Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

:mad: :mad: :mad:
Och detta är alltså förstapristagaren! Snacka om att utställningar av dessa slag är helt förkastligt!!! Varför ska hunden se ut så? Bara för att någon j*vel hittat på det? ÅÅÅÅ, vad snyggt - jaha, kan hunden inte gå och lever bara 3 år? Jaja, men SNYGGT ÄR DET!!
Och det är det ju inte ens!
Snyggt är det bara när det ser sunt ut!

En stor del av problemen med renras aveln är faktiskt utställningar. Det är faktiskt så att rasstandarden ändras över tid, och alltid mot mer extrema varianter.

Som ex. kan jag ta cockern som är min ras. Det enda helt objektiva som står i rasstandarden är höjden. En tik skall vara 38-39 cm i mkh. Jag har 2 tikar som ställs för närvarande, en som är 35,5 och en på 38. Gissa vem som får "bra storlek" och vem som får "på den stora sidan"?

Och det är bara det objektiva i standarden, sedan allt annat, vinklar, hals, bröstkorg, huvud, päls etc. Cockern har gått från en tålig, lättskött hund, till en hund som kräver mycket av sin ägare för att den skall kunna hänga med i skog och mark. Mycket päls som dammsuger skogen på pinnar. En nos som blir kortare och kortare (sött, men trångt för tänderna), överdrivna vinklar, kort rygg & lång hals (idealet verkar vara giraff :eek: ) Några få hanar används på MÅNGA tikar, trots att det inte är någon liten ras. Detta är inte något som gagnar avelsbasen precis, men helt OK om man disskuterar bland många uppfödare.

Det här är alltså en ras som inte kan anses sönderavlad, än, det är bara att räkna efter hur det ser ut i andra raser. Så länge som extrem varianterna finns i rasaveln kommer det att finnas en rätt stor marknad för korsningsaveln. Att korsa över rasgrupper och avla på osunda individer har jag ingen förstålse för, men jag kan inte dömma ut korsningsavel generellt.

Mvh
Duvan

Japp, man blir utesluten ur om man medvetet bedriver blandrasavel. Det spelar ingen som helst roll om det är för att få fram en bra hund för något syfte. Det enda som är undantaget från regeln är om en ras är utrotningshotad pga smal avlesbas. Då skall rasklubben styra hur rasen skall räddas med hjälp av inkorsning.

Mvh
Duvan

Om man kollar texten vid pokalerna ser man att det är den Amerikanska Kennelklubbens utställning. I USA är det ju som tidigare sagt väldigt extrema, speciellt utställningsmässigt. De hundarna du länkade till skulle förmodligen aldrig bli champions i Sverige. Det krävs mer än en snygg skalle o bra färg.

Det där känner jag igen!

Och det är ju STOR skillnad på att en valp får röra sig fritt i markerna än att gå rakt fram på promenad. Men hur många känner till det bland de som köper hund för sällskap? Det gäller ju alla raser oavsett storlek! Även om man kan börja belasta en mindre ras tidigare än en stor.

En annan grej är ju att högre proteinintag inte heller generellt ger eksem som många tror.

Jag tror inte heller att DU nöjer dig med allmänt tyckande, men det finns ju fler därute som inte kan skilja på tyckande o vetande.

Har också hört att det är den röda cockern som haft/har? problem med aggressivitet, men det var superlängesen det var på tapeten. Jag trodde de kommit tillrätta med det där, men det är klart...vet man inte varför det är knutet till just de röda så är det ju jättesvårt. Himla skumt i alla fall.

Du får nog byta rubrik till Schäferns olika stilar :angel:

Nä skämt å sido det är alltid nyttigt att höra vad andra tycker. Jag hoppas du har fått svar på dina frågor som du ställde från början.

Sitter precis nu och vakar då vår ena tik 50%bc och 50%bearded är på G att valpa. :love:

Hur har det gått för dig och dina killingar??

Nej, men de håller bättre i rygg/höfter ju fyrkantigare de är.

Jaså? Kan du då förklara varför labradorer o golden har så hög frekvens av HD då? De om några är ju fyrkantiga! Nej du, det där är inte sant helt enkelt. Och det är STOR skilnad på svagt sluttande kors och sk räkstjärtar!!!

Det finns en anledning till att alla raser har en standard att arbeta efter. Skiter man i standarden får man till slut hundar som inte ser ut som de ska! Utan rasprägel kan det ju vara vilken byracka som helst. Vad är det för mening med en schäfer som inte ser ut som en schäfer?

Och du, bara för att en schäfer inte har räkstjärt så är den inte bättre som brukshund! Brukset hänger mycket ihop med den mentala delen och då kvittar det hur hunden ser ut om inte psyket hänger med. Och en sk räkstjärt är inte detsamma som utställningsstjärna! De kommer inte så himla långt i ringen vet du.

Det du skriver är precis sånt trams som jag vänder mig mot. En massa floskler om hur bruksschäfern ser ut gentemot utställningsschäfern. Den största skillnaden är inte utseendet, utan *mentaliteten*. DET är ett större fel tycker jag! Att man avlar fram schäfrar utan den mentala styrkan som krävs av en bra bruks- och tjänstehund. Vad ska man med en skotträdd schäfer till?

Jag är för en SNYGG schäfer med tydlig rasprägel med den rätta mentaliteten för brukset. UTAN vare sig labradorrygg eller räkstjärt.

Om du går in här http://www.schaeferhundklubben.com/ och klickar dig fram via Schäferhundklubben/rasstandard så kan du själv läsa på.

Och jag tycker den nya föreningen Svensk Bruksschäfer är helt klart intressant. Så här skriver de om sin målsättning:
Att befrämja aveln av sunda, mentalt starka schäfrar lämpade för bruks och tjänst, samt att anpassa schäferns exteriör till det bruksarbete den är avsedd för utan att frångå rasstandarden.

MEN DU, min tråd handlar inte om schäferavel! Den handlar om blandisar och blandisavel! Hädanefter ber jag dig hålla dig till ämnet!

Men snälla lilla daysi! De där bilderna är inte ens aktuella i Sverige och det är ju här vi bor, eller hur? Det är amerikanska (utställnings)hundar...och där borta är allting så j-a extremt.

Jag tror det är värre inom rena sällskaps/utställningsraser, som just tex den amerikanska cockerspanieln. Hemskt! Och väldigt konstigt att inte standarden säger mer än hur höga hundarna ska vara. Inte konstigt det går åt h-e.

Rätt använda och utnyttjade tycker jag att utställningar är bra! Som uppfödare behöver man ju jämföra sina resultat mot någonting och eftersom de flesta tolkar standarder olika så behövs specialdomare som kan sålla.

Problemet med utställningar tror jag främst beror på alldeles för många allmänna domare som dömer flera olika raser utan att ha kunskaper på djupet. Då blir det verkligen bara domarens tyckande, utan kunskapen!

Haha! Nej det hoppas jag inte. Och jag hoppas vi kan avsluta schäferbiten nu. Om det inte gäller schäfer i korsningar och resultat därav.

En hel del av svaren (de flesta) har ju varit vettiga! Och det är en intressant diskussion, men som sagt förhoppningsvis utan att gå in på specifika rasers problem o utveckling fortsättningsvis. Och jag vill INTE att det blir en utställningsdebatt av tråden heller! Även det är intressant att diskutera, men då kan vi väl starta en ny tråd i så fall!

Killningarna har gått bra, men utdelningen blev inte som jag tänkt mig. Av nio killingar är åtta bockar! Så det blir ju en del att stoppa i frysen framöver... Har fått lägga ner projekt CAE-fri besättning för i år i alla fall.

Åh! Hoppas allt går bra med valpningen!

Aggresivitet är inte färgbundet, och har aldrig varit. Problemet med aggresivitet hos cocker har framför allt varit bundet till vissa linjer, vilka råkade vara mest röda.

Mvh
Duvan

Det jag beskrev var inte Amerikansk cocker utan Engelsk cocker, vilket enligt mig fortfarande förstoch främst skall vara en robust och trevlig jakthund.

Mvh
Duvan

Jag har varit inne o kollat på schäfrar nu och den enda uppfödaren JAG hittade som hade normla hundar hette nåt på beck....det var SNYGGA hundar, utan minsta tillstymmelse till svagt kors...sen må dom andra ha bra resultat på utställningar, men dom hundarna tilltalar inte mig iallafall.

Det jag också vill mena är att det kvittar om du avlar med en räkstjärt med en annan ras så försvinner räkstjärten i allafall......är inte det lite underligt :confused: för jag har som sagt aldrig sett en blandras med schäfer i som haft denna exteriöra styggelse....och jag har sett ganska många(själv har jag haft 6 st)
att bli en bra brukshund/arbetande hund har inte endast med psyke att göra , utan även fyskiken måste hänga med....en bra brukshund har "allt"...inte bara en av delarna.

Oups! Ursäkta misstaget, jag läste am cocker.

Men i ärlighetens namn är det nog inte många av den stora allmänheten som ser engelsk cocker som jakthund! Kan inte vara många som använder den till jakt i Sverige. Hur är det i England? Men det är roligt om den fortfarande har kvar jaktanlagen!

Tror inte att det alltid handlar om att inte ha råd. Jag har ringt , mailat dom flesta Brukshunsklubbarna i Södra Sth. Jag är inte välkommen med min blandras på kurser. Jag handlar hundmat på Ica. Min tjej som hör och häpna nu svimmar väll endel av "renrasligan" är en blandning mellan fjorton raser hon är fin i hull och päls trots mat inhandlad på Ica. Har varit hos vetrinären 2 ggr pga av att som valp ätit något giftigt hon fått tag i ute och engång pga av att hon skurit sig i tassen. Hon kostade tretusen var då vetrinärbesiktad, chipmärkt. Hon är i dag tre år. Döm inte all över en kam ! Jag hade gärna betalat 8000:- för henne hon är världens bästa :love:

Du kan få kolla på en kennel till med riktigt bra bruksschäfrar. De har helt klart potential att bli en av Sveriges ledande Schäferkennlar och då inte inom utställning.
Rapports

Har du verkligen varit inne på ALLA schäferuppfödares hemsidor?! Eller "bara" de som är upplagda på Schäferhundklubbens hemsida? Vilket iofs är ganska många...

Jag säger inget om att det finns exteriört svaga schäfrar hos Schäferhundklubbens uppfödare! Men för att få lov att vara med på valpsidorna så har de samtidigt krav på både tikens o hanens meriter inom bl.a. bruks. Borde inte det borga för sunda hundar?

Visst är det konstigt det där med räkstjärtar, över huvud taget. Jag kan inte förstå varför man avlar på dem alls. Eller var de kommer ifrån. Men det är intressant att de kan försvinna så snabbt. Det borde innebära att om man parar en schäfer med svagt kors med en som har bra kors så borde avkomman få bra kors med andra ord?! I så fall kan man ju också komma tillrätta med problemet hos renrasiga schäfrar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Övr. Hund Hejsan! Jag har två tikar som jag vill ställa ut igen. Den ena tiken är en riktigt snygging och har visat att hon tycker det är kul o...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka