Amma - pumpa - ersättning

Koltinna

Trådstartare
Jag har funderat lite kring det där med att amma, pumpa och att ge ersättning.
Hur gör ni andra och hur resonerar ni?

Sv: Amma - pumpa - ersättning

Jag ammade första månaden, men nu vill inte Ella ta bröstet längre tyvärr.

Jag äter medicin som gör att jag inte kan amma jämt och jag var helt införstådd med att hon en dag kanske skulle rata bröstet för flaskan ( flaska är enklare att dricka ur ).

Så nu får hon ersättning och urpumpad mjölk på flaska :)

Vad funderar du över ?

jag hade jätteproblem med sår i början, det blödde nästan lika mkt som det kom mjölk i början, så jag började pumpa och ge flaska, gjorde ju fortfarande väldigt ont men det läkte så sakta:) sen hade jag rätt otur och fick mjölkstockning i båda brösten, och fick skjuta till lite med ersättning, eftersom jag inte kunda pumpa tillräckligt så elias blev mätt,.
nu är jag helt läkt och härdad så nu ammar jag honom så långt det räcker till och skjuter till med ersättning. han tar både flaska och bröst än så länge :) vilket är jätteskönt.

Första började jag pumpa när jag fick mjölkstockning vid 4v, sen fortsatte jag pumpa massor och amma. Urpumpade mjölken räckte gott och väl till när jag var ut till stallet, behövde inte ge ersättning.

Andra ville inte ha flaska oavsett vad det var i, så det var ingen mening att pumpa, inte ge ersättning heller. Det barnet åt också mer intensivt vid varje tillfälle och jag hann vara borta utan att det behövde matas.

Jag ammar till största delen. I början fick han ersättning om han var otröstlig om kvällen. Nu får Sebastian ersättning någon gång ibland om jag är i stallet. Han blir nämligen akuthungrig i en handvändning och skulle helst haft mat för en kvart sen när han kommer på att han är hungrig. :)
Har han fått ett mål ersättning brukar jag försöka pumpa ur en gång för att upplysa brösten om att efterfrågan fortfarande finns. Jag oftast inte ut tillräckligt för att mätta honom när jag pumpar (fast om han ammar räcker det gott och väl...) så därför får han ersättning om det krisar.

Det fungerar bra för oss fast i morse när stallet tog lite längre tid än jag tänkt hade han inte velat ha flaskan men åt med god aptit när han fick bröstet... Hoppas det är något övergående för jag hade tänkt lämna Sebastian hos min mamma ikväll och åka och rida! :angel:

Jag kan inte pumpa ur, de ggr jag fått ur mer än 25-30 ml mjölk kan jag räkna på ena handen... Det funkar bara inte. (trots mycket mjölk i övrigt)

Så vi började rätt snabbt med ersättning istället när jag inte var hemma och Juni blev hungrig. Inga problem att med att ta både bröst och flaska.

Jag ammar bara just nu men har testat att ge urpumpad mjölk i nappflaska. Tanken är att jag skall pumpa ur innan jag åker till stallet så pappan skall kunna mata om Melker blir hungrig.

Fick mjölkstockning samt trasig tutte när Melker var en vecka, han fick då bara amma på ena bröstet medan jag pumpade det andra och frös in så vi har hur många liter som helst i frysen. Smidigt till senare och i stället för ersättning.

Jag forsokte amma mina men det gick inget vidare, och eftersom de var tva sa var det helt enkelt lattare att ge i flaska for da kunde pappan och eg vem som helst som var dar hjalpa till att mata :idea:
Men jag pumpade ur var tredje timme i 9 veckor, det var ratt drygt men anda vart det for jag ville att de skulle fa min mjolk sa langt det var mojligt. Vi var anda tvungna att ge tillagg for mjolkproduktionen stimuleras inte lika bra av en elektrisk pump som den gor av sma barnamunnar :p men jag har aldrig haft ngt problem med det.
Bestamde mig redan innan barnen var fodda att inte gora ammandet till ett "problem", dvs inte bli for hysteriskt upphangd pa det, och maste saga att det var skont och har funkat bra :)

Emilia hade bra amnginteknik från början och det gjorde aldrig ont att amma.

Jag helammade första månaden, men Emilia gick upp dåligt i vikt och var aldrig nöjd. Så jag började ge ersättning och då blev hon nöjd och glad. Tyvärr blev hon mindre intresserad av bröstet då och ammningsstunderna slutade oftast med en arg bebis och en ledsen mamma. Kämpade på ett tag till men gav upp ganska snart. Försökte pumpa, först med en billig, enkel från apoteket, med den fick jag ut en del mjölk men det gjorde ont och tog väldigt lång tid. Köpte då en philips avensis (tror jag den heter), den gjorde inte ont men fick ut väldigt lite med den.

Jag ammade i 10 dagar, men det gick sådär. Mjölken flödade men Linus lärde inte att få ordentligt tag. Så efter ett besök på akuten och sedan amningsmottagningen började jag pumpa och ge i flaska.

Hade en medela elektrisk och pumpade i 6.5 månader. Funkade jättebra jag hade massor med mjölk hela tiden, frysen blev full. Det kändes inte så jättejobbigt när jag var mitt inne i det, men nu när jag slutat så känns det som en befrielse. Pumpade på natten tills han var 5 mån.

Nova vägrade amma redan från första början. så det blev ersättning och utpumpat blandat. men efter ca 1,5 vecka tog mjölken slut då jag bara pumpade typ 2 ggr om dan. så efter det blev de bara ersättning.

jag resonerar så att alla gör som dom vill. man har förmodligen ett bra själ till att inte amma. då är ersättningen en helt fantastisk uppfinning!

För mig har amning varit förstahandsavalet, men...
När mitt första barn föddes misslyckades jag med amning, då pumpade jag ur och gav bröstmjölk med flaska så länge det fanns något att ge, sem blev det ersättning.
Samma sak med tvåan och trean, med skillnaden att jag fyllde frysen i början så jag kunde ge delvis bröstmjölk betydligt längre tid än till ettan. Trean lyckades jag "mysamma" några enstaka kvällar men inte mer än så.
Fyran började jag, precis som med de andra, att försöka amma på BB, men inte heller han fick i sig tillräckligt på det sättet så jag har pumpat och flaskmatat honom också. Sen testade jag att amma honom en gån när vi låg och vilade och se på sjutton, han tog bröstet efter tre veckor med flaska. Jag är trögmjölkad så nån helamning skulle jag inte orka med och han skulle aldrig bli mätt heller. Men 1½ månad efter fjärde barnets födelse kan jag äntligen amma åtminstone delvis!! :banana:. (intressant att vara nybörjare på amning med fjärde barnet :rofl: ) Jag kan åka och handla utan att ha med mig en flaska i kylväska och jag kan mysamma på kvällarna om jag har lust. :D

Jag ammade Nikki, men minst 1 mål om dagen pumpade jag ur så hennes pappa kunde ge henne medan jag var i stallet.
Sen fick jag problem med bröstböld och var tvungen att opereras. Då blev det rätt mycket pumpande, och när hon var ca 5 månader vägrade hon att ta bröstet. Flaskan var enklare.
Jag fortsatte i ca 3 veckor att pumpa ur till varje mål, men det var ohållbart så jag slutade amma/pumpa och hon fick ersättning istället.

Jag har hela tiden varit inställd på att amma eftersom det är himla praktiskt om det funkar. Jag hade tur och amningen har funkat bra redan från början och jag började samla upp mjölk och pumpa ganska tidigt så att vi skulle ha ett förråd hemma så att pappan skulle kunna mata när jag ville göra något annat.

Det har fungerat hur bra som helst för oss att kombinera amning med urpumpad mjölk på flaska. Vi har tidigt kunna låta mor- och farföräldrar vara barnvakt kortare stunder så att jag och pappan kunnat göra annat (att ha barnvakt under julhandlingen var strålande). E gick på bara bröstmjölk fram till ungefär 5½ månaders ålder då vi började med smakportioner.

Min skrutta har fått äta ersättning hela tiden sen hon föddes. (Ville helt enkelt inte amma.) Och det fungerade jättesmidigt! Visst det var endel pussel på natten när det var dax för matning men man lärde sig snart lite knep som gjorde att det fungerade bättre! :) Köpte färdig tetror att ha vid sängen, flaskvä'rmare och så gjorde jag ett "matschema" (En lapp med siffrorna 1-24 så vi visst när hon var matad senast) för ibland lyckades hon glömma sig och hoppa över måltider för hon sov nästan hela tiden. Men när man väckte henne så åt hon gladeligen!:love:

Vi ger ersättning på nätterna och det är ju lite meckigt ( om man jämför med att bara amma )

Men med flaskor i ordninggjorda med kallvatten i och sedan en termos med hetvatten i så går det rätt fort att blanda till.

Hängde inte riktigt med på er lappteknik och varför ni hade matschema dock :D

haha jo hon sov så tungt så hon glömde att vakna ibland. Så då konstruerade jag schemat för att det inte skulle gå på tok för länge mellan matningarna. Om man inte väckte henne kunde hon sova i 5 timmar och sen vakna och vara så hungrig att hon knappt kunde äta för att hon skrek så...
Ler vid minnet dessa barn :love:

Ahaa dethär med att vakna och skriiiika för att man är hungrig så man döööör kör Ella med också ibland.

Hjärtskärande för mammahjärtat ...

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 657
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
388
Senast: falukorw
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Min man var ut för en allvarlig olycka på jobbet i mars, han förlorade alla tår på en fot, knäckte fotleden, spräckte en kota i ryggen...
2
Svar
20
· Visningar
1 772
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar