Anders Hallgren.

Sv: Anders Hallgren.

Angående att de inte skulle fungera med att sitta på huk vända bort blick osv när du hälsar på en ny hund .
så var det enda sättet jag fick kontakt med vargarna i kålmården.
Jag hade 4 av 6 vargar :o tränaren frågade om jag klarade av det ,då de bet och drog i mej . även Alfa tiken var hos mej vilket tränaren tyckte var konstigt för hon hälsade aldrig på besökare :/

)

Dom var som labradorer när jag var där, och klängde på de flesta. Dessutom har jag inte sagt att det inte GÅR att hälsa på en hund genom att sitta på huk, jag har sagt att det inte är ett ultimat sätt att hälsa på en reserverad eller rädd hund.

*KL*

Nu kommer jag släpande med Problemhundsboken igen (jag hålle rpå och läser den, därför) och i den påstår han att det i princip inte finns något som heter 'dålig mentalitet', kan citera ordagrant om någon vill? Men det låter ju helknas om han sen IRL sagt att 'den har fel i huvudet och är oträningsbar' (för det är ju samma sak som dålig mentalitet)

Nu är ju det jag säger andrahandsuppgifter, eftersom det var min kompis som var där, men jag tyckte svaret hon återberättade var precis så luddigt och hokus-pokus som det låtter. Visst, stress regleras säkert delvis av hjärnan, och det kanske inte går att träna bort ALL stress, men nog hjälper det med lugnande signaler, att vara lugn själv, att inte ge hunden vinning då den är stressad, tex inte springa ut snabbare för att hunden stressar så mkt i hallen....

Jag var där på mitten av 80-talet och det var väldigt svårt att få komma in i hängnet alls .
Vi var den största gruppen som någonsin släpps in i hängnet dvs 10 pers
Och de vargarna var inte tama ,bara vana vid skötaren,så han var ganska orolig :o
Så några Labbar var det långt ifrån :D

Enl AH, så fanns selatonin i mjölk, där är därför en glas mjölk innan sänggående kan hjälpa dig att somna.

Är det seratonin du menar?

Mjölk innehåller tryptofan, som är lugnande om man har en brist på trypofan (då är nervositet ett symptom), och tryptofan används av kroppen för att bilda serotonin. Serotonin är 'må bra ämne', och påverkar sömnen med. Dock spelar andra ämnen in med, som melanin etc.

Fast studier visar att det där med ett glas (varm) mjölk vid sänggåendet inte har någon annan effekt än placeboeffekten (som dock inte ska förkastas).

Men absolut att otillräckliga nivåer av bla seratonin påverkar människor negativt. På hund vet jag inte, men teoretiskt borde det hålla. Samtidigt så om det är sån obalans att det ger så kraftiga symptom borde det vara ytterst svårt att kostbehandla? Förebyggande javisst, men botande?

ja det har gjorts studier på vilda djur. poängen är att det inte är en fast rangstege att höna 1 bestämmer över höna 2-20, höna 2 bestämmer över höna 3-10 osv utan det är mer komplexa system. dessutom kan den som är "högsta hönset" (haha) variera med vilka olika aktiviteter som förkommer i flocken vid en viss tidpunkt.

Det där tycker jag man ser både bland hästar och hundar, utan större problem, om de är 2 eller fler. Om man studerar dem länge nog kan man oftast, spec om det är tillräcklig åldersskillnad emellan, se vem det är som 'gar bestämmanderätt'. Men det är ytterst få situationer det märks om man kollar 'lite nu och då'. De kan gå huller om buller vem som går först in/ut, köra bort varandra från mathögar huller om buller osv. Och de turas om att ha 'vaktskiftet' när de andra vilar osv. Samma sak syns iofs i det vilda med.

Det är ju i 'nödsituationer' och parningstider som 'bestämmanderätt' syns tydligt, annars tycks de samleva rätt harmoniskt oavsett 'plats i flocken'.

Och när mina hundar leker, så just nu t ex låter den äldre hanen (som är den som bestämmer saker som när leken slutar etc, dvs har sista ordet) den unga hanen vinna när de kampleker. Han blir nedtryckt i snön och tillmulad, och accepterar det. Sett samma sak med hästar, där en yngre får 'vinna' över den äldre med flit. För de måste ju lära sig (de unga) att vara dominanta med, för framtiden.

Hela den delen har ju helt missats av 'flockledarförespråkarna', där är det ju strikt flockledarskap 100% av tiden från valpen är 8 v och tills den dag den går i graven som gäller. Visst den får 'vinna' dragkampen med trasan ibland, men det är väl också det.

Klart det var!

Tack!

Sen vill i alla fall inte jag påstå att AH menar att det är botande på något sätt, bara att det lugnar och kan påverka stressade hundar positivt.

Kamomill har ju länge setts som lugnande även mullbär, mynta mm har för mig att även citronmeliss har sammma verkan...
Eller så är det som patienser som får sockerpiller, det räcker med att vi som hundägare tror att det fungerar, fast det kanske inte alls har någon verkan på ens egen hund... Men jag tror absolut att man via kost kan uppnå vissa saker men inte på alla alltid...
Den mest kända med motsatt effekt ät väl rosenrot. :)

Tryptofan är iaf hos människa och häst en av de aminosyror som kroppen inte kan tillföras själv, utan det behöver tillföras. Serotonin bildas ju i kroppen, men saknas 'ingredienserna' blir det ju knivigt. Så helt fel är inte tänket. Frågan är väl om det finns något hundfoder som innehåller så dåligt med tryptofan att det inte räcker? (Sen kan ju upptaget säkerligen vara försämrat etc, men då hjälper ju oftast inte kostbehandling).

Fast det är nog lite skillnad på vargar som tydligen inte var helt tama och en hund som är helt tam och van vid hur människor beter sig, men lite rädd/tillbakadragen när det gäller vissa, till exempel män? (Nu pratar jag om min hund)

Jag är absolut ingen expert och påstår heller inte att det inte funkar att sätta sig ner osv.
Men de gånger som män suttit sig ner och tittat ner i marken och sträckt fram handen till min hund så har hon blivit mer misstänksam och undrat vad det där är för skum typ.

Jo, men det är ju skillnad på socker och socker. Raffinerat socker som åker -BOOMM!- rätt ut i blodet och orsakar sockertoppar och sen botten-napp, är ju inte detsamma som långsamma sockerarter som måste via levern och sen successivt går ut i blodet. Och ger en långsam tillförsel av energi. Jag undrade om dom tillsätter raffinerat socker i hundfoder som t.ex. Frolic?

Men nog måste väl tex vete vara en rätt "snabb" sockerart? En snabb titt på nätet säger att havre, korn, majs, potatis, råg, soja och vete ger hunden en hög insulinpåverkan, och då handlar det ju om snabba sockerarter.

Senast ändrad:

Nej det var ju inte det :)
Men det som fungerade på mina schäferhundar fungerade bra med vargarna oxå,de som tex hade en pudel /papillon hemma ,försökte och försökte få kontakt med vargarna men blev så nonchalerade att jag nästan skämdes för att ha en hel hög :crazy:
Jag kände ju de flesta av de som var med i hägnet väl och visste vad de hade för vovve hemma och hur de *tränade/umgicks* med sin hund.
Kanske får leta reda på videofilmen och se om jag kan fixa in den på datorn :o

Nej det är självklart :) att det finns inget som fungerar på alla hundar
jag har inte haft två hundar än som man kunnat träna likadant.

Senast ändrad:

I de där frolicringarna i olika färger, Mini Frolics kyckling är det enligt innehållsförteckning på nätet 'diverse socker'. Kommer dock näst sist, dvs liten mängd.

Senast ändrad:

(Nu väcker jag liv i en slumrande tråd, men så får det bli. Ignorera så somnar den igen.)

Jag har också sett Anders sen början av 80-talet, och har lärt mig det mesta jag kan om hund av honom. Igår var jag på en föreläsning med honom, och konstaterade att jag kände igen det mesta, men han hade vinklat om pratet om ledarskap en hel del, kändes det som - just för att komma ifrån det här med att demonstrera sitt ledarskap i tid och otid. (Jag tycker för övrigt jag känner igen den diskussionen från hästvärlden. :-)

Visst har han ändrat metoder. Jag ser det inte som negativt, snarare att han insett sina misstag. Ryck i kopplet för att få hunden att inte dra var det normala förr - men om man inser att allt fler hundar får ryggskador av koppelryck är det väl vettigt att gå ifrån det.

Att Anders skulle säga att en hund inte går att göra något åt tror jag helt enkelt inte på. Det är så tvärt emot hans sätt att se på saker. Personen som lyssnade kanske uppfattade det så, men Anders kan inte ha menat det.

Och jag har sett honom träna tillräckligt många rädda hundar för att tro på att han vet vad han gör. Han kan hantera de faktiska hundarna, han pratar inte bara.

Så jag hör definitivt till Hallgren-förespråkarna. Han vet vad han gör. Ok, han har kanske inte den enda vägen till en trevlig hund, men definitivt en av dem.

"Runt tiken (AH's hund) ligger tablettaskar och burkar utspridda. Dessa fylls med godbitar."

Säger mig ingenting. Det var väl trevligt för henne, men behöver hunden denna stimulans inomhus? Är man en sämre hundägare om hunden får större delen av sin aktivering utomhus?

"Problemlösning. Fall: Rädd schäfer. Anders hälsade på en rädd tik som aldrig velat ha människokontakt. Intuitivt satte han sig på huk, vände sidan till och sträckte fram handen."

Ok, låter i mina ögon som ett rätt kasst sätt att närma sig en hund (om den nu dras med rädslor). Jag vet många reserverade hundar som skulle tycka att det var jättekonstigt och få en bekräftelse på att denna person nog var extra skum.

Nu har inte jag läst den där artikeln, och vet inte mycket om anders alls. Men det där med stimulansen, står det med ett enda ord i artikeln att man är en sämre hundägare om man inte ger den aktivering inne? Kan inte det bara ha varit en kommentar som vilken annan i en artikel? Typ vi i villa "ute i trädgårn står ett träd i blom" betyder ju inte att folk som inte har träd i blom har sämre hem?

Angående den rädda hunden: Min fungerar precis som din där, det funkar absolut inte att mesa runt på huk. Däremot vet jag flera hundar som det fungerar jättebra på. Det är säkert jätteindividuellt.

Att sakerna inte funkar på just ens egen hund innebär ju inte att det är ett kasst sätt att göra det på. En hand på min hund om han är stressad är betydligt mer effektivt än att hålla i kopplet.

Angående den rädda hunden: Min fungerar precis som din där, det funkar absolut inte att mesa runt på huk. Däremot vet jag flera hundar som det fungerar jättebra på. Det är säkert jätteindividuellt.

Tänk vad lätt det skulle vara att träna och hålla på med hund om de alla var exakt likadana. ;) Min hund funkar det definitivt att "mesa runt på huk" med, gör personen det inte är det sällan han vågar sig fram, alternativt skäller han och reser ragg (av osäkerhet). Människors storlek överlag gör stor skillnad, han är mycket osäkrare när det gäller långa personer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka