Andra husdjur?

nyponros

Trådstartare
Har ni andra husdjur tillsammans med hunden eller har erfarenheter av det?

Hur fungerar de med djuren, och hur har ni tränat dem att komma överens? (om de gör det;) )

Min tjej älskar allt, men förstår inte riktigt att allt inte älskar henne...
katterna är förbannade på henne, börjar dock lära sig kommandot "inte katten", så det börjar lösa sig.
Marsvinen har hon varit snäll och endast nyfiken mot, men jag undrar om det går att få henne att förstå att man behöver vara försiktig?

Hon får absolut inte vara i rummet när de går lösa, men kan stå utanför buren och titta och nosa utan att försöka röra dem.
när jag håller dem uppe däremot är hon på och vill slicka och nosa, vilket marsvinen inte är spec förtjusta i.
Ngra tips för att få dem att fungera ihop även utanför buren?


Visar en bild på en Lowa på upptäcktsfärd också...:angel:

Svinbilder001.jpg
 
Sv: Andra husdjur?

Katterna och hundarna är inga problem, hästarna är jag däremot väldigt försiktig med. Min gamla pålla gillade hundar, men lillan tål dem inte alls så det är hundförbud i hagen och de får inte vistas i stallgången samtidigt då hon slår med frambenen efter dem. :crazy: Lite märkligt att hon har sån aversion mot hundar då jag haft henne sen föl och mamman som sagt gillade hundar. Har ingen aning om vad som ev. kan ha hänt men hon gillar inte katter heller. :confused:
 
Sv: Andra husdjur?

jag har en hund en katt o en kanin och alla är ungefär lika stora.
hunden och katten är bästisar. HUnden och kaninen är kompisar, fast där bestämmer kaninen:D
katten och kaninen går inte alls. Vet inte hur man ska träna en katt till att inte jaga kaninen?
 
Sv: Andra husdjur?

Taxarna och kissen går finfint ihop. Men så har det inte alltid varit.. Hanhunden, nu 10 år gammal, var en inbiten kattjägare vid 3 års ålder när Tiger flyttade in. Till en början gjorde han sitt bästa för att komma åt att nypa honom, men med hjälp av sträng övervakning och konsekventa kommandon lärde sig Hobbe att acceptera den lilla honungsfärgade lurvtussen. Efter ett par veckor kom de av misstag lös tillsammans och vi fann vovven putsandes en mkt våt och frustrerad kattunge. ;)

Övriga katter lever fortfarande farligt om de stryker omkring runt gården, men Tiger är Hobbes katt. :D

Dixie, 3 år gammal, är uppvuxen med Tiger och dyrkar honom mer än allt annat. Det är nog inte alltid ömsesidigt då Dixan är en stooor tax (12 kg tik :crazy: ) som gärna leker väldigt närgånget och lägger all sin vikt på en ganska liten kisse. :smirk:

Kaninen, däremot, är en annan femma. Det skulle nog kunna gå att vänja Dixie vid Oskar, då hon har en rätt öppen kompisattityd.. Men Hobbe - no way! Taxen är ju trots allt en småviltsdrivande hund, och Hobbe är väl medveten om att sådana där skuttande saker med stora framtänder ska jagas. Han är dessutom oerhört slipad, och en verklig ögontjänare. :crazy:

Även om man kom till det stadiet att man kan ha hund + kanin/marsvin/dylikt lösa i samma rum, så skulle jag aldrig lämna dem utan uppsikt.

Tiger zoomar in Oskar med en blick som avslöjar att han ser det som ett ovanligt stort och tillfredställande byte. Kanske en genmanipulerad sork, lr något dylikt.

Då jag har möjlighet och plats att hålla isär de övriga djuren från kaninen, så har jag valt att göra det. Ska dock inom kort flytta in hos pojkvännen och hans blandrashund, och då denne inte visar något som helst intresse för jakt (vilket är lite konstigt då han är finnspets/labrador/BC/stövare :crazy: ) så ska vi här påbörja Mission föra ihop Oskar + Oliver.

Jag får kanske återkomma med updates på den punkten.. ;)
 
Sv: Andra husdjur?

Även om man kom till det stadiet att man kan ha hund + kanin/marsvin/dylikt lösa i samma rum, så skulle jag aldrig lämna dem utan uppsikt.

[/QUOTE]

Nej precis, det vill inte jag heller. Speciellt inte då mina burar är öppna....
 
Sv: Andra husdjur?

Neej, exakt. Man kan ju inte vara 100 & säker på vad som skulle kunna hända.
 
Sv: Andra husdjur?

:eek: :eek:

Hur vågar du säga ngt sådant?:cry: :confused: :angel:

Skulle du verkligen kunna mata dina snuskiga ormar med dessa?

Svinbilder028.jpg


Svinbilder023.jpg


?????

Hjärtlösa människa:devil: :devil:

Om ngn skulle pracka på mig en orm (ve och fasa) skulle den få finna sig i att vara vegetarian!
Bah!


(upprörd nyponros håller hårt i sina svin framöver)
 
Sv: Andra husdjur?

Så söta!
Jag vill nästan ha tillbaka mina marsvin nu :love:
 
Sv: Andra husdjur?

Vi hade marsvin och nymfparakiter samtidigt som hunden.

Han var också en sådan hund som älskar alla djur och vill leka och gosa med dem, men inte riktigt förstår att kärleken inte alltid är besvarad. :D Och att man kanske ska ta det lite LUGNT ibland och inte rusa fram...

Nymfparakiterna gillade honom inte.
Honan var livrädd för honom och flydde hals över huvud, vilket gjorde att han helst gick iväg och lade sig nån annanstans när hon var ute. Han hade nämligen hemskt svårt att låta bli att hoppa efter henne när hon drog iväg. Han menade inget illa, utan det var en ren reflex och det märktes att han inte VILLE hoppa efter henne egentligen. Han hejdade sig liksom mitt i rörelsen och gick skamset iväg.
Hanen gillade honom som sagt inte heller, men var inte rädd utan jättekaxig. Han väste och skrek åt hunden så fort han kom i närheten, och en gång när hunden bara inte kunde hålla sig utan försökte slicka fågeln (smart, vovven) hann pippin knipa tag med sin vassa näbb om hundens nos innan vi hann hejda honom. Stackars vovven tjöt som en stucken gris och fågeln såg skitnöjd ut. Sedan lät han, mycket trumpet, fågeln vara ifred trots att det var svårt.


Med marsvinet var det andra bullar, där var kärleken besvarad. Så fort vi släppte ut marsvinet larvade det raka vägen fram till hunden och lade sig till rätta mellan frambenen och lät sig putsas. :D En gång när vi kom ner på morgonen stod de nos mot nos (marsvinet i buren då förstås) och försökte "prata" med varandra. Marsvinet pep och hunden försökte härma honom med små grymtningar långt nere i magen. :D Sedan var ju marsvinsbajs jättegott också, så hunden fick ju belöning för sin "hårvård"... :p

Jag har lagt ut de här bilderna några ggr förut, men de får väl hänga med igen...

Affeiwo2.jpg


Affeiwo1.jpg
 
Sv: Andra husdjur?

Jag köpte min dobermann när han var 3 år och innan dess hade han ingen erfarenhet av att leva ihop med andra djur. Själv hade jag redan flera råttor som sprang lösa hemma så han blev tvungen att gå ihop med dem annars skulle jag lämna tillbaka honom.
I början flög han på deras bur några gånger när de rörde sig för vilt men efter ett par tillsägningar så förstod han att han inte fick röra dem :)
Nu har jag haft hunden ihop med råttor, kanin, chinchilla och katt och han bara trivs. En gång fick en av mina råttor lus så han hade klåda i pälsen och då fann jag min hund ståendes över råttan och naggade den på ryggen med sina tänder. :love:

Jag är verkligen glad att min hund är så snäll mot andra djur. Aldrig några problem! Men han hatar andra hundar. :crazy:
 
Sv: Andra husdjur?

nyponros skrev:
Har ni andra husdjur tillsammans med hunden eller har erfarenheter av det?

Hur fungerar de med djuren, och hur har ni tränat dem att komma överens? (om de gör det;) )

Min tjej älskar allt, men förstår inte riktigt att allt inte älskar henne...
katterna är förbannade på henne, börjar dock lära sig kommandot "inte katten", så det börjar lösa sig.
Marsvinen har hon varit snäll och endast nyfiken mot, men jag undrar om det går att få henne att förstå att man behöver vara försiktig?

Hon får absolut inte vara i rummet när de går lösa, men kan stå utanför buren och titta och nosa utan att försöka röra dem.
när jag håller dem uppe däremot är hon på och vill slicka och nosa, vilket marsvinen inte är spec förtjusta i.
Ngra tips för att få dem att fungera ihop även utanför buren?


Visar en bild på en Lowa på upptäcktsfärd också...:angel:

Svinbilder001.jpg

jag har rätt mycke djur hemma för tillfället..
jag kan ha nästan alla djuren lösa tillsammans i köket och alla busar med alla , dock kan min dp valp tycka att hon visst får tugga på kaninen.. kaninen bryr sig nämnvärt lite.
min pitbull tycker att det är mysigt o gå o lura på chinchillorna när dom hoppar fram under någon byrå eller nåt skåp.
katterna tycker att chinchillorna skulle kunna lära sig bordsskick och inte slåss om maten, i detta fall kattmaten som står till förfogande, endast till katter på köksbordet. något com chillorna inte riktigt förstått.
min stora han råtta kan oxå springa lös på golvet men det är inget han uppskattar något vidare. det är roligare att länsa hundmatskålen. (denna besatthet av någon annans foder.. )

som mest har jag haft i köket lösa:
2 katter
2hundar
5chinchillor
1råtta
1 kanin
1 marsvin
pojkvän och jag själv. =)

och alla samsas och efter en stund sover katterna, hundarna och kaninen....
 
Sv: Andra husdjur?

Hästarna funkar det inte så bra med då hundarna inte har vett att akta sig för dem, de är inte ens uppmärksamma på vad hästarna gör...

Annars har vi fåglar, kanin och marsvin hemma och det är inga problem med den äldre hunden. Hon vet att de djuren få man bara titta på och kanske lukta lite. Den yngre hunden har väl inte riktigt fattat än men det blir bättre och bättre. Men om vi är ute är de inte sen att springa efter fåglar...

Jag tycker att det är fantastiskt att hundarna kan förstå att vissa djur måste man låta bli även om de ser jättegoda ut:d
 
Sv: Andra husdjur?

Ja, man vill ju att de ska fungera ihop.
jag KAN ju ha dörren stängd och inte låta henne vara där ensam, men det är ju tråkigt..

Jag hoppas min vovva lugnar sig snart, när hon vant sig lite mer vid att de är där.
De är inte så förtjusta när hon kommer där med sina hundpussar:angel:
 
Sv: Andra husdjur?

nyponros skrev:
Åh fy vad gulligt med marsvinet:love:

Jaa, de var så söta tillsammans! :love: Hunden blev så glad när marsvinet kom ut och marsvinet lät sig behandlas lite hur som helst nästan, utan minsta protest. Hade han inte tyckt om hunden hade han ju inte gått till honom hela tiden. Han måste ha varit ett mycket tålmodigt marsvin.

Fast vi lämnade dem inte ensamma, man vet ju aldrig vad som kan hända. Hunden petade ju bland annat in nosen unden rumpan på marsvinet och puttade honom framför sig som en skottkärra - det kom ju så goda pluttar därbak :angel: - och kunde ju i värsta fall ha puttat honom utför trappen eller nåt. :crazy:
 
Sv: Andra husdjur?

Har 4 katter och en kanin med hunden nu och det fungerar utmärkt.
Har även haft råttor utan problem.

En av mina katter blev tyvärr jätte rädd för hunden av någon anledning jag inte förstår och fick flytta hem till mina föräldrar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 242
Senast: hastflicka
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 537
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 479
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 788
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp