Amortering

Ajda

Trådstartare
Efter att ha diskuterat med nära och kära om hus, huslån och amortering där alla hade delade åsikter undrar jag:
Hur resonerar ni kring amortering? Amorterar ni mycket, har ni tänkt att ni nångång kommer vara fria från huslån? Hur många procent satsar ni på att amortera på ert lån?

Jag börjar amortera nu, runt 2500kr/mån. Jag ser det som ett sparande till mig själv, så valet är enkelt. Fri från lån blir jag troligen inte, men kan jag sänka räntekostnaden är jag glad.

Jag amorterar. För mig är det självklart.
För ögonblicket tjänar jag rätt OK plus att räntan är närmast försumbar, så jag lägger en rejälare summa på amortering istället. Lånet är bundet i fem år så jag har överblick ett bra tag framöver.
Kommer tuffare tider är mitt lån lägre (=billigare) och fördelningen kan bli annorlunda.
Dessutom är jag 56 och det är inte så oändligt långt till pension. Lever jag då så har jag fått ner lånet så jag kan klara det även på en sämre ekonomi.

Målet är att bli skuldfri, och vid räntevändningen kommer vi troligen att betala bort resten av bolånen (enda lån). Jag tycker det är en god investering att amortera, men föredrar att göra det i rätt stora poster istället för varje månad.

Man vet ju aldrig vad räntan blir i framtiden och har man ett stort lån när man blir pensionär så kanske man inte klarar av räntan + amortering utan måste flytta. Så jag har betalat av mitt lån.

Efter att ha diskuterat med nära och kära om hus, huslån och amortering där alla hade delade åsikter undrar jag:
Hur resonerar ni kring amortering? Amorterar ni mycket, har ni tänkt att ni nångång kommer vara fria från huslån? Hur många procent satsar ni på att amortera på ert lån?
Vi amorterar mycket. Men sparar ändå minst 10' i månaden, funderar på att amortera lite extra men samtidigt är de ju pengar man inte kan ångra tillbaka om man behöver använda sparpengar.

Vi amorterar. Inte säker på hur mycket men vi har ett sparande vid sidan av och det finns en tanke om att vi betalar av i klumpsummor när vi kommit upp i sparandet vi behöver för husrenoveringar av de dyrare slagen och lägger en högre månadskostnad. Vi är inte helt där än, bland annat pga återbetalt billån som gick i klumpsumma, men självklart amorterar vi och vi ser det båda som en självklarhet. Det är vansinne att inte amortera något alls på sina lån. Skulle vi ärva pengar ser jag det som en självklarhet att vi i det läget lägger det som eventuellt saknas i vårt sparkapital och resten ut i lånet. Jag vill vara fri från lån vid 40-50 år i alla fall, särskilt om vi inte köper något dyrare boende. Det roligaste som finns är att titta på avierna och se hur summan sjunker.

Man vet ju aldrig vad räntan blir i framtiden och har man ett stort lån när man blir pensionär så kanske man inte klarar av räntan + amortering utan måste flytta. Så jag har betalat av mitt lån.
Att klara av sina boendekostnader var faktiskt en stor anledning till att jag köpte just det här huset. (frånsett att jag blev kär i huset...)

Det är betydligt billigare att bo här än att bo i en hyreslägenhet i stan. Det är lite av pensionsplaneringen. Att jag nu dessutom har råd att amortera mer än tidigare är en stor bonus bara.

Absolut ingen amortering när räntorna är så här låga. Jag sparar på sparkonto och i fonder istället. Jag har lån på 1,350 000 och räntekostnader på 1500/månad, det kan jag leva med.

När vi precis hade köpt vår lägenhet amorterade vi en hel del men då hade vi en ränta på 4%. När räntorna går upp så kommer vi amortera så mycket vi tycker är rimligt. Då har vi en stor summa att lägga in.

Om någon skulle köpa en jagga för en miljon och inte amortera, skulle omgivningen tycka att både verbörande och banken var galna.

Jag har hittills inte amorterat en krona på min bostadsrätt och det är jag nöjd med.

Den största anledningen är att jag har studerat sedan jag skaffade den, och med bara CSN och extrajobb så värdesätter jag den sista tusenlappen varje månad högre än jag förväntar mig att jag kommer att göra med i alla fall de sista två-tre tusenlapparna sen när jag börjar jobba. Det är med andra ord värt att vänta även om jag då drar på mig extra räntebetalningar under tiden.

Den andra anledningen är att jag bara lånade 75 procent av köpesumman till att börja med och sedan dess har priserna stigit, så belåningsgraden sjunker utan att jag gör något.

Absolut ingen amortering när räntorna är så här låga. Jag sparar på sparkonto och i fonder istället. Jag har lån på 1,350 000 och räntekostnader på 1500/månad, det kan jag leva med.

När vi precis hade köpt vår lägenhet amorterade vi en hel del men då hade vi en ränta på 4%. När räntorna går upp så kommer vi amortera så mycket vi tycker är rimligt. Då har vi en stor summa att lägga in.

Vilken bank har du? golit vill också ha en bank som ger mer i ränta på insättning än utlåning.

Bra jobbat!. /QUOTE]

Jag är nöjd. Min deal är upplåningsräntan + 0,85%. Förut hade jag en deal genom min förra arbetsgivare på upplåningsräntan + 0,7% men det lyckades jag inte förhandla mig till på egen hand.

Ja, vi amorterar. För närvarande motsvarande 1% av vad vi köpte för men planen är att om två år öka till 4% av vad vi köpte för. Lånet ska vara avbetalt om 20 år då jag är en glad pensionär:-)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 679
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 981
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 477
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama