Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

Måste bara kommentera schäfern, eftersom det är "min" ras. Jag och fler med mig tror att det där är på tillbakagång. Jag har ställt ut min tik och själv sett, med egna ögon, att de där sk räksjtärtarna som knappt kan ta sig framåt själva har åkt ut ur ringen!

Jag undrar om det inte är lite av en myt att "utställningsschäfrarna" dvs de som vinner i ringarna har fel på bakbenen/ryggen. De jag har sett som vinner ser inte ut så! Men, de finns och de syns ju desto mer just för att de är så j-a fula och rent ut sagt provocerande för varje vettig människa. Precis som alla andra avarter. MEN majoriteten av schäfrarna ser INTE ut så!!! Det är viktigt att hålla i minnet. Och de vinner inte utställningarna heller.

Som i alla raser finns det oseriösa uppfödare. Många av de extrema trenderna kommer från USA, det mest extrema landet av alla. Men för det mesta verkar det, tack o lov, som att det är tillfälliga trender som vänder efter x antal år.

Bara för att man korsar två raser med problem så blir inte avkomman problemfri. Vill man ha in nytt blod så kan man utavla på en annan linje inom samma ras.

Schäfer
Shar pei
mops
pekingnese
eng bulldog
grand danios
chow chow
fransk bulldog
collie
nakenhund
chihuahua
basset
...istort sett alla sällskaps hundar
jag mår illa när jag ser att människor "leker" med djurs gener...mest mår jag illa för att det anses BRA :crazy:, folk tror för att dom är seriösa renras avlare så är det seriöst folk...jag kan ínte se NÅGOT seriöst i att t ex föda upp engelsk bulldog...djurplågeri är det i högsta grad...

Folk hetsade då en del bönder ville föda upp Belgian Blue...dess make finns i den engelska bulldogen :crazy:

Jag förstår jägare och folk som har sin hund till NÅGOT, att avla in andra raser för att förbättra hundens arbetsområde...
Förbättring sker INTE med avel på redan defekta hundar...hundar som knappt kan andas själva...men det är nåt uppfödaren STRÄVAR efter...fy fan säger jag bara :mad:

Nja, nog för att vi brukar tycka rätt lika om många saker, men det där att blandisar är bevisat friskare och har bättre immunförsvar, det tror jag faktiskt inte på! Jag tror det är en av de där blandis-myterna som florerar.

Precis som det där att om man parar en labbe med HD-fel med en schäfer så försvinner HD-felet! HD-fel + ev HD-fel blir ju inte UA helt plötsligt. Och inte parar man HD-fel med UA inom de renrasiga heller!

Många renrasiga hundar blir ju faktiskt ganska gamla. Ta Grand Danois tex! Förr levde de inte särskilt länge, men det har man ju kommit till rätta med nu, eller hur? Starkare o friskare. Och utan att blanda in andra raser.

Problemet är väl snarare att inte alla uppfödare har samma avelsmål, trots att det finns en standard att gå efter. Många schäferuppfödare verkar sätta större vikt vid pigmentet/färgen och ögonfärg än sånt som borde vara viktigare som kroppsmassa, storlek och vinklar. Tyvärr verkar schäfern bli lite större överlag och det är ju också fel!

Varghybrider är ju inte ens godkända i många länder, just pga problemen med mentaliteten. Den rasen/hybriden du nämner, där finns väl endast bara några droppar vargblod kvar? Men man har kanske valt ut de med mest varglikt utseende istället? Just för att det är tufft med sk varghundar! I Sverige är det förbjudet med varghybrider. Men jag vet inte hur många procent varginblandning som krävs för att de ska tvångsomhändertas och avlivas.

Varför vänder du dig till mig? Du måste ha menat någon av de andra!

JAG har aldrig påstått att blandraser är friskare än andra! Och jag är helt klart för seriös avel, men tyvärr är det allt för många som inte är seriösa...vare sig det gäller renrasiga eller blandisar.

Och naturligtvis finns det fler kriterier att uppfylla än HDfria föräldradjur, men det jag vänder mig mot med blandisar är att de just är varken HD eller MHtestade överlag! Och sen tror så många att eftersom det är en korsning så kan det inte få HDfel...och bryr sig inte heller om att röntga sin blandisvalp. Så står man där med en massa otestade hundar o avkommor...som inte är varken friskare eller sundare än några andra (renrasiga).

Men nu handlar diskussionen om just blandisar och blandisavel. INTE om oseriösa renrasavlare. De finns det också gott om.

Det där du skrev om labbe med HD-fel...det är ju rent horribelt! Man tycker ju att de som håller på med utbildning av andra ska ha lite mer på benen. Och ALLA hänvisar ju jämt till forskning o studier, men ingen vet några detaljer såklart.

Naturligtvis talas det ju tyst om alla blandisar som avlivas av både det ena och det andra skälet. Det förklaras säkert bort med att det är undantag! Efterom ALLA VET att blandisar är bättre, friskare o sundare än renrasiga.

Men trots allt är det ju väldigt populärt med blandisar. Så pass att somliga avlar fram olika korsningar med vett o vilja. Det jag tycker är intressant med det är att det just finns så otroligt många renrasiga raser att det rimligtvis borde finnas en ras för alla!!! Så varför korsa...det är ju oftast inte de mest insatta som blandar hit o dit. Vad är man ute efter??? Om det inte bara är pengar???

Schäfer är inte en sällskapshund! Det är fortfarande en brukshund. Och en mycket duglig sådan. Däremot köps det tyvärr en hel del schäfer av folk som bara vill ha en soffhund. Och då blir det problem.

ALLA schäfrar och schäferlinjer är inte sönderavlade! Det finns fortfarande många bra schäfrar, både fysiskt o mentalt. Har själv en här hemma som jag ska utbilda till räddningshund (förhoppningsvis).

Det har t.o.m. bildats en ny intresse-/rasklubb, Svensk Bruksschäfer, som vill ta tillvara den gamla modellen. Den som både är snygg och användbar!

Jag har lite svårt att förstå varför mopsen ses som en sönderavlad hund - är det bara p g a den tillplattade nosen? Själv upplever jag mopsen som en väldigt tilltalande liten hund - vore jag själv inte intresserad av en lite större ras vore mops ett alternativ. Kollade lite på Mopsordens hemsida och tycker att rasklubben verkar ta de ärftliga defekter som finns i rasen på allvar. Dessutom är ju mopsen inte en av de raser som förändrats speciellt drastiskt i utseende på senare tid, de mopsar man ser på flera hundra år gamla tavlor är ju tämligen lika de mopsar som finns idag. Bör tillägga att jag inte alls är en expert på mopsar, är mest nyfiken på vad som anses som så osunt med rasen.

Vad gäller schäfer och collie är det mycket en fråga om man är beredd att lägga ner lite tid som valpköpare på att kolla upp den tilltänkta valpens linjer. Man kan få tag på både schäfer och collie som är minst lika friska som genomsnittshunden. Korthårig collie ligger väl bättre till i statistiken än långhårig, men det föds kullar av även långhårig collie som åtminstone rent bakgrundsmässigt har mycket goda förutsättningar för att bli friska och trevliga hundar.

tyvärr är de flesta schäfrar som syns till här i skåne i a f väldigt kutruggiga och har svansar som släpar i marken. men jag hoppas verkligen att denna fina ras blir vad den har varit. i somras lämnade jag min rasotypiska schäfer på ett hundpensionat där det fötts upp schäfrar i många år. enligt honom såg min hund ut som de gjorde på 50-talet bild , men tyvärr är kvalitén kass (på bilden alltså ;))

Jag vet att schäfer är brukshund, men för det är den osunt avlad och jag får tacka gudarna att det finns "seriösa" uppfödare som uppmärksammat detta..jag mår illa när jag ser dessa stackars hundar, schäfern som är stark och stolt, ska behöva gå som dom har skitit ner sig....

Egentligen skall jag inte vara inne på såna här trådar för är det NÅGOT som gör mig upprörd så är det hundavel för människans öga o fägnad :mad: :mad:

Jag föredrar då blandraser, för det finns ingen hunduppfödare inom de raser jag är intresserad av som kan locka mig med något....

Men HUR kan du säga att den rasen är SUND :confused:

En typisk produkt av människans lystnad av det onormala...

Sen hoppas jag också att uppfödare av raser där raserna bevisligen inte kan ha ett normalt liv, tänker efter lite och ser till att hunden skall kunna ha en normal kroppsbyggnad,päls,utseende,hud...

Vet du att för att kunna få fram en nakenhund så finns det vissa anlag som måste "stryka på foten" då som jag vet tandanlagen....är DET normalt eller sunt????

Schäfer är inte en sällskapshund! Det är fortfarande en brukshund. Och en mycket duglig sådan. Däremot köps det tyvärr en hel del schäfer av folk som bara vill ha en soffhund. Och då blir det problem.

ALLA schäfrar och schäferlinjer är inte sönderavlade! Det finns fortfarande många bra schäfrar, både fysiskt o mentalt. Har själv en här hemma som jag ska utbilda till räddningshund (förhoppningsvis).

Det har t.o.m. bildats en ny intresse-/rasklubb, Svensk Bruksschäfer, som vill ta tillvara den gamla modellen. Den som både är snygg och användbar!

Har också schäfer, en tjänstehund (fd - han är pensionerad nu, min sambo jobbade med honom). Han fyller 13 år i juli, men han är inget superexemplar utseendemässigt (dock gudomlig mentalt!). Lite räkstjärt (dock inte alls i närheten av de sk utställningsschäfrarna). Han är 71 cm hög (alldeles för hög), väger 45 kg nu (vägde 48 i sina glansdagar). Fick diskbråck som 6-åring, har dock inga problem med detta eftersom vi tänkt oss för (han får aldrig hoppa in eller ut ur bilen etc, etc).
Bakpartiet är inte jättestarkt (men han är ju trots allt snart 13!). Jag ser (och veterinärer säger jämt till oss) att 1 och 2-åriga schäfrar är i sämre skick i bakpartiet än vad vår älskling är vid 13-års ålder.
SOm tur är hålls det lite koll på aveln, och det finns, tack och lov, seriösa uppfödare som vill tillbaka till "ursprungsschäfern". Många nya tjänstehundar är helt befriade från räkryggarna, de är i princip fyrkantiga, och det tycker jag är glädjande!

SOm sagt, schäfern är INGEN sällskapshund! Dock är min plutt världens underbaraste kompis och sällskap, men de MÅSTE FÅ JOBBA!!!

Angående boxer och mopsar, shar-pei och andra stackare - det är HEMSKT hur man kan avla så! De har hudproblem pga hudvecken, andningsproblem och en massa skit! Det är ju verkligen uppenbar felavling! Hudproblem har ju många raser, men angående shar-peierna behöver man ju inte undra varför de har det... :mad:

Saarlos Wolfhond är inte godkänd av FCI och således ingen erkänd hundras. Bara för att det står i en bok så behöver det inte vara sant.

Saarlos Wolfhond är inte godkänd av FCI och således ingen erkänd hundras. Bara för att det står i en bok så behöver det inte vara sant.

Det stämmer, den är ej godkänd.

Till alla er som hävdar att blandraser är friskare än dom rasrena så vill jag bara säga att det beror helt och hållet på vad det är för individer som man parar och det är ju oavsett blandras eller rasrent.

Det finns många blandraser som man får ont i magen av att höra vad det är för raser man har blandat. Greyhound och bordercollie, hur är den blandningen i huvudet???Inte ska någon komma och säga att den blandningen är sund.

Det hella hänger ju på valpköparen. Då menar jag att man som valpköpare MÅSTE ta reda på om avelsdjuren är friska samt ett antal led bakåt i stamtavlan. Kan man som uppfödare inte visa upp att hundarna är friska så ska man inte som valpköpare köpa valp därifrån oavsett om man ska köpa blandras eller rasrent.

Dom som är oseriösa får ju sålt sina valpar och då fortsätter dom naturligtvis så länge det finns köpare, men den dagen dom inte får sålt sina valpar så avlar man inte vidare.

Sedan det här med sönderavlade rasrena hundar kan jag mycket väl hålla med om, men var finns samvetet hos uppfödaren samt valpköparen??????

Francess: Jag har blivit lynchad många gånger av SKK.are, men för mig är det viktigaste att jag med gott samvete säljer mina valpar som jag vet är friska.

Tyvärr så finns det blandraser som kostar över 5000 kr och då finns det oftast mer än två raser i dom. Det är ju då uppenbart att man har tagit fram kullen enbart för att tjäna pengar på dom.

Vem köper en blandis för 5000 undrar jag då? Visserligen är det väl bra med höga priser, för då tvingas man kolla ordentligt vem det är man har att göra med...

Men nu kommer det igen detta...ena stunden är blandras"uppfödare" oseriösa då dom inte tar betalt "nog mycket" så vemsomhelst kan köpa valpen, andra stundenär samma uppfödare oserlös då den tar betalt för sin valp för att det är serlösare människor som köper en valp för säg 5000.....hur ska ni ha det egentligen :confused:

Jag har fött upp blandisar(tjuvbetäckning...att jag ens ids säga det :crazy:) Men MINA valpar älskar jag lika högt som rasrena...jag tog 3000 för dom, 2 behöll jag själv för det fanns inga godkända köpare till dom....jag fick 4 st valpar, kunde ha sålt 12 om det så var.......

Bara för att jag tog 3000 för dom ...är jag oseriös då :confused: Vad hade det hetat om jag gav bort dom eller tog 500????INTE var det för att tjäna pengar iallafall, utan för att dom skulle få ett bra hem.

Det verkar ju vara en mättad marknad för blandraser, just nu iallafall. Läser sida upp och sida ner om olika blandraser till salu.

De blandraser jag har träffat på, har haft eksem, magomvridning, hudproblem och mentalt instabila. OCH uppfödarna till dessa hundar har inte varit intreserade av att ta ansvar för sina avkommor.

Det finns oseriösa uppfödare av renrasiga hundar också absolut, men dessa kan man anmäla till SKK.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Övr. Hund Hejsan! Jag har två tikar som jag vill ställa ut igen. Den ena tiken är en riktigt snygging och har visat att hon tycker det är kul o...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka