Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

De blandraser jag har träffat på, har haft eksem, magomvridning, hudproblem och mentalt instabila. OCH uppfödarna till dessa hundar har inte varit intreserade av att ta ansvar för sina avkommor.

Så du har aldrig träffat på nån rasren hund med dessa bekymmer :confused:

Verkligen underligt att ALLA blandraser du träffat haft dessa bekymmer.......

men vänta nu här jag har inte sagt att jag anser att man är oseriös om man tar mindre eller mer betalt för sina valpar. Jag har inte i heller sagt något om att just du säljer dina valpar till vem som helst.

Om du läser mitt inlägg igen så förstår du kanske vad jag menar.

Jag skrev att det finns många som säljer sina blandisar för 5000 kr och mer och att dom då oftast är blandade med mer än två raser och det tycker jag är fel. Det är upp till var och en hur mycket man vill ha för sina valpar men jag tycker att det är fel att blanda lite hur som helst för det är just det många som gör och det kan finnas både vallhund,brukshund,jakthund och sällskapshund i dessa blandningar och då vill jag inte säga att det blir en sund avkomma då dessa valpar förmodligen blir mer eller mindre snurriga. Jag menar hur ska den betee sig? som vallhund,brukshund,jakt eller sällskapshund????

ja du tydligen en hel del eftersom det finns en hel del som kostar så och dom blir sålda

Suttit och tänkt en lång stund, men nej! Jag har inte träffat på någon renrasig hund som vart så sjuk som mina kompisars blandraser :confused: .
Dom kanske haft otur eller så har jag haft tur med mina renrasiga sönderavlade hundar !

Fast då kan du ju heller inte ha så mycket erfarenhet av blandraser heller, eftersom ALLA du träffat varit sjuka....

men du har ju använt dig av två hundar som är avlade för samma sak dvs vallning (från början) och då är det inga problem tycker jag.

Bolltokig tja det finns ju bordercollie i den :D

Jag måste säga att jag har erfarenheter som är tvärtom. De flesta blandraser jag har känt i livet har ofta levt länge utan sjukdomar, men desto fler renrasiga har fått allehanda problem och många har också fått sluta sina dagar för tidigt. Tror det är svårt att generalisera. Det är som att säga att svarta människor mår bättre än vita...

var inne och tjuvkollade din hemsida och såg att du sålde hälsokost för hund.

Då kanske du kan hjälpa mig??
Min ena gamla hane (Bordercollie) har slitna leder och är stel och halt i omgångar. Kan du ge mig något tips på vad jag kan ge honom?

Man kan ju faktiskt inte ta lika mycket betalt för en blandras, som en renrasig hund med stamtavla. Det är väl ingen som vill betala det!
Dessutom var det ju ingen medveten avel, utan tjuvbetäckning, du kunde ju inte gärna bara avliva de små snuttarna när de föddes! Klart du måste sälja dem, men du går ju plus/minus noll - det kostar ju att föda upp valpar oavsett renras/blandis. Klart man älskar hunden oavsett den är renrasig eller blandras - annars vore man ju ingen djurvän!
Marknaden för blandisar verkar stor pga att många oseriösa köpare inte har råd att köpa hund för 8-9000.
Skulle aldrig köpa blandras, man är ju då ännu mer osäker på vad det blir av hunden, både mentalt och fysiskt. De blandisar jag vet har haft problem med antingen psyket eller kroppen, faktiskt varenda en! Psykproblemen beror dock mycket på att ägarna varit oseriösa, och inte ens haft råd att gå hundkurs med hundarna! :mad: Köpte bara en billig hund, liksom... "Vaddå, foder? Det kan man väl köpa på ICA!?" :mad:

Jag har ingen jätte erfarenhet av blandraser, har jag heller aldrig påstått. Däremot har jag stor erfarenhet av renrasiga hundar.

Mina kompisars hundar har varit med om, tex mixad schäfer korsning, stora magproblem samma familj äger cocker- Sheltie tik med stora mentala problem, den lilla tiken ska avlivas för att den hugger barnet 6 månade gammal, är barnet.

Grannes border terrier och collie mix är mentalt instabil.
2 kompisar köpte ur samma kull golden-pudel mix avlivade båda pga magproblem, när dom ringde uppfödaren så sa hon att hon aldrig sålt hundarna till dom. Veckorna efter såg dom på anonns i tidningen samma kombination var gjord igen.

Jag tycker det är synd att inte blandras uppfördaren, får ta samma ansvar som en renrasig uppfödare ansluten till SKK.

..och jag är inte dummare heller än att jag förstår hur du menar :)
Men jag blir bara så ANTI i såna här trådar,för jag tycker det stinker mest i det sk seriösa avelsprogrammet(SKK)
Hemskast är det när folk slår sig för bröstet och visar upp hundar som man mår illa i dens vägnar..Ibland har jag lust att gå o klappa till folk för jag tycker det är så GRYMT.

Sen är det en klubb för inbördes beundran vilken hund som får bäst poäng, olika domare har olika syn på rasen, man kan klippa eller raka bort en "defekt" hund....hur sund är den då i avelshänseende :confused:
Det är viktigare hur öronen ligger än hur sund för övrigt hunden är....Nääää, jag tror jag spyr :crazy:

Men att korsa en schäfer med en stövare är ju inte så klipskt, eller en tax med en berner sennen, däremot som jag skrev i ett tidigare inlägg att jägare korsar sina hundar med olika jakthundar för att få en "bättre" jobbarkompis...DET är sunt :bow: :bow:
eller som den som korsade border/bearded collie för att få en bättre vallhund, det är oxå sunt :bow: :bow:

uppfödaren ser till så att det blir friska valpar (det är meningen i alla fall) och sedan är det som du skrev upp till ägaren hur hunden blir som vuxen

Godnatt alla nu ska jag gå och lägga mig så vi kan väl fortsätta diskussionen i morgon?

Absolut, har du rätt i att ägaren gör hunden!

Men jag tycker inte det är rätt att korsa tex, nervösa hundar med hundar med anlag för aggression.

Men när man ger sin hund mediciner och försöker göra allt för sin hund och det till slut inte lyckas, utan man får ta bort sin hund, Då blir man en aning bitter, hände vännerna med golden-blandningen.

Just golden har väl tendens att bli aggressiv??? En sönderavlad ras....pga populariteten...vet flera renrasiga golden med attitydproblem...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Övr. Hund Hejsan! Jag har två tikar som jag vill ställa ut igen. Den ena tiken är en riktigt snygging och har visat att hon tycker det är kul o...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka