Amma - pumpa - ersättning

Sv: Amma - pumpa - ersättning

Jag ammade från början, men med en hungrig bebis och mjölk som inte behagade komma förrän på 5e dagen fick jag stora sprickor som blödde. Jag hade konstant ont i hela brösten, bak till ryggen! Efter 7 dagar köpte jag en pump, pumpade varje mål i ca 10 dagar tills brösten nästan hade läkt och sen ammade jag igen. Han tog dock flaska med utpumpat om jag var borta. Provade ersättning ett par gånger men det kom upp lika snabbt igen.

När han var 6 månader provade jag ersättning igen och det funkade toppenbra, ett tag. Sen ratade han helt både flaska och napp tills han var ett år, då introducerade jag välling. Men det gick inte ner heller, fortfarande äter han bara ca 10 ml av välling eller ersättning.

Han åt väldigt dåligt med mat fram tills han var ett år, så han är mer eller mindre helammad fram tills dess. Nu är han 16 månader och ammar fortfarande 4-6 gånger om dagen, mest på natten. Det tog 2 månader innan jag slutade ha ont i brösten och jag tror delvis det berodde på svamp, för jag lyckades behandla det själv med vichyvatten. Nu tänkte jag amma fram tills nästa kommer så jag slipper härdningsperioden haha!

Jag tycker det är enklast att bara amma. Med ettan pumpade jag ur lite (för hand) och frös in, så pappan skulle ha i reserv medan jag red. Men lillen vägrade flaskan, så det var helt meningslöst.

Ersättning skulle jag inte ge förrän det var uppenbart att bebisen inte fick i sig tillräckligt via amningen. Lyckligtvis blev det aldrig så.

Vi har nog varit lyckligt lottade, för många verkar ju ha ganska mycket problem med amningen. Jag hade ont när jag ammade i uppemot två månader, framförallt när han började suga och mjölken rann till, men löste det genom att svära en liten ramsa varje gång för att stå ut ;). Sedan gick det över, och har inte varit obehagligt mer. Det var jättekämpigt den första månaden då han var KONSTANT hungrig e m och kväll och jag BARA ammade hela tiden (och det dessutom gjorde ont). Sedan började vi komplettera med ersättning (ur vanlig nappflaska) denna tid på dygnet - Ludvig blev mer nöjd och jag slapp sitta med honom vid bröstet hela tiden, och kunde börja vara ute i stallet ett par timmar utan att känna stress. Jätteskönt, då jag ju är hästoman - började rida så smått 19 dagar efter förlossnigen. Att kunna komplettera med ersättning så man inte blir så himla låst tror jag för oss hade en väldigt positiv inverkan på alla sätt, eftersom L glatt tagit både bröst och flaska. Jag har aldrig haft så mycket mjölk att jag pumpa i samband med amning, men däremot pumpar jag innan jag lägger mig om sambon nattat honom o jag inte varit hemma utan ammat sista gången på e m i stället för på kvällen (jobbar en kväll i veckan och rider på kvällen 1-2 dagar i veckan) och då får jag väl ut mellan 80 o 120 ml ungefär.

Nu är han 7 månader, och jag ammar väl ungefär 4 ggr per dygn (ibland mer, men ännu aldrig mindre), samt att han äter gröt morgon och kväll, samt barnmat och fruktpuré eller mosad banan mitt på dagen (o en o annan majskrok då o då). Sedan han började äta "mat" har behovet av ersättning försvunnit- är jag inte hemma en kväll får han lite mer gröt helt enkelt. Välling, däremot, är inte poppis. Han gillade det skarpt första o andra gången, men sen var det stopp. Vi kanske försöker igen senare, men just nu funkar gröt + vatten att dricka till så bra, så det känns inte som det behövs.

Jag vet inte hur länge jag kommer att delamma, men så länge han vill och så länge jag har mjölk känns det som nu. Tror dock inte jag håller på mer än till han är runt året.

kl

Jag har haft tur och amningen har fungerat jättebra. Visst var det inte direkt behagligt i början... men när de första såren läkt och brösten slutat spänna så mycket, blev det betydligt bättre. My hade ett bra tag om bröstet direkt, vilket gjorde att jag inte fick några fler sår än de där första, och mjölk har jag haft så att det räcker och blir över redan från början (tog iofs några dagar innan allt rann till).

Vi har försökt ge My utpumpad mjölk i flaska några gånger, men hon totalvägrar att ta flaskan, skriker bara och blir jättearg, så vi har inte orkat lägga någon direkt energi på att öva det med henne. Jag tycker dock att det hade varit skönt om hon tog flaskan så att jag kunde vara borta lite längre stunder i stallet, eller bara låta min man få ha henne en hel kväll och även sköta matningen. Samtidigt finns det få saker som jag tycker är så mysigt som att amma min lilla dotter!

Vi har haft lite problem med torsk i munnen på My och jag har fått svamp på bröstvårtorna, vilket inte är så skönt, men det går ju bort med lite svampsalva. Men första gången var det inte så roligt, för då tog det ju ett tag innan jag förstod vad det var.

Att amma är så jäkla praktiskt. Man behöver aldrig ha med sig någon mat när man ska iväg, man kan amma var som helst, och framförallt på natten är det ju guld värt att slippa gå upp (vi samsover), så jag är jätteglad att det fungerar så bra!

//julia

Vi har nog varit lyckligt lottade, för många verkar ju ha ganska mycket problem med amningen. Jag hade ont när jag ammade i uppemot två månader, framförallt när han började suga och mjölken rann till, men löste det genom att svära en liten ramsa varje gång för att stå ut ;). Sedan gick det över, och har inte varit obehagligt mer.

Det finns alltså hopp om att det onda ger med sig. Melker är snart 7 veckor och amningen fungerar bra förutom att det gör ont på samma sätt som du beskriver.

lillan, 2 v idag, blir inte mätt på enbart bröst så hon får upprmot 60-90 ml ersättning per måltid EFTER att hon tömt brösten... dagtid koppmatar jag när det är möjligt (lillan kladdar precis överallt :eek: ) men nattetid ger jag flaska trots inrådan från bb att flaskmatning kan paja sugtekniken. verkar funka bra för min jänta än så länge iaf... och dagens mjölkersättning håller dessutom god kvalitet så det vore inte det värsta som kan hända om hon ratar bröstet helt...

prio är att barnet skall vara välnärt och friskt! :)

pumpar vid behov och ger i flaska nattetid utblandat med ersättning. Ungen verkar nöjd med erbjuden cocktail iaf.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 657
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
388
Senast: falukorw
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Min man var ut för en allvarlig olycka på jobbet i mars, han förlorade alla tår på en fot, knäckte fotleden, spräckte en kota i ryggen...
2
Svar
20
· Visningar
1 772
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar