Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Artikel i Ridsport. De har sett de två avsnitten och skriver om det. De skriver också: "Ridsport följer under onsdagen upp danska TV2:s sändningar med flertalet intervjuer, följ vår rapportering på sajten och i sociala medier." Hoppas att de faktiskt gör sitt jobb och även pratar med och ställer jobbiga frågor till de svenskar som samarbetar/samarbetat med AH! Men det är kanske för mycket att begära...

https://www.tidningenridsport.se/sk...ti8UI0vEUA2mgZzUjd2-jm-bRMGyaBM7gxjljR9sNyljs

Jag stör mig verkligen på att man inte kan se programmen från Sverige! Irriterande att de kräver danskt betalkort och förmodligen danskt bank-id osv för en provperiod!
Men i vissa abonnemang finns de danska kanalerna tillgängligt. Jag ska ringa och be dem byta ut en kanal vi har idag mot den danska kanalen.

Artikel i Ridsport. De har sett de två avsnitten och skriver om det. De skriver också: "Ridsport följer under onsdagen upp danska TV2:s sändningar med flertalet intervjuer, följ vår rapportering på sajten och i sociala medier." Hoppas att de faktiskt gör sitt jobb och även pratar med och ställer jobbiga frågor till de svenskar som samarbetar/samarbetat med AH! Men det är kanske för mycket att begära...

https://www.tidningenridsport.se/sk...ti8UI0vEUA2mgZzUjd2-jm-bRMGyaBM7gxjljR9sNyljs
Så sorgligt att det verkar vara ett utbrett arbetssätt. Hade högre tankar om flera av ryttarna… 😟
Det innebär att även vår svenska ryttare bör ha varit delaktig i detta.

Så sorgligt att det verkar vara ett utbrett arbetssätt. Hade högre tankar om flera av ryttarna… 😟
Ja definitivt! Eller jag har iofs bara sett en, vid rollkurens höjdpunkt i tid, när jag var på dressyrkurs på ett tävlande dressyrstall och en människa tömkörde bredvid, graman och spö och bakut och det var gummisnoddar o allt sådant på kursen. (den som tömkörde hade varit hos en duktig dansk ryttare som var populär) Inte mycket respekt man fick för tidens dressyr eller ryttaren om man säger så. Sedan läste man på forum om hur mycket finare och bättre dressyr var "nu" jämfört med 80-talet.

Alltså jag menar inte ngn speciell svensk ryttare eller dansk (dvs inte den danske ryttaren i artiklarna utan en annan inte specifik dansk) med mitt definitivt (eftersom jag inte vill vara så exakt), utan jag fick intrycket att "alla gjorde så" på 10 talet. i alla fall.

Jag känner att jag misstror allt och alla i toppen just nu... Inte en enda som törs yttra sig i frågan har jag sett, inte ett avståndstagande.

Hur kan vi rädda ridsporten och dressyren?
Jag hade önskat att man ändrade bedömning av i alla fall unga hästar och blivit mycket hårdare på formen där, starka avdrag vid korta ihopdragna halsar, hellre premiera att de går över tygeln med nosen framme.

Jag har mailat SVT och både nämnt några namn som hade varit intressant att få höra kritiska intervjuer av, samt att det är ett extremt stort intresse av att kunna se dokumentären även här i Sverige om det är så att de har möjlighet att sända den.
Hoppas fler skriver till dem också, så det ser att det finns ett stort intresse.

Jag känner att jag misstror allt och alla i toppen just nu... Inte en enda som törs yttra sig i frågan har jag sett, inte ett avståndstagande.

Hur kan vi rädda ridsporten och dressyren?
Jag hade önskat att man ändrade bedömning av i alla fall unga hästar och blivit mycket hårdare på formen där, starka avdrag vid korta ihopdragna halsar, hellre premiera att de går över tygeln med nosen framme.

Jag har mailat SVT och både nämnt några namn som hade varit intressant att få höra kritiska intervjuer av, samt att det är ett extremt stort intresse av att kunna se dokumentären även här i Sverige om det är så att de har möjlighet att sända den.
Hoppas fler skriver till dem också, så det ser att det finns ett stort intresse.
Jag tror att jag inte misstror Carl Hester (även sett Clinic för några år sedan) och Ingrid Klimke :)

Läste senaste uppdateringen från danska TV2. Här översatt till svenska genom Google translate:
Andreas Helgstrand talar återigen till TV 2 i en skriftlig kommentar efter att ha sett Operation X-dokumentären.

Han säger att TV 2:s inspelningar "gör stort intryck på honom":

– Sättet vi tränar våra hästar på är inte rätt. Detta är dålig och för hård ridning, som inte lever upp till våra riktlinjer och värderingar gentemot våra hästar.

Helgstrand säger också att det är "helt centralt i vårt arbete att hästar trivs". Därför säger han att Helgstrand Dressage har infört en rad åtgärder för att stärka bland annat hästvälfärden.

– Som ledning tar vi fullt ansvar, säger Andreas Helgstrand.
Jag känner bara att nej, så kan ni fan inte komma undan. Inga åtgärder på jorden kan gottgöra det här. Det här materialet visar ju era riktlinjer och värderingar.

Handlingar talar mer än ord.

Hoppas att hans imperium fallerar nu. Fy fan.

Läste senaste uppdateringen från danska TV2. Här översatt till svenska genom Google translate:

Jag känner bara att nej, så kan ni fan inte komma undan. Inga åtgärder på jorden kan gottgöra det här. Det här materialet visar ju era riktlinjer och värderingar.

Men eller hur. Det har uppenbarligen varit okej varje dag han sett/deltagit i det i ridhuset, men så fort det hamnat på film i en dokumentär så omgivningen kan se så är det plötsligt fel?

Det känns så falskt att komma med det nu! För lite, för sent. Han försöker bara rädda sig själv och sina älskade pengar. Skiter fullständigt i hästarna.

Fult. Som att det vore hans personal som hittat på detta och han själv nu ska se till att personalen inte gör mer dumheter. Det är ju solklart att det är han som är drivande.

Ja, det är bara spel för gallerierna. Han har då inte höga tankar om allmänheten när han så uppenbart försöker vrida på bilden och framställa sig själv som ovetande änglagosse. Nej, det här är en människa som troligtvis detaljstyr allting och som vet vad han gjorde. Och nu kommer han väl vilja straffa sina anställda för att de inte förhindrat att detta kommit ut. Skrämmande samvetslös.

Nyss på ridsport:
"Organisationen Dyrenes Beskyttelse gick under dagen ut med ett pressmeddelande på sin sajt om att de kommer polisanmäla såväl Helgstrand Dressage som Andreas Helgstrand själv och även flera av de ryttare som förekommer i klippen för djurmisshandel. Organisationen uppmanar också det danska ridsportförbundet att stänga av Andreas Helgstrand från det danska landslaget i dressyr."

Hoppas det leder någon vart och att det blir konsekvenser för AH.

Alltså stormarna runt Helgstrand hopar sig. Nu blev han av med bronset från Danska mästerskapen för att hästen behandlades mot kolik kvällen innan küren. Och så har han mage att hänga ut sin makalöst lojala hästskötare som boven "jag visste inte att hästen behandlats". Usch vilken otäck karl på så många plan.

Jag tror inte detta handlar om en person eller om vissa svenskar är inblandade, utan att vi alla måste tänka om vad vi värdesätter och vilka förebilder vi har och vilka tävlingsformer vi ska ha.

Fråga dem som gör mest frihetsdressyr eller rider utan huvudlag vilka tävlingsformer de skulle kunna tänka sig att vara med på.

Ha tävlibngsformer som sätter ryttarens skicklighet i fokus

Hylla hästmänniskor som Emma C som verkligen sätter hästen först

Låt saker ta tid. Jag har till exempel 100% rehab på utdömda hästar, men inga kunder. Förklaringen till min success rate är samma som varför jag inte har några kunder, det tar ett år. Får köpa in hästen, finns inga andra alternativ. Jag är verkligen inte en duktig ryttare och bara lite över medel på marken och har medisar som är lite över nybörjare, så det är verkligen bara tålamodet det sitter i.

Köp de hästar som behöver hem istället för Helgstrands hästar. Det finns 250 varmblodstravare som akut söker hem på h-net.

Låt hästarna vara ute så mycket det bara är möjligt, hästar är utvecklade för 20 timmars rörelse.

Dett är bara en början, utopiskt ja, men det är liksom meningen

Ja, det är bara spel för gallerierna. Han har då inte höga tankar om allmänheten när han så uppenbart försöker vrida på bilden och framställa sig själv som ovetande änglagosse. Nej, det här är en människa som troligtvis detaljstyr allting och som vet vad han gjorde. Och nu kommer han väl vilja straffa sina anställda för att de inte förhindrat att detta kommit ut. Skrämmande samvetslös.
Ja, han kommer nog köra offerkofta deluxe nu och påstå att det är alla andra runt omkring det är fel på och han är offret i det hela som utsätts för det här. Hoppas folk inte går på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka