Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

Ärr på magen går att dölja. Efter läkning finns det inga funktionella besvär. :)

Trasiga underliv går också att dölja men de funktionella besvären är desto värre.

slice skrev:
Ärr på magen går att dölja. Efter läkning finns det inga funktionella besvär. :)

Trasiga underliv går också att dölja men de funktionella besvären är desto värre.

Jag håller med dig till viss del. Men, det är inte alltid som ärren efter ett snitt läker så bra (och det vet man ju inte innan) och sammanväxtningarna kan göra så man får funktionshinder, tyvärr. Det kan leda till att man får besvär vid olika rörelser (musklerna har växt fast i dels bukhinnan och dels huden) och man kan även få besvär vid senare graviditeter, eller mensperioder. Dessutom kan man få fistelgångar och ärr som inte läker bra kan leda till bråck...

Om du får ett trasigt underliv eller ej vid en förlossning vet du ju inte heller innan. Det kan man inte förutsätta. Många föder vaginalt utan minsta spricka. Sen om man vill chansa eller ej, är en annan sak. Bara man inte tror att kejsarsnitt är en universalmetod för att slippa problem efter en förlossning.

Men vet du vad silverkedjan, alla barn är inte lika, samma som alla vuxna inte är lika.Jag å du är deffenitivt så olika man kan bli förutom att vi har 2 ben å tycker om islandshästar :smirk:

Nej inget barn har bett om att dras med på en massa jippon å aktiviteter hit å dit.Jag kommer själv ihåg när min mamma gjorde det.Det var det värsta jag visste!!Jag hatade att åka hemifrån till okända miljöer å okända människor! :mad:

Jag tycker faktiskt det var väldigt egoistiskt av henne att dra med mig på sånt istället för att skaffa barnvakt(min far har inte engagerat sig så mkt så det har inte handlat så mkt om att han kan ta hand om mig förrän jag var lite större så jag kunde sköta mig själv) :crazy:

Om mitt barn inte hade velat vara hemma hade jag verkligen börjat fundera vad som är fel, å om mitt barn hade koncentrations svårigheter å inte kunde hålla sig stilla nån gång hade jag nog kontaktat en barnläkare å utrett om ngt kan ligga bakom.Det finns många sjukdomar som orsakar sånt oxå.

Jag tror inte det egentligen är så vanligt att man vill ha snitt av kosmetiska skäl.Har jag bara fått ut ungen å det är friskt å har 10 tår å fingrar så skiter jag i ärren.
Jag kommer själv bli ordinerad snitt pga min kraftiga förlossnings skräck å jag bryr mig faktiskt inte om hur jag ser ut efteråt.

btw så går ingenting att punktförbränna iallafall.
Det är inte alltid man får bilring ovanför snittet, de jag vet som har snitats har då inte fått ngt sånt utan är helplatta.Kolla på Victoria Beckham! ;)

Jag tror inte att Victoria Beckham är särskilt representativ för en normal kvinnokropp överhuvudtaget.

OM man får bilring eller inte har nog med att göra hur mycket man går upp under själva graviditeten och även hur mycket man går ner efteråt. Även det är ju hormonstyrt.

Jag tror också att man har lättare att acceptera en icke-perfekt kropp när man fått ut en unge (precis som du själv säger !).

chrysler skrev:
Det är inte alltid man får bilring ovanför snittet, de jag vet som har snitats har då inte fått ngt sånt utan är helplatta.Kolla på Victoria Beckham! ;)

*stor suck* Vilka ser ut som V.B? Eller rättare sagt, vem VILL se ut som henne... Nåja, jag inser att jag stångar pannan blodig i den här debatten, nån som inte vill förstå eller har vettiga argument att komma med är det lönlöst att diskutera med. Vad jag hoppas är att den dagen du blir gravid tar du reda på så mycket som möjligt om olika förlossningsalternativ och olika matningsmöjligheter, för ditt barns skull.

Har redan tagit reda på det mesta av narkos/förlossningsläkare, barnmorskor, sjuksköterskor mm.
För mig är det viktigt att alltid ha all fakta framför mig, å speciellt med tanke på framtida förlossningar bla.
Det känns tryggare att ha ptatat med kunniga så man slipper gå omkring å ha funderingar hela tiden.

Nej Victoria Beckham är ingen sund person men jag försöker visa att man inte behöver bli överviktig med bilringar å att det inte är omöjligt att vara smal fast man gått igenom snitt.
¨Många kändisar gör ju snitt av skälet att inte gå upp alltför mkt i vikt.Jag kan förstå dem då de är så beroende av sitt utseende å jag kan förstå andra människor som vill göra likadant, det är viktigt att kunna tycka o sig själv oxå.
Personligen är inte jag typen som tar till så drastiska metoder utan anser att man kan träna bort överflödigt fett med vilja å motion ;)

Om du pratat med läkare och sjukskötersor så är det MYCKET konstigt att de tydligen säger helt annorlunda än jag och silverkedjan. Med tanke på att jag är sjuksköterska och silverkedjan är läkare. :smirk:

Alltså, jag har pratat om snitt bl.a.
De rekommenderar ju amning men att det faktiskt finns mjölkersätt ning.På vilket vis menar du att de säger annorlunda?
Jag har bara tagit reda på all information å sedan bestämmer jag själv hur jag vill göra med mitt barn, det finns inga speciella lagar på att man måste amma tex.De kan inte ta barnet ifån mig för en sådan petitess, hade det handlat om miss skötsel så hade det ju varit annorlunda.Men de som jobbar på barn å mödravårds avdelningen är ju vana vid att det ibland finns mammor som inte vill amma.

Jag har svårt att föreställa mig att någon läkare eller barnmorska rekommenderar snitt om man inte har medicinska skäl. Jag tror dessutom att han man förlossningsrädlsa så rekommenderas man att söka hjälp i första hand även om det inte blir så att man föder vaginalt.

Men jag har ju haft samtal å har svårt att bearbeta detta så jag vet att jag blir rekommenderad snitt, dt blir man om man har sådan kraftig förlossnings skräck.
Förlossnings skräck ligger lika högt på prioriteringslistan som medicinska(midicinskt betyder även psykiskt)orsaker.

Det jag menade var att du så tvärsäkert uttalar dig om saker och hänvisar till att du pratat med läkare och sjuksköterskor, men du vägrar lyssna till mina och silverkedjans argument? Du borde hört dem förut. Enligt dig så låter det som om de du pratat med inte tycker det är det minsta märkligt eller konstigt att du inte vill amma eller föda vaginalt. Jag vet nämligen att man tar såna saker på ganska stort allvar och låter kvinnor bearbeta dessa saker med specialbarnmorskor för att komma över t.ex förlossningsrädsla innan man beviljar snitt. Sen finns det ju naturligtvis "obotbara" fall där man beviljar snitt för att undvika förlossningspsykos t.ex. Men dessa samtal utförs inte innan kvinnan är gravid, och på dig låter det som om du redan är beviljad ett snitt fast du inte ens är gravid. Så gör man inte, och dessutom blir man mer och mer restrektiv mot snitt eftersom det också är en kostnadsfråga och alla landsting måste spara pengar tyvärr. Man kan inte bara knalla in på en mödravårdscentral och säga, tjena, jag är skraj för att föda, jag ska ha snitt... Det ligger väldigt mycket mera bakom än så.

Och, dessutom, snackar du bort mina förklaringar om ärr, ev. komplikationer och sårläkning, och har du fått snitt beviljat så borde någon ha pratat med dig om dessa saker också. Det ingår nämligen i samtalen med specialbarnmorskan. :smirk:

chrysler skrev:
Om mitt barn inte hade velat vara hemma hade jag verkligen börjat fundera vad som är fel, å om mitt barn hade koncentrations svårigheter å inte kunde hålla sig stilla nån gång hade jag nog kontaktat en barnläkare å utrett om ngt kan ligga bakom.Det finns många sjukdomar som orsakar sånt oxå.

*ler*

Mitt barn är OSEDVANLIGT friskt, inte hyperaktivt eller med någon bokstavsdiagnos. Däremot smart, sover lite, motoriskt tidigt utvecklad, språkligt senare och mycket NYFIKEN på livet.

Det är tro det eller ej inte normalt för barn att skyddas hemma i "lugn och ro" så deras mamma får göra en massa andra saker. Det är normalt för dem att VARA MED sin flock.

Du har noll och ingen erfarenhet av barn så dina teorier om hur det kommer att bli kan man bara säga en sak om.

Det kommer absolut inte att bli som du tror. Det blir det aldrig ;)

Och om du inte kan läsa din bebis behov av tutten och att få vara med, så ska du helt enkelt för barnets skull inte skaffa någon förrän du blivit mindre "nitton".

F.ö. håller jag med Jippo. Det finns inte en chans i världen att du är "lovad kejsarsnitt" innan du ens är gravid.

chrysler skrev:
btw så går ingenting att punktförbränna iallafall.

Victoria Beckham kan slänga sig i väggen. Jag ser ut som hon efter TRE barn som är födda naturligt! :) :angel:

Snälla Chrysler, tro inte allt du "ser". Vill man ha en hyfsad kropp efter graviditeten så går det alldeles utmärkt - oavsett förlossningsmetod. Jag tror tom att det är lättare att bli fin i kroppen efter en naturlig förlossning eftersom kroppen faktiskt inte är skadad eller skuren i någonstans.

En av mina bästa vänner höll på att mista livet efter en blindtarmsoperation. Det blev komplikationer efteråt med infektioner under huden osv.

Så bukoperationer, de är sannerligen ingenting att leka med...

Senast ändrad:

Nej men om jag blir gravid kommer jag gå dit å kan dom inte lova mig snitt så är enda utvägen abort för min del för jag skulle hellre dö än vara med om en förlossning.Nej, det har inte hänt ngt i min barndom.
Jag har gått å haft ångest inför detta i 10 år å alltid sagt att jag inte ska ha barn pga att jag inte skulle klara en förlossning å det är inte ens säker jag klarar ett snitt men nu är snitt en möjlig utväg för mig, jag snittas hellre än föder vaginalt.

Jag vet inte hur det är i era kommuner, i Gbg vet jag att man inte får snitt men här så är förlossnings skräck ett mkt godtagbart skäl å barnmorsan vet att jag inte vill ha snitt för att det handlar om lathet för att ligga å krysta eller kosmetiska skäl utan den enda utvägen för mig att skaffa barn helt enkelt.

Pratat med psykologer å har verkligen haft terapi för detta men inget hjälper tyvärr.
Jag blir så ledsen å upprörd varje gång ngn säger att jag är lat eller bekväm för det handlar inte alls om det.Jag kan inte se en förlossning på tv utan att spy å få stark ångest så jag måste ta lugnande.
Så ser min situation ut.

Jag strävar inte efter en hyffsad kropp, min kropp är inte hyffsad nu ens å jag räknar verkligen inte med att den ska vara hyffsad efter att jag fått barn heller ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama