AMSTAFF i Barn-Familj

3

333

Ja hunden är redan köpt men syster min känner att de kanske gjort ett överilat beslut och jag kan inget om amstaff och allt det innebär.. Så HJÄLP!

Familjen består av två relativt hundvana personer och tre barn- 6, 3 och snart 1 år. De bor i radhus oc har inte jätte mycket tid över för nöjen och aktiviteter men nu har de köpt en hund. Han är jätte söt och gullig men redan nu vid 12 veckors åleder visar han stor sk ettrighet och MKT kampvilja.

Ok han är valp å det är säkert helt ofarligt men till min fråga-

Hur ska de uppfostra honom till en bra stabil familje hund?
Hur ska de göra med barnen, ska de få lyfta och dra i honom och leka dagarna i ända?
Ska han alltid enbart få vara i köket och i hallen när resten av familjen är hemma och umgås i exempelvis tv-rummet?

Detta är bara några helt seriösa men smått nervösa frågor så snälla svara om du kan:bow: :bow: :bow:

Har du skräck exempel respektive lyckliga och harmoniska exempel så dela de gärna med mig.

TACK alla på förhand!

OBS- Kenneln är väl ansedd och avlar på trevliga vällynniga utställningshundar. Uppfödaren erbjuder uppbackning om de önskar det och uppfödaren bor bara 10 min i från dem så ..... ja som de säger att skulle det gå fel så är det bara att ringa honom. Men vill man vekligen dels utmana ödet med hund och tre vilda små barn?

Sv: AMSTAFF i Barn-Familj

Hur ska de göra med barnen, ska de få lyfta och dra i honom och leka dagarna i ända?
Ska han alltid enbart få vara i köket och i hallen när resten av familjen är hemma och umgås i exempelvis tv-rummet?

[COLOR]

Jag tycker inte barn ska få hålla på & dra & klänga obegränsat på vilken hund det än må vara :mad: De ska lära sig vara snälla & ha respekt för djuren & lära sig att det inte är leksaker, det är ju liksom lite poängen med att sammaföra barn+djur.. de ska lära sig hänsyn etc. Och alla hundar måste ges tillfälle att gå undan & få vara ifred från en massa klängiga barn. Jag visste hundvett så fort jag kunde fatta, sen att barn är lite klumpiga när de är några år är en annan sak. Men jag tycker att det är föräldrarnas uppgift att "skydda" hunden tills dess.

Men det är MIN åsikt.

Sen vill jag ha hunden som familjemedlem, och det är ju ett flockdjur. Så att de ska vara med mesta möjliga i dagliga livet tycker jag är bra, det är inte schysst att stänga ute en flockmedlem som inte gjort nåt ont stup i kvarten. Skillnad om man har gäster eller inte låter den gå in i finrummet (där man ändå sällan är) etc.

Sen måste jag få flika in att alla hundar kan göras farliga- golden retrievers har ju hamnat överst på listan över hundar som huggit människor flera år. De får vara väldigt noga ned fostran om hunden visar mkt ettrighet.. och kampvilja, hmm. jag kampar inte med hundar som har den tendensen, undviker ex dragkamper etc för att inte trissa beteendet, avstyr lekar när de går åt det hållet..

Lite tankar från mig..

Det är en terrier de är envisa och kan vara ettriga.Om den har stor kamplust så låt bli att kampa med valpen överhuvudtaget.Och sätt redan nu ett starkt ledarskap.Det är flockledaren som bestämmer alltid utan undantag.Hunden ska mer eller mindre och förenklat uttryckt fråga om lov för allt den vill göra.

Självklart ska inte barnen vara "på" valpen hela tiden.Barnen ska heller aldrig lämnas tillsammans med valpen utan uppsikt.Jag anser att valpen är en del av flocken och ska därför alltid få vara med och i närheten.

Däremot anser jag att rasvalet är helt perfekt då alla amstaffar jag har träffat är underbara familjehundar.Snälla,gosiga,glada,keliga och mycket lojala.

Jag blev tyvärr tvungen att ta bort min egen valp för tre veckor sedan pga sjukdom.Men jag hämtar även en ny(låter dumt,som ersättning eller så) valp om mindre än tre veckor och rasen är amstaff och jag har själv fyra barn inte så små dock men det har ingen betydelse.Där måste föräldrarna se till att valpen får det lugn och ro den behöver.En valp är ingen leksak som barn ska få klänga på hur som helst.

Dom måste väl ända ha vetat vad det är för sorts hund dom köpt när dom bestämde sig för rasen??

Det är bra att dom har uppbackning från uppfödaren och en valpkurs kanske är på sin plats?

Jag har bara bra erafrenheter av am.staff som familjehundar, dock ska aldrig en hund vara barns leksaker!! och detta är helt och hållet upp till föräldrarna att se till!

jag har en amstaff/pitbull och jag är gravid. Men våran hund, som bara är 11 månader, älskar barn. Han är inte jobbig mot dem på något sätt. Det beror ju mycket på barnen också. barnen ska inte få klänga på hunden hur som helst, klart att i så fall säger ju nästan vilken hund som helst ifrån om den blir trött på det. Men det krävs mycket tid till en sådan hund, de behöver mycket motion och även aktivering på annat sätt. De kanske skulle tänkt över beslutet om att köpa en så krävande hund?! det finns ju faktiskt andra hundar som inte kräver lika mycket. Men det är ju bra att uppfödaren bor nära och att han ställer upp om det är något. Jag hoppas verkligen att det löser sig, för har man bara tiden så kan amstaff vara en jättebra familjehund!!

Helt ärligt ( antagande av det lilla jag nu läst )

Tycker att din syster ska lämna tillbaka valpen omgående så den har chansen att komma till ett mer förberett hem...

Sedan om din syster ändå verkligen vill ha en hund så ska hon sätta sig ner och planera, läsa på etc om den hundras som passar!

Vi har en amstaff/pitbulltik på 1 år. i maj beräknas vårat första barn. folk omkring tycker vi är dumma i huvet rent ut sagt. Folk som inte kan ett skvatt om rasen... Dom tror att hunden kommer få en snetändning å hugga våran bebis en vacker dag. Jag vågar påstå att hon aldrig skulle göra det. Självklart lämnar man ju inte hund och barn ensamna utan uppsikt. som med vilken ras som helst.

Jag skulle aldrig drömma om att stänga ute hundarna från resten av familjen.

Våran hundinstruktör ärmycket duktig och specialinriktar sig på den här typen av hundar. det här har vi fått lära oss på av henne:

Kamplust är hundens medfödda lust, utan att vara arg eller rädd, angripa något och leka/kämpa med det för kämpandets egen skull.
Kamplust är en ren egenskap som ofta blandas hp med både försvarslust och aggression, trots att så inte är fallet.
Kamplust är en REN egenskap med visst innehåll av lek.
Kamplust med aggressiv underton , kan betraktas som försvarslust.

Dådkraft: Förmågan att övervinna sin rädsla. beskrivs ofta felaktigt som mod.
Skärpa: Förmåga att bli arg. En social passiv aggression.
Försvarslust: Hundens tendens att försvara sig, sitt revir, sin flock eller annat.
Temperament: Hundens allmänna livlighet. Anpassningsbarhet, nyfikenhet. Stress kan tyda på dålig nervkonstitution.
Hårdhet: Hundens förmåga att skapa bestående minnesbilder av såväl lust som olust. En hård hund glömmer snabbt obehag. Självsäkerhet. Motsatsen kallas vekhet.
Tillgänglighet: Hundens intresse för främmande människor. Gladhet. Blanda inte ihop med hund som hälsar pga. rädsla, dvs. säkrar sin omgivning.

Vad jag försöker säga med detta är:

När jag skaffade min hund så sa alla att man absolut inte ska kampa med hunden. pga att man inte ska uppmuntra kamplusten, då kan hunden bli farlig så att säga.

Skitsnack säger jag nu! Det har inte med varandra att göra. Kampen är en lek. aggressionen kommer av andra orsaker. Så kampa på med era hundar! Men träna gärna in "LOSS" om hunden får för sig att kampa med din nya tröja tex.=)

Kamplust är en förutsättning för att lära hunden saker. vill den inte kämpa och försöka och ger upp så är det mycker svårare att lära hunden!

Även jag ska vara ärlig, och kan säga att jag personligen ser inte amstaff som en barnhund. Det är en hund jag själv kan känna visst obehag inför (inte alltid rationellt) och därför skulle jag aldrig vilja ha en tillsammans med barn.

Om man redan när hunden är 12 veckor känner att det börjar bli för mycket skulle jag omplacera/kontakta uppfödaren omedelbart.
Är det mycket hund vid 12 veckor kan man ju föreställa sig tonåren:cool:.

Men, du har ju inte provat än. Du vet faktiskt inte om det kommer funka. Jag hoppas givetvis att det kommer att funka bra, men du vet inte.

Min rädsla grundar sig mycket på att min släkting hade en amstaff/bullterrier-korsning som, så vitt vi kunde se, helt oprovocerat högg en familjemedlem i ansiktet. Har man någon gång stått och försökt bända upp käkarna på en hund som hänger i någons ansikte blir man skeptisk.

Nej vi har inte provat än. men man kan ju inte säga säkert att någon hund är "barnsäker" förens man provat. Min hund kanske blir svarsjuk. men jag tror fortfarande inte att hon skulle hugga.

Hon har dock träffat mycket andra barn och visat TYDLIGT hur förtjust hon är i dom. Man behöver ju inte hoppa för att nå å pussas=)

Hom har umgåtts med barn enda sen födseln och inte visat några som helst tendenser till att ogilla dom på något sätt.

kampa på med era hundar! Men träna gärna in "LOSS" om hunden får för sig att kampa med din nya tröja tex.=)

Kamplust är en förutsättning för att lära hunden saker. vill den inte kämpa och försöka och ger upp så är det mycker svårare att lära hunden!
sant. Men lär hunden LOSS innan kamp ens kommer på tal. valpen är alldeles för ung för att lära sej sånt.
de ska ta hans leksaker osv och säga loss. detta ska göras tid och otid, alltid med mycket beröm. tuggar han på något som han inte får, säg fy INNAN loss, så han inte förknippar losset med fy.-fy ska förknippas med loss.
Det är jätteviktigt på alla raser, men extra viktigt på en bullhund.

jag har pit, ett ex, hon springer ute och hittar något smarrigt o tugga på (kattbajs haha) kan jag säga på avstånd-LOSS hon fullkomligt spottar ut det hon har i munnen. puttar ut det med tungan, ser allmänt roligt ut.
kampa lite smått med rep och dyl kan man ängna sig åt när grundlydnaden sitter, dvs kom, stanna,. sitt, ligg osv.
en hund behöver inte lära sig allt på en gång.

kastration kan vara lämpligt att göra tidigt så slipper man mycket av humörvängningarna senare.

(hihi kommer igån min tolvveckors pi´t valp, tuggade på allt och hade humör som en argbigga.. min lilla :love: :love:
trodde aldrig hon skulle lugna ner sig.. hihi.. )

Det som gör mig lite rädd är att det hade inte den här hunden gjort heller. Den gillade allt och alla, och var en vanlig gosig vovve.
Tills det smällde. Och då smällde det rejält.

Jag menar inte att alla är så. Men det är en erfarenhet som sitter i mig, och gör att jag har svårt för den typen av hundar över huvud taget. Även om de är jättetrevliga, vill jag hålla distansen.

Hålller med dig. Min syster har tre pit bulls, hanar allihop, HUR sociala som helst, väluppfostrade etc etc MEN att hon har dem har lett till att jag inte vill lämna min treåring hos henne! Vill inte såra henne och säga att det beror på hundarna, det är ju som att kritisera någons barn - svårt!

Jag är mkt van hundmänniska, har schäfer, har haft rottweiler, har haft hund i tjänsten, tränat skydd osv MEN när jag står och observerar dessa hundar i lek med varandra, deras beteende så finns det någonting där som gör att det tar tvärstopp. Sociala och glada kan de alla gånger vara men de har drifter under ytan som kan komma upp blixtsnabbt och som kanske inte är så enkla att bryta. De har också en tyngd i sina bett som möjligen endast kan jämföras med rottweilerns.

Jag FÖRSTÅR inte varför kreti o pleti vill ha dessa hundar och varför man envisas med att hävda att de är som vilken familjehund som helst. Varför chansa?

kl

Lite ot. Problem många som skaffar barn får med sina hundar är inte att hundarna biter barnet utan att det kan bli extremt vaktsamma, de släpper inte någon annan än "familjen" i närheten av barnet och detta kan bli ett problem. Tänk om den skulle attackera ett annan person, vuxen eller barn som vill titta på er bebis. Vet flera som fått avliva eller omplacera sina hundar pga detta. Märker ni sådan tendens försök då "mota olle i grind". Skulle jag märka något sådant på min hund så åker han direkt. Detta kan drabba alla raser/blandraser, men vissa raser har mer vakt i sig än andra, så var uppmärksamma.

Ja hunden är redan köpt men syster min känner att de kanske gjort ett överilat beslut och jag kan inget om amstaff och allt det innebär.. Så HJÄLP!

Familjen består av två relativt hundvana personer och tre barn- 6, 3 och snart 1 år. De bor i radhus oc har inte jätte mycket tid över för nöjen och aktiviteter men nu har de köpt en hund. Han är jätte söt och gullig men redan nu vid 12 veckors åleder visar han stor sk ettrighet och MKT kampvilja.

Detta är bara några helt seriösa men smått nervösa frågor så snälla svara om du kan:bow: :bow: :bow:

Har du skräck exempel respektive lyckliga och harmoniska exempel så dela de gärna med mig.

TACK alla på förhand!

OBS- Kenneln är väl ansedd och avlar på trevliga vällynniga utställningshundar. Uppfödaren erbjuder uppbackning om de önskar det och uppfödaren bor bara 10 min i från dem så ..... ja som de säger att skulle det gå fel så är det bara att ringa honom. Men vill man vekligen dels utmana ödet med hund och tre vilda små barn?

Förstår din oro. Som alla vet så är ju faktiskt barn väldigt plötsliga i allt de gör och vet inte att hundar kan reagera. Jag tycker att föräldrarna ska hålla koll på barnen när dom umgås med hunden. Det får Aldrig hända ngn, nu är det ju bara en valp men även en valp kan göra skada. Föräldrarna ska försöka förklara för de äldsta barnenh hur man beter sig mot en hund, ej dra i öron tex. Sen tycker jag också att föräldrarna ska gå på en valpkurs med hunden, kan även få tips och råd hur dom ska aktivera hunden. Jag är en tjej som är en pitbull ägare, och nu är hon fylla 1 år gammal. Man behöver vara mycket konsekvent och envis när man uppfostrar en sådan ras, utav den kalibern. Dom är själva väldigt envisa och man behöver då som ägare vara ännu mer envis och bestämd, men på ett snällt sätt. Mvh Sofia

Vart i landet bor din syster? tänkte om hon vill ha tips på vart hon ska vända sig för valpkurs?

Kan inte uttala mig om uppfostran på Amstaff men lyckliga exempel har jag iaf.

Jag har en vän med familj, två döttrar på 8 och 10 år. De har två amstaff tikar och de hundarna är de mest människokära man kan tänka sig! Det klart det är "mycket hund" men familjen är också goda hundmänniskor som KAN Amstaff så att säga :D

Har fler vänner som även bedriver kennel här i byn och även de hundarna är jättetrevliga. Dock så blev min mamma rädd första gången hon träffade de hundarna(iofs var de lösa och kom i full fart). Men hon har alltså haft olika hundar hela livet, MYCKET HUNDVAN och ändå kände hon att de hundarna blev för mycket för henne. :crazy:

Har bara bra erfarenheter personligen av Amstaff, men skulle aldrig skaffa en själv. Man m.å.s.t.e veta vad man ger sig in på. That´s it!

Ja hunden är redan köpt men syster min känner att de kanske gjort ett överilat beslut och jag kan inget om amstaff och allt det innebär.. Så HJÄLP!Ok, talade just med syster om era svar och hon anser inte att det är ett överilat beslut att de köpte vovven men hon ärliiite nervös så att säga innerst inne

Familjen består av två relativt hundvana personer Mannen har utbildat sin fd rottwailer till tjänstehund inom vaktbolag och han fick goda vitsord, frun i familjen är uppväxt med sällskaoshundaroch tre barn- 6, 3 och snart 1 år. De bor i radhus oc har inte jätte mycket tid över för nöjen och aktiviteter men nu har de köpt en hundDe anser att de har tid för den och kan ge den vad den behöver. Han är jätte söt och gullig men redan nu vid 1210 veckor var han visst:angel: veckors åleder visar han stor sk ettrighet och MKT lagom kampvilja men stor vakenhet och nyfikenhetkampvilja.

Hur ska de göra med barnen, ska de få lyfta och dra i honom och leka dagarna i ända?Hunden kommer ju då att "vänja sig vid att de är mkt fysiska med den
Ska han alltid enbart få vara i köket och i hallen när resten av familjen är hemma och umgås i exempelvis tv-rummetdetta för att de ej vill ha nersölat och trasiga sönderbitna möbler viket är rätt naturligt?

TACK alla på förhand!

OBS- Kenneln är väl ansedd och avlar på trevliga vällynniga utställningshundar. Uppfödaren erbjuder uppbackning om de önskar det och uppfödaren bor bara 10 min i från dem så ..... ja som de säger att skulle det gå fel så är det bara att ringa honom. Men vill man vekligen dels utmana ödet med hund och tre vilda små barnbarn är ju barn..;) ?

Syster blev irriterad över att jag skrivit här för hon anser att ALLA är emot deras beslut men jag skriver faktiskt detta av nyfikenhet om rasen och för att veta vad vi har å vänta när vi kommer på besök:D :crazy: :D

Jag är inte emot det.Jag skrev tidigare att jag anser att amstaffen är ett bra val.Jag har själv haft en och ska snart hämta min andra.Grannen har också barn och amstaff så jag ser baske mig inga problem med det.

De verkar veta vad de har gett sig in på trots allt och kan hund så då önskar jag lycka till med valpen.

Citron

Det är just detta som verkar så vansinnigt svårt att få folk att förstå - att när det smäller händer det ofta helt oprovocerat och så blixtsnabbt att ingen fattar vad som egentligen hände.
Varför ska man ta den chansen?
Speciellt om man har småbarn?
Det finns ju så många andra andra raser som inte har detta i sig?
Har mycket svårt att se att det skulle vara totalt omöjligt att finna en annan ras som inte kan fylla de krav man har på en hund utan att den ska heta amstaff eller pitbull.
Varför envisas folk med att försvara dessa små krutpaket "den är så charmig", "den är världens snällaste" osv i all oändlighet.
De har sina gener och det går inte förneka.
Jämförelse:
En jakthund kan umgås med familjens katter eller kaniner som ler och långhalm i åratal, helt plötsligt och till synes oprovocerat nyper jycken ihjäl en kanin. Stor panik, stor sorg, hunden dumförklaras.
Var det hundens fel? Inte enligt mig, något startade upp hundens jaktgener och då försvann allt annat den lärt sig och kaninen blev ett jaktbyte.
Ta samma historia med en kamphund och familjens barn...

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi väntar första barnet i augusti, så halva tiden är precis avklarad! Vi är spända och förväntansfulla både jag och sambon, samtidigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 491
Senast: Comfort
·
Hundavel & Ras Ännu en sån där tråd..Jga och sambon är inte riktigt överens om rasval..tyvärr fick vi avliva vår rottweiler på 7 år när vi fick barn...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 227
Senast: Skogstroll
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 376
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar