Ampére-avkommor?

Warfang

Trådstartare
Någon som vet vad för temperament Ampére nedärver? Min tränare säger att han lämnar vassa avkommor, (och han var även tveksam över ridbarheten) vilket jag också har hört nämnas i av en känd uppfödare i en ridsportsartikel... Men han lämnar ju fölvinnare och 3-årstest-vinnare överallt, och även en godkänd hingst som jag vet om. Så så himla jobbiga avkommor verkar det ju inte vara ;)

Så någon som vet? Vad ska man tänka på om man vill betäcka med honom?
 
Någon som vet vad för temperament Ampére nedärver? Min tränare säger att han lämnar vassa avkommor, (och han var även tveksam över ridbarheten) vilket jag också har hört nämnas i av en känd uppfödare i en ridsportsartikel... Men han lämnar ju fölvinnare och 3-årstest-vinnare överallt, och även en godkänd hingst som jag vet om. Så så himla jobbiga avkommor verkar det ju inte vara ;)

Så någon som vet? Vad ska man tänka på om man vill betäcka med honom?

Jag har inte hört att hans avkommor har något svårt temperament.
 
Han lämnar fantastiska unghästar - hur det blir senare om de pallar trycket med tuffare krav återstår att se.
 
Tror de är känsliga och elektriska, det är en stam som inte ska släppas vind för våg utan kräver att man pysslar med dem och vänjer dem vi saker, låter dem ta sin tid, precis som många andra stammar som är populära just nu. Tror inte de är speciellt vassa. Flambeau fick ju lite rykte på bruksprovet, men en del hingstar har det ju jobbigt och det ska de inte dömas för. Amperes avkommor är inte speciellt gamla än och vi vet ju faktiskt inte riktigt än vad de går för och hur de reagerar på att bågen spänns precis som cirkus skrev. Men, stammen är ren prestation så jag, tillsammans med övriga Sverige, tror ju inte att det är en hur vild chansning som helst ;-) Blir den inte vad du tänkt dig så kommer nog fölen vara eftertraktade ett tag till med förbehåll för mödernet då så klart :-)
 
Jag själv tycker Ampereavkommorna ofta är fantastiskt fina men har också hört att flera unghästutbildare inte vill ta emot dem eftersom de är väldigt knepiga.
 
Jag har en 3 åring som fick 10/10 på ridprovet. Han har i mina ögon ett perfekt temperament. Han är alltid glad och nöjd (i och för sig precis som sin mamma). Han har mycket bjudning men har aldrig brallat/ rest sig/ studsat eller liknande. Han är dock väldigt ambitiös och vill hela tiden göra rätt så det kan så klart säkert gå fel om man inte skulle förvalta det. Men just nu är han en underbar individ med stort självförtroende och med en vilja att arbeta.
 
Tack allihopa! Svårt det här... Undrar vad unghästutbildare menar med knepiga....? Tycker om både Franklin och Antobello, man kanske ska ta hans efterträdare istället;)
 
Jag köpte ett sto som var dräktig med Ampere och jag säger bara vilken tur att stoet kastade.
Jag förstår överhuvudtaget inte varför dom lagt denna fina hingst på detta redan känsliga och hmm svårhanterliga sto. (Hon var svårhanterlig redan innan berättade glatt fd ägarna så det var inte hos mig hon blev det) Dom Ampere avkommorna jag har träffar har varit i stil med detta sto om inte "värre". Himla snygga att glo på men inte så himla roliga att ha att göra med.
 
Jag köpte ett sto som var dräktig med Ampere och jag säger bara vilken tur att stoet kastade.
Jag förstår överhuvudtaget inte varför dom lagt denna fina hingst på detta redan känsliga och hmm svårhanterliga sto. (Hon var svårhanterlig redan innan berättade glatt fd ägarna så det var inte hos mig hon blev det) Dom Ampere avkommorna jag har träffar har varit i stil med detta sto om inte "värre". Himla snygga att glo på men inte så himla roliga att ha att göra med.

Det är lätt att det blir så när en hingst blir populär och man stirrar sig blind på det i s f se vad som passar mitt sto (eller om stoet ska användas i avel överhuvet taget). Man tror väl att fölet ska bli mer lättsålt eller att man får ut högre pris. Han fick ju mycket skriverier när JB berättade hur han fick hand om honom.
 
Det är lätt att det blir så när en hingst blir populär och man stirrar sig blind på det i s f se vad som passar mitt sto (eller om stoet ska användas i avel överhuvet taget). Man tror väl att fölet ska bli mer lättsålt eller att man får ut högre pris. Han fick ju mycket skriverier när JB berättade hur han fick hand om honom.

Hur fick han hand om honom? Inte läst det.
 
Det är lätt att det blir så när en hingst blir populär och man stirrar sig blind på det i s f se vad som passar mitt sto (eller om stoet ska användas i avel överhuvet taget). Man tror väl att fölet ska bli mer lättsålt eller att man får ut högre pris. Han fick ju mycket skriverier när JB berättade hur han fick hand om honom.

Ja eller hur!
Kan tänka mig det gäller både populär och billigare hingstar..(syftar ej på Ampere som billig utan tänker på andra) Just detta sto tycker jag och många andra det inte ens var lämpligt att avla på. Minns jag fel när jag har för mig det tog väldigt lång tid innan Ampere kunde visas upp under ryttare pga den blev så stressad?
 
Men det är ju ändå relativt vanligt att hingstar som kommer hit från utlandet är sönderstressade pga att de varit populära och mycket använda/visade som unga. Annars kommer dom nog inte hit utan stannar i hemlandet. Har inte hört någonting om att Ampereungarna ska vara svårare än de flesta andra med modern dressyrstam. Av det känsligare slaget absolut men inte jätteknepiga eller hårda. Är själv inte jätteimponerad av Ampére som individ men som avelshingst verkar han fantastisk.
 
Hur fick han hand om honom? Inte läst det.

Precis hur det kom sig att Ampere hamnade hos JB kan jag nog inte redogöra för, lite otydligt skrivit av mig. Men JB berättade ju att Ampere var ett vrak när han kom till Tullstorp och fick genomgå en lång rehabilitering för att ens kunna ridas på. Till det var han ju högt bedömd och naturligtvis en väldigt fin hingst. Men genom sin historia fick han nog extra reklam.
 
Ja eller hur!
Kan tänka mig det gäller både populär och billigare hingstar..(syftar ej på Ampere som billig utan tänker på andra) Just detta sto tycker jag och många andra det inte ens var lämpligt att avla på. Minns jag fel när jag har för mig det tog väldigt lång tid innan Ampere kunde visas upp under ryttare pga de
han blev så stressad?

Det var väl att han var svårt stressad innan JB fick honom p g a alltför hård exploatering av en ung hingst. Kanske behövde han den "historien" för att bli intressant. Han är trots allt "bara" en brun hingst bland många andra fina hingstar.
 
Någon som vet vad för temperament Ampére nedärver? Min tränare säger att han lämnar vassa avkommor, (och han var även tveksam över ridbarheten) vilket jag också har hört nämnas i av en känd uppfödare i en ridsportsartikel... Men han lämnar ju fölvinnare och 3-årstest-vinnare överallt, och även en godkänd hingst som jag vet om. Så så himla jobbiga avkommor verkar det ju inte vara ;)

Så någon som vet? Vad ska man tänka på om man vill betäcka med honom?

Åk på någon fölvisning och snacka med uppfödarna. Mys med fölen å se stoet. Alla kommer alltid ha olika åsikter om hingstar och vi har alla olika åsikter om vad vi vill se i en hingst och hur vi vill att vårt föl ska bli. Kolla startlistorna när de släpps men jag är ganska säker på att de flesta har nåt föl e Ampere. Du kan även ringa till JB stall och snacka med dem, de är trevliga människor som vet vad de snackar om och de vet vad "deras" hingst är och inte. :-)
 
Precis hur det kom sig att Ampere hamnade hos JB kan jag nog inte redogöra för, lite otydligt skrivit av mig. Men JB berättade ju att Ampere var ett vrak när han kom till Tullstorp och fick genomgå en lång rehabilitering för att ens kunna ridas på. Till det var han ju högt bedömd och naturligtvis en väldigt fin hingst. Men genom sin historia fick han nog extra reklam.
Hippson skrev hingsten var utbränd och ägaren tröttnade på att alla bara tog allt vad dem kunde ur honom och satte den hos JB.
 
Hippson skrev hingsten var utbränd och ägaren tröttnade på att alla bara tog allt vad dem kunde ur honom och satte den hos JB.
Ja, ungefär så. Men hur just JB fick honom vet jag inte. Men JB är ju välkänd världen över. Helt klart gjorde de på Tullstorp ett bra jobb med Ampere!
 
Vårt ena sto e Bourbon fick ett föl som såldes på elitfölsauktionen till JB, så har haft mina funderingar på att göra en likadan... Men blivit lite misstänksam av dessa rykten som surrat :cautious:
Vi får se nästa år vad som händer, haha!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 509
Senast: Snurrfian
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 501
Senast: Freazer
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp