Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fri betsling har dock även sina fördelar och det finns elitryttare som gör något trevligt av det.
Screenshot_20231119_211932_Chrome.webp

Fri betsling har dock även sina fördelar och det finns elitryttare som gör något trevligt av det.
Visa bifogad fil 132376

Absolut kan det vara så.
Skulle bara alla vara snälla med sina hästar och tänka vettigt skulle det inte vara något problem med friare regler. Men när folk inte kan tänka vettigt så ska man se till att det finns regler som förhindrar så mycket avarter som möjligt.
Att tillåta ridning utan nosgrimma är ju en bra regel, men likaså är att ge ett exakt mått för hur hårt en nosgrimma får spännas en bra regel. Vettiga ryttare kommer inte att påverkas av regeln, men avarterna kommer få en TR gräns att förhålla sig till.

Absolut kan det vara så.
Skulle bara alla vara snälla med sina hästar och tänka vettigt skulle det inte vara något problem med friare regler. Men när folk inte kan tänka vettigt så ska man se till att det finns regler som förhindrar så mycket avarter som möjligt.
Att tillåta ridning utan nosgrimma är ju en bra regel, men likaså är att ge ett exakt mått för hur hårt en nosgrimma får spännas en bra regel. Vettiga ryttare kommer inte att påverkas av regeln, men avarterna kommer få en TR gräns att förhålla sig till.

Jag vill se en betydligt hårdare bedömning från domare, inte bara en gräns för hur hårt man får dra.
Hemma kan du fortfarande dra åt utav bara helvete men avspänd och tillfreds häst är betydligt svårare att tvinga fram.

Men du kan ju kolla när det sänds på tv på onsdag, annars kan du få låna min VHS 😅

Du har en affärsidé i att hyra ut din VHS till alla oss som saknar danska tv-sändningar. Jävla digitalisering! På den gamla goda analoga tiden kunde vi nordvästskåningar se dansk tv både enkelt och gratis.

(Eller om Karl X Gustav kunde låtit bli att ränna ut över Stora Bält mitt i vintern för 365 år sedan, så kunde det också ha varit mycket enklare att få se programmet på onsdag. :mad: )

Visa bifogad fil 132375Ofta brukar det också påstås att problemet finns inom dressyren för att hästen inte får gapa (för att domaren drar poäng för det) men jag har haft lite dille på att kolla nosgrimmorna på Tidningen Ridsport bilder och det verkar ju inte vara ett dyft bättre inom andra grenar? Och i t ex hoppning (ovan) finns det ju ingen domare som drar poäng för gapande munnar?

Ett otyg är det, jag är dock inte säker på om det blivit värre på senare år eller om det alltid varit något man tagit till?
Jag har otäcka minnen av hur en ryttare beordrade hästskötare att stoppa grus i munnen på hästen på en framridning (medan överdomaren stod och tittade på). DET är nog det värsta jag sett men öppnade jag munnen?
Jo det gjorde jag, men bara för att gapa av förvåning. Inte sa jag något….
Fy, så ledsna ögon på hästarna. :(

När "glömmer" man bort det basala man får lära sig när man tränsar en häst hur hårt en nosgrimma får spännas? Jag reagerade redan för 30 år sedan på hårt spända nosgrimmor på dressyrträningarna jag bevittnade. Mina synpunkter viftades bara bort trots att hästarna hade märken efter träningarna och det var inte svettmärken. Ofta som dressyrtränarna drog för kung och fosterland om grimman inte satt tillräckligt hårt när de kontrollerade. :mad:

Men varför bara i dressyren?
Vore det inte lika bra i övriga grenar med?
Western har ju inga nosgrimmor förstås, men övriga grenar?

Det kan man ju absolut göra i de andra grenarna också. I western är det ju som du sa redan förbjudet. Jag tänkte främst dressyr eftersom det är avdrag på öppen mun och då borde det också vara förbjudet med sånt som kan användas för att stänga munnen.

När "glömmer" man bort det basala man får lära sig när man tränsar en häst hur hårt en nosgrimma får spännas? Jag reagerade redan för 30 år sedan på hårt spända nosgrimmor på dressyrträningarna jag bevittnade. Mina synpunkter viftades bara bort trots att hästarna hade märken efter träningarna och det var inte svettmärken. Ofta som dressyrtränarna drog för kung och fosterland om grimman inte satt tillräckligt hårt när de kontrollerade. :mad:
Det fetade tycker jag är intressant. Jag har hört/läst om många gånger hur tränare dragit åt nosgrimma osv - men har aldrig råkat ut för det själv på egen häst (ingen tränare har någonsin kommenterat utrustningen, än mindre petat på den på eget bevåg), men hörde faktiskt kommentaren för ett par månader sedan att en ryttare borde dra åt nosgrimman om hens häst blev stark, och det var så bakvänt - hur skulle det lösa problemet liksom? Ryttaren gjorde inte det kan sägas.

Det fetade tycker jag är intressant. Jag har hört/läst om många gånger hur tränare dragit åt nosgrimma osv - men har aldrig råkat ut för det själv på egen häst (ingen tränare har någonsin kommenterat utrustningen, än mindre petat på den på eget bevåg), men hörde faktiskt kommentaren för ett par månader sedan att en ryttare borde dra åt nosgrimman om hens häst blev stark, och det var så bakvänt - hur skulle det lösa problemet liksom? Ryttaren gjorde inte det kan sägas.
Jag har varit med om att tränare kommenterat på väldigt lös nosgrimma när de tex hållt i hästen och sett att nosgrimman hänger helt lös. Men ingen har sagt att jag ska dra åt eller liksom kommenterat det på ett negativt sätt, mer typ "ja den här lär inte göra någon skillnad" eller "brukar den här vara såhär lös?". Sen inget mer med det :)

Jag red träning en gång för en dressyrdomare, hen ville att jag alltid skulle rida med nosgrimma "så hästen vande sig" när jag förklarade att jag tränade utan nosgrimma då hästen ofta gäspade när hon började bli lösgjord och nosgrimman då hindrade henne från att gäspa = skapade spänningar. Jag lovade göra så och valde sen att aldrig mer träna för domaren igen. ;)

Kan tillägga att hon dessutom ville att jag skulle dra ihop min häst för att vi skulle kunna galoppera bättre. Ingen ridning som passade mig och min häst, så det var inte bara nosgrimman som var orsak till att jag bara tränade en gång för hen.

Ingen kan väl tro att det här är något som pågått bara de senaste åren?
Första gången jag såg Andreas var när han hade Matine. Jag förstod verkligen inte hypen och såg inte alls det fantastiska. Jag såg bara en spänd häst med sänkt rygg och sprattlande ben.
Kände redan då att är det så här det ska vara, är det såhär det ska se ut, så vill inte jag vara med.

Jag tittar mycket hellre på fälttävlansdressyr. Jag är inte naiv, självklart förekommer det tvivelaktiga metoder och dålig ridning även där men de hästarna får åtminstone tränas allsidigt och är ofta med i sporten långt upp i åldrarna.

Ja, jag var med om det en gång; att lagledaren i mitt ponnylag spände nosgrimman på min ponny så hårt innan prisutdelningen att han bara stod på bakbenen när någon närmade sig hans huvud (både för prisutdelning och när jag sedan skulle tränsa av:cry:). Det kändes så otroligt hemskt och hon gjorde det utan att jag märkte vilket jag dels inte förstår att hon tog sig friheten till och dels har sjukt dåligt samvete över att jag inte fångade upp. Stojig miljö, vi hade just vunnit en division och det var mycket folk runt oss och känslor, så jag kan förstå att det gick förbi min uppmärksamhet. Det fanns nog inte i min föreställning att det skulle ske. Det var drygt 25 år sedan. Jag minns ett par hästar som hade inbuktningar i skelettet pga konstant högt tryck från nosgrimman.:(

Våldet som förekom slentrianmässigt och outtalat mot hästarna i min omgivning, som en del av deras ”skolning”, var definitivt en anledning att jag slutade rida när det begav sig (även om jag såklart vet att det går utmärkt att rida och hålla häst utan våld).

Ja, jag var med om det en gång; att lagledaren i mitt ponnylag spände nosgrimman på min ponny så hårt innan prisutdelningen att han bara stod på bakbenen när någon närmade sig hans huvud (både för prisutdelning och när jag sedan skulle tränsa av:cry:). Det kändes så otroligt hemskt och hon gjorde det utan att jag märkte vilket jag dels inte förstår att hon tog sig friheten till och dels har sjukt dåligt samvete över att jag inte fångade upp. Stojig miljö, vi hade just vunnit en division och det var mycket folk runt oss och känslor, så jag kan förstå att det gick förbi min uppmärksamhet. Det fanns nog inte i min föreställning att det skulle ske. Det var drygt 25 år sedan. Jag minns ett par hästar som hade inbuktningar i skelettet pga konstant högt tryck från nosgrimman.:(

Våldet som förekom slentrianmässigt och outtalat mot hästarna i min omgivning, som en del av deras ”skolning”, var definitivt en anledning att jag slutade rida när det begav sig (även om jag såklart vet att det går utmärkt att rida och hålla häst utan våld).
Min häst har inbuktning på nosryggen 🙁

Jag förstår inte hur en klarar av att spänna nosgrimman så hårt, när jag tycker nosgrimman sitter hårt får jag in fem fingrar mellan nosrygg och nosgrimman

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka