Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tycks krävas danskt betalkort.

Behöver nog också se den här dokumentären (även om jag samtidigt inte vill), men det enda jag hittat är att det är möjligt att streama TV2 utanför Danmark om man har ett danskt betalkort precis som ovan.
Ja. Såg det precis nyss i en ny artikel på Ridsport och tänkte skriva det här men ni hann före.
Kan ju hända att de kommer visa på svensk tv såsmåningom eftersom han är stor inom sporten.

Vi har ip-tv så får in kanaler från hela världen. Väldigt glad över det just nu😅. Är ju inte som förr när en kunde be en kompis med kanalen att spela in programmet på sin vcr😁

Jag tror inte Jeanna ställer upp på något sådant, hon var där långt efter att det började puttra kring Hegstrand (minns den där uppvisningen som till och med danska ridsportförbunde tog tag i). Såklart visste hon redan innan hon åkte, och hon har garanterat sett och kanske till och med gjort saker medan hon var där. Tror jag.
Hennes häst hade ju ett väldigt tight nosband på Falsterbo i år som kom ut i media och många reagerade på. Säger en del om personen tycker jag att man gör så mot en häst.

Hennes häst hade ju ett väldigt tight nosband på Falsterbo i år som kom ut i media och många reagerade på. Säger en del om personen tycker jag att man gör så mot en häst.

Ja, jag känner noll förtroende för en människa som rider sin häst med nosgrimma spänd såhär 🤮
annemariehosbondsttropez3.webp

Jag undrar hur en häst ska kunna prestera på topp med så illa tillpassade torty .. hjälpmedel. En om än avslappnad men taggad häst med rätt anpassad utrustning riden av en ryttare med mjuka händer och precisa hjälper borde ju iaf i teorin kunna visa upp sig bättre än en hopdragen, påpiskad och stressad häst gör. :(

Visa bifogad fil 132367

Ja bilden från tidningen ridsport. Djurmisshandling enligt mig. Tänk att tidningen ridsport lägger ut denna bild som header!! säger mycket
Läste nyligen en dom där en person blev dömd för djurplågeri efter att ha piskat sig häst på en uteritt. Två privatpersoner som anmälde (två olika tillfällen), en hade ev filmat.
Skulle vara intressant om någon anmälde detta (eller liknande).

IMG_0557.webp
Ofta brukar det också påstås att problemet finns inom dressyren för att hästen inte får gapa (för att domaren drar poäng för det) men jag har haft lite dille på att kolla nosgrimmorna på Tidningen Ridsport bilder och det verkar ju inte vara ett dyft bättre inom andra grenar? Och i t ex hoppning (ovan) finns det ju ingen domare som drar poäng för gapande munnar?

Ett otyg är det, jag är dock inte säker på om det blivit värre på senare år eller om det alltid varit något man tagit till?
Jag har otäcka minnen av hur en ryttare beordrade hästskötare att stoppa grus i munnen på hästen på en framridning (medan överdomaren stod och tittade på). DET är nog det värsta jag sett men öppnade jag munnen?
Jo det gjorde jag, men bara för att gapa av förvåning. Inte sa jag något….

Visa bifogad fil 132375Ofta brukar det också påstås att problemet finns inom dressyren för att hästen inte får gapa (för att domaren drar poäng för det) men jag har haft lite dille på att kolla nosgrimmorna på Tidningen Ridsport bilder och det verkar ju inte vara ett dyft bättre inom andra grenar? Och i t ex hoppning (ovan) finns det ju ingen domare som drar poäng för gapande munnar?

Ett otyg är det, jag är dock inte säker på om det blivit värre på senare år eller om det alltid varit något man tagit till?
Jag har otäcka minnen av hur en ryttare beordrade hästskötare att stoppa grus i munnen på hästen på en framridning (medan överdomaren stod och tittade på). DET är nog det värsta jag sett men öppnade jag munnen?
Jo det gjorde jag, men bara för att gapa av förvåning. Inte sa jag något….

Hoppning med fri betsling kan vara riktigt bedrövligt 😒
Två fel gör ju liksom inte ett rätt.
Dressyr är dock en bedömningssport och att då premiera och ge höga poäng till spända hästar med ihopdragna munnar och ryttare med hårda händer är för lig helt obegripligt. Dressyr ska ju vara ett samspel mellan häst och ryttare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka