Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

Allt du ifrågasätter nu har jag svarat på redan.Läs ovanstående.
Jag föder faktiskt inte upp hästar å detta har inget med min hästskötsel att göra.Självklart skulle fölet få dia stoet, jag ser ingen anledning varför.Stoet har ju inget jobb att sköta å jag tror att hon vill ge fölet mjölk.

Jag känner egentligen inte att jag behöver svara på en sådan fråga då det inte gäller min amning vilket detta ämne tar upp.
Din fråga kanske passar bättre på avel?
Som sagt finns säkert babysar som behövermatas med sked även om det inte är så vanligt.
Den dagen den sorgen, man får ta det då det kommer då ingen här vad jag vet är syns :smirk:

Ett barn har rättighet att få mat, jag ser ingen anledning till att skaffa barn å sedan svälta ihjäl det.Fast det kanske finns människor som gör det?Det finns mjölkersättning som sagt.
Amning har inget med kärleken eller närheten med barnet att göra.
Man kan krama å ha kroppskontakt även om man inte ammar.Jag tycker slices resonemang var bra:Har bara mammor tid med sina barn när de ammar nuförtiden?
Det är en ganska kort stund om dagen å då fattar jag inte heller varför de skaffar barn.

Nej man kan inte göra allt med en hand.
Jag kan inte mocka, leda 3 hästar,rida heta å int helt säkra unghästar, bära höbalar mm med en hand, lite tungt för mig men du är ganska stark va?

chrysler skrev:
Nej man kan inte göra allt med en hand.
Jag kan inte mocka, leda 3 hästar,rida heta å int helt säkra unghästar, bära höbalar mm med en hand, lite tungt för mig men du är ganska stark va?

Allt du räknar upp utom att rida funkar med bärsjal, då har du BÅDA händerna fria och bäbisen fri tillgång till bröstet om så önskas.

Här kommer förresten en bild på hur man kan göra när barnet är lite större

mocka.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Men än en gång, VARFÖR vill du inte amma ? Varför är just ammning så otänkbart för dig ? Du säger bara att du inte VILL, men du kanske borde analysera lite mer VARFÖR du inte vill. Det är inte någon som tvingar dig varken till att skaffa barn eller till att amma, men när man är så otroligt övertygad om en sak som är fullkomligt naturlig och dessutom bra, både för mamman och för bebisen så borde du kanske försöka hitta orsaken till varför.

Att du tror att du blir bunden till bebisen 24*7 är en sak, men de flesa här har ju ändå visat på att så behöver det inte bli.

EVA skrev:
Jag undrar om du resonerar på samma vis när det gäler hästarna??
Varför ska stoet ge di när någon annan lika gärna kan ge ersättning. :confused:
Dags för de långsökta liknelserna igen.

EVA skrev:
Varför ens fundera på att skaffa barn om man inte vill ha dess närhet.
Man kan ge närhet utan att amma. Att inte amma betyder inte per automatik att man inte ger barnet närhet.

Eller dagens stressade mammor har kanske bara tid att ge barnet närhet just när de ammar? :smirk:

Mig veterligen finns det ingen lag som ger barnet rätt till bröstet. Det är inte olagligt att inte amma eller att ha något emot amning.

Absolut inte. Man kan vara emot amning, men det vore intressant att se ett argument mer än "vill inte".

Men det kan vara värt en präktig eftertanke om argumentet är bara "vill inte". Eftersom i princip allt talar för att det är väldigt bra för barnet att bli ammat.

Kan amningsfascisterna ge bra argument till varför de tvunget ska lägga sig i andra kvinnors amning och inte bara rakt av acceptera vilka anledningar dessa kvinnor än må ge till att inte amma?

Vad är det som gör att närheten vid amning är bättre än närhet utan amning? Hur manifesterar sig efekterna av denna amningsnärhet senare i livet?

*knapplån*

Ställer mig frågan om det inte är en förälders skyldighet att göra sitt bästa för sitt barn? Om ett barn mår bäst av att ammas och det inte finns mediciska problem eller andra konkreta hinder för att amma men man ändå avstår, vill man verkligen sitt barns bästa då?

Jag kan inte påstå att jag tyckte det var skitkul att amma hela tiden, det tog ett tag innan det fungerade vettigt, men jag gjorde det för mina barns skull för att det faktiskt är den bästa mat ett barn kan få, med antikroppar, alltid lagom varm, alltid tillgänglig, skyddar mot allergier osv. Dessutom är det liksom det kvinnors bröst är till för, att producera barnmat, och funkar det är det väl synd om barnet att den ska behöva nöja sig med det näst bästa alternativet bara för att man inte vill?

Nu vet jag att det finns mammor som av olika skäl inte kan amma sina barn och barnen växer upp och mår bra ändå, men jag tror ändå att hade dessa mammaor kunnat amma så hade de flesta valt det eftersom man vill sitt barns bästa.

pigleton skrev:
Ställer mig frågan om det inte är en förälders skyldighet att göra sitt bästa för sitt barn?
Men om man känner avsmak inför allt som har med amning att göra...

pigleton skrev:
Om ett barn mår bäst av att ammas och det inte finns mediciska problem eller andra konkreta hinder för att amma men man ändå avstår, vill man verkligen sitt barns bästa då?
...är det då inte bättre att låta bli?

Barnet lär ju känna om mamman ammar för att hon vill eller om hon gör det för att amningsfascisterna säger att man SKA amma oavsett hur mycket man hatar det, eller vad anledningen nu må vara.

Och det senare mår väl inget barn bra av?

Men hur kan man veta att man inte vill amma om man inte ens har försökt?
Man kan väl åtminstone lämna en dörr öppen och ge det en chans innan man fökastar det?

Att barn lär känna mamman ändå tvivlar inte jag på. Och mår mamman dåligt av att amma så kan det påverka barnet ja, men att förkasta något som man inte provat tycker jag är synd. Jag tycker även att man ska ge saker en schysst chans. Själv upplevde jag amningen med mitt första barn som besvärlig. Så pass besvärlig att jag inte hade tänkt amma min dotter. Men jag bestänmde mig för att ge det en chans men att inte kämpa som jag gjort med ettan om det kändes jobbigt. SÅ jag gav det till att börja med en vecka, den första veckan gick ok, så då tänkte jag att jag provar ett tag till osv. Till slut hade jag ammat dottern helt i 5 månader innan jag började trappa ner. Slutade amma när dottern var 7 månader och kände mig både glad och nöjd över att jag försökte iaf.

Måste jag föda barn innan jag kan veta att jag har förlossningsskräck?

Måste jag klättra upp i Eiffeltornet för att veta att jag har höjdskräck?

Hur vet man att man är gay om man aldrig har varit med någon av samma kön?

Jag menar, man måste väl prova på först?

Nej. Det kan inte amningsgascisten göra ... (har aldrig blivit kallad det förut ! Och anser mig heller inte vara en sån!)...tydligen.

Det handlar väl om att försöka FÖRSTÅ ! FÖr mig är det obegripligt att börja kalla någon för amningsfascist bara för att jag tycker att man borde kunna prestera MER argument än ett "vill inte". Vill inte tycker jag är på en två-årings nivå.

Du skriver själv i ett senare inlägg att man kan känna avsmak - fine - det är ETT argument som tom. jag kan förstå. Men jag tror också att den känslan är något man kan bearbeta. Precis som förlossningskärck eller flygrädsla eller vilken neuros man än har. Och i just amningsfallet så handlar det ju om en till - inte bara mamman. Och det är det som är skillnaden. Hade det bara handlat om mamman så skiter jag fullkomligt i det.

Sen är jag nog sån att rent generellt tycker jag att det är ett mogenhetsdrag att åtminstone VILJA bearbeta sina rädslor eller obehagskänslor inför vad det nu må vara man har svårt med. Att bara säga "vill inte" det är omoget.

Det där med att man är omogen bara för att man inte bearbetar allt är det löjligaste jag hört.

Ska man behöva vara med om en traumatisk förlossning om man är så rädd att man hellre skulle ta livet av sig än uppleva det? :mad:

Ursäkta men jag har till å med för mig att ameo led av förlossnings skräck å många med henne.(ursäkta exemplet, du får slå mej om du vill ;) )

En förälders skyldighet är att se till att barnet får mat, återigen finns annat på marknaden än amning.
Jag tycker inte man ska behöva bli ifrågasatt å sedd som barnplågare bara för att man inte vill amma.
Det kan som sagt ligga många orsaker bakom eller så vill man helt enkelt inte å det är ett skäl lika gott som alla andra.

Det enda man egentligen måste är att dö :smirk:

slice skrev:
Jag menar, man måste väl prova på först?

Man måste inte skaffa barn. Och de har ingen ångervecka.

Är man inte mogen att sätta ett barn i första rummet och sina egna principer i andra så gör man nog bäst i att avstå.

Vad kan man ha för skäl om de inte är medicinska (dvs man har prövat och kan inte) ?

Närhetsfobi?

Fåfänga - inget barn ska få förstöra mina vackra tuttar?

Ointresse om vad som är bäst för barnet och egen lathet?

Jag kan inte hitta något skäl som är förenligt med den mognad man behöver ha innan man får barn.

Det är säkert därför andra också är nyfikna på VARFÖR.

Vill helt enkelt inte?

chrysler, du ger ett extremt omoget och egocentriskt intryck i den här debatten.

Du får finna dig i att vi bemöter dig efter det. Det är inte så lämpligt att barn skaffar barn.

Förhoppningsvis ligger ditt eventuella barnanskaffande i framtiden.

Jag var för övrigt själv inte mogen att skaffa barn (tyckte jobb och hästgårdsprojekt var viktigare) förrän jag närmade mig 40, men så gjorde jag ju inte det heller.

Jag tycker att det är omoget att inte VILJA bearbeta sina nojjor. Oavsett vad de är.

Dessutom är det STOR skillnad på förlossningsrädsla och att inte vilja amma. En jävligt stor skillnad.

Dessutom VET jag att de flesta med förlossningsrädsla VILL bearbeta den, sen om det inte gör att man föder vaginalt är en annan sak.

Att bara "vill inte" skall räcka köper inte jag. Det måste finnas nånting bakom. Men det kanske är så smärtsamt att man inte fixar att ta reda på vad det är. Eller så finns det helt enkelt inte en orsak och jag har faktiskt svårt att förstå det.

Det beror allt på. Vissa personer kan bygga upp både den ena och andra föreställningen om vad man är rädd för eller hur man känner om saker. Men när det ställs på sin spets så upptäcker man att man kanske inte är så rädd trots allt. Eller så kanske man kan få hjälp med sin rädsla eller fobi. Homosexualiteten tycker jag inte är jämförbar med rädslor, fobier och liknande.

Dessutom anser jag också att man ska väga in aspekten att det är en annan människa som drabbas av oviljan. I fallet med höjdrädsla är det ingen annan som drabbas och i fallet med förlossningsrädsla så reder man noga ut det innan man tar beslut om snitt.

Som jag skrev hade jag inte tänkt att amma min dotter, för jag var nämligen skiträdd att det skulle resultera i att jag mådde lika dåligt som efter sonen, plus att det var massa annat strul. I mitt fall fungerade det med dottern, hade det inte gjort det, då får man väl nöja sig med näst bästa alternativet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama