Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

Man får inte nämna privat personer utan deras tillstånd.Men jag är säker på att hon är väldigt kompetent, annars skulle hon nog inte fått jobbet som narkosläkare.

nejdå, det var inte alls någon lättsam förlossning... Det hela slutade med att pappan och sonen fick lämnas själv och jag föras in på operation och ihopsyning. Tog två veckor innan jag ens skulle få försöka sitta ner efteråt och en par dagar med dropp i sängen, dom var två stycken som ledde in mig på toa för att jag skulle hållas på benen.

MEN det upplevdes inte alls hemskt fastän jag annars är oerhört pjoskig... Man är inte "normal" i det läget, moder Natur har sett till så att man funkar annorlunda än man annars gör.

Så Chrysler, du behöver inte alls bestämma något om någonting ännu! Vänta och se och ta det som det kommer och känns sen när det väl bär till, OM det bär till.

Oki, jag vet att det är en bedövning man sätter i ryggen, epidural var det.

Använd då termer du hört och således är rätt och inte vad du tror.

Fortfarande vill jag ha en källa för påståendet att 50% av ryggbedövningarna misslyckas. Att "den och den har sagt det" är INTE en godtagbar källa. Fråga i så fall var DEN personen fått dessa "fakta" ifrån.

Nu börjar du verkligen bli gnällig.
Om en narkosläkare har jobb så är hon antagligen utbildad å går antingen på det eller på statistik.
Sjukhuset är väl hennes källa, samt senaste forskning.
Jag vet faktiskt varken sjukhus eller forsknings institut men du kan säkert leta redan på var alla ligger å ta reda på det som hon vet, borde inte vara sååå svårt.

Får jag fråga vad du har för utbildning eftersom du verkar veta mer än en narkosläkare? :smirk:

Vad är det jag vet mer än en narkosläkare?

Jag skulle verkligen vilja ha källa på påståendet att 50% av alla ryggbedövningar misslyckas. Är det så illa är det verkligen något som ska belysas och lyftas fram, gärna i media. Och att du säger att någon säger något är INTE precis att säga en sanning. Du kan hitta på personen du pratar om, precis som jag skulle kunna utge mig för att vara hjärnkirurg, eller kanske t.o.m narkosläkare själv. Vi är på internet, jag har ingen aning om vem du är och du refererar (med felaktiga termer) till vad en annan okänd person påstår och säger att det är sanningen. Är det konstigt att man då begär källa? Kanske du också borde vara lite kritiskt till det du får höra och inte svälja allt med hull och hår.

Jag är kritisk, det är därför jag inte tror på allt som alla barnmorskor förespråkar.
Jag kan bara lova på min mormors grav att denna människa finns, vill inte uppge namnet då hon inte har ngt med detta att göra å det hoppas jag att du kan förstå, du har säkert inte namngett alla du hört fakta ifrån.

Vad är det som säger att inte du hittar på allt du skriver?
Jag måste kunna hänvisa till fakta utan att för den skulle behöva utlämna en annan människa.
Jag tycker det är bra med ärliga läkare för en gångs skull å tycker synd om alla som är så godtrogna å blir lurade bara för att ett sjukhus vill spara pengar å inte lidanden.

När du påstår att 50% av alla ryggbedövningar misslyckas och säger det som en sanning så vill jag ha källa till det. Det är inte bara vad någon tycker, utan du säger det som en sanning. Varför skulle just DIN kontakt vara den som säger sanningen? Det kan lika gärna vara hans/hennes värderingar som speglas i åsikterna. Vill du att det ska vara sanning bara för att det är vad du vill höra, eller VET du att det är sanning? I så fall, hur vet du det?

Du har inte hänvisat till fakta överhuvudtaget. Det kan man göra utan att peka på en människa.

Tänkte fråga samma sak faktiskt.
Varför säger just dina källor sanningen?
Men jag be dig uppge alla dina källor då jag tycker det är fel å dra in dom oxå ;)

Förstår du inte chrysler att allt du säger tappar trovärdighet när du envist hävdar sådant som många vet är orimligt?

De allra flesta planerade snitt görs också i ryggbedövning. Varför har man då inte läst om att hälften av de mammorna kände varenda snitt med kniven :cool: ? Skulle det hända bara en enda gång kan jag lova dig att det skulle stå på löpet dagen efter !

Vi är många som jobbar i sjukvården.

Att narkosen eller ryggbedövningen inte "tar" innan man är nöjd med den är skrönor. Det kanske inträffar en gång på miljonen.

Däremot så kan en epidural inte i alla lägen hjälpa mamman under förlossningen. Den måste nämligen läggas i tid för under utdrivningsskedet gör den ingen nytta. Ju större sjukhus ju svårare att få grepp på narkosläkaren i tid :(

Vad är det jag sagt som du behöver källa till? Att jag gjort akutsnitt, att jag haft barn som legat i säte, att jag fött vaginalt, att det heter ryggbedövning, eller vad? Fråga gärna så fixar jag fram källa, jag lovar.

Precis!Man kan inte lova att man hinner få bedövning ens!å sånt går ju inte att kontrollera, alltså hur fort allt går.

Vad menar du är orimligt, jag skrev bara att jag pratat med en narkosläkare om hennes åsikter så att alla ska veta att alla läkare faktiskt inte har samma åsikter, iaf inte gällande snitt.

Sedan kan man ju inte som läkare sätta in vilken behandling som helst i vilka lägen som helst bara för en personlig åsikt.
Jag tyckte det var intressant att höra detta då jag trodde att alla läkare hotar med blodproppar mm vid kejsarsnitt.
Men jag läste oxå statistik om komplikationer vid snitt senast i förrgår å det var inga stora siffror måste jag säga.

Visst händer det saker man inte räknat med men så är det alltid.
Vid vanlig förlossning finns det barn som dött av syrebrist för att tex navelsträngen varit klämd, förlossningen dragit ut på tiden å de barn som överlever har istället fått kraftiga hjärnskador.

Då väljer jag hellre snitt med ett fult ärr på magen å ett friskt barn måste jag säga.

Nej jag är säker på at du inte sitter å ljuger ihop historier å dessutom har jag heller inget större intresse eller tid att börja kontrollera allt :smirk:

Du har ju uppenbarligen oxå erfarenheterna ;)

Det var inte det jag frågade, utan om det var NÅGOT jag sagt som är av sån "kaliber" att det behöver källkontrolleras. Du kommer med starka påståenden som sanning, och då krävs det källhänvisning om man ska bli trodd eller ens tagen på allvar.

Men förstår du inte att det är FEL att hälften av bedövningarna inte tar? Det är SAMMA bedövning vid snitt.

Föda barn gör ont hur man än gör.

Det är fler komplikationer efteråt vid snitt och den sammantagna smärtan blir inte mindre.

Ibland hör man det man VILL höra.

Jag som jobbat på förlossningen, kirurgen och röntgen (där vi ser komplikationerna) skulle aldrig låta någon skära i mig med mindre än att det var livsfara för mig eller mitt barn annars.

Snitt är bra när det är NÖDVÄNDIGT.

Men annars är det säkrare på alla sätt att föda vaginalt.

Det finns det hur mkt som helst dokumentation på, och det är därför som folk faktiskt FÖDER så.

Precis som det är dokumenterat hur bra amning är för barnet.

Sedan att du är omotiverat rädd och därför filtrerar och förvränger allt du hör och gör det till sanningar för att få stöd för DINA hypoteser har inget med verkligheten att göra.

Du behöver förmodligen få mycket hjälp med att bearbeta det i framtiden, om inte tiden och livet självt hjälper dig att mogna. Ibland händer saker som gör att man utvecklas och får andra perspektiv på vad som är viktigt och farligt.

Jag tror faktiskt på läkaren, hon vågar säga sanningen, det gör inte andra som jobbar med detta.
Men det där med mognad har inget att göra med rädsla.
Detta är det enda jag är rädd för å jag är säkert omogen på många sätt men all rädsla beror inte på omognad.

Det finns jättemånga äldre människor som är rädd för döden, är alla dom omogna?
Eller folk som inte vågar gå hem själv på natten genom en mörk skog, är de omogna?

Eller folk som inte vågar hoppa bungy jump...
Jag kan dra tusen exempel.
Rädsla behöver inte betyda att man är omogen.
Sedan får ni ha era egna åsikter men dra inte alla över en kant.

Man väljer vad man vill tro på.

Det faller på sin egen orimlighet att just du har rätt i det här fallet och resten av sjukvården är en enda stor konspiration som håller samman och ljuger bara för att övertala dig att föda vaginalt.

Jag är rädd för att hoppa bungy jump.

Men så GÖR jag det inte heller.

Att föda barn och ta hand om dem på ett osjälviskt sätt (tex försöka amma) är också frivilligt.

Känner man som du så gör och inte vill bearbeta det gör man bäst i att AVSTÅ.

Okej alla som är rädda för förlossning förtjänar att bli barnlösa å leva ensamma resten av sina liv.Hoppas alla som gjort snitt pga rädsla läser detta för det är åsikterna här.Tyvärr.
Ni får skaffa minigrisar eller nöja er med era dammråttor för ni kan aldrig bli lika bra å mogna mammor som de som föder vaginalt.
Det är bara att läsa silverkedjans å alla andra kejsarsnittsmotståndares inlägg. :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama