Analysrapport

Är hästen lättfödd eller svårfödd? Har du möjlighet att ge potatisprotein? Går den på gräs o hur mycket?

Du behöver ge extra protein om inte hästen kan äta rätt mycket av dit grovfoder utan att bli för rund :)

Är hästen lättfödd eller svårfödd? Har du möjlighet att ge potatisprotein? Går den på gräs o hur mycket?

Du behöver ge extra protein om inte hästen kan äta rätt mycket av dit grovfoder utan att bli för rund :)
Ja det har jag om jag köper det. :P Han går på gräs ca 10 timmar om dagen. Han äter knappt mer än 3kg inne just nu. Han får i dagsläget lusernpellets utan melass.

Hittar inte länken till behoven av omsättbar energi och smältbart råprotein (häftet från SLU, Utfodringsrekommendationer för häst heter det typ) så som vi räknar i Sverige o så som det är angivet i din analys just nu men någon annan kanske dyker in o kan länka om du inte hittar själv :)

Han är nog mer åt det svårfödda hållet. Men när gräset kommer blir han jätte gasig och rund. Han får därför byta till en mindre gräshage på sommaren där jag stödfodrar med hö.

Ja det har jag om jag köper det. :P Han går på gräs ca 10 timmar om dagen. Han äter knappt mer än 3kg inne just nu. Han får i dagsläget lusernpellets utan melass.

Och det ska han göra resten av sommaren? Det är typ omöjligt att räkna då men generellt så innehåller växande (viktigt!) gräs väldigt mycket protein så dina 3 kg borde inte spela så stort roll. Jag hade nog avvaktat med hö och lusern. Man vill ju inte en äldre häst ska falla ur men man vill helt inte belasta dem med proteinkoncentrat heller. Hoppas någon som har bättre koll på protein o äldre hästar hoppar in :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 977
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar