Fiorano
Trådstartare
Det handlar dock om personer på samma sätt som det handlar om ett strukturellt problem inom dressyrsporten. Det går att träna hästar för tävling på ett bra sätt, det finns BRA exempel. Tex nämns både Carl Hester och Ingrid Klimke i tråden. Traditionell och fin ridning med hästarna i fokus.Jag tror inte detta handlar om en person eller om vissa svenskar är inblandade, utan att vi alla måste tänka om vad vi värdesätter och vilka förebilder vi har och vilka tävlingsformer vi ska ha.
Fråga dem som gör mest frihetsdressyr eller rider utan huvudlag vilka tävlingsformer de skulle kunna tänka sig att vara med på.
Ha tävlibngsformer som sätter ryttarens skicklighet i fokus
Hylla hästmänniskor som Emma C som verkligen sätter hästen först
Låt saker ta tid. Jag har till exempel 100% rehab på utdömda hästar, men inga kunder. Förklaringen till min success rate är samma som varför jag inte har några kunder, det tar ett år. Får köpa in hästen, finns inga andra alternativ. Jag är verkligen inte en duktig ryttare och bara lite över medel på marken och har medisar som är lite över nybörjare, så det är verkligen bara tålamodet det sitter i.
Köp de hästar som behöver hem istället för Helgstrands hästar. Det finns 250 varmblodstravare som akut söker hem på h-net.
Låt hästarna vara ute så mycket det bara är möjligt, hästar är utvecklade för 20 timmars rörelse.
Dett är bara en början, utopiskt ja, men det är liksom meningen
Det intressanta med många frihetsryttare som hyllas ex Alizee Froment och Sonja Leitenstern visar också hästar som lägger öronen och öppnar munnen i arbete. Oavsett de har träns på eller inte. Jag tycker Alizee är absolut fantastisk och hon är definitivt en av de dressyrryttare som kan lyftas för sin hästträning.
För att komma åt dessa pissiga strukturer som är i sporten måste sliten upp till ytan och de stora namnen MÅSTE ta ett ansvar. De måste ta bladet ur mun och ta ställning mot den här sortens träning. De måste bli transparenta hur de tränar sina hästar på daglig basis tex.