Ang mål! - Inlärnings- och träningstips (ridtravare bland annat)

Sv: Ang mål! - Inlärnings- och träningstips (ridtravare bland annat)

Hej! Då vill jag klämma in frågan, hur lär jag mitt varmblod att bli longerad? Han förstår inte alls, utan stannar eller så följer han efter mig. Visserligen väldigt gulligt när han svansar efter mig, men otroligt frustrerande.
OBS! jag har sällan möjlighet att ha hjälp, så ett knep som går att utföra på egen hand vore guld värt.:)

Jag började med att "visa" han vägen genom att leda han på en volt. När jag hade gått några varv för att visa han, gick jag så småningom in mot mitten och hade piskan mellan mig och hästen så jag "tryckte" han ifrån mig. När hästen fattar det så gör du precis som vanligt. Håll tömmarna och piskan i ett V och se till att hästen hela tiden driver frammåt. Min häst vill gärna vända sig innåt mot mig och stanna när han går i vänster varv (hans sämsta sida). Man kan ta hjälp av halsförlängare och inspänningstyglar för att hålla hästen "stadig" samtidigt som man visar vägen. Detta är ett jättebra exempel på att bygga upp en travares ryggmuskler, tänk på att när hästen söker sig framåt med hjälp av halsförlängaren, ha hela tiden fokus på tempot. Det kan lätt bli att de sänker huvudet och sänker då också tempot och börjar sacka. Det är viktigt med ett ganska raskt tampo för balansen. Kräv inte för mycket i början och tänk på att piskan bara är en förlängd arm och inget man ska hota hästen med, detta gör den bara frustrerad. Prova med halsförlängare och se. Det är mitt bästa tips. :)

Lycka till!

Hej :) Jag har ett 3årigt sto som jag håller på att rida in lite försiktigt, hon tränas för att kunna kvala så småningom (typ i februari). Hon är rätt stressad, men har blivit lugnare nu sen jag har börjat rida henne, men nu har jag slut på fantasi, jag känner att jag bara gör samma saker hela tiden med henne och vill ju inte att hon ska bli uttråkad. Rider mest i skogen, har blivit några varv på volter men hon blir ganska stressad av det så jag hinner bara nått varv sen blir hon jättestressad och far mest bara runt som en galning.

Jag har provat longera henne. Såg att någon annan i tråden hade ungefär samma problem som jag, hon bara går bakom mig och förstår ingenting, och när jag väl får ut henne på en volt så förstår hon inte att hon måste gå på en rund volt och försöker springa därifrån. ;)

Då hon inte är riden alltför länge så skulle jag vilja ha lite tips på enkla övningar man kan göra, dels för att få henne (ännu) lugnare och för att få ordning på rygg och rumpmusklerna :)

tacksam för idéer :)

Då hon inte är riden alltför länge så skulle jag vilja ha lite tips på enkla övningar man kan göra, dels för att få henne (ännu) lugnare och för att få ordning på rygg och rumpmusklerna :)

tacksam för idéer :)

Om hon är stressad så kan det kanske hjälpa att hålla henne syssel satt...
altså så att hon inte hinner stressa upp sig på saker.
du skulle knaske kunna göra en slags bana typ "kanske börja med en bom som hon ska över sedan lägga några stora serpentin bågar och avsluta med en vålt tillbaka och sedan halt"
det kan hjälpa för då får hon annat att tänka på och försöka lösa,gå gärna med henne runt den väg du tänkt rida så hon har gjort det "med dig" en gång.

Sen har jag ett litet problem med min travare om någon har lite bra tips,
hon vill inte stå still när jag hoppar upp,ibörjan gick det bra men du funkar det knappt alls!
hon kan grunderna när man rider rätt så bra men vi han aldrig komma till gallop.någon som har ett bra tips?

Sv: Ang mål! (ridtravare bland annat)

Nej det är det som är så fiffigt. Jag lärde min travare framdelsvändning tack vare svampen.

I början går det massa fram och lite åt sidan men efter hand så blir det rätt. Och kan de inte framdelsvändning så är det viktigt att de i början får massa beröm vid minsta lilla rätt håll.

Den här övade jag med min travare som tyckte det var pest och pina och bara stressad! :p Sen gillar jag personligen iofs inte att överdriva framdelsvändningar (utan bara öva in så hästen "kan" själva momentet för att lära den skänkeln men sen inte öva då och då utan nöja sig så).
Jag skulle hellre göra samma moment med bakdelsvändningar! Mycket logiskt för att lära sig rikta in framdelen efter bakdelen, fast lite väl svårt i trav och galopp kanske. Räcker med 1/4 bakdelsvändning.

Den här övade jag med min travare som tyckte det var pest och pina och bara stressad! :p Sen gillar jag personligen iofs inte att överdriva framdelsvändningar (utan bara öva in så hästen "kan" själva momentet för att lära den skänkeln men sen inte öva då och då utan nöja sig så).
Jag skulle hellre göra samma moment med bakdelsvändningar! Mycket logiskt för att lära sig rikta in framdelen efter bakdelen, fast lite väl svårt i trav och galopp kanske. Räcker med 1/4 bakdelsvändning.

Tror det står i boken där jag läste det att man även kan göra den som bakdelsvändning. Givetvis blir det lite svårare. Men denna övning passar ju absolut inte alla hästar utan man får ju testa sig fram. På min vallack fungera det kanon bra men sedan får vi se om det fungerar på min märr det vet jag inte.

Sen har jag ett litet problem med min travare om någon har lite bra tips,
hon vill inte stå still när jag hoppar upp,ibörjan gick det bra men du funkar det knappt alls!
hon kan grunderna när man rider rätt så bra men vi han aldrig komma till gallop.någon som har ett bra tips?

Jag kanske måste testa det, men jag har bara tillgång till "ridbana" tills snön kommer, finns nämligen ingen ordentlig ridbana i närheten som man får använda sig av, utan vi rider i en relativt jämn hage istället. Finns lite bommar och sånt där, ska testa på lördag eller söndag. Har även börjat fundera på att tömköra henne också för att träna upp henne på volt innan jag börjar rida "ordentliga" pass på volter så hon har en chans att lära sig utan att vara stressad, då hon är mycket lugnare när man "finns i närheten" på marken :)

Jag har samma problem som du med att hon inte står still vid uppsittning, jag hade aldrig klarat mig utan andra i stallet som kan hjälpa mig när jag ska upp. Från början var vi tre stycken varje gång jag skulle upp, en mitt framför, en på höger sida och så jag på vänster sida, de andra fanns bara där för att hålla koll på henne, och vi va nog med att det alltid var jag som rättade henne när hon gick iväg eller backade iväg. Nu är det "bara" jag och en till, fast hon står still nu ( :) )och den andra personen finns bara där som stöd på andra sidan ifall hon skulle få för sig att springa iväg.

Det fungerar för mig, men det är ju inte alla som har tillgång till extrafolk varje gång man ska upp på hästen. Annars är det nog bara tålamod som gäller, var noga med att rätta henne när hon går framåt/bakåt/åt sidan så hon hamnar i ursprungsläget, och går hon iväg när du ska försöka ta dig upp igen så är det bara att börja om. Fruktansvärt jobbigt, men det är väl det enda som fungerar om man inte har någon som kan hjälpa till. Och det lönar ju sig i längden :)

Tror det står i boken där jag läste det att man även kan göra den som bakdelsvändning. Givetvis blir det lite svårare. Men denna övning passar ju absolut inte alla hästar utan man får ju testa sig fram. På min vallack fungera det kanon bra men sedan får vi se om det fungerar på min märr det vet jag inte.

Ja det är klart. På förra kusen hade det nog gått bättre. Å andra sidan för att han tycker det är lättare att flytta ut rumpan än att belasta rumpan! :angel:
Den som blev stressad har tvärtom lätt för att sätta benen tätt ihop à la sätta krokben för sig själv men svårt att flytta dom utåt eftersom han har bakbenen ganska tätt "naturligt" och då blev han förmodligen ledsen när man flera gånger per varv på en volt ville göra det toksvårt för honom! :p
Själv gillar jag inte övningen av anledningen första kusen skulle ha gillat den - det är lätt att lära sig flytta ut baken men gör man det en del är det lätt hänt att man sen inte får dom göra rätt senare i utbildningen när man ska göra samlande sidvärtsrörelser.

Hmm det har du förståss rätt i. Vi kom aldrig så långt pgrund av bakbens problem.

Hmm det har du förståss rätt i. Vi kom aldrig så långt pgrund av bakbens problem.

Känns väl egentligen inte som en fråga om rätt och fel, men efter en massa tjat från tränarna om att bakdelen tvärar i öppnor på volt t ex så passar man sig! :p

Känns väl egentligen inte som en fråga om rätt och fel, men efter en massa tjat från tränarna om att bakdelen tvärar i öppnor på volt t ex så passar man sig! :p

Hmm jo det är ju sant förståss.

Men sedan ska man ha i åtanke att ingen övning ska man tjata sönder. Utan när hästen kan den så ska man inte hålla på att älta i tid och otid.

Håller med om att man inte ska "träna sönder" något -alls. Men även om man rider en övning ofta kan man undvika att hästen blir less genom att rida aktivt och varierat, variera övningar under ridpasset.
De flesta övningar har ju ett syfte - om man rider samlande rörelser eller lösgörande rörelser så räcker det ju knappast med en övning varannan vecka för att ta sig igenom det och få någon märkbar skillnad i fysiken. Fast du kanske tänkte att man rider samma sak men varierar övningar för den rörelsen?

Samma sak (t ex skolorna) kan man ju hitta på nästan obegränsat med övningar till med lite fantasi, just för att undvika att hästen blir less.

När det kommer till lösgörande övningar så finns det massa medolika varianter så det är ganska svårt att öva ihjäl hästen med. Är rätt trött och irriterad just nu så jag vet nog inte vad jag menar alls.

Jag kanske måste testa det, men jag har bara tillgång till "ridbana" tills snön kommer, finns nämligen ingen ordentlig ridbana i närheten som man får använda sig av, utan vi rider i en relativt jämn hage istället. Finns lite bommar och sånt där, ska testa på lördag eller söndag. Har även börjat fundera på att tömköra henne också för att träna upp henne på volt innan jag börjar rida "ordentliga" pass på volter så hon har en chans att lära sig utan att vara stressad, då hon är mycket lugnare när man "finns i närheten" på marken :)

Jag har samma problem som du med att hon inte står still vid uppsittning, jag hade aldrig klarat mig utan andra i stallet som kan hjälpa mig när jag ska upp. Från början var vi tre stycken varje gång jag skulle upp, en mitt framför, en på höger sida och så jag på vänster sida, de andra fanns bara där för att hålla koll på henne, och vi va nog med att det alltid var jag som rättade henne när hon gick iväg eller backade iväg. Nu är det "bara" jag och en till, fast hon står still nu ( :) )och den andra personen finns bara där som stöd på andra sidan ifall hon skulle få för sig att springa iväg.

Det fungerar för mig, men det är ju inte alla som har tillgång till extrafolk varje gång man ska upp på hästen. Annars är det nog bara tålamod som gäller, var noga med att rätta henne när hon går framåt/bakåt/åt sidan så hon hamnar i ursprungsläget, och går hon iväg när du ska försöka ta dig upp igen så är det bara att börja om. Fruktansvärt jobbigt, men det är väl det enda som fungerar om man inte har någon som kan hjälpa till. Och det lönar ju sig i längden :)

ok jag hoppas att det funkade! :)
Jag ska testa det du tipsade mig om,ska fråga några om du är villiga att hjälpa mig.
Det var ett riktigt smart tips att alltid flytta tillbaks henne till utgångs läget,
har försökt lite så inann men jag måste träna mer helt klart!
det krävs tålamod från mig helt enkelt...ska testa idag eller på måndag,det får ta den tid den tar! Tack!!:laugh:

Det gäller bara att ha mycket tålamod när dom springer iväg när man försöker ta sig upp, hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig, det underlättar väldigt mycket och man hinner inte bli lika frustrerad själv innan man tagit sig upp ;) Min lilla knasboll har ju blivit myycket bättre, men vi har en bit kvar tills hon kan stå helt stilla.

Jag har inte kunnat rida nånting på hela veckan då hon klantat sig i hagen och går med ett lagom stort sår just vid hovranden som går upp så fort hon rör sig, men det börjar se bättre ut nu så hon ska nog överleva detta bakslag, fast jag tycker det kom ganska lämpligt eftersom hon behöver vila från ridningen när det gått så bra på sistone. Men jag ska prova det du skrev nästa gång jag rider! :)

Det gäller bara att ha mycket tålamod när dom springer iväg när man försöker ta sig upp, hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig, det underlättar väldigt mycket och man hinner inte bli lika frustrerad själv innan man tagit sig upp ;) Min lilla knasboll har ju blivit myycket bättre, men vi har en bit kvar tills hon kan stå helt stilla.

Jag har inte kunnat rida nånting på hela veckan då hon klantat sig i hagen och går med ett lagom stort sår just vid hovranden som går upp så fort hon rör sig, men det börjar se bättre ut nu så hon ska nog överleva detta bakslag, fast jag tycker det kom ganska lämpligt eftersom hon behöver vila från ridningen när det gått så bra på sistone. Men jag ska prova det du skrev nästa gång jag rider! :)

ok ;)
hoppas att såret kommer läka bra...inget vidare att få det vid kronranden,
men som tur är så läker det iftast rätt bra ;)

Kunde rida henne igen idag, tömkörde en liten stund innan jag red för att prova få henne lugnare. (Red med både bomull och "toppluva" för att testa om hon blev lugnare idag, och det fungerade jättebra :) ) Tömkörningen gjorde jag endast till nånting roligt, gick runt nått varv på volter och snurrade runt på banan och hon förstog nog inte vad hon gjorde eftersom det va första gången :p

Men hon har blivit mycket lugnare nu, sänkt mängden kraftfoder eftersom hon inte går särskilt hårt nu. Har suttit och läst lite andra inlägg här i tråden och hittat en del grejer jag ska prova :) Förhoppningsvis blir det häst av henne också ;)

har inte hunnit testa det tips du gav mig...har haft lite problem i skolan.
men ska testa imorn!

Jag har oxå problem med att min häst inte vill stå still vid uppsittning. Jag har mycket sällan hjälp när jag ska ut och rida. Mitt knep är att ställa hästen med huvet mot stall väggen när jag lyfter upp foten i stig bygeln, när jag sen hänger vid sidan på hästen så kortar jag inner tygeln så att om han börjar gå så går han runt mej. Jag lägger inte benet över ryggen på honom förän han står still, han har börjat lära sig det nu och det tar kanske två minuter att sitta upp. Innan tog det nog närmare tio minuter :grin:

Jag har dock problem med stallväggar då stallet är ganska stort, mycket vagnar och allmänt skräp som ligger och är i vägen, dock finns ju stalldörren, men det känns inte säkert då det ofta är mycket spring i dörrarna.

Måste få skryta lite över min lilla! :angel: Hon har blivit hur duktig som helst i ridningen nu! Tar det jättelugnt med henne, hade kunnat gå fortare fram men jag har ingen brådska nu när vinterträningen ändå drar igång. Hon är lugnare och coolare än vårat äldre ridsällskap, hon fattar inte varför det andra stoet börjar hålla på stressa och tittar bara på henne :p Lilla skrothögen har börjat arbeta ordentligt i skritten nu, trampar på bra och försöker rätta sig efter vad jag ber om. Hon är gudasnäll så länge man inte är och petar eller tar i henne för mycket (typiskt tjuriga ston.. :P)

Har börjat rida 8-volter och hon börjar förstå vad dom går ut på också så det är bara roligt att åka till stallet och rida nu för tiden! (Köra också för den delen, då hon är en sån som gärna visar sig från den bättre sidan då hon körs, springer "i form" och tar ut stegen så hon knappt hinner med sig själv :p) Tänkte börja klättra lite försiktigt i mindre backar också så hon får lite bättre med muskler, men vi har lite bekymmer att ta oss ner, hon tror typ att det är som att gå på en plan väg så hon bara går på utan att tänka på var hon sätter fötterna och snubblar större delen av vägen neråt, så det är ju också nånting jag har att jobba på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: LuckyMe
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama