Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

Hmm, nu förstod jag inte riktigt. Menar du att dessa hundar (som du referar till) ÄR räkstjärtiga och krokhasiga? Men att ägarna är hemmablinda?? Vad menar du med krokhasig egentligen? Blir inte de väldigt krumma ryggarna/räkstjärtarna automatiskt lite konstiga i bakbenen med så att de ser krokiga ut? Eller menar du övervinklade rent allmänt?

Jag håller med dig! Ingen hund, vare sig schäfer eller annan ras, ska gå med haserna under sig! Jag har själv sett ett par exempel i utställningsringen där hunden inte såg ut att han nån styrsel alls i bakpartiet o mer eller mindre satt ner med benen under sig när den gick. Trava kunde den inte alls! Det var hemskt att se och ekipaget åkte också ut ur ringen. De som tror att en schäfer/hund ska se ut så borde ta sig en lång funderare! Men notera alltså att de åkte ut ur ringen, de fick inte fortsätta. Så det är en myt att det är dessa hundar som blir champions.

Sen tror jag det är lite olika på vilka som anmäler sina hundar i SKKs klasser o de som ställer ut via Schäferhundklubben. Jag har inte sett en enda fysiskt osund hund på någon av den sistnämdas utställningar jag varit på! Naturligtvis har jag inte varit på alla.

Jag vet inte heller vad dessa schäferägare referar till, inte är det standarden i alla fall. Du tror inte de är så väldigt hemmablinda och kanske har köpt uppfödarens argument om hur de ska se ut? Alla uppfödare har ju inte särskilt stora kunskaper...eller ens intresse för det seriösa. Som okunnig valpköpare är det lätt att fastna i uppfödarens fanclub och inte bilda sig egen uppfattning. JAG tycker inte det låter klokt i alla fall! Hoppas det inte tänker avla vidare på de där.

Aha! Precis som jag trodde då. Första generationen bra, sen blir det desto svårare. Just därför man inte kan kalla schabrador för en ras, eller cockapoo heller, eftersom det inte går att behålla det man får fram i första generationen.

Okej, då missförstod jag dig! Trodde faktiskt det var dina egna åsikter, vilket kändes konstigt med tanke på vad vi pratat om tidigare!

Sen tror jag att mycket som kallas forskning inte är det egentligen, inte enligt de kriterier som krävs för forskning. Privata undersökningar kanske? Eller helt enkelt privata åsikter uttryckta som forskning! Det skrivs för mycket, om inte bara hundar o hundavel, som benämns som sanningar men inte är underbyggda ett dugg. En massa tyckande hit och dit och gamla sk sanningar som inte är annat än myter.

Du har helt rätt ang inavel och linjeavel. Man kan få stora fördelar och befästa många bra egenskaper, men vissa individer lär ju få dubbelt upp av de negativa. Och tyvärr finns det oseriösa personer som fortsätter avla sådana individer, för pengarnas skull. Tyvärr.

Det är intressant med C-vitamin studien. Har också läst den. Det man kommit fram till nu är väl att man egentligen inte kan säga varken bu eller bä om C-vit. Och så finns det ju andra aspekter med. Många motionerar sina valpar alldeles för kraftigt och för tidigt. AD-fel är lätt att få av miljöpåverkan. Och även HD kan påverkas.

Däremot verkar HD/AD lite mer komplicerat än att bara avla på fria hundar! Det dyker ändå upp C o D-höfter... Det behövs helt klart mer forskning och bättre information till valpköpare. Många uppfödare lämnar tyvärr alldeles för knapphändig info, de tror kanske att valpköparen ska låna böcker på biblan eller nåt. Bara för att någon haft hund tidigare (kanske t.o.m. samma ras) så betyder ju inte det att denne är insatt eller kunnig!

Nå, nu blev det en massa svammel trots allt igen. Blir lätt så när man kommer igång.

Jag tror du har rätt i det. När det handlar om arbetande hundar med ett specifikt syfte ser jag inte heller några problem, så länge det är seriösa människor som håller på.

Just därför borde ju tex schabradorer eller schäfer-bordercollie vara intressant som brukshundskorsningar! I just det syftet att få fram arbetande brukshund med mindre av rasproblemen. Men jag anar att det är som att spotta i kyrkan om man försökte sig på nåt sånt.

då måste jag vara proffs på min blandavel :angel: nä skämt o sidå, men jag har en tik som är tredje generationen blandis i avel just nu och hon har lämnat en kull tidigare och dom valparna har blivit lika bra som dom tidigare.

Vi har avlat på denna kombinationen i sju år nu och vi har i snitt två kullar om året så vi har sammanlagt 99 valpar och endast fem av dessa har vi haft problem med så som atopi, stressade då dom inte får jobba eller agressiva mot människor. Den kullen som vi hade en valp med atopi i används inte i avel mer varken valparna eller föräldradjuren.

Varför vi har fått fram stressade hundar när dom inte får jobba beror vad vi tror själva på att ägarna har aktiverat dom redan som 8 veckors valpar med att vara med hela dagen i besättningen samt börjat valla lite på skoj, tränat lydnad och varit otroligt aktiva. Agressiviteten var för att just den kombinationen mellan tik och hane inte fungerade så då görs inte den mer.

Vi följer upp alla våra valpar och om det skulle bli några problem;sjukdomar osv så är vi noga med att inte fortsätta avla på dom djuren.

Förmodligen har vi en stor portion tur med vår avel då vi inte har fått speciellt många problem och det är vi väldigt tacksamma för. Men sen har vi ju Sveriges bästa valpköpare också och med dom kommer man hur långt som helst :bow:

Vi har kontrakt med alla valpköpare om att man ska komma tillbaka till oss om man funderar på att avla på sin hund så att det blir rätt och tro det eller ej men dom som har avlat vidare har alltid kommit tillbaka så att vi tillsammans har kommit fram till bästa kombinationen.

Vi är jätte noga med var valparna kommer till för hem. Även om man är första gångs hundägare och inte vet ett dugg om varken bordercollie eller beardedcollie så är man varmt välkommen hit för att köpa valp.

Är man bara intresserad av att vilja lära sig mer om raserna och man är villig att prova på vallning så är allt ok. Naturligtvis så ska man kunna ge valpen ett korrekt hem också.

Vi har en del första gångs ägare som tom har skaffat egna får och är helfrälsta i vallningen. Det är jätte skoj för mig som uppfödare.

men tyvärr är det ju så att när man avlar border/schäfer så används ofta jag skrev OFTA så ni behöver inte gå till angrepp så är det hundar med defekter eller oreggade sådana som inte har kunnat reggas (BC :n har kanske flera generationer bak inte reggas och då inte heller kollas för hd och ögon samt detsamma gäller schäfern). Vet också att många i just BC/SChäfer har haft problem med just hanarna då dessa har blivit agressiva och inte tycker om barn.

Jag har varit aktiv i blandis föreningen och där har dom kollat alla korsningar samt hur dessa har blivit och där kom man fram till att 80% av alla hanar i denna korsning blev så här.

Men hade det funnits folk som hade avlat på korsningen seriöst så hade vi kanske kunnat få fram en ännu bättre brukshund.

Varför det inte funkar mellan labbe och schäfer tror jag beror på att dom raserna inte är avlade för samma sak från början. Labben som jakt hund och schäfern som vallhund samt brukshund.

Jo, men enligt projektet så blev ju labbe-schäfer oftast väldigt bra i första generationen! Och labbe andvänds ju ofta som tjänstehund på olika sätt, tex räddningshund och även inom polis/tull för spår. Den är ju inte bara jakthund. Har ofta god lydnad tex, lätt för samarbete och god förarkontakt. Det är ju skillnad på jakthundar och jakthundar! Labbe står nog närmare schäfern än den gör tex drevern.

Naturligtvis skulle man ju i så fall bara använda schäfer o bordercollie (tex) som var röntgade och mentaltestade i x antal generationer, som med vilken annan seriös avel som helst.

Jag tycker överhuvudtaget inte man ska använda oprövade hundar i avel, vare sig det gäller renrasigt eller blandis. Och jag tycker det är självklart att man meriterar sin tik på något sätt innan man sätter henne i avel! Det kommer jag att göra med min i alla fall. Det är ju inte bara hanen det hänger på...

Det finns även andra vallhundsraser...tex kelpie! Eller vad tros om schäfer + riesenschnauzer, eller schäfer + tervuerense?

Bordercollien upplever åtminstone jag som superaktiv och lite av nerverna utanpå kroppen, hög i temperament helt enkelt. Snabb både i tanke o handling. Blir kanske lite mycket tillsammans med schäfer? Ska man korsa fram en bruksblandis så ska nog raserna komplettera varandra mentalt, inte förstärka negativa sidor.

Varken HD eller AD kan skapas genom miljöpåverkan. Dispositionen för dessa måste finnas där och denna är ärftlig. Sedan kan en hund med disposition för AD eller HD hållas fri genom att man inte utsätter hunden för saker som kan provocera fram dessa defekter.

De bästa avelsdjuren bör därför vara de som dels har så fria linjer som möjligt och som dels har arbetat rejält hårt och trots det är fria i höfter och armbågar. Egentligen ska mam inte behöva pjolltra med en valp och bära den än hit och än dit i trappor och annat.

De bästa avelsdjuren bör därför vara de som dels har så fria linjer som möjligt och som dels har arbetat rejält hårt och trots det är fria i höfter och armbågar. Egentligen ska mam inte behöva pjolltra med en valp och bära den än hit och än dit i trappor och annat.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Enligt veterinärer kan man provocera fram AD-fel om man motionerar valpar för kraftigt när de är små. Det är möjligt att det måste finnas en disposition innan, men det är inte heller säkert att hunden skulle fått AD om man tagit det lite lugnare i början.

Varför utsätta en liten valp för större fysisk påfrestning än behövligt? Det gör man ju inte ens mot små barn!

Jag har aldrig sagt något annat när det gäller avelsdjuren! Hoppas verkligen inte du har missförstått något nu.

Måste bara påpeka att man inom "seriös" blandrasavel inte använder individer med HD-fel, de flesta jägare är medvetna om HD-status osv och är nogranna med sina hundar.

Har själv en blandras vars föräldrar är jaktchampions, syftet var en bättre grythund och det fick vi, uppfödaren blev dock utesluten ur SKK... (kan man bli det..?? Han blev utesluten från nåt iaf)

//E

Usch. Man blir mörkrädd!!! Begriper inte att man tillåter detta. Dessa hundar kan inte klara av mycket.

Men så ser inte våran älskling ut. Kenneln vi köpte Vizmo ifrån satsar på sunda friska brukshundar. Jag var in på deras hemsida och tittade. Nu är jag långt ifrån en expert på schäfrar, men jag tycker att deras schäfrar ser "normala" ut.

Vad innebär räkstjärt?????? Undrar en mycket fundersam Znozan.........

Enligt alla de forskningssaker som jag hittat på nätet...och då menar jag enbart från sådana sidor där det är direkt ifrån där de utför forskning...inte sådant som några haft som hobby att samla information...sådant nöjer jag mej inte med.

Enligt vad jag har fått fram så är anledningen till HD-fel nr 1 ärftlighetsfaktorn som är störst...nr 2 är felaktig överutfodring med kalktillskott....nr 3 överutfodring av A samt D vitamin (gör skelettet mjukt om det är för mkt under uppväxtperioden)....

...att foder med för högt protein skulle påverka nekar de till däremot.

Samt att få röra på sej mycket fritt ansågs stärkande för en växande hund medan promenader i koppel hade negativ verkan på skelett och leder...

...ja det är det lilla jag fått fram...

men fy F*n va äckligt :mad:
troligtvis är detta amerikanska hundar, där är det node i att dom skall helst gå som en hare på haserna :mad: :mad: hoppas VERKLIGEN det inte kommer hit...här är det illa nog....

har ej läst svaren på tråden,
men inom familjen har vi 2 hundar.
en blandis schäfer/collie.
och en silky terrier.

har innan haft en schäfer.

"Jag menar sheltie mkt nervös och cocker aggressiv."

Ursäkta Terry, men nu är du ute och cyklar! Jag blev faktiskt urförbannad när jag läste ditt inlägg! Om man säger sig måna om avel med renrasiga hundar, vilket jag uppfattar att du gör, så tycker jag att man skall vara försiktig att sprida generaliserande fördomar utan att kolla upp fakta. Det är sådant som leder till att folk tror att de "måste" köpa sig en blandras för att få en sund hund eftersom alla renrasiga hundar är "sönderavlade".

Att cocker som ras skulle vara aggressiv är bara rent skitsnack. Cockern är sett till helhetsbilden en glad hund med ett mjukt temperament. För ett antal år sedan fanns vissa temperamentsproblem inom rasen, men dessa har till STOR del avlats bort. Det finns förvisso en del kvar och bakgrunden till dem är oklar. I Norge har ett forskningsprojekt precis startats för att försöka ta reda på källan. Men ändå så lever säkert mer än 90 % av alla cockrar ett helt normalt liv och är INTE aggressiva! Snarare är de som sagt mjuka, glada hundar.

Det tråkiga är att bara för att det funnits ÖPPENHET runt problem hos en ras så skall uppgifterna transformeras genom decennier och anses vara en "sanning" många år efter att problemen har börjat redas ut. I ett sådant läge förstår man ju nästan att folk tiger om eventuella problem i sina linjer. Kommer det ut så är det ju kört - de är för evigt dömda.

Anneli

intressant. visste inte att cockrar va kända för aggresivt beteende. anledningen till att jag tänkte till, var att just cocker har gjort aggresiva anfall mot mig/o min ena hund 2 ggr inom loppet av mkt kort tid nyligen.(av 5 st samtidigt bla..)
inget jag eller hunden tyckte va roligt alls. (hunden var bla livrädd att gå ut flera dagar efteråt)
men det kan ju bara vart ren otur! har stött på ett fåtal till av den rasen bara. Men mitt intryck är inte så positivt. förutom att jag tycker det är vackra hundar.

Det här är väl obekräftat från min sida iallafall, men det sägs att den röda cockern har nån genetiskt störning som kan framkalla aggressivitet.

Bara en liten kommentar ang schäfer...de ska INTE ha rak rygg enligt standarden! Det är lika mycket fel som en räkstjärt! Schäfern ska ha en svagt sluttande rygg. En schäfer ska INTE se ut som en labrador ryggmässigt!

Nej, men de håller bättre i rygg/höfter ju fyrkantigare de är. De sluttande räkstjärtarna säger ju sig självt få problem - och se hur det gått också!
Jag sk*ter fullständigt i rasstandarden, någon j*kla idiot har suttit och bestämt att "det här sjukliga beteendet är snyggt".:mad: :devil: :D
Enligt rasstandarden ska ryggen slutta, och haserna se sjuka ut (ja, så står det ju inte, men kolla bilderna), och därav belastas höfter och haser extremt och därav är det dålig kvalitet på många schäfrar som avlas efter denna standard. De schäfrar som fanns "förr i tiden" hade betydligt rakare ryggar än dagens. De schäfrar som börjat avlas fram, som är mer fyrkantiga är rena brukshundar, som håller bättre.
Jag vill att min vovve ska hålla för arbete, inte se sjuklig ut och inte hålla bara för att en rasstandard säger en viss sak!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Övr. Hund Hejsan! Jag har två tikar som jag vill ställa ut igen. Den ena tiken är en riktigt snygging och har visat att hon tycker det är kul o...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka