American Pittbullterrier

Rosenblad

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om det är någon här som har en renrasig american pitbullterrier. Ni får mer än gärna berätta om dem och ännu mer gärna visa en bild på dem :).

Ni får även gärna höra av er via PM till mig om ni är intresserade att ställa upp i en intervju. Jag ska nämligen göra en tidningsartikel för en skoltidning, där jag ska undersöka kring mediernas och samhällets bild av pitbullen som en brutal mördarhund.

Tacksam för svar :).
 
Sv: American Pittbullterrier

Förlåt men jag bara måste.. Det stavas Pitbull ;):idea:
 
Sv: American Pittbullterrier

Jajamen, visst är de det. Det såkalalde pitbull förbudet upphävdes för flera år sedan.
Däremot är de inte erkännda som ras av FCI, och då inte heller av SKK.
 
Sv: American Pittbullterrier

skulle någon insatt kunna förklara skillnaden på dessa för mig:
American Stafforshire terrier, American stafforshire bull terrier, Pitbull terrier.
Är det olika hundar? förklara så man fattar en gång för alla.
Det är säkert bara jag som är ovanligt trög :confused:
 
Sv: American Pittbullterrier

JA, det är olika hundar. Den första rasen du nämnde, även kallas "Amstaff" är en erkänd ras. Den andra däremot har jag inte hört talas om...? Pitbull är inte godkänd som ras av FCI och således inte heller av SKK, och är mer en viss typ av hund skulle man väl kunna säga.
 
Sv: American Pittbullterrier

Jag tror inte att vi har något rasförbud här i Sverige...? Rätt mig någon, om jag har fel!
 
Sv: American Pittbullterrier

Det finns inget som heter American Stafforshire bullterrier...
Det heter kort och gott Staffordshire Bullterrier ;) och är en engelsk ras.
Alla dessa raser har samma ursprung, men har utvecklats åt olika håll genom inblanding av olika raser.
Staffordshire bullterrier, Staff, är betydligt mindre än amstaffen, och är en engelsk ras.
Pitbullterrier är något större än staff, men traditionellt något smäckrare.
 
Sv: American Pittbullterrier

Är det någon som har en renrasig pitbull som vill presentera sig och sin hund :)?
 
Sv: American Pittbullterrier

sorry att jag lånar tråden:angel: då kan man kanske säga att eftersom inte pitbull är en godkänd ras utan en sidoavel av de andra två liknande varianterna (amerikanska, engelska) så har man velat lyfta fram andra egenskaper...vilka då??
(jag frågar inte med någon baktanke utan är seriöst intresserad):)
 
Sv: American Pittbullterrier

Nej, precis som escodobe säger så är amstaffen en nyare ras än pitbull.

Pitbull är visst en godkänd ras, men inte i Sverige.
Få av de hundar i Sverige som ägarna säger är pitbulls är verkligen det.
En renrasig pitbull kan reggas i Usa´s rasklubb för pitbulls.
De flesta i Sverige är staffeblandningar
 
Sv: American Pittbullterrier

Pitbulls är inte heller erkänd som ras hos FCI, så det är ju knappast bara i Sverige som det gäller?
 
Sv: American Pittbullterrier

APBT är godkänd i UKC, medan det är AKC som samarbetar med FCI. Alltså blev bara Amstaffen godkänd av FCI.

Detta skedde för länge sedan, när raserna höll på att bli egna och reggades i varsin klubb. Det är bara en kennelklubb i varje land som får vara ansluten till FCI.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 044
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 668
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp