Sv: Anders Hallgren.
Jag är en av dom som träffade AH i början av 80-talet och blev förbluffad över att hans metoder faktiskt fungerade väldigt bra.
han kom med en helt ny uppfostring av hundar som inte gick ut på bestraffning utan att belöna .
Han var en av de första i sverige att tävla i Agility med tillsammans med sin dåvarande fru Marie Hansson
Men jag kan inte utala mej om hur han är idag :/ men mycket av hans metoder sitter kvar hos mej än idag och fungerar bra.
Angående att de inte skulle fungera med att sitta på huk vända bort blick osv när du hälsar på en ny hund .
så var det enda sättet jag fick kontakt med vargarna i kålmården.
Jag hade 4 av 6 vargar

tränaren frågade om jag klarade av det ,då de bet och drog i mej . även Alfa tiken var hos mej vilket tränaren tyckte var konstigt för hon hälsade aldrig på besökare :/
Du kunde helt klart se vilka personer vargarna föredrog att umgås med.
De med småhundar ville de inte ens hälsa på

medans schäferhunds ägare hade fullt upp .
Jag har alltid funderat över det här ,om man har annorlunda kropps språk när man har olika hundraser eller varför det var så .
(vi var ett gäng från brukshundsklubben)
Och angående flockbeteende så är det inte en allsmäktig hund/häst som blir ledare utan den klokaste i varje situation leder när det behövs är min erfarenhet.
Det måste inte vara den äldsta /största eller starkaste alltid.
inte en hingst eller hanhund heller.
Jag klarar inte av att se den där mannen som stryper hundarna tills de svimmar på TV det är galet och jag tror inte han är ett dugg äkta ,utan som vanligt går det att lura folk på film ,vad som händer bakom kamera vet vi inget om.
(jag har haft hund i 40 år men lär mej fortfarande)