade i massor med det att hon ska stå helt stilla tills jag kommit upp till att börja med, numera så står hon still tills jag säger till.
Jag gjorde som så i början att så fort hon försökte gå iväg när jag skulle hoppa upp tog jag tag i henne, backade det steget hon gått och började om på nytt. Tack & lov så har jag en lättlärd liten dam :D
Lycka till!

kl
Hur tränar jag min häst som bara vill galoppera istället för att trava? Alltid i hörnen fattar hon galopp något steg och när jag rätar upp mig för att bryta av saktar hon ner till skritt. Jag tror jag nästan är ensam om att ha en travare som inte vill trava ;)

du skulle ju också kunna longera med två tömmar, då har du ju koll på yttersidan också, och om hästen drar inåt är det bara att du lättar på inner och försöker ta i yttertömmen ist. Då lär sig hästen också att gå med stöd på yttertygeln!:idea: Jag är ingen expert, men jag tycker mer om detta sättet att longera än det vanliga, eftersom min häst måste lära sig att ta stöd i yttertygeln.

Vet ej om någon har nämnt det här tidigare, men om du har problem med att hon inte trampar under sig med bakbenen så kan du göra avsaktningar i trav, alltså sakta av till skritt och skritta ett steg och sedan igång igen för då blir hon tvungen att arbeta med bakbenen. Gör så med min häst och min tränare har rekomenderat det, och det funkar bra faktiskt.

Hur uvecklar man en travares trav?Min kille kan trava rätt så lugnt-ibland-men han använder ju mest benen till att skjuta på med.När man ska ställa honom så går han antingen åt det hållet,fast jag att inte ta i tygeln mer än nödvändigt,eller så böjer han halsen,men ställer huvudet åt andra hållet.vad ska man göra åt det?

*knapplån*
funderade på det där med hästar som inte står still vid uppsittning...
Jag jobbade på i flera veckor med att få min hetspelle att stå still, det blev ju viktigare i o med att magen växte (gravid). Jag arbetade med att flytta tbx honom, men han blev bara mer stressad ju längre tid det tog.:confused:
Så jag gav upp och körde universal tricket, godis, I två dagar fick han en godis av mig medans min medhjälpare satt upp för att sedan få en godis av henne (ur handen) innan han fick gå frammåt. Efter de två dagarna fick han bara godisen ur handen efter uppsittning. Nu får han en smekning och beröm. Det har tagit mig sammanlagt 6 dagar varav 2 med medhjälpare.:bump:

Knapplånar tråden!
Nu kommer jag som startade tråden med uppdateringar!
Jag köpte boken Dressyrskolan, läste en del i den och det vi satsat mest på har blivit tvättsvampen och flytta sig för skänkeln från väggen och mot väggen i ridhuset!

I övrigt har vi tränat på volten, massor av träning på volten!
Kan säga att damen ifrån början bara sprang o sprang o sprang!
Nu har jg en pålle som försöker, hon saktar ner ocht ar i lite extra när man ber henne. Traven är helt underbar att sitta i! Galoppen går lite fort i början, men annars så jobbar hon på där med. Går på tygel, arbetar en del i form även om det är jobbigt!

Hon gör framdelsvändningar, flyttar sig för skänkeln. Tar då galoppsänkeln hon har helt enkelt utvecklats!

Har även ridit serpentiner (dock itne så mycket), ridit över bommar.
Longerat och tömkört, dock bara en gång men hon va såååååååå duktig. trots att hon itne blivit longerad innan så fattade hon på nolltid!

Kan ju säga att många poletter har trillat ner, och nu närmar det sig slutspurten (hon är mitt projekt arbete) så nu sitter jag och skriver ner en massa. Sen är det ca en månads ridning kvar innan allt ska in, och jag har en superhärlig häst!

Flummigt inlägg kan jag tänka mig. Men glad är jag!
Men fortsätt med tips. Har en travare till som skall komma igång med ridningen så fort han är frisk igen =)

Så ni med hästar med egen vilja (som min egna dam) ge för tusan inte upp. Det bästa jag gjorde va att ge henne en månads vila i vinter, efter det så har det klickat konstant! =) Så låt det sjunka in lite, men ge inte upp!!

hmm,ligger lite efter såg inte din fråga för än nu hehe typ 3 mån senare :P
men jo de går bra!lite vågit ibland så står hon stilla nu o ibland inte men har visat sig vara gätte snabb på att lära! vi har börjat träna att rida iform å sånt går toppen nu är hon börjar få upp kondisen o bygga lite muskler!:)

Jo att de är snubbliga har jag märkt!
På de andra men dena damen älskar att ut i skogen så det är ngo det hon är bäst på! Och hoppa över vattenpölar då!! Vatten kan döda!

Men kommer ni på ngt man kan skriva upp att träna på?
Vad bör jag lära henne som grundläggande?

hade samma problem med min travare i början när jag hade henne (har haft henne ett år imorgon) jag lyckades hitta 1 bäck hon absolut inte var rädd för. Konstigt nog var det den bredaste bäcken i hela skogen, men hon traskade igenom den som ingenting, sen lärde hon sig att det inte var så farligt med vatten.

I början hade min häst knappt muskler för att orka klättra upp för en lite backe, men jag tog det lungt, red mycket i lösgjord skritt, klättrade upp för små backar. Efter ett tag kom traven. hon är en dam med mycket energi så den kanske inte var den bästa i början, men den bliv bra tillslut. När hon orkade trava i form ordentligt tog vi galoppen, detta var efter c:a 4-5 månader.

/Lisa

red min nya travare i paddocken igår,lite cavaletti och samling men nehe:eek:
han springer och springer och han är så stark..hjälp:confused::confused:

kl
Hur tränar jag min häst som bara vill galoppera istället för att trava? Alltid i hörnen fattar hon galopp något steg och när jag rätar upp mig för att bryta av saktar hon ner till skritt. Jag tror jag nästan är ensam om att ha en travare som inte vill trava ;)

Först kanske man ska försöka reda ut orsaken till det.
Som jag ser det så väljer hästen alltid den lättaste och minst obehagliga vägen rent överlag. Så då är det "bara" att försöka reda ut om obehaget kan komma från något fysiskt t ex illa passande sadel/låsningar och spänningar/allmänt "låst" icke-avspänd form/taskigt rörelsemönster med låsta ryggrörelser/sned rent allmänt och ojämnt musklad, eller om det kommer från obalans.
Kommer det från obalans är det ju egentligen DU som måste rätta till dig, se till att sitta i balans med hästen och rida hästen till en bra balans, en helhet som behöver förbättras mao.
Lutar det åt något fysiskt får man försöka förbättra/utesluta den eller de pusselbitar som kan tänkas vara orsaken.

Jag har bara varit med om en travare som verkligen varit halvt omöjlig att få i galopp och i efterhand så insåg vi att den förmodligen var halt på alla fyra ben och hade stora problem med ryggen... :( (medryttarhäst och jag var nog bara i 14-årsåldern, ägaren hade väldigt lite hästvana).
Sen kan det säkert finnas lindrigare varianter av det och andra orsaker, men ryggen ser jag alltid som ett varningstecken om en häst inte vill hålla traven.

kl

Sådan var min också i början, hon valde alltid galopp före trav om hon fick en chans. Orsaken var att hon hade väldigt lätt för galopp men tyckte det var väldigt jobbigt att trava i 'ridhästform', hon hade helt enkelt inte de musklerna.
Lösningen har varit att lägga galoppen åt sidan ett tag och jobba väldigt mycket med först skritten och sen traven för att få henne att bära sig själv och gå i en lugn och bra form. Först när traven funkade bra började vi jobba med galoppen igen.
Nu funkar det för det mesta, men hon kan fortfarande bli spänd och "fembent" i traven ibland efter en galopp. Då tar jag ner henne i arbetstrav och rider volter, skänkelvikningar etc så hon får annat att tänka på, och då brukar hon hitta tillbaka till en ren trav igen.

Tålamod är nyckelordet ;)

be någon att spring/gå med hästen medan du longerar honom gör så några gånger men för varje gång så ska medhjälparen gå/spring närmare dig med en meter så till slut lär han sig att springa i en cirkel :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: LuckyMe
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama