R
Raderad medlem 19815
Sv: Anders Hallgren.
Bra skrivet!
Men det här är väl egentligen inte enligt AH's lära? Jag menar det du skriver om förbud. Han är väl inte så mycket för förbud eller för korrigering över huvud taget.
Sedan tycker inte jag att du ska gräma dig över vad du eventuellt gjorde fel när han var liten. En liten valp har inte alls samma drifter som en vuxen hund och även om man tycker att det fungerar bra med valpen så kan ju detta ändras när den växer upp och det är en ständig träning. Precis som en tonåring, i början är mamma/matte det viktigaste i världen men sedan vill man kunna själv...
KL!
Jag gillar framförallt A:s bok Alfasyndromet, som väckte nya tankar hos mig och som helst klart vände upp och ner på väldigt många gamla ingrodda tankebanor.
Min egen hund (en intensiv och driftig Beauceronhanne på 2 år) är mycket godismotiverad och kan göra VÄLDIGT mycket för en köttbulle! Däremot finns det mycket i hans värld som är värt oändligt mycket mer än köttbullar, och då går det inte att "be" honom göra som jag vill i utbyte mot en köttbulle - eller leverpastejnäve! Vissa saker måste helt enkelt vara tydligt förbjudna nog för honom, att några alternativ inte finns. Det är inget jag vill uppnå med Våld, utan nåt jag (borde...) klargjort för honom redan då han var liten. Tydlig, tydlig, tydlig.
Att ge honom alternativ (köttbulle eller Det Frestande, t.ex. den andra hanhunden) i en intensiv situation, är dessutom enormt stressfyllt för honom. Hur ska han kunna välja? Att tvingas välja är inget positivt för honom, ger honom inte frihet i det läget, utan blir bara till en stress-situation, Där han ofta väljer "fel" och blir korrigerad av mig.
Så där har jag ändrat uppfattning en hel del. Jag sysslar absolut inte med våld i min hunduppfostran, men tror på Tydlighet och att inte ge alternativ där hunden måste välja. Det gäller i vart fall hundar av min typ, där drifter och intensitet är så stora.
Bra skrivet!
Men det här är väl egentligen inte enligt AH's lära? Jag menar det du skriver om förbud. Han är väl inte så mycket för förbud eller för korrigering över huvud taget.
Sedan tycker inte jag att du ska gräma dig över vad du eventuellt gjorde fel när han var liten. En liten valp har inte alls samma drifter som en vuxen hund och även om man tycker att det fungerar bra med valpen så kan ju detta ändras när den växer upp och det är en ständig träning. Precis som en tonåring, i början är mamma/matte det viktigaste i världen men sedan vill man kunna själv...