Det låter märkligt att det skulle vara sådana stora krav på en helikopterplattas utformning (att man kan landa på 68 miljoner), när du själv i tidigare inlägg skrivit att helikoptrar kan landa nästan var som helst?
På ön finns en helikopterplatta (som jag vet om), och det är helt enkelt en gräsbeklädd fyrkant med skyltar som beskriver att det är parkeringsförbud och att det är en helikopterplatta. En fyrkant med gräs kan inte vara så fasligt dyrt att anlägga... och helikoptrarna borde inte ha så svårt att landa där heller, eftersom de uppenbarligen kan landa överallt annars.
Ja nu var det ju inte kraven som gjorde att notan för det projektet uppskattas till 68 miljoner. Tex. är en hangar inget krav. Poängen gick kanske inte fram.Vad kostar en helikopterplatta?
Om du svarar på vad ett hus kostar så svarar jag på vad en helikopterplatta kostar
Att det finns krav på en helikopterplatta, även fast en helikopter kan landa på rätt knepiga platser med en skicklig pilot, är väl inte det minsta märkligt. En helikopterplatta är en anläggning, som finns till för att landa helikoptrar. Givetvis måste helikopterplattan uppfylla krav som säkerställer säkerheten. Tänk om någon kommer och ska nödlanda och står det ett vägräcke rakt över helikoplattan. Det blir ju inte så bra, även om vissa piloter kan landa på vägräcken i vissa lägen.
Här kan du läsa transportstyrelsen föreskrifter om helikopterplattor för samhällsnytta, som ligger på marknivå och inte behöver godkännande.
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2012_78.pdf
Och de som behöver godkännande.
http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF603.pdf
Enjoy
I tråden var det tal om att asfaltera och anlägga en helikopterplatta.
Frågan är om er gräsplätt ens är en helikopterplatta i egentlig mening?
Hur är den utmärkt från luften?
Att komma överens om en landingsplats är ju det jag jag genom hela tråden har uppmanat dig till att göra.
Då finns det redan, men det kläcker du ur dig först nu.
Inte konstigt att du är missnöjd med hur tråden utvecklat sig.
För i så fall är det väl i rent akuta ärenden som en helikopter möjligtvis skulle kunna landa i er hästhage?
Och om det nu redan finns en överenkommen plats så blir jag än mer nyfiken på omständigheterna kring de här landningarna i hästhagen. Du skriver att du nyligen köpt huset och att ambulanshelikoptern upprepade gånger landat i hästhagen och skrämt livet ur hästen. Låter lite märkligt.