Aha, men så skickligt! Och sista bilden var jättefin trots helikoptern! Eller kanske också delvis tack vare den.Den måste hovra för att hålla balansen, men den har landat i det avseendet att folk kan hoppa i och ur
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha, men så skickligt! Och sista bilden var jättefin trots helikoptern! Eller kanske också delvis tack vare den.Den måste hovra för att hålla balansen, men den har landat i det avseendet att folk kan hoppa i och ur
Aha, men så skickligt! Och sista bilden var jättefin trots helikoptern! Eller kanske också delvis tack vare den.
Det finns INGET syfte med att byggga helikopterplattor.
En skicklig helikopterpilot kan landa nästan var som helst. Det är själva poängen med fordonet.
Ett par exempel
Skickligt! Undrar om alla kan landa var som helst eller om det är ovanligt duktiga piloter på dina exempel? Jag menar om en helikopter jan stå på ett räcke borde det inte vara några problem att landa utanför hagar? Funderar även vidare om de ens varit uppmarksamma att det går djur där, hästar i detta fall. Om det är stora hagar på många hektar kanske de inte tänkt på att det är inhängnat?
Och om det inte finns andra ställen?Om de landar i hagen så ofta måste de märkt att hästen blir skiträdd och rymmer? Tänker att man direkt man upptäcker det tar tag i frågan om försöka hitta nytt landningsställe innan olyckan är framme nästa gång? Det är ju inte hållbart att hästen utsätts för det varje gång även om man såklart förstår att de måste landa när det är akut
Om de landar i hagen så ofta måste de märkt att hästen blir skiträdd och rymmer? Tänker att man direkt man upptäcker det tar tag i frågan om försöka hitta nytt landningsställe innan olyckan är framme nästa gång? Det är ju inte hållbart att hästen utsätts för det varje gång även om man såklart förstår att de måste landa när det är akut
varför? För att i första hand rädda liv/ta hand om nödställda. Det borde vara en rimlig rättighet.I en sån fråga kanske man måste ta reda på VARFÖR landar helikoptern just där? Har den rättighet till det?
@vallhund Det vet vi ju inte, eller hur? Av en del bilder i tråden att dömma kan man landa på långt mer komplicerade platser än just en hästhage? Jag är ganska så säker på att det knappast är det enda stället som är landningsbart på hela ön!
Hela diskussionen är väldigt hypotetisk. Det blir rentav löjligt. Vi vet inte hur omgivningen ser ut. Det kanske är ojämn terräng, skog, bebyggelse, elledningar etc. Vi vet inte ens varför helikoptern landat i hästhagen. Det kanske är hästägaren själv som larmat! Hästägaren kanske inte ser något problem med att helikoptern landar i hästhagen. Det vet vi inte.
Har man problem med det kanske man ska flytta från ön?
Jag vill hellre att helikoptern räddar personer i första hand och i andra hand tar hänsyn till annat.
Väljer man att bo på en ö med dåliga färjeförbindelser så får man räkna med sånt.
Har inte läst hela tråden så jag vet inte om du redan sett detta - men det hände i mina krokar för ett par år sedan:Men herregud! Menar du allvar? Inte i ett enda inlägg har jag debatterat helikopterns existens, eller deras rätt att gå ner i hästhagar, utan enbart velat veta hur det ser ut rent juridiskt. Jag skulle kunna förlora 100-150 000 kronor på om de väljer att landa i min hästhage, och mina avelsston kastar. Trots det så menar jag inte att de inte får landa i min hage - jag vill veta vem som ersätter mig mina utlägg om jag skulle lida (mycket stor!) ekonomisk skada till följd av det.
Ska jag flytta ifrån ön, på grund av det menar du?
Men herregud! Menar du allvar? Inte i ett enda inlägg har jag debatterat helikopterns existens, eller deras rätt att gå ner i hästhagar, utan enbart velat veta hur det ser ut rent juridiskt. Jag skulle kunna förlora 100-150 000 kronor på om de väljer att landa i min hästhage, och mina avelsston kastar. Trots det så menar jag inte att de inte får landa i min hage - jag vill veta vem som ersätter mig mina utlägg om jag skulle lida (mycket stor!) ekonomisk skada till följd av det.
Ska jag flytta ifrån ön, på grund av det menar du?
Jag tror att du kommer ha väldigt svårt att bevisa det och ha ännu svårare att få någon ersättning om det skulle ske.
Så vore jag du skulle jag räkna med att inte få ett öre för det.
Men försöka kan man ju alltid.
Självklart blir diskussionen väldigt hypotetisk, särskilt eftersom jag låter bli att ge mer information eftersom det är helt ointressant för min egen grundfråga. Jag är enbart intresserad av det juridiska, OM de skulle landa i min egen hage och OM något händer, HUR får jag då ersättning.
Att det skulle vara märkligt att ställa en hästrelaterad-fråga (med juridik inblandat) på ett hästforum, det hade jag nog inte väntat mig. Men jag kanske borde skriva trådar om katter istället.... Jag är inte ute efter exakta svar från Buke, men jag trodde inte att jag skulle vara den enda som funderat över detta. Men å andra sidan är det ju större chans att de landar i min hage, än hos någon som bor på fastlandet.
Det är väl skillnad med ambulanshelikopter men är det planerat arbete kan det inte vara svårt att få fram position och tid för position. När vi gör flygmätningar måste rutten vara väl planerad och utannonserad i god tid. Jag har ju dessutom kontakter i häst- och jordbrukskretsar så det är inga problem med att få ut informationen.
Måste helikoptrar (generellt) lämna in en flygplan?