Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

Ingen fara :D , du såg väl att jag räknade upp pälsmängd och kortare nosar i det som börjar urarta.

Och du har helt rätt, de flesta ser inte cockern som den jakthund det är. Tyvärr går mycket av jaktanlagen förlorade eftersom det inte är så många som tar det med i beaktandet när man skall planera valpkullar. Vi är några uppfödare här i landet som föder upp dual purpose, dvs hundar som följer rasstandarden exriört OCH som går att jaga över, men en klar minoritet. Det är synd tycker jag (försås ;) ) eftersom en spaniel med jaktanlag även är den ultimata familjehunden. Pigg, alert och alltid villig att vara till lags. Håller sig nära sin förare av sig själv, går inte efter vilt, bekymrar sig inte om oväsen och hämtar tofflorna när man hoppat ur dem på fel ställe. Kan man få en bättre hund???

Det jagas faktiskt en hel del över cocker ute i buskarna, men då rör det sig ffa om jaktvarianten som inte har mycket gemensamt med utställnings modellen. Sedan finns det faktiskt även duals som används till jakt och jaktprov - men inte i något enormt antal. Kanske kommer det att jakttränas fler nu när workingtesten har kommit till. Där kan man använda cockern som det är tänkt utan att några djur är inblandade (utom hunden då...).

Mvh
Duvan

Jag kan bara hålla med! :)

Men kan vi återgå till blandis/-aveldiskussioherna nu? ;)

inga blandisvalpar ännu, men dom är på gång. Lovar att höra av mig om vad det blev och hur många.

Typiskt att du fick så många bockar :(
Här är det full rulle både inne och ute :idea:
Vi har som sagt en tik på gång att valpa här inne och 17 tackor ute i stallet som kommer att lamma nu under eftermiddagen/kvällen. Har fått 231 lamm varav 8 dödfödda så nu återstår endast :smirk: ca 200 lamm som ska föddas fram. Men vist är det underbart med alla bebisar :love:

Woohoo, fröken trevlig, eller? Skrev jag något elakt i mitt inlägg, eller?
Jag ska omformulera mig: De schäfrar JAG träffat med fyrkantig kropp har hållt bättre och varit friskare i ryggen än räkstjärtarna. Tycker det säger sig självt att räkstjärtarna inte håller för arbete.

Schäfern handlar inte om utseende, utan mentalitet, enligt min mening. Jag skiter i rasstandarden, bara hunden håller och är bra i huvudet. Ja, det är ju tur att vi avlat fram efter rasstandarder och har hundar med andningsproblem och svåra belastningsskador av räkstjärtshundar...
Anledningen till HD hos golden etc har ju med aveln att göra, inte kroppsformen.

Enligt mig är en bra brukshund (förutom det viktigaste och självklara - mentaliteten som jag inte nämnde för att jag trodde det var självklart) att den HÅLLER FÖR ARBETE!

Men snälla lilla daysi! De där bilderna är inte ens aktuella i Sverige och det är ju här vi bor, eller hur? Det är amerikanska (utställnings)hundar...och där borta är allting så j-a extremt.

Just det, det vara bara LILLA JAG som reagerade på bilden, och jag SKREV JU att det gällde Sverige, eller???? Vart läste du att jag skrev att det gällde Sverige? Det måste jag missat! Jag VET att det är i USA. Bara för att vi bor här, så kan vi väl inte blunda för hur det ser ut i övriga världen, eller?

Yepp... :)
Men jag menar också att schäfern är en populär ras att "blanda" med....tydligen en ganska bra accelerator till andra raser..där man t ex kan få bort det fula bakkroppen...
Vilket också bevisligen går att få med renrasavel, bara folk tänker lite :)

Jag tycker inte du uttrycker dig särskilt trevligt själv. Elak tycker jag inte du är, däremot väldigt aggressiv. Men det kan ju kvitta.

Vg kroppsformen hon olika raser så har den helt klart med aveln att göra, vare sig vi pratar golden eller schäfer eller nån annan ras. Det finns schäfrar av brukstyp (som du kallar det) som både har HD/AD själv och/eller ger det i arv till avkommorna.

Om du vill kan jag ge dig exempel på en hanhund av sk brukstyp (en av de fulare schäfrar jag har sett föresten) som i avelsannons påstås lämna HD av grad A eller B med 100% o han uppges själv vara friröntgad. Jag har kollat både honom och avkommor via SKKs Hunddatabas. Han är bara röntgad AD vad jag kan se och han har avkommor som fått C på höfterna och AD med grava pålagringar. Kul va! Plus att de skriver otroligt fina saker om honom vg kamplust, belastnigsbarhet, mod, nervfasthet mm men om man kollar hans korningsresultat så har han fått 79 poäng.

Så att påstå att bara för att hunden (schäfern) ser ut på ett visst sätt (sk brukstyp) så är den omedelbart lämpad för bruks och även en bättre individ, är som att påstå att bara för att bilen är blå så är den snabbast!

Just det här med HD/AD är mer komplicerat än huruvida ryggen/korset är rakt eller svagt--starkt sluttande! Och det dyker upp AD/HDfel hos avkommor till hundar som är friröntgade i flera led, oavsett rygg/korsform. Så att så enkelt är det faktiskt inte!

Om du vill fortsätta diskutera just schäfer som ras så ber jag dig att starta en egen tråd om just det. Den här tråden är tänkt att handla om blandisavel. Om du har några åsikter om schäfer som del av korsning får du gärna skriva inlägg om det!

Just vad det gäller cockerspaniel måste jag berätta en sak...

Vi hade en god vän som hade en engelsk cocker spaniel...hon var jättelugn och mjuk i sitt sätt...nästan lite småblyg men glad samtidigt om ni förstår vad jag menar.Detta var en röd cocker spaniel.

Hade däremot en granne som vaknade en morgon och hann i princip bara slå upp ögonen då hennes cocker bara halvåret gammal plötsligt hög henne i kinden helt oprovocerat...den flög på henne alltså och fick något konstigt utbrott helt utan anledning.Detta var en svart amerikansk cocker spaniel.

Efter incidenten...hon blev faktiskt sydd i ansiktet med ett bra antal stygn och ärr för livet. De ville avliva hunden med uppfödaren krävde hunden tillbaka.

De lämnade då tillbaka hunden som då såldes igen av uppfödaren varav samma sak hände igen med de nya ägarna...därefter avlivades inte hunden utan återtogs igen utav uppfödaren för omplacering...vart hunden finns idag vet jag ej då uppfödaren vägrade lämna ut uppgifter om detta.

Själv blev jag nästan chockad av att höra detta och efter att ha sett hur hon såg ut i ansiktet några dagar efter bettet begriper jag inte hur man låter en sådan hund placeras om?

Är det bara den amerikanska cocker spanieln som kan vara agressiv?Är detta fortfarande ett faktum eller har de lyckats avla bort det konstiga humöret/beteendet nu?
Faktum är att jag då hörde talas om flera incidenter med just cocker spaniel... :confused: :confused:

...och sedan följde jag upp med att fråga varför, eftersom jag själv inte är speciellt kunnig på mopsar. Kollade på mopsordens hemsida, och visst har mopsar en hel del typbundna sjukdomar (fler än jag visste om faktiskt), men å andra sidan verkar rasklubben inte försöka sopa problemen under mattan utan i stället styra upp aveln så mycket som möjligt.

Det räcker inte med att bara få bort "den fula bakkroppen" för att det ska bli bra. En kompis schäferkorsning fick avlivas endast några år gammal p g a grava HD-problem. Han var rak i ryggen...

Tråkigt att du inte är välkommen hos din lokala brukshundsklubb. :( Vi håller till norr om stan och har gått på flera kurser med vår lillknas och det har alltid funnits minst en blandras med. Jag har inte märkt av någon "rasism" på klubben utan alla har varit välkomna oavsett om det är rasrent eller blandisar. Av de rasrena har vi haft både chihuahua och irländska varghund med i gruppen, mesta blandningen har varit en korsning av rottis, labbe och new foundland. Inte den utlimataste korsningen, men jäklar vilket jobb matte lagt ner på honom! Det har varit väldigt kul att se hur han utvecklats under kursernas gång. :bow:

Vallraserna är väl de som gått bäst på kurserna, oavsett om det varit schäfer eller någon annan ras men blandisarna har även de varit mycket fina. Synd om en klubb nekar bruksintresserade att delta pga rasen. Jag tycker det ger helt fel signaler. :mad: En stor eloge till SBK Sthlmsavdelningen och deras instruktörer som ser till individen och inte rasen! :bow: :bow: :bow:

Har hört av andra att på Norra sidan finns det flera klubbar som tycker det är ok med blandras. Kul att höra !
Det får bli norra sidan för våran del fast det är långt att åka.

Rage, som du beskriver på amrisen finns inom flera raser, och spaniels har varit utsatta (jag har hört om både springer, amrisar och cocker). Det finns fortfarande linjer inom cockern där det ligger kvar, men det har minskat betydligt. Även hos springern har man till stora delar fått bukt med problemet. Hur det är med amrisen törs jag inte uttala mig om då jag är för dåligt insatt i rasen.

Vad många inte inser om cockern är att när den tappar jaktanlaget "will to please" så blir det en hund som inte är så lättfostrad längre. En cocker behöver gränser, och det kan vara svårt ibland när hunden är så liten och söt. Jag har sett alldelens för många som regerat sina familjer som små paschor, inget större fel på hundarna som sådana men ouppfostrade så det bara smäller om det.

Mvh
Duvan

Om du letar efter en hundklubb i södra delen av länet kan jag rekommendera Svenska Hundklubben i Södertälje. Där är alla hundar oavsett ras eller blandras välkomna att gå kurser. Jag åkte själv dit med min blandis, blev väl mottagen och har tränat där sedan dess. Besök deras hemsida www.shksodertalje.com

Vi var inte välkomna med våran renrasiga schäfer på våran lokala brukshundsklubb!! När vi ko dit för att kika hur det såg ut och få prata med någon. Träffade vi på en gammal kärring, som synade oss från topp till tå. Vi hade väl "fel" kläder på oss eller nått... jag vet inte. Men otrevligt bemötta blev vi.
Sedan dess har jag inte brytt mig om att ta kontakt med en bruks klubb, tränar hellre själv.

Men det är inte kul när folk har förutsatta meningar om en.

Vilken klubb var det? Du kan PMa mig om du inte vill skriva ut det här. Vi var till en klubb och träffade även ordföranden efter ett enbart haft kontakt med sekreteraren som var väldigt trevlig. Ordföranden i 30-årsålderna var så "konstig" mot oss att vi valde att åka till Kista istället trots att det blev lite mer åkanden för oss än vad som var tanken.

Kistaklubben är toppen! Bra instruktörer, bra upplägg, trevlig miljö och trevliga människor. Vi trivs väldigt bra där och iom motorvägen så går det snabbt och enkelt att ta sig dit. :bow:

Såvitt jag vet får inte en brukshundsklubb neka att ta emot kursare pga ras/icke ras. Däremot kan de ju vara så otrevliga att man inte är intresserad, men det är ju en annan femma.

Nu lånar jag din knapp eftersom du svarat senast!

Den här tråden handlar inte om vilka klubbar som tar emot blandisar eller ens rasrena hundar!!! Eller vilket bemötande man fått på klubben! Jag vill bara diskutera blandisar/blandisavel här. Tack! :D

A pro pos blandisavel. Är det någon här inne som har sett en sk cockapoo IRL? Dvs avkomman efter cocker + pudel??? Finns det någon här inne som äger en schabrador???

Sv: Ang blandisar o blandisavel! OBS! Seriös disk.

Martha!

Gud va bra skrivet jag smilar hela jag!!! :banana:
Vi har precis fått 8 helt underbara blandis valpar och det glädjer mig att få läsa det du skriver.

Anders

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Övr. Hund Hejsan! Jag har två tikar som jag vill ställa ut igen. Den ena tiken är en riktigt snygging och har visat att hon tycker det är kul o...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?