Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

Jag kanske har mina skäl men vill inte sprida ut det över hela bukefalos?

Jo.. Men man får ju också vara beredd på att folk på hela bukefalos undrar. Eftersom det ÄR svårt att förstå.

Absolut men jag hävdar fortfarande att det är ett skäl om man inte vill.
Bara för att man KAN betyder det inte att man måste. :smirk:
Jag är tjej å kan säkert föda 15 ungar om jag vill men jag kommer inte göra det för att jag inte vill helt enkelt. ;)

Men du behöver inte köpa det heller, för det här gäller inte dig. :smirk: Det är inte upp till dig huruvida chrysler ska amma eller inte. Det är hennes beslut. Vare sig hon har bakomliggande anledningar eller inte spelar ingen roll för det rör inte dig!

slice skrev:
Vare sig hon har bakomliggande anledningar eller inte spelar ingen roll för det rör inte dig!

Om hon inte tyckte det rörde oss skulle hon hållt truten från första början och inte ta upp det på ett allmänt diskussionsforum...... :smirk:

chrysler skrev:
Om jag får barn tänker jag vänja ungen vid flaska direkt.Jag har inte möjlighet att släpa runt en baby i stallet vid tutten hela dagen bland hästar i kalla stall å få mjölkstockning å allt vad det innebär(hemska jag :o )
Jag har ingen lust med det heller, en av anledningarna är att pappan inte ska kunna skylla på att barnet är helt beroende av mig(som de flesta gör) + att jag tycker att en pappa är en pappa.
Han är lika lämplig att mata å sköta sitt barn som jag är.
Dessutom så måste jag kunna vara självständig oxå.

Jag har en kompis som sa exakt samma sak. Grejjen var bara det att det var inte så jäkla lätt att pumpa. Att få ihop till ett dygns måltider skulle ta flera veckor. Det blev tillslut inte värt det.
De började ge mjölkersättning efter 3 månader istället.

Det är lätt att säga en massa innan man fått barn - det är inte säkert att verkligheten blir som man planerat sen bara.

Jag hade inte tänkt pumpa mjölk utan ge mjölkersättning från början :smirk:

Det var absolut inte min mening att det skulle ta sådana proportioner ;)
Jag skrev bara vad jag personligen tänkte göra men tanke på det första inlägget att man ska försöka överförmyndiga över kvinnor å bestämma vad de ska göra eller inte göra, hur de ska sköta allt eller inte sköta osv.
Trodde i ärlighetens namn att folk var lite nytänkande på 2000 talet men icke! :smirk:
Fast man behöver ju inte avslöja hela ens privatliv, man är inte så anonym här :)
Fast jag vet hur det brukar bli i debatter, började här -98 fast har bytt namn några gånger pga att jag alltid tappar bort lösenorden! ;)

chrysler skrev:
Trodde i ärlighetens namn att folk var lite nytänkande på 2000 talet men icke! :smirk:
Inte på Buke inte.

Vad säger man, trådrubriken stämmer in ganska bra på den allmäna attityden i den här tråden. :angel:

Varför inte vända på det hela och faktiskt se det här med barn som ett privilegium för sig själv. Jag ser fram emot den dagen då jag ska ha barn, just att JAG faktiskt ska bära bebisen i hela nio månader, känna varje spark uppleva alla förändringar som händer med kroppen (garanterat inte bara himmlastormande förändringar), och JAG ska föda fram den, och dessutom ska JAG ge den mat. Jag tycker att allt det ska bli häftigt, därför kan jag tycka synd om män som faktiskt är lite utanför i hela denna upplevelse.

Jag kan ju nu bara utgå ifrån mina gravida väninnor som totalt gått upp i sig själva och sina magar, och det tycker jag verkar mysigt.

Men man behöver ju inte bli fast för det självklart ska en pappa också finnas där för sitt barn till 100%, och visst kan en pappa ge mat med nappflaska utan att det ger men för livet, men man kan också se ammningen som en stor grej att komma sin bebis nära :)

Absolut å jag accepterar att folk vill amma, jag tycker bara det är konstigt att de inte accepterar några andra än sig själva :eek:

slice skrev:
Inte på Buke inte.

Vad säger man, trådrubriken stämmer in ganska bra på den allmäna attityden i den här tråden. :angel:

Bara för att det är 2000-talet behöver man inte förändra det som redan är bra. Allt som är gammalt och "tradition" är inte dåligt!

Varfr är traditioner så viktiga då?Varför ska alla följa samma mall? :crazy:

Jag sa att allt som var gammalt inte var dåligt. Det låter ju som att bara för att det är 2000-talet så måste man sluta med allt som är logiskt och som ser ut som tradition (fyyy vilket fult ord....) "bara därför att".

Självklart är det bra att amma till exempel. Maten är sterilt förpackad, den innehåller allt som barnet behöver för att växa till, den innehåller även "medicin" för barnet och dessutom fyller det en viktig emotionell funktion. I stunder om ca 5-10 minuter (har glömt bort hur lång stund man ammar i taget) så får man allt detta. Varför skulle det vara så fel?!

Bara för att det är 2000-talet behöver det inte vara skadligt eller ett inskränkt sätt att tänka "jag vill amma".

Nuförtiden är det nästan kriminellt att ha en traditionell familj med mamma, pappa och barn. "Ute" att amma. "Ute" att välja familjen före karriär. Stannar man hemma med barnen och är "hemmafru" är man verkligen bakåtsträvare och nästan samhälls-farlig individ!

Ibland känns det som att föda barn bara är en rättighet till kvinnan och man och barn har inget att säga till om. Kvinnan ska bestämma över sin kropp och inte behöva känna sig förslavad av vare sig sin mammaroll eller av några så kallade skyldigheter till barnen.

Allt det där fina och självklara med att vara förälder verkar har blivit en "rödstrumpe-sak" :cry:

Mina barn har rätt att komma till mig i alla lägen och be om hjälp, råd eller bara tanka kärlek. När de är sjuka har de rätt till att jag stannar uppe med dem halva natten och tröstar dem. De är inte några troféer eller mitt eget höga nöje! De är en del av mig och jag måste och vill göra mitt bästa för att de ska må bra!

Jag tvivlar inte på att en som inte vill amma inte vill ge sitt barn detta ändå. Men det känns som att något i grundinställningen till barnen är fel och att "jag, mig och mitt" och "jag bestämmer över min kropp" och som någon skrev i något tidigare inlägg "jag tänker inte släpa på någon unge ut i stallet osv..." (fritt översatt). Var är barnens rättigheter?

Det var jag som skrev att jag inte har möjlighet eller lust att släpa runt ett barn i stallet, det skulle ta mer än dubbelt så lång tid att få klart alla sysslor å dessutom är det opraktiskt.

Det finns föräldrar som släpar med deras stackars barn överallt, konserter, fester, resor, ja på allt möjligt, vare sig barnet vill eller inte.

Jag tycker det är fel att stressa upp ett litet barn på det sättet, jag vill att mitt barn känner att den trygga punkten är hemma, oavsett om det är mamma eller pappa som är hemma med barnet.
En baby , tycker jag, inte hör hemma på en massa tillställningar å aktiviteter utan behöver ha en trygghet.Iallafall de första åren.När barnet är lite större har den iaf ngt att säga till om.

Det är så fel att föräldrar försöker bevisa att det går att ha med barnet överallt, har barnet bett om det?
Nej, jag kan inte tänka mig att rida med en liten baby i bärsele å jag vill inte dra med den stackars individen till ett kallt stall.
Barnen behöver få utvecklas i sin egen takt.

Det tycker jag är sunt - då är barnet i centrum!

Kanske läste jag slarvigt när jag uppfattade den delen som att du mer upplevde barnet som ett ankare. Det ber jag om ursäkt för.

chrysler skrev:
Det är så fel att föräldrar försöker bevisa att det går att ha med barnet överallt, har barnet bett om det?
Nej, jag kan inte tänka mig att rida med en liten baby i bärsele å jag vill inte dra med den stackars individen till ett kallt stall.
Barnen behöver få utvecklas i sin egen takt.

Ja, det har barnet bett om.

Du har ingen erfarenhet av barn så du KAN inte veta så spiksäkert hur det är.

Mitt exemplar tex, blev skogstokig om man försökte hålla honom hemma i "lugn och ro". Han ville UT och vara med överallt, se massor av spännande saker och få hjälp med att röra sig genom att bli buren och skumpad i alla lägen. Han trivdes och var harmonisk när han var med mig på jobb och på hästryggen och gallskrek när han var hemma och hade "tråkigt". Han ville att det skulle hända något, och han ville vara MED.

*lånar knapp*

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har väl förstått andemeningen. Chrysler skall sättas åt för hon utmanar normen och provocerar genom att vara så "udda" så att hon inte VILL amma.

I andra länder hade hennes beslut inte setts som konstigt alls.

Varför är det så svårt att acceptera att någon faktiskt inte vill amma? Den mjölkersättning som finns på marknaden är näst intill lika bra som en hälsosam mammas egen bröstmjölk. Den förgiftar inga bebisar så länge vattnet är kokat och utrustningen ordentligt steriliserad.

Jag tänker inte ge mig in i detta getingboet mer än så här - jag skulle bara vilja att ni som propagerar för amning funderar på varför Chrysler provocerar er så?

Det är väl upp till henne om hon vill amma eller ej? Jag kan förstå om man blev upprörd om Chrysler sade att hon vägrade att ge barnet mat alls... men det här är ju löjligt... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama