amningen funkar inte!

Sv: amningen funkar inte!

Det där tycker jag låter som ett alldeles friskt litet barn.
Kontakta neonatalavdelningen på telefon och hör med dem, de har förmodligen en annan åsikt än BVC ...

Haller med! En grej till som jag undrade, varfor i hela friden korrigerar inte bvc aldern? Det trodde jag man alltid gjorde med for tidigt fodda barn? Vad svarar de nar du fragar dem det?

Ja, aline är nöjd, skriker mycket sällan, bajsar bra, kissar bra och sover bra.

Du kan väga blöjorna.
Som på neonatalan.
Väg de rena blöjorna och skriv vikten på dem.
Och så väger du alla kissiga och bajsiga blöjor som du tar av.
Så får du veta hur mycket hon kissar och bajsar.

Visa sedan detta för BVC.
Det spelar liksom roll för de säger att det är överskottet som kommer ut.
Hon kanske äter max av sin kapacitet redan.

Mina döttrar är 17 och 18 år gamla. På deras tid skulle man äta med 4 timmars mellanrum. Så direktiven ändras hela tiden.

Mina barn somnade också vid bröstet. Det hör ihop med arvet från vårt tidigare vilda liv när människans överlevnad kunde handla om att få tyst på ett gråtande spädbarn för att inte bli upptäckt av rovdjur eller annat. Då ammade mammorna barnen för att hålla dem lugna och tysta.

Så förklarade min BM saken för mig. Rådet jag fick var att locka babyn till vidare ätande med att stryka bröstet över munnen på babyn så att sugreflexen aktiveras. Så kunde babyn äta halvsovandes.

Dessutom slutar inte babyn äta för att den slutar suga. När babyn sugit igång mjölken behöver den inte suga hela tiden för att mjölken ska rinna ner i munnen. Efter ett tag dricker/suger babyn igen för att få mera mjölk.

Så om man låter babyn äta halvsovandes i lugn och ro och ligga vid bröstet så får babyn i sig tillräckligt med mjölk.

Min erfarenhet är att min förstfödda på så vis kunde äta 3 bröst innan hon var helt nöjd. Den amningen tog då 45 minuter totalt. Äta 1 bröst. Sova och rapa. Äta bröst nr.2. Rapa och blöjbyte och annat mysvård. Sen ytterligare bröst nummer 3. Då först var hon helt nöjd och somnade bort. Henne ammade jag i 9 månader.

Nummer 2 hade inte ro att äta 3 bröst. Hon åt glupskt och snabbt. Att hon var nöjd ändå förstod jag när hon kunde sova hela natten från 3 veckors ålder. Rådgivningen tyckte däremot att jag skulle väcka henne för att amma. Jag vägrade då jag tyckte att min egen nattsömn var viktig då jag var ensam heltid med två blöjbarn. Babysar vaknar nog när de är törstiga och hungriga, sa jag.

Med min berättelse ville jag få fram att du ska lita på dig som mamma. Du vet vad som är bäst för dig och din babys. Om du får tillåtelse att lyssna på dig själv!

Har du ersättning hemma? Annars köp sådan och en matningskopp.
Se sedan till att bebisen får i sig mat (den kan äta fast den sover).
Häll försiktigt in maten i bebisens mun, mycket kommer säkerligen hamna utanför, men en liten del kommer in i munnen.

Min tjej vägde 2275 gram när hon föddes, vi började ge 10 ml ersättning var 3:e timme från födseln + att jag ammade i samband med matningen. Mängden ersättning ökade varefter.

Vi var tvugna att väcka henne för matning, hon somnade ofta innan hon hunnit börja äta, vilket var mkt stressande innan jag fick veta att de kan få isig även i sömnen. (Vet inte om det fungerar så med ammninng där de ju måste vara lite mer aktiva).

Eftersom Frida ofta inte orkade amma, speciellt inte när hon var vrål hungrig så fick hon under den första månaden (har jag för mig det var) lite lite ersättning/eller utpumpad mjölk i en kopp precis innan jag ammade så hon skulle vara lite lugnare och ha ork samt tålamod att fortsätta suga tills mjölken kom ordentligt.

För mig så var det väldigt lugnande att VETA att det finns mat och att bebisen kan få isig fast den sover.

ALL LYCKA!

Bara en liten fråga, varför skulle hon köpa och ge ersättning när hon pumpar ur och har mycket mjölk?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 432
Senast: Imogen
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 629
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve