Ang foderstater.. (ej enskildhäst)

L

Lantlolla

Ni som har b-ponnier. Gärna såna som har lätt att gå upp i vikt.
Vad har ni för foderstat till era?

Samma sak gällande lättfödda tex travare, halvblod osv.
Kanske på en höjd runt 160 som är normal byggda!
Vad har ni för foderstater?

Kul att veta!

Sv: Ang foderstater.. (ej enskildhäst)

Shettisar, halvblod och fullblod, samtliga lättfödda, går på fri tillgång till bra hösilage på vinterhalvåret.

Sånt gillar jag bäst!
Men har du inget kraft foder eller liknande?

Lättfödda hästar äter fritt på silage men får någon näve eller två för synes skulle när resten får alt betfor. Funkar prima!

Sånt gillar jag bäst!
Men har du inget kraft foder eller liknande?
Bara till den som ser ut att behöva det, dvs fölen och halvblodsunghingsten har fått kraftfoder. Mitt dräktiga fullblodssto brukar klara sig på enbart hösilaget, möjligen ngt kilo tillskott i slutet av dräktigheten.

Sånt är härligt!!

Ni som har era pållar på box då?
Hur gör ni?

Mina shettisar o araben går på fri tillgång på hösilage, fölen kommer få lite tillskott om det behövs, likaså gammeldamen. De dräktiga kommer få tillskott när de kommer upp i högdräktighet. Mina står på box nattetid

Min fjord/islandskorsning får hö i många små givor flera gånger om dagen, sammanlagt 8-9 kg skulle jag tro det blir i vinter (beror på analyssvaret). I boxen står han på spån (ev torv i vinter), men med fri tillgång på halm.
Han får linfröolja för sina eksem, tillsammans med ca 100 g betfor. Nu när han vant sig vid oljesmaken ska jag försöka dra ner på betforn lite till.

Kul att veta!

Hömängd vintertid är lite svårt att svara på då hökvalitén varierar lite. Men förra vintern var det ju ganska varmt så jag tror om jag minns rätt att B-ponnyflickan fick 4kg hö + alltid halm så det blev över. Inget kraftfoder men lite betfor och morot, knäcke eller äpple. Ja något, så det skramlade lite i burken så att säga, när de andra fick. Lite foderjäst och mineraler också. Hon var nöjd och jättefin till våren när sommar-hullet hade gått bort.

Samma sak gällande lättfödda tex travare, halvblod osv.
Kanske på en höjd runt 160 som är normal byggda!
Vad har ni för foderstater?

Kul att veta!

Varmblod på ca 160 cm, mycket lättfödd!

Behöver ca 60 MJ, men det är så svårt att få ihop en foderstat med så lite, så runt 65-67 får jag räkna med att det blir i slutändan.

I år räknar jag med att hösilaget ska bli riktigt dunder, så att jag kan byta ett par kg av det lite för proteinsvaga höet mot sådant. Billigt och bra isf!:)

Haha kan tänka mig de.
Jag själv vet inte ritkigt vad jag ska ge. Rädd för att b-ponnyn inte kommer behöva mer än hö och kanske lite betfor när de andra får mat.
Hon är kraftigt överviktig nu med (köpte henne för snart tre veckor sen) så vi har lite att ta utav.
Varmblodet är likadan i maten, dock inte så överviktig nu. Men funderar på att ge lite müsli som extra smak på maten bara!

Tycker sånt är svårt!

Fler som vill avsölja sina foderstater?? =)

Haha kan tänka mig de.
Jag själv vet inte ritkigt vad jag ska ge. Rädd för att b-ponnyn inte kommer behöva mer än hö och kanske lite betfor när de andra får mat.
Hon är kraftigt överviktig nu med (köpte henne för snart tre veckor sen) så vi har lite att ta utav.
Varmblodet är likadan i maten, dock inte så överviktig nu. Men funderar på att ge lite müsli som extra smak på maten bara!

Tycker sånt är svårt!

Fler som vill avsölja sina foderstater?? =)

Men om ingen av hästarna behöver tillskott är det väl bara att skippa det helt och bara ge grovfoder? :confused:

Jag småduttar med små havre- och betforskvättar för närvarande, bara för att hon ska få något i krubban när de andra får. Om ingen i stallet fick kraftfoder skulle det ju inte behövas alls, för då skulle hon inte behöva vara avundsjuk vid fodringarna.

Onödigt att köpa in, lagra och hantera kraftfoder när det inte behövs. Jag lovar att hästarna inte saknar det! ;)

Haha sant.
Grejen är att de båda hästarna skall gå en del i vinter o vet ine om de behöver en lite gnutta av de.
Känns egentligen ganska onödigt då det räcker fint med betfor till de båda medans gubben får utav allt (känns det som skall tilläggas).

Får satsa på grovfoder, betfor o morötter till dem!

Kul o läsa om andras foderstater, så fortsätt ni ändå =)

Hur mycket ska de gå då?

Ofta överskattar vi hur mycket vi motionerar våra hästar, och överfodrar dem därför.

De allra flesta fritidshästar och tävlingshästar i lätt klass tränas aldrig mer än "lätt". Först när man pratar lektionshästar som går flera timmar om dagen (och då mer avancerat än nybörjarlektion), eller hästar som tränas för mer än medelsvår nivå i dressyr och hoppning behövs det tillägg i foderstaten. ;)

Om dina hästar är lite för runda nu så kanske vinterns motionsprogram är vad som behövs för att hålla hullet på dem? På samma foderstat som nu, alltså... :D

Haha sant. Mjo jag kan nog hålla med om att man ofta över fodrar.
Antar att många är som jag, rädda för att ge dem för liten.
Men samtidigt ås tycker jag hellre att en häst som väger 10 kg för lite är bättre än en häst som väger 10 kg för mycket..

B-ponnyn skall väl gå runt 6 dagar i veckan. mycket varierat med uteritter osv, självklart ingen ridskoledag för hästen :P Men ändå en timme om dagen kanske.

Varmblodet skall väl motioneras ungefär lika mycket, fast med mer träning o utbildning på schemat.

Sen är tanken att det där överdrivna hullet skall vara borta till våren för att sedan betäckas (o då ska de ju ha lite hull, men inte dagens hull kan jag lova!!)

Har ett halvblod med som skall ha så mycket mat han orkar äta.. Han är TYVÄRR precis tvärtom gällande dessa damerna i hullet:P

Drar upp denna igen!
And min lilla b-ponny dam.. liten o liten hon är 129 o väger 360 kg :crazy:
Lite vääl mycket, då hon fortf har massvis av fett.
Bill inte ge henne fri tillgång då jag inte tror att det går bort.
Men borde väl räcka med en 8 kg? vet tyvärr inte värdet på höt =(.
o lite mer sen när de blir kallt, de har även tillgång på halm så finns alltid ngt o tugga på i lösdriften om det blir kallt.

varmblod 156 cm, gick på ca 20 kg hösilage (MJ: 6,2 och SmRp : 42g) + mineraler och 0.3 kg krafft protein + lite betfor

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka