Smurfoff

Trådstartare
Känner nu att det är dags för en hund till. Men vill inte ha en valp, känner att jag vill ta en omplacering. Har fått några erbjudande.. Men en sak som jag tycker är konstigt.. Att alla dem hundarna är 11 månader... Är det i den åldern dem är jobbiga och folk vill bli av me dem??

Sen har jag en dvärgpinscher tik på 4 år. Som är bossen i hemmet. Men ska man ha en hane då? Eller kan de funka med en tik också?

Vill ha en hund som går ihop med dem flesta hundar, antar det är svårare för hanar? Den ena hanen jag är intreserad av var väldigt låg i rang och la sig på rygg inför nya hundar, men kan de ändras sen när han börjar bli mer könsmogen?

Ska träffa en amstaff blandning tik idag för att se, hon också väldigt undergiven och gick ihop med alla hundar, 11 månader gammal.

Sv: Amstaff

Rent generellt tycker jag man ska undvika den typen av blandraser och hundarna är alldeles för unga för att man ska kunna säga något om hur de kommer fungera med andra hundar som vuxna. Vill man ha en hund som fungerar ihop med andra hundar ska man se sig om efter en annan hundras. Givetvis beror också det på vad man menar med att fungera med andra hundar. Genom träning kan de fungera runt andra hundar men det är ingen hundras man skaffar om man vill hänga i hundrastgården med traktens andra hundar.

Rent generellt tycker jag man ska undvika den typen av blandraser

Vad betyder "den typen av blandraser"? Är andra blandraser okej?
Jag vet många som har kamphundskorsningar och som har en fungerade bra flock. Men får nog se mer till personlighet än ras där. Sen är det mest att bullyraser ogillar andra stora hundar så tror inte det skulle vara något problem med din nuvarande hund.

Ja, 10-14 månader var en av de tuffaste tiderna tyckte jag. Men det går ju över så fort, fattar inte att folk omplacerar pga det....

Vad betyder "den typen av blandraser"? Är andra blandraser okej?
Jag vet många som har kamphundskorsningar och som har en fungerade bra flock. Men får nog se mer till personlighet än ras där. Sen är det mest att bullyraser ogillar andra stora hundar så tror inte det skulle vara något problem med din nuvarande hund.

Ja, 10-14 månader var en av de tuffaste tiderna tyckte jag. Men det går ju över så fort, fattar inte att folk omplacerar pga det....

Nej jag tycker inte blandrasavel är okej. Man hör ofta om personer som känner till många exempel på hundar av kamphundstyp och blandraser som fungerar friktionsfritt med andra hundar. Men talar vi om hundar över 3-4 år så är andelen som fungerar bra med andra hundar relativt få. Dessutom får man inte glömma att hundarna slåss på ett särskilt sätt vilket också ställer högre krav på ägaren som ska hantera hunden. Man måste inse att man har en hund i kopplet som kan orsaka betydligt större skador än andra hundar i samma storlek.

Anledningen till att jag reagerar på just den här typen av blandraser är flera. Som ägare till en hundras av den här typen så vet jag att en majoritet av alla problemhundar som omskrivits i media som kamphundar kommit från okontrollerad blandrasavel. Varje gång dessa hundar hamnar i trubbel så är det de renrasiga hundarna som får ta smällen. Blandraserna är ofta korsningar med bruksraser eller skarpa vakthundsraser vilket i kombination med en ras med kampbakgrund skapar oerhört krävande hundar som inte är för vem som helst. Det krävs stor kunskap och erfarenhet för att ta sig an en hund av det här slaget och den typen av ägare kryllar det inte av. Jag har stött på många trevliga blandrashundar av den här typen men också otroligt många riktigt läskiga hundar. Och det kan jag jämföra med de renrasiga hundar jag träffat där jag kan räkna alla hundar som betett sig aggressivt mot människor på ena handens fingrar. När det gäller en av raserna så har jag aldrig stött på en hund som betett sig aggressivt mot människor(Staffordshire bullterrier).

Håller med DanTheMan!

Och jag tycker att om du är seriöst intresserad av att skaffa Amstaff, mao vet vad rasen kräver och känner att den skulle passa dig, så är det enda rätta att hitta en omplacering via en seriös kennel.

Jag är inte heller för blandrasavel men det finns många blandningar som blir ganska harmlösa. Det blir ALDRIG en amstaffblandning.

/C som äger och älskar Staff

Nej jag tycker inte blandrasavel är okej. Man hör ofta om personer som känner till många exempel på hundar av kamphundstyp och blandraser som fungerar friktionsfritt med andra hundar. Men talar vi om hundar över 3-4 år så är andelen som fungerar bra med andra hundar relativt få. Dessutom får man inte glömma att hundarna slåss på ett särskilt sätt vilket också ställer högre krav på ägaren som ska hantera hunden. Man måste inse att man har en hund i kopplet som kan orsaka betydligt större skador än andra hundar i samma storlek.

Anledningen till att jag reagerar på just den här typen av blandraser är flera. Som ägare till en hundras av den här typen så vet jag att en majoritet av alla problemhundar som omskrivits i media som kamphundar kommit från okontrollerad blandrasavel. Varje gång dessa hundar hamnar i trubbel så är det de renrasiga hundarna som får ta smällen. Blandraserna är ofta korsningar med bruksraser eller skarpa vakthundsraser vilket i kombination med en ras med kampbakgrund skapar oerhört krävande hundar som inte är för vem som helst. Det krävs stor kunskap och erfarenhet för att ta sig an en hund av det här slaget och den typen av ägare kryllar det inte av. Jag har stött på många trevliga blandrashundar av den här typen men också otroligt många riktigt läskiga hundar. Och det kan jag jämföra med de renrasiga hundar jag träffat där jag kan räkna alla hundar som betett sig aggressivt mot människor på ena handens fingrar. När det gäller en av raserna så har jag aldrig stött på en hund som betett sig aggressivt mot människor(Staffordshire bullterrier).

Instämmer till fullo!

Tråkigt att du har dåliga erfarenheter av kamphundar. Just eftersom kamphundar inte är människoaggressiva utan hundaggressiva.
Men jag tycker inte det var det som TS frågade efter, utan mer om åldern på hunden och om de passar ihop med andra hanar/honor, och eftersom ts är intresserad av en kamphund får man ju utgå att hen är insatt vad det innebär precis som med alla andra raser.
Tycker att det är tråkigt med den inställningen du har, som att renrsaiga hundars liv skulle vara mer värda.

Men även om amstaff är en trevlig hund i sig som sällan blir aggressiv mot människor kan den vara korsad med en annan ras som har andra egenskaper som ihop med amstaffens kamplust inte blir en bra blandning.

Och om man då uppriktigt bryr sig om rasen amstaff så kan man inte he ett bättre svar än DanTheMan.

Förstår att du har en kampblandis och den ser jättefin ut. Säkert supertrevlig också men tyvärr kan din hund inte anses som representativ för alla kamphunds-blandisar just för att den är en blandras.
Det går mao inte att veta att en annan kampblandis skulle bli så bra som din. Det enda sättet att avla fram den här typen av hundar på ett sätt som ökar chansen för bra individer är att göra det genom SERIÖS renrasavel. Mao går OSERIÖS renrasavel (finns i stor utsträckning) också tokbort.

KL

Det som talar mest emot (enligt mig) är väl att hunden är så ung. Hade det rört sig om en äkdre individ hade det varit lättare att se slutresultatet. När jag fick min Amstaffblandning var han 11 månader och gick också ihop med alla andra hundar. Så är inte längre fallet. Han funderar inte heller med okända människor i situationer där han känner sig osäker utan gör utfall och skäller.

Lyckligtvis fungerar han bra med min tik hemma. Men har också varit dogwalker till en "Amstaff" som omdirigerade när denna blev uppjagad av någon anledning (ex. katter, brevbärare, andra hundar) och anföll deras äldre dpblandning trots att de vuxit upp tillsammans.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar