Ang. husdjur

Eijya

Trådstartare
Jag flyttade in i en ny hyreslägenhet några veckor sedan och på infolappen om lägenheten står det att husdjur är förbjudna (ej på hyreskontraktet) helt okej då min hund kan stanna hemma hos mamma , men jag har alltid velat ha marsvin :love: så jag ringde till hyresvärden om det är okej att ha marsvin (eftersom de endast är lösa i lägenheten någon timme varje dag) men nej det fick jag inte , endast fiskar i ett akvarie är okej. Har han rätt att förbjuda alla sorts djur förutom fiskar utan att ha en orsak? Detta är inget allergihus då jag redan har sett 4 olika hundar i samma trapp.

Sv: Ang. husdjur

Om det inte står i kontraktet borde det vara fritt fram?
Kontakta Hyresgästföreningen, de brukar vara fenomenala på sånt!

Jag har för mig att jag läst att så länge det inte är ett allergihus kan dom inte förbjuda husdjur alls. Däremot begränsa antal och förstås kräva att dom sköts så dom inte stör grannarna.

Så här säger HGF:
Måste jag ha värdens tillstånd för att ha husdjur i lägenheten?
SVAR:
Du behöver inte fråga hyresvärden om lov för att få husdjur i din lägenhet. Men glöm inte att du har ansvar för djuret och du måste se till att det inte smutsar ned eller skadar lägenheten.
Om det står i hyresavtalet att det är förbjudet att ha djur i lägenheten behöver du i allmänhet inte bry dig om det. Det är bara om det finns särskilda skäl att förbjuda husdjur i huset som ett sådant villkor gäller. Till exempel om huset är anpassat för allergiker

Det är alltså fritt fram.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 527
Äldre Jag har en privat hyresvärd som sa att husdjur inte är tillåtna i lägenheterna, tänkte inte så mycket på det förutom att det är väldigt...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 363
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar