Ang löshoppning

Kaki

Trådstartare
När ni löshoppar... Hur ställer ni hinderna? Har ni ett räcke, ett galoppsprång och sist en oxer? Eller har ni två galoppsprång emellan? Hur högt har ni det första hindret? Förklara hur ni bygger och gärna hur långt ni har emellan också! :idea:

Sv: Ang löshoppning

när jag löshoppade min nu 3 åriga tjej så hade jag ett litet kryss in på kanske 30-40 cm. sen 2 galopp språng och sedan ett räcke som blev oxer sen. kan tillägga att hon e 160 cm

Du kommer inte ihåg hur långt du hade mellan krysset och räcket/oxern?

jag har inte en aning... de va min tränare som hjälpe mig.. jag eså dålig på avstånd och sådant. men i någon tråd måste det ju stå.

Jag löshoppar inte så ofta, men ofta brukar det bli kryss in, ett galoppsprång och sedan räcke som byggs på till oxer.

Avstånd – Stor häst

Mellan travbommar 110-120cm.
Travbom innan hindet: 2,4-2,5m
Galoppbommar: 2,75-3m
Galoppbom före hinder: 3 m
Galoppbom efter hinder: 3.5 m
Studs: 2,75-3m.

Kombinationer:
1 galoppsprång ca 7m
2 galoppsprång ca 10,25m
3 galoppsprång 14m
4 galoppsprång 17,5m
5 galoppsprång 21m
6 galoppsprång 24,5m

Sen får det naturligtvis justeras lite efter hur höga hindrena är samt hur storgalopperad hästen är.

vad har du för syfte med din löshoppning?
oftast brukar det vara ett hjälphinder på ca 70 cm och 7 meter(varierar från häst till häst men på ett ungefär, och det är ett galoppspång) emellan till nästa hinder som vanligtvis är en oxer. :smirk:

Och innan hästen kommer till hjälphindret ska den ha en rak linje gärna med ca 3 raka galoppsprång ur kurvan, ännu viktigare för unghäst med halvtaskig balans. annars finns risk att den kommer helt fel och blir osäker i hoppningen.

Sen ska man naturligtvis sluta när hästen varit duktig och helst inte hoppa mer än 8-9 spång för att minska risken att den tröttnar.:cool:

Jag brukar ha ett litet hjälphinder först i form av ett räcke. Tycker inte om att ha kryss som hjälphinder, drar hästen ut på sidorna blir det så mtycket högre. Första hindret ska ju bara vara en hjälp till andra hindret. Hinder nummer två brukar jag ha ha ett stigsprång/oxer. Avståndet brukar vara drygt 7 meter har jag för mig, till min storhäst.

Och sedan som lilla_myran skrev så brukar jag försöka ha en lite längre raksträcka mot hindret.

Det beror lite på varför jag löshoppar. Oftast görs det bara som träning inför unghästtest eller lite variation på vanliga träningen. Jag brukar köra den klassiska varianten med hjälphinder på 50-70cm ett galoppsprång och sen en oxer. Avståndet till ett normalstort halvblod är 7.5m. Detta avståndet är det som används på unghästtester som mall-de kan länga och korta, men det innebär oftast att hästen får poängavdrag.

Tack för alla svar :)

Mitt syfte är att han ska ha kul ;) Inget speciellt med andra ord. Eller möjligtvis så att han får hoppa lite högre utan en störande smörklick (mig) på ryggen, haha. Själv vågar jag typ hoppa MAX 130 än.

Har bestämt mig för hjälpkryss, 7,5m (storgalopperad), räcke/oxer. Det blir nog lagom långt för honom. Kanske får jag länga lite när det blir högre... Löshoppar i föreningens ridhus så det är gott om plats både innan och efter hinderna. Jag skulle nog få rum med 2 studs, 1 gsprång, räcke, 2 gsprång, oxer och ändå ha nog med plats. Men jag skulle aldrig orka bygga fram så mycket :p Sen om något blir fel in så blir ju allt fel :crazy: Fattar inte hur någon vågar ha så mycket i rad...

Avstånd som man använder sig av på 3-årstest är mellan 6.80-7.50m, där det kortare avståndet kan medföra poängavdrag på betyget teknik/förmåga då man tror att hästen kanske inte har en tillräckligt stor galopp samt kapacitet för att övervinna stora hinder och klara normala/långa distanser mellan hindrena.

Vid löshoppning underlättar det om man är i ett ridhus som är 20*40 m, eller om man kan spärra av ett större ridhus till det måttet.
När man bygger, bör det vara ca 18m från kortsidan fram till första hjälphindret, som bör ligga på ca 70 cm, (Om hästan har löshoppat förut), Därefter bestämmer man ett ungefärligt avstånd till oxern, anpassat efter hästens galopp kvalite, Stor/normal/liten. Normalgalopperade hästar brukar hoppa på ca 7.20m. Efter 3-4 språng måste man ha klart för sig om detta avstånd är bra för denna häst, annars bör man korta/länga avståndet för att underlätta för hästen innan hindret blir alltför stort. Det finns en artikel i Hippsonarkivet om löshoppning samt en banskiss.
Lycka till!

Okej, vi kan spärra av med en plastvägg som man drar fram men då är jag rädd att det blir trångt från hörnen både före och efter. Så vi får se. Men jag ska iaf bygga hjälpkryss(ca 50cm i mitten), 7,5m (storgalopperad), räcke/oxer.

jag har räcke 1 galoppsprång oxer, minns inte exakt hur långt jag har, men de är alltid lite längre än vad jag har när jag sitter på ;)

hjälphindret ska vara max 70 cm. 70 cm är nog en fördel om du ska löshoppa honom på 130 och högre. På ett galoppsprång emellan är det oftast 7-7,5 meter. :)

Okej, men då har jag hjälphindret på 70cm då :) För det läär bli högre än 130 :angel: :rofl: LÄNGTAR! :D

Åh, dom där måtten ska jag allt skriva ut och ha som lathund på tävlingar :D

Vi löshoppar våra hästar (2 och 3år) mycket på serier. Vi bygger en långsida med både bommar och studs. Däremot väldigt sällan enbart två hinder eller högt. Man märker skillnad på spciellt 2-åringen hur han utvecklas. Där han i början hade koordinations svårigheter med sina långa ben och stora kropp, nu enkelt tar sig igenom en serie. Viktigt är dock att man gör avstånden så det passar hästen och håller låg höjd tills hästen har kommit på iden med det hela. Att göra det för svårt kan i resultera i en osäker häst som inte vill hoppa alls.Och att man avslutar i tid. Att hoppa serier är väldigt ansträngande. Löshoppar gör vi en gång i veckan.

Ok, nästa gång kanske jag bygger en längre serie då :) Men idag så blev det bara ett hjälphinder och en oxer. Samma uppbyggnad som på treårstesten då det var en treåring med och skulle hoppa. Min häst skötte sig jättebra och tyckte det va kul :) Pressade honom ingenting idag så det blev upp till 150, kändes onödigt att hoppa högre.

Tack till alla som skrivit i min tråd! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 926
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 585
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka