Ammningsfunderingar

turbofling

Trådstartare
Jag försöker vänja mig vid att amma men det känns bara jobbigare för varje dag, jag vill amma och känner mig lite nere när det bara känns jobbigt att ta fram bröstet och mata min dotter. Ammningen fungerar annars ok, det gör inte ont och Emilia har bra grepp men är oftast ganska ointresserad av att äta och verkar svälja mycket luft (=ond mage).

Funderar på om det är dumt att ge upp amningen redan nu och pumpa ut och ge henne på flaska istället. Tror ni att hon skulle äta bättre med flaska?
Tänkte inte ge upp ammningen helt, men då mest ha den som närhetsgrej istället för med huvudsyfte att mata.

Eller ska jag stå ut med att det känns jobbigt nu, kanske blir det bättre efter ett tag? Någon som har känt såhär ibörjan och det sen känts bättre?

Om jag ska mata henne med flaska vill jag isåfall använda en flaska som bebisen använder samma teknik som vid amning, läste att det fanns men inget om vilket märke det var, någon som vet?

Emilia är fyra dagar gammal nu

Sv: Ammningsfunderingar

Åh, det där är så svårt ... sånt måste man helt enkelt bestämma själv. Om det är till någon tröst tyckte inte jag heller att det var så fantastiskt att amma, och jag varvade med flaska efter 3 veckor ca. Det var jätteskönt! Å andra sidan ratade Elina bröstet efter 4,5 månader, förmodligen (?) pga att det var enklare med flaskan för henne.

Det är ett val DU gör, men jag personligen skulle känna efter ett litet tag till hur amningen känns, det är ju tråkigt när de väl slutar om man inte vill sluta själv. Men känns det jobbigt, mår hon lika bra av flaska med utpumpad mjölk eller ersättning. Ni måste bara hitta just er väg :) Lycka till, det finns inga rätt och fel!

Det finns barn som slutar amma när de får flaska, så du ska kanske inte ta för givet att du kan göra både och.

Jag har ju tyvärr misslyckats med amning till mina tre första barn (fyran får en chans när h*n kommer) och har pumpat och flaskmatat. Och det jag kan säja om detta är att det är dubbelt arbete, tar dubbelt så mycket tid.
Jag skulle rekommendera dig att försöka fortsätta amma så länge det verkar fungera någorlunda för dig. Ditt barn är ännu så litet att det inte går att dra några slutsatser. Försök härda ut.

Jag tror det kan bli svårt att fortsätta producera mjölk om du ger upp amningen helt och försöker att bara pumpa, i synnerhet om du slutar amma så tidigt. Amning och pumpning är olika saker och vad jag vet brukar det vara svårt att hålla igång mjölkproduktionen med bara pumpning (det beror iofs säkert mycket på hur länge man tänkt hålla igång mjölkproduktionen också).

Däremot kan du ju försöka att pumpa och amma parallellt. Då behöver du inte amma varje gång hon ska äta och du ser hur det går med pumpning.

Vet du att Emilia äter lite (för lite?) eller är det bara en känsla du har? Det är annars lätt att tro att de äter för lite när de äter från bröstet, man får ju ingen uppfattning om hur mycket de suger i sig.

Försök att ge amningen lite tid till och se om det blir bättre, men pumpa parallellt och ge henne mat på flaska om det känns bäst så. Vad gäller flaska så är det vad jag vet alltid en annan sugteknik än den de har vid bröstet så det finns risk att man stör amningen (vilket ju kvittar om man till slut ändå inte vill amma). Om det fortsätter kännas jobbigt att amma och det inte funkar helt bra med pumpning kan du alltid ge ersättning.

För mig har aningen aldrig känts "magisk", inte nu heller efter 4 månader. Det är ett jobb som ska göras, så känns det gör mig.

Jag har pumpat parallellt med amningen ända sedan E föddes och det funkar bra, men jag har varit tvungen att pumpa samtidigt som han ammar annars får jag inte ut några större mängder. Det har funkat bra att växla mellan bröst, napp och flaska hela tiden också.

Jag tycker oxå att det har känts/känns jobbigt att amma ibland. Ofta då det har gjort ont/kännts matningen innan.
Det har dock blivit lättare nu och känns inte lika jobbigt även om det vissa matningar bara känns som att "NEJ! Inte nu igen..."

Vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att du inte är ensam. :)

Det var någon form av kombinationsmatning jag funderar på. Tror jag skulle kännas bättre om jag inte skulle känna pressen att jag "måste" amma hela tiden.

Jag kommer försöka kombinationsamma och jag hoppas att Grodan accepterar både bröst och flaska, om hon inte gör det så kommer jag enbart ge flaska.

Men dethär med amning, det är så känsligt och så individuellt och det tillsammans gör att du måste bestämma själv hur just DU vill göra..

Hittills har jag inte träffat på någon bebis ( IRL ) som ratat bröstet när man börjat ge flaska också, men det betyder ju inte att det inte finns och det ska man vara medveten om ..

Lycka till och gör vad som känns bäst för dig och ditt barn :)

För mig har aningen aldrig känts "magisk", inte nu heller efter 4 månader. Det är ett jobb som ska göras, så känns det gör mig.

Så var det för mig oxå. Jag tyckte inte att det var underbart eller magiskt direkt. Det magiska var i så fall känslan att min kropp gjorde det den var till för och matade mitt barn. Däremot själva amningsstunden var så där.

Trots det ammade jag i ett år, varav 7-8månader var det hennes huvudsakliga föda. Nu med tvåan kommer jag oxå amma, men kanske kombinera med ersättning.
Förra gången hade jag överflöd av mjölk men lyckades aldrig pumpa ut ngt, och dottern ville hur som helst inte dricka ur nappflaska. Så det kändes enklast att bara köra på med amningen.

Din dotter är bara 4 dagar, ge det åtminstone 2-3veckor tycker jag, om du inte verkligen känner att du inte vill fortsätta.

Det var någon form av kombinationsmatning jag funderar på. Tror jag skulle kännas bättre om jag inte skulle känna pressen att jag "måste" amma hela tiden.

Det är bara att prova. Jag läckte som tusan de första två månaderna och kunde samla upp en massa mjölk och spara i kyl och frys så. Under den tiden behövde jag knappt pumpa något. Mjölken kom vare sig jag ville eller inte. Om du börjar läcka mycket så köp en uppsamlare (finns på Apoteket) och spar den mjölken.

Tips om pumpning: pumpa antingen efter bebisen har ammat eller medan hon ammar. Eller båda delarna. Pumpar man det ena bröstet samtidigt som hon ammar det andra tömmer sig bröstet lättare eftersom utdrivningsreflexen i regel stimuleras av amningen. Pumpar du bröstet hon ätit på efter hon är färdig så har det kommit igång och är förhoppningsvis lättare att tömma. Och ta det lite lugnt med pumpningen i början så att du inte kör igång en överproduktion som orsakar mjölkstockning.

Lycka till och hoppas du finner en lösning som passar er!

Tack för tipsen!
Läcker gör jag i mängder, men då är väl produktionen inte rikigt stabil än.
Jag funderar på att köpa en flaska och prova, det borde väl knappast förstöra amningen om jag sen inser att amning fungerade bäst ändå.

Jag gillade aldrig att amma. Det som motiverade mig var att det faktiskt var enklare när jag åkte bort. Att trolla runt med flaskor och värma vatten (eller försöka värma bröstmjölk) när man är på stan eller på resa är bökigare än att bara dra upp tröjan och amma. Sen ville sonen hela tiden bli buren och underhållen. När jag ammade kunde jag sitta och se på TV och han var tyst och nöjd och jag slapp bära honom hela 20 minuter eller så.

Det började kännas mycket bättre när jag bara ammade var 4:e timme. Då var det okej och när han bara ammade 2 ggr per dag var det ännu mer okej och att bara amma 1 gång per dag var helt okej :D

Så kände jag med första sonen. Gillade inte det alls första tiden, tror det tog några veckor. Mådde nästan dåligt av det. Men helt plötsligt vände det för mig och jag älskade amningen. Fortsatte sen till han var runt 10-11 månader.
Behöver inte betyda att alla andra är på det viset men så gick det för mig.

Det tog säkert 1-2 veckor för mig att få det att börja kännas helt okey, läste någonstans att det tar 6 veckor att lära sig amma (för både mamman och barnet).
Rasmus fick flaska och åt jätte bra och ratade inte bröstet men saknade närheten och då hjälpte varken napp eller att han lindades in i mina kläder.

ge det tid..... några veckor till i alla fall.... :) Jag ammade 2½ vecka drygt innan jag fick förbud (pga mediciner jag var tvungen börja med). Det var jobbigt.... men betydligt lättare efter 2½ vecka än alldeles i början :) Så tid,,,, testa ett tag till :)

Tack för tipsen!
Läcker gör jag i mängder, men då är väl produktionen inte rikigt stabil än.
Jag funderar på att köpa en flaska och prova, det borde väl knappast förstöra amningen om jag sen inser att amning fungerade bäst ändå.

Nej, produktionen har inte hunnit stabiliseras än men samla upp så mycket du kan. Det kan bli ordentligt mycket i början. Jag kunde läcka 80 ml från ett bröst under tiden jag ammade från det andra.

Vi matade med flaska första gången när E var ungefär en vecka gammal och det gick utmärkt. Om amningen funkar rent praktiskt för dig och Emilia kan du prova flaska. Märker du att amningen störs av flaskmatningen får du väl fundera på hur du ska göra då. Om du ska sluta tillfälligt med flaskmatningen eller om du försöker gå över mer och mer till flaska.

Vi tänker på samma sätt , skönt att någon precis förstår mina funderingar :)

Är det någon som har bra tips på flaska och flasknapp? (om det är ok att skriva det?)

Vi har nappar och nappflaskor av märket NUK, de sägs vara de som påminner mest om en bröstvårta. Dessa säljs i barnaffärer, inte i vanliga mataffärer. Dottern vägrade napp tills vi testade detta märket, då tog hon nappen direkt :)

Jag försöker vänja mig vid att amma men det känns bara jobbigare för varje dag, jag vill amma och känner mig lite nere när det bara känns jobbigt att ta fram bröstet och mata min dotter. Ammningen fungerar annars ok, det gör inte ont och Emilia har bra grepp men är oftast ganska ointresserad av att äta och verkar svälja mycket luft (=ond mage).

Funderar på om det är dumt att ge upp amningen redan nu och pumpa ut och ge henne på flaska istället. Tror ni att hon skulle äta bättre med flaska?
Tänkte inte ge upp ammningen helt, men då mest ha den som närhetsgrej istället för med huvudsyfte att mata.

Eller ska jag stå ut med att det känns jobbigt nu, kanske blir det bättre efter ett tag? Någon som har känt såhär ibörjan och det sen känts bättre?

Om jag ska mata henne med flaska vill jag isåfall använda en flaska som bebisen använder samma teknik som vid amning, läste att det fanns men inget om vilket märke det var, någon som vet?

Emilia är fyra dagar gammal nu

Om du tycker det känns jobbigt och mår dåligt av det sluta nu medans du kan, ju längre du väntar desto svårare blir det.
jag väntade i tre månader, då klarade vi inte av att sluta så jag fick amma i tre månader till. värsta perioden i mitt liv, jag mådde så dåligt.
Blev en mycket bättre mamma efter att jag slutat.
Jag kommer inte amma nästa barn(om det blir något) mer än högst en vecka, så att h*n får i sen den viktiga råmjölken.

Lycka till

Det allra bekvämaste är klart om man kan kombinera! Nuk har också funkat på Sam, men vi har använt Avent mest. Dr Brown ska också vara bra om det finns i Sverige. Han tog flaska och bröst utan problem i 6 månader, sen ratade han flaska helt i 6 månader, och även nappen! Nu har vi övat så han kan ta flaska igen men nappen är fortfarande nono. Hoppas det löser sig för dig!

Exakt vad är det som känns jobbigt? Är det att hon är ganska ointresserad - att du liksom får truga på henne bröstet? Eller är det inom dig, att det känns för privat? Eller något annat?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 299
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 315
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V