ang. korsningsavel med araber/fbl

lizan

Trådstartare
Moderator
hoppas inte det här diskuterats, ursäkta isf.. :o

men många är ju emot korsningsavel, vilket jag inte tänker säga något om i sig.

men just korsning med fullblod och araber borde väl vara lite "annorlunda"? eller?

jag menar, man korsar väl (och har gjort i alla år) in både araber och fullblod i de flesta raser som finns?

men är det då ändå fel att ta en korsning med araber/fbl?
är det bara "rätt" om man har ett mål med det som resulterar i något för rasen i sig?
eller tycker många av er att det är ok med korsningar med fbl och araber?

(inom rimliga gränser såklart, kanske ingen shettis-fbl då, men som en annan tråd, nf-arab)

Hej, jag hoppas att alla som sysslar med avel är mer intresserade av att förbättra framtida generation än att experimentera. Att man lägger in fullblod (oavsett om det är arabiskt eller engelskt eller angloarabiskt) i andra raser såsom halvblod eller svensk ridponny är för att få fram en högpresterande sporthäst. Man kan inte ha för tunga raser.Dagens hästägare kräver annorlunda av sina hästar än vad man gjorde för 30 år sedan. Jag tycker det är ok med korsningsavel när den ger ett syfte (t.ex svensk ridponny) och man använder sig av godkända hingstar. Varför? Jo eftersom de har en bakgrund och en exteriör som främjar nästkommande generation. I icke godkända hingstar vet du inte vad som finns bakom vad det gäller t.ex nedärvbara sjukdomar och defekter. Naturligtvis ska man även använda sig av ston som är lämpliga för avel, vilket inte alla är.

jo det vet jag. :smirk:

jag menar när man korsar fbl eller araber med andra raser.

tex en NF som det var på förslag i en annan tråd om att korsa.

Jag gillar inte korsningar så mycket. Särskilt inte typ arab med nordvensk eller något liknande.
Tycker man ska hålla raserna så rena som möjligt. Men sen har vi ju halvblod som bara är en korsning ;)

som någon sa så tycker jag också att det är OK att korsa in araber/fullblod när man har ett utarbetat syfte med aveln, de raserna har ju länge använts som förädlare i många andra raser. nu har vi ju kommit en bit på väg med den svenska ridponnyn, så där är det inte lika nödvändigt längre att korsa in renrasiga hingstar.

och när det ju finns så många fina individer som är renrasiga förstår jag inte varför man ska korsa t ex NF/arab.

men korsar man ett hbl med en fbl, blir det inte en hbl då? (kan inte så mycket om vad som räknas som hbl dock)

är då hbl en dålig ras? eftersom det är korsningar?

och okej jag kan förstå om man inte gillar att korsa alltför "grovt", tex en ardenner-arab. men en NF är ju mer lik en arab..

och nu vet jag inte om jag har rätt igen, men är inte en quarter-fullblod en appendix quarter, det är väl också en "bra" ras. varför är det ok med vissa raser, men inte med andra? :)

vet väl inte riktigt vart jag vill komma med det här.. bara kom o tänka på det! ;)

När det gäller halvblod är det en OK korsning, eftersom man ställer krav och har uttalade mål. Man går inte till närmsta, billigaste hingst och hoppas att det blir bra.

Jag är possitivt inställd till nästan alla former av korsningsavel som är medveten och bedrivs av kunniga människor med uttalade mål. Nu vågar jag inte lita på varken människors kunskap eller goda vilja och är därför för regelverk som stävjar de vildaste idéerna.

Det är synd när folk korsar bort gamla raser eller använder individer (särskilt ston) som skulle vara värdefulla för avelsbasen inom sin egen ras.

men avel med första bästa billigaste hingst är ju inte bra vad det än är för något, renrasigt eller korsning, väl?

och jag menar ju inte att vi ska släppa allt fritt. :)

men jag undrar varför det är ok att inom vissa raser korsa in araber o fbl, men inte inom andra! :D

(fast det här borde kanske ligga på avel? :confused: )

Det beror väl dels på vad man är ute efter - i en sporthäst där man vill ha lättare hästar och en viss typ av uthållighet har fullblod något att tillföra - dels på var rasen står i sin utveckling - är de egenskaper man önskar att rasen ska ha redan konsoliderade och avelsbasen god, kanske man inte behöver använda fullblod

Sedan finns ju också frågan om det man vill ha är en slutprodukt eller ett steg i ett mer långsiktigt avelsarbete. Fullblod har ju inte mycket att tillföra t.ex. shireaveln, men på de britiska öarna tillverkar man ibland sporthästar som är korsningar mellan fullblod och kallblod

Min unghäst är efter Oldtimer xx. Han är registrerad fullblod. Obs att hingsten ska vara godkänd för halvblodsavel! Vet inga araber som är det nu för tiden? :confused: Men det finns ett antal fullblod.

jo..
men om man nu vill korsa sitt hbl med ett fbl, då är det väl ingen som säger något om det? eller?

men vill någon korsa sin arab med en nf, då är det fel?

jag förstår liksom inte skillnaden.
och vill gärna ha den förklarad! ;)

förstår dock skillnaden om man tex vill korsa NF med en shettis.

men hbl och fbl ligger närmre varandra rasmässigt än vad arab och NF gör. att avla in fullblod i halvbloden görs för att förädla rasen, typen osv, men hur befogar man att araber korsas in i NF-rasen när den ändå ses som "färdig" (eftersom en arab/NF-korsning inte kan reggas som renrasig NF)? vill man då ha en ädlare ponny får man vända sig till en annan ras.

i övrigt håller jag med Egot.

Just araben är ju en sådann ras som används mycket för att förädla raser, både på ponny och hästsidan.
På ponnysidan finns det många framgångsrika ponnyer med mycket arabblod.
Jag personligen tycker inte att det ärfel att korsa raser, så länge man har klart för sig vad man håller på med och vad man har för mål med avkomman, dock med vissa begränsningar, raser som tex. islandshästar skulle jag aldrig tänka mig syftet med att korsa in flera raser.

Jag tänker ta antingen en halvblodshingst eller engelskt fullblodshingst till mitt arabsto sen när det bli aktuellt, då hon har alla de egenskaper som jag tycker är positiva men hon kommer inte att räcka till på tävlingsbanan. dessutom vill jag ha en häst som inte är 170 cm stor, vilket de flesta halvblod är idag.
Jag vet att det finns många som tänker lika som jag, och så länge man har klart fö sig vad man vill göra med avkomman och inkorsandet av raser leder till en "bättre" individ så tycker jag det är okej med kosrningar (inom vissa gränser) även om de kan verka udda ibland.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
L
Avel Tror nog denna tråden hamnar rätt Undrar varför det blir sånt tjafs när det gäller korsnings avel med PRE ??? Jag menar i dom...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: caballus
·
F
Övr. Hund Det verkar vara vanligare än någonsin med blandisavel och ofta tycker jag man hör att "jamen det är en godkänd ras i USA", tex om...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 262
Senast: Dentaku
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar