Ang. fodervärd

Jettan

Trådstartare
Jag bara ÄÄÄÄLSKAR hundar! Jag är uppväxt med hundar och har haft många olika raser och typer. Jag vill så väldigt gärna skaffa hund, men sambon tycker inte att vi har tid. Jag tycker väl lite tvärtom, vi jobbar i stall båda två hela dagarna och då kan väl en eventuell hund vara med där!?! Sedan tycker jag det är väldigt roligt att träna hundar, agillity och dressyr.

Så jag har funderat på att skaffa hund på foder. För att liksom testa om det skulle kunna fungera. Nu har jag varit "hundlös" rätt länge och jag kan inte tänka mig hela livet utan hund! Så fort våra hundägande vänner ska resa bort så frågar jag om jag får passa....:angel:
Sedan är det ju inte alltid så lätt i och med att vi har katt och barn också....:grin:

Vad tror ni? Och kanske framför allt, vad för slags hund? Både jag och sambon har ju förkärlek för "rejäla" hundar, schäfer, rottwailer osv... men kanske det skulle passa bättre med en mer familje-hund?
personligen tror jag ju att vi måste ha en hund med en del energi, då det ofta blir mycket aktiviteter. Själv drömmer jag om en "schabrador", har fått för mig att det vore det ultimata...:rofl:

Tacksam för svar och tips!

Sv: Ang. fodervärd

det jag reagerade lite på att fodervärd för häst och hund inte riktigt betyder samma sak :)

Finns säkert de som kan tänka sig låna ut en hund till er en period för att få en eventuellt senare valpköpare...annars betyder ju fodervärd på hund att värden har hunden och betalar allt men att uppfödaren har rätt till 2 kullar (om ej annat kommer överens?) och sedan vid 4, eller är de 5? års ålder går ägarskapet över till fodervärden....

Vid 5 års ålder eller efter två valpkullar övergår hunden i fodervärdens ägo (på tik).

jaha? Jag har kompisar som lånat ut hundar på foder, och då har det i princip varit samma sak som på häst. Man kanske ska utomlands ett år eller så och inte vill sälja hunden.

Det är inte att lämna ut sina hundar på foder med korrekt kontrakt. Det är att låna ut sin hund och inget annat.

Fodervärdsskap på häst och hund skiljer sig milsvida åt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
398
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 160
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 524
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka