Ang. hovbölder

S

Superstaar

Min medryttarhäst har nyss åkt på en hovböld, hovis fixade det men han var fortfarande halt så hovis var tillbaka idag.

Men han var inge halt i bakbena där bölden spökade. Men han är visst varm runt om och så hade han hovbölder på G i framhovarna. Hur kan hon se det? Trodde hon va tvungen o dra loss skon för att kunna kolla det? Sen hade hon sagt att hästar kan få hovbölder av att dom äter kallt, som tex att dom äter snö.

Skulle vara intressant o höra om det verkligen är så. Jag vet inte själv men tyckte det lät lite konstigt. Så ja skulle gärna vilja ta del av det ni vet om hovbölder osv :)

/ Linnéa

Sv: Ang. hovbölder

Snöbölder?? den var ny:D
Varm runtom, misstanke om bölder i BF.
Fångvarning säger jag utan att vidare.

Snöbölder?? den var ny:D
Varm runtom, misstanke om bölder i BF.
Fångvarning säger jag utan att vidare.

Jaa det låter lite konstigt det där me att dom kunde få bölder av snö.
Jag litar inte på hovslagaren. Han är inte varm nu heller, så är ja tveksam till att han har bölder på g fram oxå, hon verkar tyvär inte veta vad hon pratar om :(

Jag hoppas verkligen inte att han har fång! Inge fånghovar iaf, men det kanske kommer om det är det. Är inte så hemma på det här :/

Fång..?
Vid hovböld brukar ju hästen vara halt på den hoven där bölden sitter, varm och puls i benet också.

Fång..?
Vid hovböld brukar ju hästen vara halt på den hoven där bölden sitter, varm och puls i benet också.

jag tror inte det är fång heller! Nu är han jue bra så ja hoppas att det håller i sig! Ville mest veta det där om hästar kan få hovbölder av o äta kallt, tyckte det lät lite som bullshit.

Men han är visst varm runt om och så hade han hovbölder på G i framhovarna. Hur kan hon se det? Trodde hon va tvungen o dra loss skon för att kunna kolla det?

/ Linnéa

Varm runtom händer ofta vid fång.
Bölder på G i bägge framhovarna, Hur kan hon se det utan att kolla?
Jag drog där slutsatsen att hästen hade ont i sina bägge framhovar.
Här tycker jag att man har en hel del som får tanken på fång att poppa upp.
Tycker du att jag är ute och cyklar Lazio?

Linea/ Skönt att hästen är OK.
Nej dom kan inte få bölder av att äta snö.
Hovböld får dom av bakterier som kommer in innanför hovkapseln.

Jag hör "fångklockorna" ringa tyvärr..
Nej SO hovslagare, du är inte ute och cyklar.

Själv skulle jag inte anlita en hovslagare som tror att hästar får hovbölder av att äta snö.

Håller helt med SO hovslagare
Om din hovslagare är så novis så ta ut en annan hovslagare eller en veterinär. Det är ju viktigt att agera i tid när det gäller fång, man vill ju inte vänta tills hästen får ett fånganfall :cry:

Jag hör "fångklockorna" ringa tyvärr..
Nej SO hovslagare, du är inte ute och cyklar.

Själv skulle jag inte anlita en hovslagare som tror att hästar får hovbölder av att äta snö.

det skulle inte ja heller! Tur att ägaren ska byta hovslagaren nu! Hon vekrar inte vettig den hon har faktiskt!

Linea/ Skönt att hästen är OK.
Nej dom kan inte få bölder av att äta snö.
Hovböld får dom av bakterier som kommer in innanför hovkapseln.

det är oxå vad ja lärt mig men ja kan inte så mkt om det ädr me hovarna, bara det vi gått igenom i skolan så ja ville bara kolla me folk som vet vad dom pratar om :bow:

Håller helt med SO hovslagare
Om din hovslagare är så novis så ta ut en annan hovslagare eller en veterinär. Det är ju viktigt att agera i tid när det gäller fång, man vill ju inte vänta tills hästen får ett fånganfall :cry:

nej precis, tur att hon ska byta hovslagare så får höra vad han har att säga.. Hästen är helt bra nu iaf och inge varm, så ja hoppas det är nå annat än fång! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 381
Senast: alazzi
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen min stod på tre ben igår när jag kom till stallet. Varm i hoven och från kotan och neråt ungefär. Ringde till vet. som direkt...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 921
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka