Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det fetade tycker jag är intressant. Jag har hört/läst om många gånger hur tränare dragit åt nosgrimma osv - men har aldrig råkat ut för det själv på egen häst (ingen tränare har någonsin kommenterat utrustningen, än mindre petat på den på eget bevåg), men hörde faktiskt kommentaren för ett par månader sedan att en ryttare borde dra åt nosgrimman om hens häst blev stark, och det var så bakvänt - hur skulle det lösa problemet liksom? Ryttaren gjorde inte det kan sägas.
Jag kommer ihåg diskussionerna när de nya nosgrimmorna kom som är/var "bakåtspända" att det var lätt att dra åt dem för hårt, men en grimma ska ju sitta så du får fingrarna mellan nosrygg och nosrem, oavsett hur den är spänd.

Jag fick lära mig någon gång på yngre stenåldern att man skulle få plats med tre fingrar mellan grimma och nosrygg. Förstår inte meningen med att spänna grimman så hårt, meningen är väl att hästen ska kunna flexa och söka stöd på bettet.

Ingen kan väl tro att det här är något som pågått bara de senaste åren?
Första gången jag såg Andreas var när han hade Matine. Jag förstod verkligen inte hypen och såg inte alls det fantastiska. Jag såg bara en spänd häst med sänkt rygg och sprattlande ben.

Det som framkom efteråt var ju hästens alla behandlingar både före o efter "succen", hur mkt hon reds och hur sliten hon blev och att hon blev trasig och ohållbar.

Jag önskar så att Ridsport/Hippson/NÅGON kan ta och ställa kritiska frågor till de yrkesverksamma som väljer att samarbeta med Helgstrand. Och inte bara "kommentar?" utan välformulerade uppföljningsfrågor baserat på vad deras kommentar är. Det är liksom intervjuer i pressen jag vill ha, inte ett utrymme för diverse pressutkick.

Jag önskar så att Ridsport/Hippson/NÅGON kan ta och ställa kritiska frågor till de yrkesverksamma som väljer att samarbeta med Helgstrand. Och inte bara "kommentar?" utan välformulerade uppföljningsfrågor baserat på vad deras kommentar är. Det är liksom intervjuer i pressen jag vill ha, inte ett utrymme för diverse pressutkick.
Ja men precis, lite mer grävande journalistik! Men de är så försiktiga och bara återberättar pressmeddelanden som man hade kunnat läsa själv.

Det här är väl något man idag kan önska från media rent generellt. Antalet uppföljande frågor är pinsamt låg. I de flesta fall skulle man lika gärna kunna skicka fram en 3-åring eftersom det man uppenbarligen behöver är ett mikrofonstativ.

När en artikel med en intervju med Helgstrand om hans hingstar publicerades för nån månad sen ifrågasatte jag både frågorna och valet av intervjuperson i kommentarsfältet. Journalisten svarade med att skriva privat till mig i rätt långa raddor🙄. Nog att vi är vänner på fejan, men det kändes som väldigt låg journalistisk nivå..

Håller helt med dig. Men tycker programmet kan sändas först för att verkligen se vad som kommer fram och sedan ge dessa samarbetsparter en chans att reagera. Sen vore det intressant med frågor från media.

Ser fram emot att se om/hur de svenska samarbetspartnerna kommer att reagera på detta.

Håller helt med dig. Men tycker programmet kan sändas först för att verkligen se vad som kommer fram och sedan ge dessa samarbetsparter en chans att reagera. Sen vore det intressant med frågor från media.

Ser fram emot att se om/hur de svenska samarbetspartnerna kommer att reagera på detta.
Tycker även det blir intressant att se om svenska fans kan granska dessa samarbetspartners kritiskt och deras respons.

Inte verksamma generellt, utan de som faktiskt samarbetar med honom som företag. Det är en högst rimlig sak för yrkesverksamma att kunna stå upp för sin värdegrund genom att t.ex
avsluta samarbeten som skadar denna.
Vi får väl se vad filmen visar tänker jag också. Inte för att på något vis backa upp AH, men sporrskav har fler än han haft på tävlingar, svenska ryttare. Munnar ska vi inte tala om, förbundet va ju tvungna att ändra reglerna från önskad anmälan till DIN till öd eget ansvar och egen bedömning titta på muntrappan. Varför? Jo det visade sig att det blev för många munnar och inget kul arbete alls för de som sitter i DIN.

Formen och bankandet, alltså motstridiga straffande hjälper, inget jätteovanligt på hopptävlingar ex, men där tillåts snäv form mot bringan på ett annat sätt.

Sedan vet jag inte vad filmen kommer att visa, som sagt det rann ut berättelser om Matine från folk som såg henne hanteras, så något illa har sannolikt funnits där i alla år.

Dit jag vill komma är att många samarbetspartners är likasinnade, JH har haft en j-a tur att hon inte blivit filmad ( innan AH) vid vissa tillfällen, hade platsat bra in i filmen.

Ingen kan väl tro att det här är något som pågått bara de senaste åren?
Första gången jag såg Andreas var när han hade Matine. Jag förstod verkligen inte hypen och såg inte alls det fantastiska. Jag såg bara en spänd häst med sänkt rygg och sprattlande ben.
Kände redan då att är det så här det ska vara, är det såhär det ska se ut, så vill inte jag vara med.

Jag tittar mycket hellre på fälttävlansdressyr. Jag är inte naiv, självklart förekommer det tvivelaktiga metoder och dålig ridning även där men de hästarna får åtminstone tränas allsidigt och är ofta med i sporten långt upp i åldrarna.
Håller med, har aldrig tyckt det sett harmoniskt ut. Det säger mer om den tiden och vad som prioriterades då. . Fick dessutom höra av folk som var på plats att han red fram i 2 timmar. Fy fan. Stackars häst.

När en artikel med en intervju med Helgstrand om hans hingstar publicerades för nån månad sen ifrågasatte jag både frågorna och valet av intervjuperson i kommentarsfältet. Journalisten svarade med att skriva privat till mig i rätt långa raddor🙄. Nog att vi är vänner på fejan, men det kändes som väldigt låg journalistisk nivå..

Men deras bruna tungor är ju välkända. Kommer aldrig ta den tidningen seriöst igen och kommer aldrig lösa en prenumeration ever igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka