Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

Jag försvarar på intet vis folk som avlar på renrasiga, sjuka och defekta hundar heller...så det så.

Det finns ju en viss marknad, för blandraser vid 6-12 månaders ålder. Folk tröttnar fort.

Jag menar sheltie mkt nervös och cocker aggressiv.
Att det skulle bli katastrof sa vi redan när de köpte hunden. Att säga vad var det vi sa, , känns inte speciellt roligt nu är hunden två år gammal och när de skaffade den var de sambos, nu har de en liten dotter och hunden beter sej så illa.

Säger inte att de är hundens fel, utan deras fel, som inte uppfostrat hunden tillräckligt väl. Men det är svårt att omplacera en sådan hund.

Jag föredrar då blandraser, för det finns ingen hunduppfödare inom de raser jag är intresserad av som kan locka mig med något....

Fast ditt resonemang håller inte i längden. Du vill ha hund men ingen renrasig. Men för att få en blandras så måste du blanda med en renrasig. Du dömmer ut väldigt många raser (mycket håller jag med dig om), men ändå så kan du blanda med dom.
Om du nu är så emot renrasiga, så ska du ju inte ha hund alls. För hur du än vrider på det, så måste det födas en renrasig innan du kan korsa och få din blandras.
Du tycker schäfern är sönderavlad, men ändå så har du en blandras med schäfer i.

Men tycker du ärligt att dagens schäfer är nåt att hänga i granen???Samt att jag aldrig sett en blandschäfer med defekten krokhaser/krökt rygg, den defekten elimineras när man blandar in annat blod verkar det som.

Hur skulle det se ut om man avlade hästar som man avlar hundar :crazy:

Jag gillar/har alltid gillat schäfer, men man blir ju mörkrädd när man ser dom idag.

Visst, han ser trevlig ut! Men nog borde det finnas bra schäfrar även i Skåne? Det finns ju en hel del uppfödare!

Hur vet du att din är rasotypisk då? Har du ställt ut honom för några olika utställare? Tex via Schäferhundklubben? Hundarna som ställs ut på Schäferhundklubbens utställningar ser helt normala ut! Och de är inte heller bara gulsvarta...

Visst finns det sämre exemplar av schäfer, precis som med vilken ras som helst. Men det stämmer verkligen inte att alla schäfrar är sönderavlade! Och alla går inte som kaniner eller som om de skitit ner sig. Och de får inte heller några utställningsresultat att tala om, kan jag säga.

Men nu handlar min tråd om blandisavel! Och allt som rör däromkring...tex de som medvetet korsar olika raser...varför de gör det och vad de vill ha ut. Och vad valpköparna hoppas på som köper de här hundarna.

Menar du att det funnits ett officiellt projekt att ta fram en korsningsras mellan schäfer o labrador? När var det och vem/vilka stod bakom? Varför blev resultatet dåligt? Hur blev det dåligt? Vad finns det för dokumentation?

Jag tror många gånger...precis som du....att våra rasrena hundar kan ha lika god hälsa som en blandrasjycke. Detta var bara något som jag hittade forskning om på nätet(alltså INTE min åsikt)....detta gällde även annat så som hästar av korsade raser som ansåg vara mer hälsosamma...men å andra sidan så undrar jag då...har de glömt araberna,Akhal Tekhe och de andra supersunda raserna som fått härdas i många många år?

Det jag upptäckt med GD tycks vara att så fort det handlar om för mkt inavel så blir det stora konsekvenser av detta...såsom att livslängden förkortas.Så som en forskare sa...visst du får en dubbel uppsättning gener...inte bara de bra generna i dubbel uppsättning utan också de negativa.Därför gäller det att tänka till flera gånger innan man linjeavlar kraftigt nära den individ man redan har.

Jag hittade en sida som de hade forskning angående HD...håll i dej nu...de hade tagit två individer med riktigt grava HD fel och parat....tiken hade under dräktighetsperioden fått megadoser c-vitamin och sedan när valparna föddes så fick de stora doser c-vitamin tills de nådde vuxen ålder...samtliga valpar röntgades UA !!!!Fortsatt forskning pågår...

Jag tycker själv att det är självklart att man enbart ska avla på djur som har förutsättningar genetiskt att inte bära HD-fel.Forskning som ovan kan ju få vem som helst att få för sej "att det kanske går ändå"...och proppar i hundarna vitaminer...

...nu när de säger att problemen enbart skulle vara genetiska tycker man ju att uppfödarna skulle lägga av med att vara så fanatiska med att använda vissa fodersorter för att de påstås vara bättre än andra fodersorter.Jag tror inte någon stoppar i en växande hund "skitfoder" med flit...åtminstone min uppfattning...och alla har vi ju olika uppfattningar kanske om vilket foder som är bäst...

Men martha, det går ju inte. Då skulle ju granen välta :rofl:

Jag förstår precis hur du menar, och jag håller med i det flesta du skriver. Men jag måste ju tjafsa lite ;)

Nej, tyvärr har det gått utför med schäfern tycker jag.
Igår såg jag en snutt på tv att polisen har stora problem med att hitta hundar. Folk går mer på utseende sa de. Och tyvärr har det blivit så med schäfern (och många andra raser). De hade en schäfer med i det programmet, och det var en riktig schäfer enligt mig.
Det är sorgligt att den största brukshunden vi har börjar bli förstörd.
Vet flera som håller på med utställning och kör bara upp hunden i bruks så långt de behöver, sen är det utställning som gäller. Tråkigt :(

Du vet väl att jag nu mer också har en blandis, hon kom med på köpet med sambon. Men det är en himla trevligt hund :love:

Bara en liten kommentar ang schäfer...de ska INTE ha rak rygg enligt standarden! Det är lika mycket fel som en räkstjärt! Schäfern ska ha en svagt sluttande rygg. En schäfer ska INTE se ut som en labrador ryggmässigt!

<<<<Jag hittade en sida som de hade forskning angående HD...håll i dej nu...de hade tagit två individer med riktigt grava HD fel och parat....tiken hade under dräktighetsperioden fått megadoser c-vitamin och sedan när valparna föddes så fick de stora doser c-vitamin tills de nådde vuxen ålder...samtliga valpar röntgades UA !!!!Fortsatt forskning pågår...>>>>

Så kan det säkert bli. Men fortsatt avel brukar inte bli bra. Första ledet kan bli väldigt bra, men blir värre när valparna får valpar osv...
Men det är intressant. Fast det bästa är ju som du skriver, att man ska använda friska djur från början. Jag tror det blir bakslag förr eller senare iallafall...

Det var hundskolan som började med det projektet. Och första ledet blev väldigt bra, men sjudommar och mer kom tillbaka med fortsatt avel av avkommorna. Så projektet lades ner.
Jag har tyvärr inget jag kan visa dig, men jag läste mycket om detta när det var aktuellt.

Jag vet att Jadzia har material om detta och hon kan förklara bättre. Vi kan hoppas att hon läser detta och kan skriva mer...

jAG HAR TRÄFFAT ETT ANTAL SCHÄFERÄGARE SOM TYCKER ATT DERAS HUNDAR INTE ÄR EXTERIÖRT FEL, DOM HAR INGA RÄKSTJÄRTAR ELLER KROKHASER(ursäkta det blev stor text...inte meningen men orkar inte skriva om)
Vad refererar dom till då??? JAG tycker dom ser för jävliga ut....ur hundens perspektiv...en hund skall övht inte behöva gå med haserna under sig....dom behöver ju inte ha raka haser, men dom skall heller inte stå under sig så länden får ta stryk.

Jag tror att de enda som har någon som helst mening med sin blandrasavel är inom jakten och jag då som avlar för en bättre vallhund.

Jag tror att de enda som har någon som helst mening med sin blandrasavel är inom jakten och jag då som avlar för en bättre vallhund.

Och inom drag, där blandas det mycket. Inom jakt, vallning och drag handlar det ju om hundar som ska arbeta hårt fysiskt och då är det meningslöst att avla på hundar med
t ex HD-problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Övr. Hund Hejsan! Jag har två tikar som jag vill ställa ut igen. Den ena tiken är en riktigt snygging och har visat att hon tycker det är kul o...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023