Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

Sv: Re: Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

Jag personligen bryr mig inte om hur hunden ser ut, bara den duger till sitt syfte. MEN eftersom jag vill kunna ta Ch-titlar så vill jag ha en hund som kan gå i utställningsringen också, en snygging.

Men ta då ex labbe igen. Jag vill ha en funktionell labbe, smärt och smidig, utställningsdomaren vill ha en tunna på 4 tandpetare... Inte ens en fet DP-labbe kan ju få en etta i den ringen, ännu mindre min lilla engelska import, hur duktig den än är i skogen.

Men det är ju samma sak man hör inom brukset "bara jag får min tvåa". Hade jag kommit ut ur ringen med en tvåa så hade jag dött av skam, det är en förlust för mig som enbart fått ettor. Hade jag haft en labbe hade jag nog tänkt annorlunda, men jag har själv köpt hund från en uppfödare som fokuserar på funktion och utseende.

//E

Sv: Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

Med risk för att bli hängd! :smirk:
Har en blandrastik, kosning chihuahua och kanintax, mest tax i. Och henne tänker jag , ve och fasa, para med en shih-tzu!

Varför? Jag tycker att det är bra för tiken att få valpar, tycker att de mognar på ett annat sätt, och det är en naturlig sysselsättning för dem att fostra valpar. kan jämföra mitt argument med att ma på många djurparker i sverige parar brunbjör trots att marknaden är så liten att de flesta ungar tvingas avlivas, man ser det som så pass viktig miljöstimulering att det är värt det.

Varför en shih-tzu då? varför inte kanintax eller chihuahua som redan finns i henne? Har helt enkelt inte tillgång till en chihuahua hane, vill inte para med tax eftersom hon har starka jaktinstinkter, och vet inte många som jagar med hund storlek mini!! alltså är det troligen lägenhetsfamiljer som vill köpa valparna. Shih-tzun är idag en sällskapshund, som kräver förhållandevis lite när det gäller motion och aktivering, känner dessutom en trevlig hane!

Är övertygad om att det kommer bli bra!

//Tina

Är tiken röntgad, ögonlyst och väl undersökt av veterinär ?

Är hanen du tänker använda undersökt likt ovan ?

Om du svara nej på något av ovanstående är du otroligt oseriös .... Om du svara Ja så har du iallafall täntk till lite längre än många uppfödare.

Sedan ditt resonemang om att det naturligt för dom att fostra och få valpar :

Jag kanske missförstod dig, men i en vargflock föder endas ledarhonan valpar så att använda ditt resonemang håller inte, det skulle ju i princip betyda att alla andra tikar i flocken inte har det tillräckligt bra ? Och det tror jag inte ett dyft på.

Nej att tiken skulle mogna och att den behöver detta vet jag inte vart du får ifrån, hur många tikar som får valpar har du studerat eftersom du kommit fram till en sådan sak ?

Senast ändrad:

Är tiken röntgad, ögonlyst och väl undersökt av veterinär ?

Är hanen du tänker använda undersökt likt ovan ?

Om du svara nej på något av ovanstående är du otroligt oseriös .... Om du svara Ja så har du iallafall täntk till lite längre än många uppfödare.
:bow: :bow: :bow:

Oavsett vilken avel man sysslar med, ras eller blandis, är det endast oseriösa som parar utan att deras djur är veterinärundersökta och att man vet vad som ligger bakom hälsomässigt. :cool: Olyckor händer alltid, men man får tänka till lite så man inte sprider dåliga gener och sjukdomar hur som helst. :eek: Alla raser har defekter, om man har en blandis ska man iaf ha kollat upp ev. "avelsdjur" vilka problem respektive ras i blandningarna har och få en extra koll av dessa innan man tar valpar. Det är väl ingen som medvetet avlar på höft- och ögonproblem? :confused: :crazy:

Jo då det finns folk som avlar hej vilt med vetskapen om höfledsfel ...

Calazirya skrev:
Jo då det finns folk som avlar hej vilt med vetskapen om höfledsfel ...

Ja jag vet en som gör det..har ringt jordbruksverket men eftersom det är hon inte är med i SKK så kan de tyvärr inte göra någo och jag tycker det är för j-vligt :(

Många rasen har inte det kravet heller, att dom måste vara HD fria, det är en REKOMENDATION men inget krav .. Vilket också är lite skadalartat

Calazirya skrev:
Många rasen har inte det kravet heller, att dom måste vara HD fria, det är en REKOMENDATION men inget krav .. Vilket också är lite skadalartat

Ja jag tycker det borde vara lag på att röntga hundarna innan de börjar avlas på.

lite skandalartat??? raser med problem är det väl det minsta man kan begära....dessutom har jag hört ( vet inte sanningshalten) att en del raser får avlas med HD fel pga att det inte finns "rena" avelsdjur att tillgå...stämmer det?

Får och får, för vissa raser finns ( som jag skrev ) inget KRAV bara rekomendation på HDfri status

:crazy: Då faller de under kategorin oseriösa. :devil: Tyvärr kollar ju inte alla valpköpare att föräldradjur + uppfödare är sunda utan köper en gullig valp. Den som alltid kommer i kläm är djuret. :cry: När vi skaffade senaste valpen hamnade vi till slut i Finland innan vi hittade vad vi ville ha och som passade tidsmässigt. :D

Vanliga blandisar idag är schäfer och rottis!

Även småhundsblandisar med chinese crested är vanlig. Men priserna på dessa är svindlande.

Även blandisar med olika typer av staff(?) är vanliga.

Jag tror att de som köper blandis vill ha en familjemedlem fört och främst. Sedan inte lägga ner en mindre förmögenhet på valpen.
Jag har haft blandras och det var myyycket hund för pengarna. Riktigt riktigt fin, men också mer jobb än vi kunde tro från början.

Nu har jag en renrasig chinese crested, han är lika fin och mysig han

Eftersom jag jobbar med skydd så ser jag att blandraser har mt problem.Annars ser jag ingen större skillnad när det gäller allt det andra.:bump:

Oj vilken gammal tråd du hittat! Första inlägget 2004-02-21 och sista 2005-07-20... ;) :D

Hmmm.... bra där!Bara för att människor säger en sak så betyder inte det att alla andra lyssnar det är många som kommer till skydd med sina blandisar.Där testar man det mentala.:eek:

Svarar ett par år sent här :angel:, men att vissa collies är överkänsliga mot Ivomec har absolut ingenting med deras huvudform att göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Övr. Hund Hejsan! Jag har två tikar som jag vill ställa ut igen. Den ena tiken är en riktigt snygging och har visat att hon tycker det är kul o...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?