Anders Hallgren.

Sv: Anders Hallgren.

KL!
Jag gillar framförallt A:s bok Alfasyndromet, som väckte nya tankar hos mig och som helst klart vände upp och ner på väldigt många gamla ingrodda tankebanor.
Min egen hund (en intensiv och driftig Beauceronhanne på 2 år) är mycket godismotiverad och kan göra VÄLDIGT mycket för en köttbulle! Däremot finns det mycket i hans värld som är värt oändligt mycket mer än köttbullar, och då går det inte att "be" honom göra som jag vill i utbyte mot en köttbulle - eller leverpastejnäve! Vissa saker måste helt enkelt vara tydligt förbjudna nog för honom, att några alternativ inte finns. Det är inget jag vill uppnå med Våld, utan nåt jag (borde...) klargjort för honom redan då han var liten. Tydlig, tydlig, tydlig.
Att ge honom alternativ (köttbulle eller Det Frestande, t.ex. den andra hanhunden) i en intensiv situation, är dessutom enormt stressfyllt för honom. Hur ska han kunna välja? Att tvingas välja är inget positivt för honom, ger honom inte frihet i det läget, utan blir bara till en stress-situation, Där han ofta väljer "fel" och blir korrigerad av mig.
Så där har jag ändrat uppfattning en hel del. Jag sysslar absolut inte med våld i min hunduppfostran, men tror på Tydlighet och att inte ge alternativ där hunden måste välja. Det gäller i vart fall hundar av min typ, där drifter och intensitet är så stora.

Bra skrivet!

Men det här är väl egentligen inte enligt AH's lära? Jag menar det du skriver om förbud. Han är väl inte så mycket för förbud eller för korrigering över huvud taget.

Sedan tycker inte jag att du ska gräma dig över vad du eventuellt gjorde fel när han var liten. En liten valp har inte alls samma drifter som en vuxen hund och även om man tycker att det fungerar bra med valpen så kan ju detta ändras när den växer upp och det är en ständig träning. Precis som en tonåring, i början är mamma/matte det viktigaste i världen men sedan vill man kunna själv...

Är inte förvånad någonstans faktiskt. Anders följer upp varenda hundträningstrend som finns. Han är jävligt smart, han får en jäkla publicitet genom att skriva om saker som upprör folk eller som är på modet.

Hans protestlista om att förbjuda smällare anser jag vara tillräcklig för att se att han handlar efter vad som publiceras. Jag och sambon kollade upp hans källor, dvs de lagrum han hade som stöd för sin artikel - att smällare innebär att hunden utsätts för djurplågeri. Det har han fått ut från lagtolkningar som skrivits av djurskyddsmyndigheten. En myndighet som efter bara några år försvann, och vars uppgifter togs över av jordbruksverket, JUST av den anledningen att deras lagtolkningar inte kunde få stöd i domstol. och tro mig, det handlar om en fjäder som blir en höna! Det mest komiska i det hela är att när han publicerade protestlistan så var djurskyddsmyndigheten redan borta. ALLT handlade om att visa upp sitt namn... Som sagt, jävligt smart kille, han säljer säkert böcker som fan...

Nä de va inte pga anders hallgren som djurskyddsmyndigheten la ner..

Djurskyddsmyndigheten la ner pga deras orsakade av rättsprocesser som ofta ändrades i domstol för att de var för orimliga krav de ställde på djurägare. :)

Senast ändrad av en moderator:

jag menade att den las ner pga deras sätt att hantera lagtexten. jag trodde att det var av administrativa orsaker, att jordbruksverket och djurskyddsmyndigheten var så tätt sammanknutna att det var onödigt att ha två myndigheter. djurskyddet omfattar ju även slaktdjur och då kan jag tänka mig att det blir problem. vilken myndighet ska gå in när och var liksom?

det intressanta tycker jag som jag har fått höra om denne man är att han tidigare varit en koppelryckare och mer med hårda tag och har nu svängt ganska rejält. Intressant bara.

Jag tar in saker jag tycker är vettiga från Cesar, Barbro, Fredrik och även ibland Anders H mfl och anpassar det efter mina hundars behov och sätt. Lite vanlgit hundvett och folkvett när det gäller alla dessa instruktörer är ett måste ;-)

det intressanta tycker jag som jag har fått höra om denne man är att han tidigare varit en koppelryckare och mer med hårda tag och har nu svängt ganska rejält. Intressant bara.

Jag tar in saker jag tycker är vettiga från Cesar, Barbro, Fredrik och även ibland Anders H mfl och anpassar det efter mina hundars behov och sätt. Lite vanlgit hundvett och folkvett när det gäller alla dessa instruktörer är ett måste ;-)

Men, att han då "svängt" och ändrat metod, tycker jag är förträffligt och ett bevis på att han har ett öppet sinne och inte, av ren stolthet och prestige, klänger sig fast vid sina gamla metoder!
Jag tar också, som du, tankar från alla möjliga och blandar till min, och min hunds, egen mix! Det är som med religion, varför ska man köpa ett färdigt paket och tvingas hålla sig inom dess skrivna regelbok, bara för att godkännas av "sekten"?

Jag tror det var journalisten som uppfattade saker fel.

Tror inte jag. Hans böcker är lika skumma. Min kompis var på föreläsningen förra veckan, och frågade lite om sin hund som var stressad. Svaret var att den har fel i huvudet och är oträningsbar.
Ytterligare ett fall som köttbullemetoden inte hjälpte på, och då finns INGET att göra.

Fast ang böckerna lika skumma, i 'Problemhund och hundproblem' så nämner han både över och underaktivering som negativt och orsak till problembeteenden. Och hävdar också att det i princip inte finns några icke rehabiliteringsbara hundar, utan alla hundar kan förbättras i vidd grad, och de allra, allra flesta helt. (Och ger en rejäl känga till de som avlivar pga beteendeproblem utan att ha provat ALLT).

Va mysko?!

Jag var på föreläsning för Hallgren igår (måndag) och där kom också frågan om en stressad hund upp.
Där nämde han just att på 70-talet ansågs sådana hundar som "knäppa i huvet" på 80-talet var de "mentalt störda" och nuförtiden är det "taskigt ledarskap".

Anders menade att det inte fanns "knäppa hundar" och han trodde inte att vårt ledarskap var så taskigt, däremot är många dåliga lärare, men det är en annan sak.

Hon med den stressade hunden fick tips om lugnande hälsokost, att hon skulle till vet och kolla sköldsköteln. Och om inte det fungerade så rekommenderade han en tränare i hennes närhet. Inget om "fel i huvudet".

Kunde han inte ge några allmänna tips mot stress när ämnet ändå var uppe? Konstigt tycker jag.

Ställde du frågan vi pratade om?

Tror inte jag. Hans böcker är lika skumma. Min kompis var på föreläsningen förra veckan, och frågade lite om sin hund som var stressad. Svaret var att den har fel i huvudet och är oträningsbar.
Ytterligare ett fall som köttbullemetoden inte hjälpte på, och då finns INGET att göra.

Det där har jag hört från flera håll, inte att det kommit från AH själv utan från IMMI-tränare. En kompis till mig fick höra detta om sin bullterrier (som jag tyckte verkade helt normal men med krut i) och en annan fick höra att hennes bc-korsning hade adhd.

Det där har jag hört från flera håll, inte att det kommit från AH själv utan från IMMI-tränare. En kompis till mig fick höra detta om sin bullterrier (som jag tyckte verkade helt normal men med krut i) och en annan fick höra att hennes bc-korsning hade adhd.

Men huu, jag blir mörkrädd här :crazy:

Fast ang böckerna lika skumma, i 'Problemhund och hundproblem' så nämner han både över och underaktivering som negativt och orsak till problembeteenden. Och hävdar också att det i princip inte finns några icke rehabiliteringsbara hundar, utan alla hundar kan förbättras i vidd grad, och de allra, allra flesta helt. (Och ger en rejäl känga till de som avlivar pga beteendeproblem utan att ha provat ALLT).

Just den har jag inte läst. Köper inte aktivt hans böcker eftersom jag vet att jag inte delar hans folosofi. Däremot har jag stött på en del böcker av honom inom min utbildning tex.

Lustigt att han i andra sammanhang uttalar sig helt annorlunda. Det nu nämner ovan låter ju som allmänt vedertagna åsikter.

Kunde han inte ge några allmänna tips mot stress när ämnet ändå var uppe? Konstigt tycker jag.

Ställde du frågan vi pratade om?

Jo, det allmänna tipset handlade om en hormoniell obalans, där man skulle ge hunden samma verksamma substans som finns i mjölk. Fast hunden skulle man ge pumpakärnextrakt och B-vitamin.

Han pratade även om vikten om passivitetsträning på stressade hundar, fast det där med pumpakärnorna kom han tillbaka till flera gånger. Nu kom jag inte ihåg vad hormonet hette, men det var släkt med Melatonin. Har anteckningarna hemma.

Sen pratade han även om att stressade hundar i större utsträckning än vad vi trodde hade fysiska fel. Ryggproblem och liknanden som visade sig i en stressad hund.

Sen, din fråga. Anders sa att han tidigare hade haft med sig hundar och visat typ "clinic", men att hans intresse och kunnande handlade om hundar som inte gick att visa på "clinic" då det krävdes längre tid och övrig utrustning för att hjälpa hunden. Däremot var man, tänka sig, varmt välkommen till hans utbildningar där han gärna visade hund.

Så typ hundar som gör utfall var i hans ögon inte intressanta.

Jo, det allmänna tipset handlade om en hormoniell obalans, där man skulle ge hunden samma verksamma substans som finns i mjölk. Fast hunden skulle man ge pumpakärnextrakt och B-vitamin.

Han pratade även om vikten om passivitetsträning på stressade hundar, fast det där med pumpakärnorna kom han tillbaka till flera gånger. Nu kom jag inte ihåg vad hormonet hette, men det var släkt med Melatonin. Har anteckningarna hemma.

Sen pratade han även om att stressade hundar i större utsträckning än vad vi trodde hade fysiska fel. Ryggproblem och liknanden som visade sig i en stressad hund.

Sen, din fråga. Anders sa att han tidigare hade haft med sig hundar och visat typ "clinic", men att hans intresse och kunnande handlade om hundar som inte gick att visa på "clinic" då det krävdes längre tid och övrig utrustning för att hjälpa hunden. Däremot var man, tänka sig, varmt välkommen till hans utbildningar där han gärna visade hund.

Så typ hundar som gör utfall var i hans ögon inte intressanta.

Tack för svaret!

I'm not impressed...;) av honom alltså.

Jätte intressant!! Jag skulle åkt på föreläsningen, hos Monica Hillman, men kunde inte, till mitt förtret! Men nu vet jag liiiite om innehållet i alla fall! Var det värt pengarna tycker du? Kommer du att använda dina nya lärdomar i ditt hundliv?

Jag har gått två utbildningar för en av Anders elever, Eva Bodfält plus andra utbildningar som gjorde att jag inte hade så mycket nytta av den delen som handlade om allmänna problem.

Jag hjälper redan andra med hundar som far ut i koppel, anfaller ringklockan och morrar på barn. Där hade inte Anders några direkt nya tips att komma med.

Sen är jag redan "frälst" på den linjen att dominanssnacket bara är bajsprat, så det var inte heller så nytt. Eller att många hundproblem egentligen är ett husse/matteproblem.

Men, han är klart underhållande att lyssna på och det jag tog med mig var att det finns mer vinklar på problemen än vad jag har jobbat efter.
Anders var klart snabbare på att man skulle kolla hunden veterinärt än vad jag själv tänkt på.
Tex så var det en vattenspanniel som inte ville bada, att det skulle kunna vara ett fyskiskt fel har jag aldrig tänkt på.

Så absolut värt 200:-

Senast ändrad:

200:-? Föreläsningen om Stress som jag tänkte gå på, gick på en bit över tusen! Var hölls den här föreläsningen som du var på?
Eva Bodfäldt hade jag gärna träffat!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka