Ändrat selen... vad tycks?

Beppo

Trådstartare
Hittade inte min förra tråd och orkade inte leta vidare så ni får stå ut med att jag startar en ny tråd :D

Har ändrat lite på min loksele idag eftersom ni tyckte det behövdes då jag lade ut bilder förra gången

börjar med bilderna jag lade ut förra gången så ni kan se om det är någon skillnad

DSC02087.jpg

DSC02084.jpg

Och sedan bilder tagna idag efter att jag sänkt lokorna samt dragringen

Walle085.jpg

Walle082.jpg

Sv: Ändrat selen... vad tycks?

Klurigt...
Det ser faktiskt snyggare ut på före bilderna!!
Jag tror faktiskt inte du behöver ha lokorna så långt ner liksom...
Om du har som på före bilderna, men släpper ner dragringen ett hål eller två - hur ser det ut (med vagn) ?

Svårt, jag kommer hem till dig o ser häst/sele/vagn IRL OK? :rofl:
Nej då, vi får se vad dom andra experterna svarar! :D

Sätt dit tömringar på loken slipper du den ovanliga töm annordningen på näst sista bilden :D (nej jag tror inte att du kör så :smirk: )

Du, var köpte du din baksele?
Granngården i Uppsala? :bump:

/Lisa

Jag har en likadan sele som du har fast äldre. Likadan baksele med faktiskt :D

Jag tycker det ser ut som att lokorna ligger an bättre på de bilderna där du har sänkt uppehållsremmarna. Säger som _L_, man kanske skulle prova att låta övre lokremmen vara i de undre hållarna på lokorna, och bara länge uppehållsremmarna?

Senast ändrad av en moderator:

ja kom hem till mig vettja! blir tokig på den där lokselen. Förstår hur du menar... Hum... inte lätt det här inte.

Bakselen är liten...*mutter* fick i julklapp och kommer fårn lillhastenistav.

nja... tömsättningen är lite märklig. försökt kolla omd et går att sätta dit en tömring men verkar inte fungera...du får komma hit o titta på det med *ler* Kör itne så iallfall *ler*

jag tycker det ser mycket bättre ut men ennu inte helt bra tyvärr tror den selen är lite liten...

men draglinjen vart mycket bättre...och han ser inte ut att strypas längre av lokorna MEN du har fortfarande inte lagt bak lokorna så de ligger an mot bogbladen.

jag kan fixa en bild så ska vi se om jag gör rätt....
här kommer den iaf va tvugen o lägga den på snyggast hoppas du har översseende tar bort den när du sett den.

5095746.jpg

det röda är hur jag tycker lokorna ska ligga an...mot bogbladen jämn.
och det blåa är bogbladen markerade jämför med en bild utan ritat på.
förstår du bättre nu?
och så ser du hur draglinjen blir igentligen blir den lite för vågrät(draglädret) men har man en vettig svängel så blir det ju såhär på lokselar som igentligen är konstruerade till att fästa nästan vid marken.
alltså ska draglädret luta endel neråt om du fattar.
men lägg tillbaka lokorna mot bogbladen så kommer bilden bli helt annorlunda så då får vi kommentera igen;)

_L_ jag hoppas jag ritade rätt du rita ju såhär till mig jättebra:banana:

Senast ändrad:

Ja jag har satt dit tömringar på min lilla loksele - då borde det gå att göra det på din! :bump:
Det är inte så svårt heller! ;)
Om man är riktigt noga, borrar man med en borrmaskin först och sen tar man skruvar.
Jag slog i smala spikar på en gång, o det håller :smirk: men jag har hört att träet kan spricka.
Hellst ska man ju ha en D-ring
d-ring-nickel.jpg

för så ser det ut på dom flesta lokselar. Men fyrkantigt går säkert oxå bra eller en vanlig rund. En rund liten ring har jag satt dit, genom en avlång läder bit som man fäter på båda sitor om ringen.

/L

Hejdu!

Teori funkar inte alltid i praktiken :o
Ja jag har kommit på att det ska typ vara som jag ritat på denna bild (bogblad markerat med svart streck, draglinje grönt) inte som jag trodde förut (som du ritat) :o

Det viktiga är alltså att lokorna ligger bra där jag ritat en rund ring, och de ska följa bogbladet men det ligger ju en bit ifrån och hur långt beror ju på hur hästen ser ut!
Om hästen har fett på halsen blir det lite svårare att få lokorna bra samt om hästen har otydlig lokstad, dock vet jag inte hur Walles hals ser ut annat än på bild så det låter jag vara osagt. :D
Vinkeln på lokorna ska hellst vara samma som bogbladet det är det jag menar :idea:
Men det kan fungera bra ändå utan att det sitter perfekt! :smirk:

Men jag tror att som på den första bilden att lokorna sitter riktigt bra, på den undre hänger de lite lågt...? Så tycker jag enligt bild...
Däremot ser man att det inte passar att ha dragringen så högt upp som på första bilden.

På understa bilden har jag ritat ett grönt streck bakom loket och där ska lokan ha ungefär samma lutning som bogbladet men att dom är mer raka gör inte heller så mkt bara lokorna passar för övrigt!

JRINHRJOPSCQQ.jpg

/Lisa

aha ojdå....men behöver lokorna inte vara parallella mot bogbladen heller alltså lika stort avstånt vid manken som vid halsen typ?

Det är viktigast där hästen drar (röd ring) och om dom inte ligger exakt som bogbladet, gör ju inte det nått bara lokorna/draglinjen fungerar bra liksom! Om lokorna ligger i exakt samma lutning som bogbladet tror jag hästen har ett riktigt bra lokläge och det har ju inte alla hästar :smirk:
Det är ju olika mellan hästar vad som passar bäst.

/Lisa

det är svårt att säga om det är rätt eller fel när hästen står rätt upp och ner, särskilt när det är mycket hår emellan.
Lägg honom i ordentligt drag en gång och ta kort så ser du lättare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
25 26 27
Svar
536
· Visningar
42 567
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 169
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka