Jaha...
jag tillhör väl dom då som argumenterar FÖR att renraser är sönderavlade...iallafall många av dom....ju mer extrem en ras är..ju häftigare är dom....för alla utom hunden
Man avlivar hundar pga fel färg, fel tecken osv
...inget hunden lider av, däremot avlas det på nosar som är så hoptryckta att hunden kan varken äta eller andas, än mindre föda valpar normalt, man avlar på att dom skall ha så mycket veck på kroppen som möjligt, man avlar på att haserna går åt "fel håll", man avlar på nakna hundar så att tandanlagen fattas, ögon som står ut så att dom trillar ur ögonglobenm, svansar som är så hårda att hundarna knappt vågar vifta på den inomhus
Man ställer ut hundarna och sprayar dom fulla med skit så det går inte ens att vara i närheten av dom, det får inte vara fuktigt i luften för då kan en pudel bli krullig
man avlar på raser som lätt får tumörer
man avlar på Lååånga hundar med Kooorta ben
schäfern går snart som en kanin om dom inte slutar avla på räkstjärtarna.....
Herregud när ska det sluta
jag skulle kunna sitta en hel dag och räkna upp felavlade hundar.....och det är på VILJE
man gör deundar...för det är FINT
...inte ens praktiskt...
Jag har som ni förstår blandraser, och jag skulle förmodligen aldrig köpa en renras heller...nästa hund blir förmodligen en omplacering igen och då förmodligen en blandras.....
Jag hade en leonberger för några år sen, det var synd om den hunden då han fick värmeutslag på somrarna, problem med öronen året runt och han dog av en magtumör.....