Ambulanshelikopter i hästhage?

varför? För att i första hand rädda liv/ta hand om nödställda. Det borde vara en rimlig rättighet.
Dessutom kanske man kan utgå ifrån att de från helikopterns/larmcentralens sida vet att där finns hästar i närheten och har kontakt med ägare/ansvarig.
Man kan säkert landa någon annanstans/hovra i luften, men är det säkert för patient/personal?
De måste tänka "här och nu" fokusera på patienten och inte tänka en massa "tänk om..."
Utryckningar i alla former innebär ju ALLTID en risk.
Säkerheten måste ju komma i första hand. Och har de landat där tidigare finns alldeles säkert en dialog med de som berörs.

Jag säger inte emot ;)

Svarade bara mer utifrån ett perspektiv om man skulle undra varför en helikopter går ner på ett specifikt ställe och ofta.

Jag vågar heller inte svara på att det finns några rättigheter för att jag är inte fullt insatt, men får jag gissa så tror jag att utryckningsfordon har rätten på sin sida att beträda den mark de finner är lämpligast.

Däremot tycker jag att man också bör om möjligt försöka föra en kommunikation där man planerar för lämpligast landningsställe om det går.

Senast ändrad:
För övrigt när man söker runt i ämnet, så kan inte jag se att det skulle finnas några motsättningar mot ersättningar eller att de som flyger ens försöker frånsäga sig sitt ansvar.
När olyckor skett står det klart och tydligt att man ska se över rutiner och utreda det som inträffat.

Elbolag har infört sms-tjänster för djurägare tex samt info på hemsidor.

Skulle därmed tippa att detsamma gäller för en ambulanshelikopter som jag f.ö inte hittar någon information om ska ha skrämt hästar

@Sedna Du menar på största allvar att hästägaren vars häst som varje gång rymmer i panik och spränger staket = förstör stängsel samt förmodligen skadar sig något, skulle tycka det är OK? I såfall är jag ganska så oroad för den där hästen

Det är ju hästägaren som ska se till att det är säkra staket för hästen.
Tex elrep som är det vanligaste stängslet är ju livsfarligt =puckad hästägare.
Sen tycker jag att det faktiskt är hästägarens fel att hästen får panik av att det kommer en helikopter, dåligt tränad häst helt enkelt.
Tråkigt för hästen men helt klart hästägarens fel.

Gör man ingenting åt det ser jag det helt klart som att hästägaren tycker att det är okej.

Skattebetalarna. Betalar hellre för det än för mycket annan jävla skit som man tvingas till.

Det kan jag säga på en gång att det vill INTE jag. Hur många helikopterplattor kan man tänkas behöva på en ö? Flertalet, även på en liten. Hur många öar då? Och så på fastlandet där det är få ambulanser för stora distrikt? Näh, glöm det! Det finns SÅ HIMLA MÅNGA som knappt har råd med krubb för de råkar vara sjukskrivna, av vettiga anledningar. Att då be staten pynta ut för helikopterplattor där de eventuellt kan tänkas behövas ser jag ingen som helst anledning till. Och som sagt, poängen är att de ska kunna landa lite här och var.

Det är ju hästägaren som ska se till att det är säkra staket för hästen.
Tex elrep som är det vanligaste stängslet är ju livsfarligt =puckad hästägare.
Sen tycker jag att det faktiskt är hästägarens fel att hästen får panik av att det kommer en helikopter, dåligt tränad häst helt enkelt.
Tråkigt för hästen men helt klart hästägarens fel.

Gör man ingenting åt det ser jag det helt klart som att hästägaren tycker att det är okej.

Fast jag tycker inte att det är speciellt märkligt att hästar reagerar om det kommer in ett flygande åbäke som låter och drar runt luft. Jag menar en sak är att miljöträna men hästar kan likväl för det bli riktigt rädda och det är nog snarare ett friskhetstecken. En häst som reagerar. Hagar däremot skulle jag verkligen satsa på antingen sån där plast eller trä med tre slanor plus el. Enbart eltråd skulle jag inte våga I'm det fanns risk att helikoptrar och liknande landade i den.

Ja vad kostar egentligen en helikopterplatta du som verkar ha koll :)?

Hur långt är ett snöre?
Men tillräckligt dyrt för att det ska vara en befängd idé att anlägga helikopterplattor på varenda ö som är bebodd.

Här kan du läsa om kostnaden för att anlägga helikopterbas i Värmdö kommun.
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1755516
Uppskattad kostnad 68 miljoner. Blir du sugen? ;)

Men då får du hangar på köpet, så det är klart att du kan få det betydligt billigare än så om du inte har så stora krav på faciliteterna. Hur billigt som helst kan det dock aldrig bli eftersom att det finns krav på en helikopterplattas utformning. Sedan ska ju kommunen och länstyrelsen säga sitt först. För ovan nämda projekt uppskattas bara planläggningskostnaden till 2,7 miljoner.

Är du intresserad av ett mer specifikt svar så måste du nog bestämma dig för var den tänka helikopterplattan ska byggas, prata med transportstyrelsen om minimikraven i utformandet och begära in ett kostandsförslag från en anläggningsfirma. Samt ta ett snack med kommunen och länsstyrelsen :)

Intressant för övrigt, om ovan nämnda rapport. I slutet av rapporten står att inflygningen ligger nära två stall med hagar samt ridvägar, vilka kommer störas av buller. Länstyrelsen har uppget 65dBa som högsta bullergräns, för att inte riskera skenande hästar. Men nu är ju detta en permanent helikopterbas. Det är ju såklart något helt annat om en ambulanshelikopter vid enstaka tillfällen landar i en hästhage.

Senast ändrad:
Givetvis finns det öar utan färja, men man blir ändå tveksam ifall en helikopter skulle vara nödvändig vid icket akuta saker.

Jag kan garantera att majoriteten av alla hästar som rymmer tar sig ut från hagar som har för dåliga staket, INTE att en helikopter varit i närheten av hagen eller ens att de blivit skrämda att de sprängt hagen..troligen har det varit mer intressant på andra sidan bara.

Att hästar är flyktdjur är väl klart att jag vet..Det jag menar är att enligt vad lagen säger så är det du som djurhållare som är skyldig att hålla dina djur inne och inte ha undermåliga stängsel eller för klena stängsel för djurarten... Vilket faktiskt även kan innebära att ett stängsel som ger vika av att hästen springer mot det inte kan anses vara ett hållbart stängsel.

Har man riktigt rediga och ordentliga uppsatta staket är det föga troligt att hästarna tar sig ut, men då snackar vi riktiga stabila staket och inte lite vita trådar.
I ett stall där jag stod sprängde hästarna staketet och drog iväg i sken ut på E6. Tre av hästarna hittade vi efter ca tio timmar, de andra två var borta i fem veckor. Vi fick aldrig reda på vad som skrämt dem, men krokarna på de svarta plasthandtagen var uträtade av trycket. Elen fungerade fint, ändå sprängde de staketet så.

I ett stall där jag stod sprängde hästarna staketet och drog iväg i sken ut på E6. Tre av hästarna hittade vi efter ca tio timmar, de andra två var borta i fem veckor. Vi fick aldrig reda på vad som skrämt dem, men krokarna på de svarta plasthandtagen var uträtade av trycket. Elen fungerade fint, ändå sprängde de staketet så.

Min poäng är fortfarande, att det är ovanligt att hästar panikar så och drar iväg.

Det händer knappast varje vecka utan hos någon i landet, någon enstaka gång per år om ens det.

Och fortfarande, det finns alldeles för många hagar med för dåligt stängsel i praktiken (vita eltrådar håller ingen häst inne om de vill ut, oavsett ström eller ej). Man kan inte ursäkta hela problematiken här heller med att "jamen hästarna kan ju spränga hagen och dra iväg", har man den tanken så måste man se till att stängsla upp och göra ordentliga staket.
Staketet är fortfarande hästägarens problem att åtgärda tyvärr, det är vad lagen säger också.

Jag vet att det låter hårt, men det är så det ligger till och jag tror man inser det den dagen själv också som man verkligen har en häst eller hästar som sprängt en hage att vilket stängsel som helst inte håller djuren kvar. I synnerhet eltrådar går av för ingenting, det krävs bara ett par ynka kg i belastning.

Hur långt är ett snöre?
Men tillräckligt dyrt för att det ska vara en befängd idé att anlägga helikopterplattor på varenda ö som är bebodd.

Här kan du läsa om kostnaden för att anlägga helikopterbas i Värmdö kommun.
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1755516
Uppskattad kostnad 68 miljoner. Blir du sugen? ;)

Men då får du hangar på köpet, så det är klart att du kan få det betydligt billigare än så om du inte har så stora krav på faciliteterna. Hur billigt som helst kan det dock aldrig bli eftersom att det finns krav på en helikopterplattas utformning. Sedan ska ju kommunen och länstyrelsen säga sitt först. För ovan nämda projekt uppskattas bara planläggningskostnaden till 2,7 miljoner.

Är du intresserad av ett mer specifikt svar så måste du nog bestämma dig för var den tänka helikopterplattan ska byggas, prata med transportstyrelsen om minimikraven i utformandet och begära in ett kostandsförslag från en anläggningsfirma. Samt ta ett snack med kommunen och länsstyrelsen :)

Det låter märkligt att det skulle vara sådana stora krav på en helikopterplattas utformning (att man kan landa på 68 miljoner), när du själv i tidigare inlägg skrivit att helikoptrar kan landa nästan var som helst?

På ön finns en helikopterplatta (som jag vet om), och det är helt enkelt en gräsbeklädd fyrkant med skyltar som beskriver att det är parkeringsförbud och att det är en helikopterplatta. En fyrkant med gräs kan inte vara så fasligt dyrt att anlägga... och helikoptrarna borde inte ha så svårt att landa där heller, eftersom de uppenbarligen kan landa överallt annars.

Det låter märkligt att det skulle vara sådana stora krav på en helikopterplattas utformning (att man kan landa på 68 miljoner), när du själv i tidigare inlägg skrivit att helikoptrar kan landa nästan var som helst?

På ön finns en helikopterplatta (som jag vet om), och det är helt enkelt en gräsbeklädd fyrkant med skyltar som beskriver att det är parkeringsförbud och att det är en helikopterplatta. En fyrkant med gräs kan inte vara så fasligt dyrt att anlägga... och helikoptrarna borde inte ha så svårt att landa där heller, eftersom de uppenbarligen kan landa överallt annars.

Ja nu var det ju inte kraven som gjorde att notan för det projektet uppskattas till 68 miljoner. Tex. är en hangar inget krav. Poängen gick kanske inte fram.Vad kostar en helikopterplatta?
Om du svarar på vad ett hus kostar så svarar jag på vad en helikopterplatta kostar :)

Att det finns krav på en helikopterplatta, även fast en helikopter kan landa på rätt knepiga platser med en skicklig pilot, är väl inte det minsta märkligt. En helikopterplatta är en anläggning, som finns till för att landa helikoptrar. Givetvis måste helikopterplattan uppfylla krav som säkerställer säkerheten. Tänk om någon kommer och ska nödlanda och står det ett vägräcke rakt över helikoplattan. Det blir ju inte så bra, även om vissa piloter kan landa på vägräcken i vissa lägen.

Här kan du läsa transportstyrelsen föreskrifter om helikopterplattor för samhällsnytta, som ligger på marknivå och inte behöver godkännande.
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2012_78.pdf
Och de som behöver godkännande.
http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF603.pdf
Enjoy :)

I tråden var det tal om att asfaltera och anlägga en helikopterplatta.
Frågan är om er gräsplätt ens är en helikopterplatta i egentlig mening?
Hur är den utmärkt från luften?

Att komma överens om en landingsplats är ju det jag jag genom hela tråden har uppmanat dig till att göra.
Då finns det redan, men det kläcker du ur dig först nu.
Inte konstigt att du är missnöjd med hur tråden utvecklat sig.
För i så fall är det väl i rent akuta ärenden som en helikopter möjligtvis skulle kunna landa i er hästhage?

Och om det nu redan finns en överenkommen plats så blir jag än mer nyfiken på omständigheterna kring de här landningarna i hästhagen. Du skriver att du nyligen köpt huset och att ambulanshelikoptern upprepade gånger landat i hästhagen och skrämt livet ur hästen. Låter lite märkligt.

Fast jag tycker inte att det är speciellt märkligt att hästar reagerar om det kommer in ett flygande åbäke som låter och drar runt luft. Jag menar en sak är att miljöträna men hästar kan likväl för det bli riktigt rädda och det är nog snarare ett friskhetstecken. En häst som reagerar. Hagar däremot skulle jag verkligen satsa på antingen sån där plast eller trä med tre slanor plus el. Enbart eltråd skulle jag inte våga I'm det fanns risk att helikoptrar och liknande landade i den.

Jag har inte sagt att de inte ska reagera alls, men för mig är det stor skillnad på att reagera och spränga staket i vild sken.
Mina skulle säkerligen reagera om det kommer en helikopter i deras hage från ingenstans, men jag är till 99% säker på att de skulle hålla sig på rätt sida staketet.
Inte skulle de ha panik heller.

Att komma överens om en landingsplats är ju det jag jag genom hela tråden har uppmanat dig till att göra.
Då finns det redan, men det kläcker du ur dig först nu.
Inte konstigt att du är missnöjd med hur tråden utvecklat sig.
För i så fall är det väl i rent akuta ärenden som en helikopter möjligtvis skulle kunna landa i er hästhage?

Och om det nu redan finns en överenkommen plats så blir jag än mer nyfiken på omständigheterna kring de här landningarna i hästhagen. Du skriver att du nyligen köpt huset och att ambulanshelikoptern upprepade gånger landat i hästhagen och skrämt livet ur hästen. Låter lite märkligt.

"Kläcker ur mig" - du har så otrevliga ordval ibland. "Befängda" trådar etc. Måste vara väldigt jobbigt att bli så upphetsad över en tråd på ett internetforum.

Att det finns en helikopterplatta på ett ställe på ön (som du själv sedan ifrågasätter om den verkligen är en helikopterplatta i egentlig mening), gör ju inte att helikoptern använder den varje gång den kommer till ön. Det är en stor ö (och jag avsäger mig följdfrågor kring exakt hur stor ö det är, för jag har ingen lust att skriva ut min adress på ett internetforum).

Och när det gäller eventuella framtida landningar i min egen hästhage, så kan jag garantera att den befintliga helikopterplattan inte kommer att vara ett alternativ heller, eftersom den ligger för långt bort.

Givetvis måste helikopterplattan uppfylla krav som säkerställer säkerheten. Tänk om någon kommer och ska nödlanda och står det ett vägräcke rakt över helikoplattan. Det blir ju inte så bra, även om vissa piloter kan landa på vägräcken i vissa lägen.

Fast vi kan ju försöka vara någorlunda realistiska. Hur stor är sannolikheten att någon bygger ett vägräcke tvärs över helikopterplattan, menar du? Händer det ofta?

@WaterLily Jag har försökt ge dig råd. I all välmening har jag uppmanat dig att ta kontakt med de ansvariga så ni kan komma överens om en mer lämplig landningsplats. Jag tänker att det bästa är att förebygga olyckor, istället för att fundera på hur man kan få ersättning för redan skedd olycka. Men du är bara missnöjd med alla svar du får?
Du kanske kan kontakta en jurist om du vill ha exakt svar på din fråga om vad som gäller med ersättning?

<snip>
Fast vi kan ju försöka vara någorlunda realistiska. Hur stor är sannolikheten att någon bygger ett vägräcke tvärs över helikopterplattan, menar du? Händer det ofta?

Nej men trad och buskar vaxer ofta upp aven pa vagar om de inte skots noga. En helikopter kan landa pa manga udda och annorlunda stallen, men om sikten inte ar perfekt (som i vagrackes bilden) och piloloten vet exact var all bevaxtlighet ar tar det extra tid att ga ner. Med en ambulans helikopter ar ju tiden viktig.

Nar jag red med Sheriffen i Florida tranade vi, bland annat, helikopter trafik med hastarna. De flesta tyckte illa om hellikoptern oavsett hur mycket traning de fick, men jag betvivlar att nagon hade skenat igenom ett ordentligt trastaket om en helikopter kom for att landa i hagen. Springa runt, ja, men inte ga igenom ett "riktigt" staket.

Summa sumarum enligt denna tråd

1 Hästar ska helt enkelt tåla helikoptrar (håller inte med, bil/traktor osv JA men helikopter NEJ)
2 en helikopter kan landa i en hage utan problem
3 en helikopterplatta som ska anläggas kostar ca 68 milj (att det då ovan går att landa i en hage är tydligen orelevant)

(anledningen till Värmdös kostnader kan tilläggas är att den befintliga basen ligger i utkanten av Gustavsberg och därmed stör boende på natten och bör flyttas, då den rymmer 4 (FYRA) helikopterplatser (det ska enligt en kompis som bor där ute även finnas 4 helikoptrar på just den platsen även om jag max sett 2 st samtidigt ståendes där) och hangarhall. Och en ny vill de eventuellt få ute på Djurö för där ligger en kustbevakningsplats, och kostnaden misstänker jag då är för att göra iordning för liknande på befintlig mark (Djurö är inte en "platt" ö) och därför kostar det nog att göra om en ny där ute ...)

Men herregud! Menar du allvar? Inte i ett enda inlägg har jag debatterat helikopterns existens, eller deras rätt att gå ner i hästhagar, utan enbart velat veta hur det ser ut rent juridiskt. Jag skulle kunna förlora 100-150 000 kronor på om de väljer att landa i min hästhage, och mina avelsston kastar. Trots det så menar jag inte att de inte får landa i min hage - jag vill veta vem som ersätter mig mina utlägg om jag skulle lida (mycket stor!) ekonomisk skada till följd av det.

Ska jag flytta ifrån ön, på grund av det menar du?
Har du överhuvudtaget diskuterat problemet med den som berörs?
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka