Ambulanshelikopter i hästhage?

Aha, men så skickligt! Och sista bilden var jättefin trots helikoptern! Eller kanske också delvis tack vare den.

Kan dessvärre inte ta åt mig äran, varken för hovrandet med helikoptern eller för bilden. Men visst är det skickligt :)

Ett allmänt tillägg: förutom att helikoptrar kan landa nästan var som helst så är det är jättedyrt att anlägga en helikopterplatta. Det är inte bara att asfaltera en plätt, vilket några i tråden varit inne på. En helikopterplatta måste uppfylla en rad krav avseende belastning, storlek, säkerhet etc. Det är avsevärt mycket lättare att använda naturen eller samhället som det redan är :)

Det finns INGET syfte med att byggga helikopterplattor.

En skicklig helikopterpilot kan landa nästan var som helst. Det är själva poängen med fordonet.

Ett par exempel

stockholm.jpg

409119_10150553668759656_551029655_8767632_1290777239_n.jpg

Skickligt! Undrar om alla kan landa var som helst eller om det är ovanligt duktiga piloter på dina exempel? Jag menar om en helikopter jan stå på ett räcke borde det inte vara några problem att landa utanför hagar? Funderar även vidare om de ens varit uppmarksamma att det går djur där, hästar i detta fall. Om det är stora hagar på många hektar kanske de inte tänkt på att det är inhängnat?

Skickligt! Undrar om alla kan landa var som helst eller om det är ovanligt duktiga piloter på dina exempel? Jag menar om en helikopter jan stå på ett räcke borde det inte vara några problem att landa utanför hagar? Funderar även vidare om de ens varit uppmarksamma att det går djur där, hästar i detta fall. Om det är stora hagar på många hektar kanske de inte tänkt på att det är inhängnat?

Huruvida piloten kan landa någon annanstans än i hagen är ju helt beroende av hur omgivningen ser ut. Ingen pilot kan ju t.ex. landa på trädtoppar, hur skicklig piloten än är ;)

Sedan är det väl en avvägning beroende på situation; var den nödställde befinner sig och vad de alternativa landningsplatserna är. En hästhage kan ju vara att föredra för t.ex. ett vägräcke, även om hästen eventuellt blir skrämd. Det är trist om hästar skräms, men människors säkerhet måste ju komma i första hand.

Sedan kan jag tänka mig att alla helikopterpiloter inte är så jättekunniga om hästar och deras flyktbeteende, så piloten kanske inte ens reflekterar över att en häst kan bli så skrämd. Kan tänka mig många anledningar till att en ambulanshelikopter landar i en hästhage.

Om de landar i hagen så ofta måste de märkt att hästen blir skiträdd och rymmer? Tänker att man direkt man upptäcker det tar tag i frågan om försöka hitta nytt landningsställe innan olyckan är framme nästa gång? Det är ju inte hållbart att hästen utsätts för det varje gång även om man såklart förstår att de måste landa när det är akut
Och om det inte finns andra ställen?

Om de landar i hagen så ofta måste de märkt att hästen blir skiträdd och rymmer? Tänker att man direkt man upptäcker det tar tag i frågan om försöka hitta nytt landningsställe innan olyckan är framme nästa gång? Det är ju inte hållbart att hästen utsätts för det varje gång även om man såklart förstår att de måste landa när det är akut

I en sån fråga kanske man måste ta reda på VARFÖR landar helikoptern just där? Har den rättighet till det, finns det vissa bestämmelser?

Jag tror på kommunikation och att man förhindrar ett problem i stället för att skapa ett eller tvingas göra något åt det när det kanske redan är för sent.
Av ämnet att döma, om man är så orolig i frågan före något ens inträffat är det nog hög tid att man tar tag i saken för oavsett så finns det alltid en mänsklig faktor (okunskap, stress tex) och det blir inte bättre av att man måste leta en syndabock.

Det är en knivig fråga, men som i övrigt så kan det vara så att man som markägare inte kan råda och bestämma över sin mark till 100% och vad som händer på den.

@vallhund Det vet vi ju inte, eller hur? Av en del bilder i tråden att dömma kan man landa på långt mer komplicerade platser än just en hästhage? Jag är ganska så säker på att det knappast är det enda stället som är landningsbart på hela ön!

@Dandylinn Ja, precis som jag skrev måste man ju komma i kontakt om varför och om man kan förändra det på något sätt? Kanske markägaren har en plätt på andra sidan stallet från hästarna som skulle funka? Det är säkerligen inte omöjligt att lösa om man bara kommunicerar

Det kan ju vara ledningar, tillfart och möjligheten att ta sig till den nödställde som gör att de landar där.
Har man problem med det kanske man ska flytta från ön?
Jag vill hellre att helikoptern räddar personer i första hand och i andra hand tar hänsyn till annat.
Väljer man att bo på en ö med dåliga färjeförbindelser så får man räkna med sånt.

I en sån fråga kanske man måste ta reda på VARFÖR landar helikoptern just där? Har den rättighet till det?
varför? För att i första hand rädda liv/ta hand om nödställda. Det borde vara en rimlig rättighet.
Dessutom kanske man kan utgå ifrån att de från helikopterns/larmcentralens sida vet att där finns hästar i närheten och har kontakt med ägare/ansvarig.
Man kan säkert landa någon annanstans/hovra i luften, men är det säkert för patient/personal?
De måste tänka "här och nu" fokusera på patienten och inte tänka en massa "tänk om..."
Utryckningar i alla former innebär ju ALLTID en risk.
Säkerheten måste ju komma i första hand. Och har de landat där tidigare finns alldeles säkert en dialog med de som berörs.

@vallhund Det vet vi ju inte, eller hur? Av en del bilder i tråden att dömma kan man landa på långt mer komplicerade platser än just en hästhage? Jag är ganska så säker på att det knappast är det enda stället som är landningsbart på hela ön!

Mina bildexempel visar inga optimala landningsplatser, som du ser på bilden med vägräcket så är vägräcket enda möjligheten på den platsen. Hade det varit en hästhage på andra sidan vägen så hade helikoptern kanske landat där istället.

Hela diskussionen är väldigt hypotetisk. Det blir rentav löjligt. Vi vet inte hur omgivningen ser ut. Det kanske är ojämn terräng, skog, bebyggelse, elledningar etc. Vi vet inte ens varför helikoptern landat i hästhagen. Det kanske är hästägaren själv som larmat! Hästägaren kanske inte ser något problem med att helikoptern landar i hästhagen. Det vet vi inte.

Har någon i tråden ens kompetens att avgöra vad som är en bra landningsplats och inte? Skulle inte tro det, men det låter så med tanke på hur många som ifrågasätter lämpligheten att landa i en hästhage.

Hela diskussionen är väldigt hypotetisk. Det blir rentav löjligt. Vi vet inte hur omgivningen ser ut. Det kanske är ojämn terräng, skog, bebyggelse, elledningar etc. Vi vet inte ens varför helikoptern landat i hästhagen. Det kanske är hästägaren själv som larmat! Hästägaren kanske inte ser något problem med att helikoptern landar i hästhagen. Det vet vi inte.

Självklart blir diskussionen väldigt hypotetisk, särskilt eftersom jag låter bli att ge mer information eftersom det är helt ointressant för min egen grundfråga. Jag är enbart intresserad av det juridiska, OM de skulle landa i min egen hage och OM något händer, HUR får jag då ersättning.

Att det skulle vara märkligt att ställa en hästrelaterad-fråga (med juridik inblandat) på ett hästforum, det hade jag nog inte väntat mig. Men jag kanske borde skriva trådar om katter istället.... Jag är inte ute efter exakta svar från Buke, men jag trodde inte att jag skulle vara den enda som funderat över detta. Men å andra sidan är det ju större chans att de landar i min hage, än hos någon som bor på fastlandet.

Har man problem med det kanske man ska flytta från ön?
Jag vill hellre att helikoptern räddar personer i första hand och i andra hand tar hänsyn till annat.
Väljer man att bo på en ö med dåliga färjeförbindelser så får man räkna med sånt.

Men herregud! Menar du allvar? Inte i ett enda inlägg har jag debatterat helikopterns existens, eller deras rätt att gå ner i hästhagar, utan enbart velat veta hur det ser ut rent juridiskt. Jag skulle kunna förlora 100-150 000 kronor på om de väljer att landa i min hästhage, och mina avelsston kastar. Trots det så menar jag inte att de inte får landa i min hage - jag vill veta vem som ersätter mig mina utlägg om jag skulle lida (mycket stor!) ekonomisk skada till följd av det.

Ska jag flytta ifrån ön, på grund av det menar du?

Men herregud! Menar du allvar? Inte i ett enda inlägg har jag debatterat helikopterns existens, eller deras rätt att gå ner i hästhagar, utan enbart velat veta hur det ser ut rent juridiskt. Jag skulle kunna förlora 100-150 000 kronor på om de väljer att landa i min hästhage, och mina avelsston kastar. Trots det så menar jag inte att de inte får landa i min hage - jag vill veta vem som ersätter mig mina utlägg om jag skulle lida (mycket stor!) ekonomisk skada till följd av det.

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om du redan sett detta - men det hände i mina krokar för ett par år sedan:

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=51159

Om du googlar utifrån det, eller helt enkelt sto kastade föl helikopter så kanske du också hittar hur det gick. Ärendet bör väl vara avgjort nu. Eller så kan du ju helt enkelt kontakta Vena dressyrcenter.

Jag tror att du kommer ha väldigt svårt att bevisa det och ha ännu svårare att få någon ersättning om det skulle ske.
Så vore jag du skulle jag räkna med att inte få ett öre för det.
Men försöka kan man ju alltid.

Jag tror att du kommer ha väldigt svårt att bevisa det och ha ännu svårare att få någon ersättning om det skulle ske.
Så vore jag du skulle jag räkna med att inte få ett öre för det.
Men försöka kan man ju alltid.

Det är väl skillnad med ambulanshelikopter men är det planerat arbete kan det inte vara svårt att få fram position och tid för position. När vi gör flygmätningar måste rutten vara väl planerad och utannonserad i god tid. Jag har ju dessutom kontakter i häst- och jordbrukskretsar så det är inga problem med att få ut informationen.

Måste helikoptrar (generellt) lämna in en flygplan?

Självklart blir diskussionen väldigt hypotetisk, särskilt eftersom jag låter bli att ge mer information eftersom det är helt ointressant för min egen grundfråga. Jag är enbart intresserad av det juridiska, OM de skulle landa i min egen hage och OM något händer, HUR får jag då ersättning.

Att det skulle vara märkligt att ställa en hästrelaterad-fråga (med juridik inblandat) på ett hästforum, det hade jag nog inte väntat mig. Men jag kanske borde skriva trådar om katter istället.... Jag är inte ute efter exakta svar från Buke, men jag trodde inte att jag skulle vara den enda som funderat över detta. Men å andra sidan är det ju större chans att de landar i min hage, än hos någon som bor på fastlandet.

Du kan inte läsa den diskussionen som blivit och ta den personligt. Du kan inte heller starta en tråd, som du knappt är aktiv i, och förvänta dig att alla bara vill diskutera just det du vill diskutera. I det här fallet det juridiska.

Om du befarar att en ambulanshelikopter kommer att landa i er hästhage så tycker jag fortfarande att det kan vara smart att kontakta de ansvariga och prata om andra potentiella landningsplatser. Hade det varit mina hästar hade jag heller försökt förebygga en olycka, än att hoppas på ersättning om något händer. Men du gör som du vill, det är du som känner till försutättningarna och det är dina hästar :)

Det är väl skillnad med ambulanshelikopter men är det planerat arbete kan det inte vara svårt att få fram position och tid för position. När vi gör flygmätningar måste rutten vara väl planerad och utannonserad i god tid. Jag har ju dessutom kontakter i häst- och jordbrukskretsar så det är inga problem med att få ut informationen.

Måste helikoptrar (generellt) lämna in en flygplan?

Jag tänker mer på hur bevisar man att det var just pga helikoptern hästen ev kastar?
Den kanske hade gjort det ändå, det är ju trots allt inte helt ovanligt att det händer utan helikoptrar inblandade.
Tänker att det är svår bevisat helt enkelt.

@Sedna Du menar på största allvar att hästägaren vars häst som varje gång rymmer i panik och spränger staket = förstör stängsel samt förmodligen skadar sig något, skulle tycka det är OK? I såfall är jag ganska så oroad för den där hästen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka