ÅNEJ!!! INte nu igen!!!

Sv: ÅNEJ!!! INte nu igen!!!

Vad är skillnaden i kostnad för klubben att arrangera av WRAS godkända tävlingar och privata tävlingar??

Jo, jag vet, men det har arrangerats tävlingar på D,C och B-nivå, därav mitt svar.

nu talar jag i allmänhet men fler ryttare vill säkert tävla och som de flesta åker man på en D-tävling och kollar vilken nivå man ligger på. Går det inte så bra där så åker man hem och tränar och sedan tillbaka och tävlar man några D-tävlingar till.

Fine!

Men det är BRA MÅNGA som ligger och trycker på D-tävling fast dom borde vara klara för MINST C, som jag har sett i sommar, på varenda D-tävling är det 2-3 ekipage som är där för att plocka alla rosetter....

Klart att man själv och säkert fler än jag som tycker det är tråkigt att aldrig få någon sporre att fortsätta ens på D-tävling.

Rosetter är inte allt, jag åker främst för att jag tycker det är kul att träffa alla människor då jag missat några år på tävlingsbanan nu... Men även kul att få lite bekräftelse på sitt arbete och taggad att fortsätta!
Men rosetterna har redan tagit slut innan dom kommer till oss gröna på riktigt.....

tyvärr är jag inte så insatt, MEN när ryttarna inte behöver betala licens (sparar iaf 200kr för endagarslicensen) så ligger det bättre i smaken, mina medryttare tävlade min ponny för 100kr på en start, om de sedan var tvugna å betala endagslicens för de och hästen skulle de vara uppe i 300kr och då skulle de inte ha råd att vara med.
sedan misstänker jag att det är extra pappersarbete om man ska skicka in resultat mm och det tar ju tid för de som arrangerar tävlingen och som bekant är det oftast bara några få som får dra hela lasset vid tävling medans de andra funktionärerna "hoppar av" när det blir jobbigt.

Eftersom jag inte är ett dugg insatt i SQHA/AQHA system och reglverk, hur följer dom upp resultat och poäng hit och dit?? Misstänker att det krävs en massa pappersarbete där också.:confused:

På tävlingar med licens vidarebefordrar man engångslicenserna till WRAS. Man betalar aldrig någonsin in någon summa per start, del av eventuell vinst eller något i den stilen, så det kostar varken mer eller mindre för klubben att köra med eller utan licenser. Extraarbetet med licenserna består i att sekretariatet måste kolla så numren stämmer, se till att numren finns i listorna man rapporterar in, samt en separat lista på de som haft engångslicenser. Har själv suttit med exakt detta på tävling i somras och tyckte inte att det på något sätt var en omöjlig arbetsbelastning.

/Ida

Det finns inga SQHA tävlingar i den bemärkelsen, det är AQHA shower arrangerade av SQHA.
Och på dessa liksom överallt i hela världen där man tävlar på AQHA shower skickas resultaten till AQHA i USA och dom bokför och registrerar alla resultat och meddeelar när man blir "uppklassad".

Monke:)

Tråkigt! Jag vill gärna åka ,men dalarna e stort om man bor i norra delen. Om d e endagars får man börja åka vid 3 på morron om man vill va med på fm klasser.

jupp, tävlar själv bara på lokala klubbens träningstävlingar på grund av licenserna, är dock medlem i klubben för att stödja även om det inte krävs.

Kanske er tävling låg fel i tid? Det är ju rätt sent på säsongen såhärdags och många sänker tempot och övergår till träning istället för tävling.
Jag hade funderat på att åka med mina hästar från Karlstad, men avståndet är långt och jag jobbar på söndag.
En komplikation förstås att ni inte erbjöd någon möjlighet till uppstallning heller.

Om man anordnar kombinerade C- och D-tävlingar nästa år, tror jag att det kan bli fler anmälda i och med uppklassningssystemet: plötsligt är vi rätt många ryttare som behöver ha fler tävlingstillfällen om vi vill avancera.
Instämmer med tidigare sagda: träningstävlingar kan man delta i även om man har licens, men inte E-tävling så som regelboken är skriven.
Hoppas att ni vill försöka arrangera tävling nästa år - synd att tappa möjligheterna.

Nemen, titta vem som hittat in.... :D
Säg hej till Kryddan och Betty från mig.... :love:

Grejen är att vi även fick ställa in vår tävling i somras så den låg visst också :ofel i tiden.... Ja uppstallning hade vi nog iofs kunnat ordna om det var enstaka ekipage men kunde inte lova det och skrev därför inte med det i proppen... Miss kanske...:crazy:

Ja problemet är ju att vi inte riktigt vet vad andra vill ha och utgick endast från vad vi själva tycker om, är väl så med bristande rutin.:o

Sanningen är den att vi nu funderar på att kliva ur WRAS, gå in i någon annanklubb och strunta i att köra själva, vi är ju inte så många aktiva fast jag tycker personligen att det är synd om westernridningen försvinner från den här delen av länet!:cry:
Fin anläggning har vi också, och kan erbjuda billiga träningar. Går ju dock inte att tvinga folk att rida western, finns inte intresset här så finns det inte....:(
Kanske ett alternativ skulle vara att samordna med någon annan klubb, fast vi har ju lite dåliga erfarenheter av det:eek::eek:

Supertrisst att era tävlingar blev inställda!!! Jag var själv anmäld, så det var en besvikelse....:(

Men jag är inte medlem i någon klubb än och har bara varit på de enda 2 e-tävlingarna som anordnats här uppe... hade ju varit skoj att få chans att testa en tredje innan man satsar på westernsadel och licens och allt... Men nu får det bli så till nästa år ändå!

Utbudet på e-tävlingar var ju inte så stort! Så tyckte det var kanon att ni skulle arrangera en.

Men med tanke på att en e-tävling låg i maj den andra helgen före eran och sen var det också en d-tävling på söndagen, dagen efter er tävling. Så kan det ligga en hel del i det du skrev om att kanske sätta sig ner och göra en gemensamt planerad tävlingstermin, så man inte snor deltagare av varandra!?!

Hoppas ni inte tappat lusten för jag är i alla fall på G och vill börja tävla western, så ett till ekipage blir det förhoppningsvis på banorna till nästa år! :)

Det tråkiga är oxå att Wg;s tävling i Högbo på Söndag är inställd för att det är för få anmälmingar,,kan det ha blivit en riktig miss att ha två tävlingar relativt nära varandra under samma helg,,
Det drabbar ju i såfall båda klubbarna,,:(

Det var under 10 anmälda på WG´s tävling också så det beror nog inte på att det var två tävlingar samma helg som gjorde att den ena eller andra fick ställas in.

/Smuvir

Nej, det kanske inte är anledningen men det hade varit bättre o lagt tävlingarna på varsin helg i alla fall,,nu får det bli träning över vintern o sen får vi ta nya friska tag till våren,,:bump:

WRAS kommer säkert att lyckas med att få stopp på det mesta av westerntävlingar och westernklubbar.
Det blir säkert lättare nästa år när klubbarna tappar sina medlemmar.
De som har quarter eller paint har ju sina rasföreningar så de behöver ju inte WRAS och vi andra passar ju inte in.
De klubbar som vill ordna tävlingar får väl ändra på WRAS:s regler eller gå ur till nästa år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar