Anders Hallgren.

Gabbi

Trådstartare
I dagens Mitt-i tidning var det en helsideartikel om Anders Hallgren och hans träningsfilosofi, och jag är helt förstummad. Trådar går heta om Fredde Steen och Ceasar, men där förstår jag iallafall tanken. Med Hallgren förstår jag inget.

Här under kommer utdrag ur artikeln om hans träningsfilosofi, och under det egna kommentarer:

"Hundspykologen gör en stressanalys på hunden, genom att ta reda på hur mycket han går ut. Den här hunden går ut fyra-fem timmar om dagen, så han är inte understimulerad."

Nehej, men inte ett ord om överstimulans? Det kan nämligen också stressa en hund en hel del. Inte alla hundar kan spänna av och ta det lugnt av sig själva, och om man bara försöker lösa det genom att öka på rastningstimmarna kanske det inte alls hjälper.

"Är hunden världens lugnaste hemma? DÄR har vi felet! Han har börjat betrakta hemmet som sin batteriuppladdning. (...) Innan vi vet ordet av har vi fått en hund som vilar inne och är svår ute."

Jag tror inte mina öron??? Det finns inte i min värld att hunden inte skulle vila inomhus, en normal hund behöver inte mängder med stimulans inomhus för att bli tillräckligt trött för att kunna promeneras senare. Vår (och de flesta jag känner till) träning inomhus sträcker sig till att lära in grunden i stillsamma moment och kanske godislet när man är sjuk.

"Redan vid 7-9 månaders ålder tröttnar unghunden på att följa med oss mellan soffan, köket och toaletten."

Jaha, automatiskt? Ännu en sak jag inte håller med om. Min hund tycker vid 21 månaders ålder fortfarande att "vi" ska till köket eller på toa, och jag får säga till henne att hon kan stanna kvar. Jag säger inte att beteendet i sig är idealiskt, men det behöver absolut inte automatiskt försvinna vid den ålder AH nämner.

forts följer,,,

Sv: Anders Hallgren.

"Runt tiken (AH's hund) ligger tablettaskar och burkar utspridda. Dessa fylls med godbitar."

Säger mig ingenting. Det var väl trevligt för henne, men behöver hunden denna stimulans inomhus? Är man en sämre hundägare om hunden får större delen av sin aktivering utomhus?

"Hundpsykologen undviker att rycka i kopplet när Delta (hypad hund) vill springa vidare. För att bromsa lägger han en hand på hundens höft."

Ok, att hugga tag i min hunds höft hade nog fått en värre reaktion än att stoppa henne med koppel eller röst.

"Istället för att ryta ropar Anders på honom med glad röst. Hunden tvärstannar vid hans sida. Han lyder, men inte länge. En sekund! (...) Den här hunden skulle söka knark hos polisen eller nåt, med den kapacitet och energi han har. Då först skulle han lugna sig"

Ok, så uppenbarligen fungerade det inte med hand på höften och att ropa med glad röst, och då heter det att hunden måste jobba på extremnivå för att lugna ner sig? Låter snarast som att en dålig träningsmetod blir ursäktad.
Jag tycker det låter som om det vore dags att ställa krav på hunden.

"Problemlösning. Fall: Rädd schäfer. Anders hälsade på en rädd tik som aldrig velat ha människokontakt. Intuitivt satte han sig på huk, vände sidan till och sträckte fram handen."

Ok, låter i mina ögon som ett rätt kasst sätt att närma sig en hund (om den nu dras med rädslor). Jag vet många reserverade hundar som skulle tycka att det var jättekonstigt och få en bekräftelse på att denna person nog var extra skum.

Låter märkligt! Var det en tidningsartikel får man ju hoppas att det är journalisten som tolkar händelserna på sitt vis och att verkligheten såg annorlunda ut. Så är det ofta med journalister som inte riktigt vet vad dom skriver om...
Annars blir jag förskräckt. Jag gillar nämligen Anders och hans böcker.
Min hund är drygt 2 år och han hänger gärna med mig in på toa om jag inte stänger dörren framför nosen på honom! Han ligger också gärna i badrummet om nån duschar! Osv.
Som jag sa, jag är förbryllad över artikeln...

Jo, jag är medveten om att journalister ibland får det att låta annorlunda än hur man menade, men tycker ändå att artikeln genomsyras av konstigheter. nte någonstans får tex hundägaren hjälp, utan AH säger i stort sett bara att det är bättre med godis än med stryphalsband.

Jo, det är väl klart att det är en smidig metod om det GÅR, men han lyckas ju inte ens på hunden i artikeln. Vad är plan B undrar jag. När hunden inte stannar fast han kvittrar, när den är så varvad att godis inte är nummer ett på prioritetsskalan utan nr 21, osv.

Jag menar givetvis inte att han ska ställa sig och slå hunden heller, bara att hans tips var en smula konstiga och ganska naiva. När godis och kvittrig röst inte hjälper måste hunden flytta till polisen för att man ska se en ändring, vilket jag inte tror ett dyft på.

Har läst någon av hans böcker också, och minns att jag fann mig själv med hakan i nivå med knäna väldigt snabbt, för jag höll inte med alls.

Jag minns att jag lästa några av hans böcker när jag var nykläckt hundägare för en tio år sedan och tyckte det lät vettigt. Nu känns det mer som att han hoppat på den nya "trenden" med att allt ska vara så mjukt och gulligt och hundar behandlas orättvist om de behandlas som hundar... Fast han fattade nog aldrig poängen med det heller.

"Hundspykologen gör en stressanalys på hunden, genom att ta reda på hur mycket han går ut. Den här hunden går ut fyra-fem timmar om dagen, så han är inte understimulerad."

Jag har själv lyckats överstimulera en hund genom att träna 1 h apportering ett par gånger i veckan. Hon tyckte det var så jäkla kul så till slut gick hon omkring och stresspep inomhus :eek: Jag kanske skulle tränat henne mer ;)

Träningen måste vara rätt riktad efter hund.

"Är hunden världens lugnaste hemma? DÄR har vi felet! Han har börjat betrakta hemmet som sin batteriuppladdning. (...) Innan vi vet ordet av har vi fått en hund som vilar inne och är svår ute."

Ja tacka f*n för att hunden vill vila och stressa av hemma! Det är ju hundens frizon enligt mig! Skulle min hund varit lika rädd hemma som ute vette sjutton hur jag skulle gjort?? Som ung och rädd hemma åt hon ju upp väggarna...

"Redan vid 7-9 månaders ålder tröttnar unghunden på att följa med oss mellan soffan, köket och toaletten."

Min ena hund följde efter mig när jag bytte stol i köket och det gjorde hon till sin sista dag och då var hon var nästan 10 år. Min andra hund flyttade inte ens på sig när dammsugaren kom ;)

"Runt tiken (AH's hund) ligger tablettaskar och burkar utspridda. Dessa fylls med godbitar."
Min ena hund röjde med allehanda slags aktiviteter så det stod härliga till. Den andra suckade och lade sig tillrätta bredvid den fina aktiviteten. Var de månne fall för hundpsykologen båda två? ;)

"Istället för att ryta ropar Anders på honom med glad röst. Hunden tvärstannar vid hans sida. Han lyder, men inte länge. En sekund! (...) Den här hunden skulle söka knark hos polisen eller nåt, med den kapacitet och energi han har. Då först skulle han lugna sig"

Man kan ju också testa med uppfostran ;)

"Problemlösning. Fall: Rädd schäfer. Anders hälsade på en rädd tik som aldrig velat ha människokontakt. Intuitivt satte han sig på huk, vände sidan till och sträckte fram handen."

Hade han gjort så med min hund hade han aldrig fått hälsa. Inte fem år senare heller. Hon hade ruggigt minne för dem som satt sig ned för henne och de fick absolut inte komma i hennes närhet igen.

. nte någonstans får tex hundägaren hjälp, utan AH säger i stort sett bara att det är bättre med godis än med strypha

:rofl::rofl: Näää, svaret är nog att det är AH som är bäst...:angel: INGEN 'är väl så bra som han och ingen klarar av nåt så bra som han *spysmiley*

Jag har hört annat dåligt om honom också... det här bekräftar bara det mer.... Vilken människa...

Jag undrar om hans hundar någonsin får vila?

Ja jag fattar inte alls grejen med AH och tar mig för pannan varje gång jag ser hans krönikor i Hundsport. Vem har gett honom så mycket utrymme i denna tidning??

Vad har människan åstadkommit inom hundvärlden egentligen? Vad har han för meriter och praktiska resultat inom hundvärlden? På hans hemsida står det inget om några resultat vad gäller hund och han håller aldrig clinics eller uppvisningar.

Ju mer jag hör om IMMI, desto mer anti blir jag. Jag hör de ena stollerierna efter de andra.

Låter märkligt! Var det en tidningsartikel får man ju hoppas att det är journalisten som tolkar händelserna på sitt vis och att verkligheten såg annorlunda ut. Så är det ofta med journalister som inte riktigt vet vad dom skriver om...
Annars blir jag förskräckt. Jag gillar nämligen Anders och hans böcker.
Min hund är drygt 2 år och han hänger gärna med mig in på toa om jag inte stänger dörren framför nosen på honom! Han ligger också gärna i badrummet om nån duschar! Osv.
Som jag sa, jag är förbryllad över artikeln...

Vad är det du gillar? Jag har läst/bläddrat igenom flera av hans böcker och tycker att mycket av det han säger känns rätt naivt. Jag håller knappt med om någonting...

Jag får exempelvis uppfattningen att många av de "lösningar" han beskriver möjligtvis kan fungera på hundar med mycket låga drifter.

Ja, när han tjatar om godis tex. Visst, godis i all ära, det finns de hundar som älskar godis. Sen finns det också hundar som helt enkelt inte tycker att godis är nr ett på listan, det är gott om inget annat händer, men vid hundmöte, vilt, kisslukt, osv är det inte tillräckligt. Får man då aldrig säga till med barsk röst, eller ta tag i kopplet blir man ju en jamsande godismaskin som står och bollar med en köttbulle som hunden sedan länge ratat.

På samma sätt kan en hund som tex har en rädsla vara för stressad för att ta godis i vissa situationer, och inte heller där är godis en ultimat lösning.

jag tycker ändå att anders har gjort mycket bra. han var väl ganska tidigt en förespråkare för mjuka metoder och tack vare sin popularitet tog diskussionen fart. hans styrka ligger i att han säger "det finns ett annat sätt". just att muta med köttbullar är kanske inte det bästa sättet, men det är ett alternativ till ryck i strypkopplet.

sedan tycker jag personligen att han är lite far out, eller extrem. jag var på en föreläsning med honom där han ordinerade lakrisextrakt till en översexuell hanhund. jag tycker i alla fall att man kan ta upp alternativet kastrering. så slipper de bråka så mycket med sin hund, och experimentera så mycket med olika preparat. dessutom kommer hunden garanterat inte sprida sina översexuella gener vidare. extremister är aldrig något man ska följa blint, men de kanske behövs som en motpol till de "gamla" metoderna för att snittet, den gyllene medelvägen, eller vad man nu ska kalla det, ska hamna längre från ryck och slit.

Senast ändrad:

Risken med att vara lite far out som du skriver, och rekommendera milda metoder är att även metoderna till slut anses vara lite far out, även om vissa är vettiga i grunden.

Det är möjligt att han har påverkat synen i Sverige till att bli mildare rent generellt, och jag ser inget fel i att hitta alternativa metoder till gap&skrik. Däremot tycker jag artikeln jag kommenterar verkar förespråka jönsiga metoder mest.

Ja jag fattar inte alls grejen med AH och tar mig för pannan varje gång jag ser hans krönikor i Hundsport. Vem har gett honom så mycket utrymme i denna tidning??

Vad har människan åstadkommit inom hundvärlden egentligen? Vad har han för meriter och praktiska resultat inom hundvärlden? På hans hemsida står det inget om några resultat vad gäller hund och han håller aldrig clinics eller uppvisningar.

Ju mer jag hör om IMMI, desto mer anti blir jag. Jag hör de ena stollerierna efter de andra.

Fast att anklaga hela IMMI för stollerier är väl att ta i ?
Jag anser mig träna efter IMMI metoder, men tutar inte mina hundar fulla med godis eller överaktiverar dom inte hela tiden. Inte heller daltar jag med dom.
Men jag kör ändå med mjuka metoder så långt det bara går.

Fast att anklaga hela IMMI för stollerier är väl att ta i ?
Jag anser mig träna efter IMMI metoder, men tutar inte mina hundar fulla med godis eller överaktiverar dom inte hela tiden. Inte heller daltar jag med dom.
Men jag kör ändå med mjuka metoder så långt det bara går.

Stollerier med IMMI, ja var skall vi börja...

Du har en organisation som utbildar "hundpsykologer", om vi väljer att plocka bort "hund" från titeln återstår det en del som kräver 5 års studier samt ett praktik år, vilket som då resulterar i en skyddad titel. Men om vi stoppar tillbaka "hund" krävs det bara ca 200 h...

Du har en organisation som har Anders Hallgrens som sin yttersta profet. Jag har länge velat läsa hans "forskningsstudie" "Ryggproblem hos hund", som jag inte har lyckats hitta i någon forskningsdatabas, men den säljs på adlibris. Siw Ågren, en hundpsykolog som är en av de 4 som får utbilda hundpsykologer som motsvarar IMMIs "krav" sammanfattade hela studien, i en uppmaning till SVT att byta ut Barbro Börjesson, med de väl valda orden: De koppelryck som Barbro Börjesson förespråkar kan dessutom ge skador på hals och nackkotpelare. I en utredning från 1991 gjord av hundpsykolog Anders Hallgren visade det sig att 91% av de hundar som hade avvikelser i nackkotorna, drog i kopplet eller hade utsatts för hårda ryck. Värt att notera att hon pratade inte om frekvensen eller hur många ggr rycken hade skett, med tanke på vilken central roll det har i en studie av ämnet tvivlar jag att det ens nämns i rapporten, jag vill gärna ha reda på det men jag klarar inte av att köpa en "forskningsstudie" som säljs i bokhandeln bredvid Lisa Marklunds senaste roman.

Anders Hallgrens mjuka metoder har säkert sina förtjänster, om man jobbar med en hund som för det första vill lyda, för det andra har inga starka instinkter, ex jakt (för då kan hunden på ett utmärkt sett självbelöna sig), för det tredje man bryr sig inte om att hundars naturliga samspel inte bygger på reson, du tvingar hunden att leva med dig i en symbios som är fruktansvärt onaturlig, allt för att inte behöva ta tag i hunden likt äldre hundar uppfostrar en valp. Vi som människor vet att vi aldrig kan behandla ett barn som en vuxen, varför tror folk då att en hund kan bli mänsklig.

En hund är inte en människa oavsett hur mycket man önskar sig det, likt du kan aldrig flyga till Landet ingenstans bara för att du tänker glada tankar. IMMIs metoder inte tar någon hänsyn till detta, för dem handlar det bara att sälja så mycket böcker och kursplatser det går, det handlar inte om vad hundarna egentlig behöver för att leva ett bra liv.

Tolka mig inte fel nu, dessa människor kan mycket väl tro att de gör något bra för alla stackars hundar i Sverige, men likt damen som hade hela lägenheten full av svanar missar dem målet med flera mil, och i slutändan enbart skapar vantrivsel för både djur och människor.

du pratar om extremister. extremister är aldrig bra, oavsett om de är på mjukisskalan eller om de står på den gamla skalan. men att IMMI skulle vara synonymt med extremister är lite väl magstarkt. jag har träffat flera IMMI instruktörer och en av mina närmaste vänner råkar vara instruktör inom IMMI och de är som folk är mest. de har inga problem med att ta i sina hundar, men anser att man bör undvika våld så långt det är möjligt.

ibland undrar jag om andra människor har på sig skyddsglasögon när de ser andra träna, för de ser inte samma sak som jag. det ÄR jättevanligt att folk gör i följande ordning "ryck-går iväg- säger kommandot "fot"". helt förkastligt vid inlärning! det är också jättevanligt att folk drämmer sin hund i backen och utför sk alfarullningar, läs bara här på buke! kan man komma ifrån de där meningslösa övergreppen, då är det egentligen skit samma om hunden får en köttbulle för mycket. köttbullar har aldrig skadat någon hund.

att hundar per automatik skulle vara våldsbenägna i uppfostran anser jag vara rent nonsens. min hane använder aldrig våld när han uppfostrar andra hundar. han är en stabil, trygg och självsäker hund i grunden, så säker på sig själv att han inte verkar tycka att det behövs (det och att han är lika fånig som de två 11 månadershundarna som är hans nya bästisar ;)).

Senast ändrad:

min hund är en sådan som har ont i nacken och ryggen av koppelryck. sök på forumet om du vill läsa om hennes historia.

:eek:
Jag skulle bli tokig på mina hundar om de INTE var lugna hemma.
Och ja - båda går jättefint i koppel..
Undrar om den där människan skulle tro mig om jag sa det?

Men du, vilken av Mitt I-tidningarna var den här artikeln?
(Min kära mor jobbar på Mitt I.. Jag blev nyfiken på att ta reda på mer om bakgrunden till den här artikeln)

Jag håller med, att ge sig på extremister som får representera hela Immi-kåren, tycker jag är fel.

Själv är jag utbildad av bla Eva Bodfält, som i sin tur är en Anders H-anhängare.
Jag tycker att det absoluta plusset med att jobba med just positiv oregelbunden förstärkning är just att den funkar bäst om den är oregelbunden.
Dvs om du glömmer köttbullarna hemma en dag så är det helt rätt, då en oregelbunden förstärkning fastnar bättre än om det hade blivit köttbulle varje gång hunden gör rätt. Och det finns det ju dokumenterad forskning på.

Om du istället väljer ett "Nej" eller nyper tag i hunden så måste du ju göra detta varje gång hunden gör fel. Annars så gör ju hunden rätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka