Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

Xeline skrev:
Jo.. Men man får ju också vara beredd på att folk på hela bukefalos undrar. Eftersom det ÄR svårt att förstå.

Måste man förstå allt? Måste alla redogöra för sina skäl till varje beslut de fattar?

Jag tror (observera - tror) att den som väljer att inte amma har goda skäl till det. Det är så tufft att gå emot denna heliga ko - att amma till sista droppen - att få (om ens någon?) väljer att inte amma - "bara för att"...

Nej, det har jag inte sagt heller.

Men jag tycker det är konstigt att man idag på 2000-talet har så svårt att inse och acceptera att alla inte gör allt på samma sätt.

Silverkedjan skrev:
Fåfänga - inget barn ska få förstöra mina vackra tuttar?
Jag är inte fåfäng av mig men brösten är en av få kroppsdelar jag är väldigt nöjd med och amning är ett temporärt slitage som lämnar permanenta skador.

Och det är just en av anledningarna till att jag inte vill amma och det är mitt val och ni får tycka att jag är hur fåfäng och omogen som helst.

Och så är det med det.

Jag vägrar dessutom föda vaginalt.

slice skrev:
Jag är inte fåfäng av mig men brösten är en av få kroppsdelar jag är väldigt nöjd med och amning är ett temporärt slitage som lämnar permanenta skador.

Och det är just en av anledningarna till att jag inte vill amma och det är mitt val och ni får tycka att jag är hur fåfäng och omogen som helst.

Och så är det med det.

Jag vägrar dessutom föda vaginalt.

Det är inte amningen som förändrar brösten. Ledsen att säga det, men det är GRAVIDITETEN.

Varför vägrar du föda vaginalt? Är du rädd (vet du för vad?) eller vill du bara "inte ha ont"? Jag har gjort både och och väljer vaginalt 1000 gånger före snitt...

Magdalena skrev:
Det är inte amningen som förändrar brösten. Ledsen att säga det, men det är GRAVIDITETEN.

Varför vägrar du föda vaginalt? Är du rädd (vet du för vad?) eller vill du bara "inte ha ont"? Jag har gjort både och och väljer vaginalt 1000 gånger före snitt...

:bow: japp - du har heelt rätt, Magdalena.

Bysten blir stor under graviditeten, slice, och det är då de förändras. Efter förlossningen är de snart tillbaka till sin ursprungliga form - även om man så skulle amma ett år.

Dessutom tycker jag inte att min byst förändrats särskilt mycket jämfört med mina väninnor i samma ålder utan barn. Vi ser ungefär likadana ut som innan, men givetvis har åldern satt lite spår.

Så, ärligt talat - att inte amma för att bysten skulle "förstöras" - det är rent nys. Om jag ser hyfsad ut efter tre barn, så kommer du också att se ok ut. (jag hade också snygg byst när jag var yngre. nu ser den "bara" bra ut och jag skyller inte på amningen, snarare på åldern! :))

Senast ändrad:

Silverkedjan skrev:
....för att inte tala om hur graviditeten förändrar MAGEN :devil:

Massor med streck att visa upp på stranden :p

Men alla får inte det. :) Sprid inte skräckpropaganda bland dessa ungdomar som vill se ut som 20 hela livet! ;)

Jag har haft tur och klarat mig, medan en kompis som bara fått ett barn ser förfärlig ut. Det sägs att bristningar är hormonellt och i viss mån ärftligt?

Var och en får göra som de VILL. jag har iallafall inte påstått något annat. Men för mig är det utmanande när man argumetenterar utan argument. Eftersom jag anser att vill-inte är ett kass argument. I just detta fall. Eftersom vi pratar om någon som är oskadligt för mamman och bra för barnet.

Däremot om det FINNS andra argument - vilket det kanske kan finnas så är det fine med mig. Dessutom kan jag förstå om man inte vill lämna ut sig för det kan vara känsligt. Men allvarligt, inte är det väl förvånande att folk reagerar ???

Tyvärr verkar du inte ha så mycket kunskap i ämnet, eftersom brösten inte förändras av själva amningen utan av hormonpåverkan under graviditet. Om de nu förändras alls.

Och varför vägrar du föda vaginalt ? För att risken finns att det blir uttöjt eller är det någon annan orsak ?

Det har du rätt i! Jag blir också irriterad om man inte har några argument, men eftersom jag tror att dessa "icke-argument" bottnar i annat - så väljer jag att inte bli provocerad.

Jag tycker dessutom inte amningen är det enda helbrägdagörande med moderskapet. Det finns mycket viktigare saker att hetsa upp sig över när debattens vågor går höga gällande barn.

/Priffe som sparar på krutet! ;) :devil:

Hrrm, det verkar som om både du och Magdalena uppfattar "jag vägrar föda vaginalt" som provocerande. Det gör inte jag. När det kommer från nån som tydligen inte ens är gravid så reagerar jag inte på det.

Är man inte ens gravid är det jättelätt att säga så. Precis som jag i dag skulle kunna säga "den dag jag hamnar på ålderdomshemmet ska INGEN annan få tvätta mig mellan benen".

Man omvärderar saker när man närmar sig dem. När man är gravid har man nio månader på sig att idissla det faktum att man ska föda, sitter man på ålderdomshemmet ser verkligheten helt annorlunda ut än den gör när man är yngre, mer aktiv och mer kapabel.

Det har du nog rätt i. Eller rättare sagt, jag blir provocerad av såna tvärsäkra uttalanden utan att få förklarat VARFÖR. Det låter faktiskt som min 2½ åring här hemma "vill inte" låter det om nästan vad som helst, men man får aldrig reda på varför han inte vill. Sekunden senare kan han ha ändrat sig.

Då skall du inte bli gravid heller, om du är rädd för att kroppen skall förändras. Det är hormonet under graviditeten som förändrar brösten, inte amningen i sig.

Jag vill inte föda vaginalt för att jag inte vill. Jag vill inte bli töjd, jag vill inte spricka, jag vill inte...

Jag vill helt enkelt inte!

Du kanske inte vill ha biologiska barn alls.

Själv kan jag inte fatta hur man hellre vill göra en bukoperation än att föda vaginalt.

Inte för tillfället nej. Hade inte tänkt skaffa barn inom de närmaste tio åren. :smirk:

Det får stå för dig. Jag gör hellre en bukoperation än föder vaginalt.

slice skrev:
Jag gör hellre en bukoperation än föder vaginalt.

Okej, bara du är medveten om att ett kejsarsnitt lämnar ärr på magen som inte alltid blir så snygga. Mitt är iofs jättefint, men har sett gräsliga också. Hur det blir efteråt vet man ju inte innan. :smirk: Dessutom så är det en annan negativ sak med dessa kejsarsnitt, de lämnar ofta sammanväxtningar inuti, vilket kan orsaka problem längre fram. Och det tråkigaste av allt, det är att hur smal man än blir efter graviditeten, så kommer där alltid att finnas en liten "bilring" strax ovanför snittet. Inte snyggt. Tyvärr så kan man inte "punktbanta" bort den heller. :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama