Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

Sv: Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

Om en uppfödare som har kennel reggad i skk föder upp blandrasvalpar , säljer dom och blir anmäld till skk´s "disiplin-nämd", så slutar det i regel med att dom blir uteslutna ur skk, vilket innebär att dom kan inte regga fler valpkullar av renrasiga valpar heller.. Skulle dock tro att dom efter x tid kan ansöka om att få bli medlem igen...

*lånar knapp*
varför ska schäfern stå så med hasorna?
Har det någon funktion att de ska se ut så?
Eller varför ser dom ut så? Det ser ju inte hälsosamt ut, men har det någon funktion?

Ang vilka som är friskast/sjukast är det lättaste väl att titta på statistiken?

Det finns ju en anledning till att blandisar inte har hälften av rottweilerns/grand danoisen försäkringspremie..

Sv: Re: Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

martha skrev:
Jaha...
jag tillhör väl dom då som argumenterar FÖR att renraser är sönderavlade...iallafall många av dom....ju mer extrem en ras är..ju häftigare är dom....för alla utom hunden :crazy:

Man avlivar hundar pga fel färg, fel tecken osv :crazy:...inget hunden lider av, däremot avlas det på nosar som är så hoptryckta att hunden kan varken äta eller andas, än mindre föda valpar normalt, man avlar på att dom skall ha så mycket veck på kroppen som möjligt, man avlar på att haserna går åt "fel håll", man avlar på nakna hundar så att tandanlagen fattas, ögon som står ut så att dom trillar ur ögonglobenm, svansar som är så hårda att hundarna knappt vågar vifta på den inomhus

Man ställer ut hundarna och sprayar dom fulla med skit så det går inte ens att vara i närheten av dom, det får inte vara fuktigt i luften för då kan en pudel bli krullig :crazy:

man avlar på raser som lätt får tumörer
man avlar på Lååånga hundar med Kooorta ben :crazy:
schäfern går snart som en kanin om dom inte slutar avla på räkstjärtarna.....

Herregud när ska det sluta :confused:
jag skulle kunna sitta en hel dag och räkna upp felavlade hundar.....och det är på VILJE :mad: man gör deundar...för det är FINT :crazy:...inte ens praktiskt...

Jag har som ni förstår blandraser, och jag skulle förmodligen aldrig köpa en renras heller...nästa hund blir förmodligen en omplacering igen och då förmodligen en blandras.....
Jag hade en leonberger för några år sen, det var synd om den hunden då han fick värmeutslag på somrarna, problem med öronen året runt och han dog av en magtumör..... :crazy:

Det är ju inte ofta det är så som du beskriver renraser utan det är ju extremfall du pratar om. Jag har en renras och skulle aldrig köpa en blandis så folk har ju olika uppfattningar om avel.

martha skrev:
men fy F*n va äckligt :mad:
troligtvis är detta amerikanska hundar, där är det node i att dom skall helst gå som en hare på haserna :mad: :mad: hoppas VERKLIGEN det inte kommer hit...här är det illa nog....

Oj oj det verkar som om du verkligen är helt emot renrasiga hundar...Är det bara blandisar som gäller för dig eller?? Tycker du nån renrasig hund är vacker. Du vet det är inte alla som gillar blandisar heller. Vill inte vara otrevlig men säger bara min åsikt

Pontevecchio skrev:
Ang vilka som är friskast/sjukast är det lättaste väl att titta på statistiken?

Det finns ju en anledning till att blandisar inte har hälften av rottweilerns/grand danoisen försäkringspremie..

Kan ju också till viss del bero på att blandraser har betydligt lägre livvärde.. :smirk:

Den här tråden är ganska så gammal. Och under tiden har Martha skaffat en renrasig :-)

Grana skrev:
Den här tråden är ganska så gammal. Och under tiden har Martha skaffat en renrasig :-)

Ok...Det lät ju nämligen som om att hon aldrig i livet skulle kunna tänka sig att skaffa en renras så mycket galla som hon spydde ut över dem i sitt inlägg ;)

lady_vip skrev:
Inom jakten avlar "vi" mkt blandras för att få fram bra hundar, eftersom många köper jakthundar till sällskap och egenskaperna som är nödvändiga försvagas eller förstörs i framtida avel. Säkert är det samma inom vallningen, kan inte tänka mig att folk som värnar om vallhundar gillar när vallhundarna går till sällskap.

Just den här biten köper inte jag. Hundraserna förlorar inte sina egenskaper för att de gör något annat än det de är avlade till. Var valparna hamnar har inget att göra med aveln i sig. Däremot förlorar de sitt ursprung när avelsmålen ändras och/eller uttunnas. Uppfödare utan ett för rasen övergripande avelsmål kommer på sikt att förändra rasen till det sämre. Inom "min" ras har sällskap och utställningsaveln blivit stor, och det är anledningen till att gett mig in i uppfödarsvängen. Jag anser nämligen att det är viktigt att bevara jaktdugliga individer i aveln för att behålla det som gör rasen till så bra allroundhundar. De flesta andra inom "min" ras har den uppfattningen att de kommer att fortsätta att vara bra sällskapshundar även om man inte väger in jaktegenskaper, samarbetsvilja etc. De menar att det är så trevliga hundar att det i princip "löser sig själv" med den delen. Framtiden visar väl vem som har rätt. Jag för min del vill inte chansa och ser därför till att försörja mig själv med - som jag tycker - bra hundar, och säljer överskottet till valpköpare som delar min filosofi (eller verkar bra ändå ;) )

Den mesta medvetna blandrasaveln bedrivs nog på samma grunder som en stor del av renrasaveln utanför kennel - man gillar sin tik och tycker att det vore trevligt med en kull, en del ser även kronorna som kommer att rulla in. Skillnaden är ofta att inom renrasaveln finns det vissa minimikrav som skall upfyllas för att du ska kunna registrera din kull. Därmed inte sagt att alla renraskombinationer är bra....

För att komma till rätta med den oseriösa aveln, renras och blandras, måste folk förstå att man inte får en bra hund utan en bra grund. Det betyder att som valpköpare ska man informera sig noga om föräldradjuren, uppfödaren och rasen/raserna. Sedan ska man använda sitt sunda förnuft och inte låta sig ledas av medlidande, utseende, färg, leverans datum, pris eller avstånd. Den hund man köper ska man ha i 10-15 år, och då blir den tid och de pengar men lägger ner på sitt val av hund och uppfödare en droppe i havet.

Mvh,
Duvan

Nu hugger jag dig här i tråden ... :)

Föder du upp jaktcocker eller sällskapscocker ?

Jag letar febrilt efter en uppfödare som fortfarande inriktat sig på jakt, men sådant är svårt !

/ M

men tycker du att dom hundarna såg friska ut??? :eek:
Man kan ju inte försvara renrasaveln när man med egna ögon ser hur en del hundar avlas att se ut :crazy:

martha som har 2 blandisar o en renras...

...dessutom har jag haft renras förut, leonberger som hade problem med öron och eksem(dog som 8 åring av magtumör)...bouvier des flandres som faktiskt inga problem hade men på senare år jag hört att dom hade problem med aggresivitet ( vår var född 74)
cairnterrier med diabetes, westie med lynnesproblem

Senast ändrad:

Jag föder upp cockrar som följer rasstandarden - både mentalt och extriört. Jag lägger större vikt vid att hunden ska funka att jaga över än att den ska bli utställningschampion, men jag tycker att det är viktigt att hunden är ändamålsenligt byggd och ser ut som en cocker.

Så svaret på din fråga är varken eller, eller både och. Och ja, vi är inte så många som resonerar så här. Det finns ett försvarligt antal dock som föder upp med extriör i första rummet och lika så med jakten som enda prioritering.

Vill du ha namn på kennlar med både jakt och extriör i avelsmålen får du gärna PM:a mig.

Mvh,
Duvan

livförsäkring är en sak, premien för veterinärvård beräknas på vad hundrasen faktiskt kostar varje år..

Självklart förlorar de inte sina egenskaper. Visste knappt att jag hade skrivit i denna trådet förresten:)

Men ta ett exempel. Jag köper en labbe av en uppfödare som förväntar sig att jag ska jaga med den, det gör jag inte... Men jag tar valpar på den ändå, utan att veta om den kan apportera bra eller hur den är i viltkontakt. Säljer valparna som sällskapshundar och karusellen fortsätter....

Vad jag menar (antar jag) är att folk avlar på kreti och pleti. Såg senast idag en annons där det stod "passar bra till jakt eller sällskap". En jakthund ska visst kunna vara som sällskap OCKSÅ, men det är stor skillnad på att jaga och jaktträna en stor del av året och ligga i en soffa...

Har ett bra exempel i vår labbe. Hon är fin, vacker, trevlig och en utmärkt eftersökshund, MEN hon apporterar inte bra, biter i sönder viltet, alltså avlar vi inte på henne... Varför avla vidare på en sådan oönskad egenskap?

Så tror jag inte att folket i den stora massan tänker. Dock tror jag som du att en jakthund har det lika bra i ett aktivt hem som i ett jakthem.

När det gäller blandavlen så är det ju främst för att få fram bra grishundar som de avlar mellan raserna. Här i Skåne har vi även exprímenterat lite med att få fram stötande/drivande hundar som inte får över såtarna, dvs hundar som driver i 2-3 minuter och sedan vänder tillbaka. Detta genom lite terrierkorsningar och spanielförsök...

//E

I mitt bolag."buntas" liv och vet-vård´s premien ihop.....

Just det ville jag ha fram - det är inte vart de säljs och hur de sysselsätts, utan hur det avlas. Vilken köpare som helst kan bli en uppfödare, och det är inte alltid de bästa hundarna som går i avel. Jag tycker det är ett lika stort problem att jägare blir uppfödare med bra jakthundar som har undermålig extriör och/eller temprament. Tänk om folk kunde se sin hund och istället för att prompt avla på den till varje pris, köpa en av samma linjer.

Blandrasaveln inom jakten har jag inget emot egentlligen, men även om faunan ändrats så finns det lämpliga hundar redan. Man får söka ut lite i världen kanske, men resultatet är väl beprövat och korsningsaveln är lite mer lotteri. Sedan kan jag förstå att man gillar utvecklingen och filningen mot ett mål, framför allt om man lyckas riktigt bra.

Mvh,
Duvan

jag håller på sätt och vis med dig. jag har ingen direkt åsikt i den här frågan, har inte tänkt över den så mycket så jag tänker inte bidra med något annat.

men det var himla intressant det du skrev iaf. så nu skulle jag vilja veta om du vet något om hur man har avlat den strävhåriga foxterriern - om den har massa extremavel bakom sig som förstört den ursprungliga foxterrierrasen?

om foxen vet jag inget förutom att jag tycker dóm har alldeles för smalt huvud, men det kanske dom kan ha utan att dom har eller får några men av det..såsom collie( med ivomec) eller vinthundsraser...

fast du vet, de har ju inget spec. smalt huvud. de har bara lååååång nos, men de är inte spetsiga på samma vis som en vinthund, snarare smal om nosen som en schäfer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Övr. Hund Hejsan! Jag har två tikar som jag vill ställa ut igen. Den ena tiken är en riktigt snygging och har visat att hon tycker det är kul o...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?