De trafiksituationer du länkar till är jag väldigt övertygad handlar om hästar som året om har alldeles för eftersatta stängsel, de knallar ut helt sonika efter det gröna gräset på andra sidan. (Observera, det gäller orsaken till att det varit väldigt mycket trafikolyckor med häst inblandade det senaste året inte möjligen att just ovanstående beror på det!)
Alt tråkiga, icket stimulerande hagar, hästar som går för länge utan mat etc. Alltså, inte orsakat av att en helikopter skrämt dem ur hagarna och därefter att de orsakat trafikolyckor.
Hästar som skräms till den grad att de spränger hagar totalt och drar i väg en hel flock är ganska ovanligt. Hur många har varit med om det?
En del hagar som ligger utmed E4a eller andra tung trafikerade vägar har inte ens ström och har hängande trådar här och där. En anledning till är förmodligen att fler och fler lösdrifter kommer till = ännu mer hagar med kanske eftersatt eller inte tillräckligt bra stängsel plus fler timmar ute obevakade djur.
Dessutom vintertid, är det mycket få som tänker på vikten att hålla trådar snöfria, både undertill och snö som ligger på trådar.. i norra delarna kan det komma rätt mycket med snö och det är få som tänker på vikten att hålla efter stängsel är min erfarenhet med över 10 år m häst, inhyrd i olika stallar.
I överlag, tycker jag att synen på att kontrollera och att faktiskt ha vettiga stängsel är ganska eftersatt i måånga stall. Det är inte ett dugg konstigt därav att hästar tar sig en promenad, med olika följder där de oftast hittar tillbaka hem utan skada på sig själva eller att ha orsakat omgivningen skada. Egentligen om man ska hårddra det så ska ett stängsel alltid vara så stabilt att det håller djuren innanför..så en häst ska egentligen kunna kuta mot stängslet utan att det ger vika i praktiken. Om inte så är det djurägaren som kan anses vara den skyldige.