Andningslarm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Andningslarm

Jamtland skrev:
När kan man plocka bort andningslarmet? När räknas risken för psd vara över?

Jenny
efter ca 6mån. har risken minskat betydligt!
 
Sv: Andningslarm

Ingen aning, men jag ville bara berätta vad som hände mig nyss. Vi har inget andningslarm utan en vanlig babymonitor. Dotter ligger och sover ute i vagnen. Plötsligt hör jag monitorn ge ifrån sig två jätteskarpa ljudsignaler och därefter hör jag en mansröst "hallå" "hallå". Jag blev ju jätteskraj naturligtvis och sprang ut till dottern. Men inte en själ där!!! Jag måste ha fått in nån annans monitor på linjen... :D :crazy: :D
 
Sv: Andningslarm

Silverkedjan skrev:
Vi plockade bort vårt efter ett-årsdagen, det "kostar" ju liksom inget att ha det där.
Måste bara fråga: när de är såppas stora har bebisarna ju blivit lite mer mobila, går inte larmet ofta igång för att de "skuttat" bort från plattan el. likn.?
 
Sv: Andningslarm

Nej det kommer nog att ligga kvar i sängen länge. Men vi flyttar över det til va´gnen varje dag och det är så förbenat bökigt. Fast det kommer att ligga kvar ytterligare några månader där också.

Jenny
 
Sv: Andningslarm

Vi har fortfarande min väns babyvakt. den där dyyyyr fiiiina modellen. Men ni ska faen inte tro att det går att få fanskapet att fungera... Lite irriterande!

Jenny
 
Sv: Andningslarm

Mitt larm är så känsligt att om jag står bredvid sängen så reagerar det på mina rörelser. Så jag gissar på att det känner bebisens andning även om bebis hamnat lite på snedden/bredvid.

Jenny
 
Sv: Andningslarm

nä vi har en billig IKEA-spjälsäng, de är så små (sängarna alltså) att barnen alltid når plattan om den är i mitten :p

I_U - brukar och brukar, är man lat så är man..... Mkt skönare att se en liten fin grön lampa blinka än att springa och väcka ungen hela tiden för att man tror han måste dött eftersom han SOVER knäpptyst hela tiden :crazy:

Hade av nån anledning inte det problemet med ettan :angel:
 
Sv: Andningslarm

Och om larmet larmar - kan man göra något åt det då?
Är det liksom inte redan för sent i det läget?
 
Sv: Andningslarm

nej, då väcker man bara barnet - vilket iofs troligen larmsignalen redan gjort.

Vid psd så "glömmer" ju barnet att andas men det dör ju inte förrän syrebristen blivit för stor.
 
Sv: Andningslarm

Ja tanken men andningslarm är väl framför allt att den ska väcka bebisen, efter vad jag har förstått.
 
Sv: Andningslarm

Okej, så det funkar alltså?
Kan man se något i statistiken av användningan av andningslarm?
Har fallen av PSD minskat?
 
Sv: Andningslarm

Vid ett års ålder har jag för mig. Risken minskar betydligt ju närmare man kommer ett-års dagen.
 
Sv: Andningslarm

Hade du inte info i en tråd om det för ett tag sedan? Hittar inte det, kan du inte lägga ut det igen är du jättesnäll? Tror bestämt att jag ska ha andningslarm, har inte haft till pojkarna men tror jag ska ha det till Trean. Nu är jag lite mer uppskrämd!
 
Sv: Andningslarm

Inte_Ung skrev:
Och om larmet larmar - kan man göra något åt det då?
Är det liksom inte redan för sent i det läget?
Just detta som du skriver här, är vad jag alltid har trott, att det är för sent. Man lär sig nåt nytt varje dag!
 
Sv: Andningslarm

Det är så få som använder larmen så det går ju inte se att någon generell minskning när det handlar om kanske totalt 50 fall/år och bara enstaka föräldrar som har larmen.

Men det finns inget fall där barnet dött i PSD och haft den typen av larm. Det är samma typ av larm de har på barnavdelningar under spädbarn som andningsövervakas.
 
Sv: Andningslarm

Okej, det verkar ju bra.
Men jag har läst att det i princip bara är barn till rökare som riskerar PSD.
Så om alla rökare hade andningslarm på sina spädbarn, så kanske PSD skulle vara ett minna blott?
 
Sv: Andningslarm

nja, de barn jag sett döda i psd glömmer jag aldrig, och de hade normala ansvarsfulla icke-rökande föräldrar som gjort allt som de skulle. :cry:

nu, när alla vet att barn inte ska sova för varnt och att de ska läggas på rygg och inte rökas på så kvarstår i princip de barn som har ett av ngn anledning omoget andningsalarmsystem. Vilket tex lite tidigt födda (som mina) eller vem som helst som man inte kan upptäcka i förväg kan ha.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 142
Senast: Bexzor
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 006
Senast: Roheryn
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 508
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
714
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp