Ambulanshelikopter i hästhage?

Jag tycker att skattbetalarna har viss relevans i sammanhanget ja, inte minst med tanke på ursprungsfrågan.

Och efter ett sådant här inlägg:

Så är det väl inte så märkligt att fråga om "dom" är skattebetalarna eller om det är ö-borna?
Jag är ju kommunaltjänsteman så jag är nog immun mot dylika frågeställningar. Men om man rent praktiskt vill lösa frågan så går det.

*svamlar vidare* Man kan ju tänka sig att det är en granne som äger hästskrället med och om man då ringer på en ambulanshelikopter så kan man skicka ett medelande till djurägaren och så den får ta in sitt djur innan helikoptern anländer. Den brukar ju ändå ha en ställtid på 20-30 minuter. Givetvis under förutsättning att man själv inte ägnar sig åt hjärtlungräddning för stunden.

Jag är ju kommunaltjänsteman så jag är nog immun mot dylika frågeställningar. Men om man rent praktiskt vill lösa frågan så går det.

*svamlar vidare* Man kan ju tänka sig att det är en granne som äger hästskrället med och om man då ringer på en ambulanshelikopter så kan man skicka ett medelande till djurägaren och så den får ta in sitt djur innan helikoptern anländer. Den brukar ju ändå ha en ställtid på 20-30 minuter. Givetvis under förutsättning att man själv inte ägnar sig åt hjärtlungräddning för stunden.

Om ngn är hemma och kan ta in fyrbeningen.

Om jag bodde där helikoptern ofta landade (strunta i vad för slags helikopter), och det inte gick att undvika att den landade där - då skulle jag vänja hästarna vid helikopter. Det borde låta sig göras med hjälp av en lokal flygklubb eller något - de brukar bli lyckliga över flygtimmar.

Sen som sagt, landa i hagen är ju lite extremt åtminstone om hagen inte är väldigt stor, men här har som sagt ambulanshelikoptern gått ner, polisen har sökt med helikopter (på låg höjd) efter bortirrade gamlingar, det har flugit olika sorters mindre flygplan lågt, inklusive de som fotograferar, man har markkarterat (?) på låg höjd med flygplan och ett par gånger har det flugit militärflyg. Ingen häst genom åren, inte ens de med så att säga lite klenare nerver sådär rent allmänt, har brytt sig. Så det borde inte vara omöjligt lära en häst att helikoptern som går ner i närheten är ofarlig? Om man nu måste samexistera med den.

Mina tittar inte. Inte ens knäppeponnyn men han har sett en flygkrasch och sen två helikoptrar på nära håll som ridskoleponny med ett upphetsat ridskolebaen på ryggen.

I TS fall måste man väl ändå lägga in skade och olycksrisken på tex fordon/människor osv runt omkring om den nu panikar och hamnar på vägen tex. Är det bättre att hästen då orsakar FLER olyckor eller att man faktiskt försöker lösa problemet så man slipper få hästen lös (i panik) kan ju jag tycka...

Att vänja den vid helikopter ser jag inte riktigt som ett alternativ.

Jag undrar lite hur stor ön är, är den så stor att det ofta landar helikoptrar just i hagen borde man kunna bereda plats för den på annat håll.
Får de landa på odlade fält?
Om den nu åker regujärflyg till hagen så hade jag definitivt ringt och frågat om de inte kan byta landningsplats. Om det mig veterligen finns en annan (bättre eller likvärdig men inte i hage) plats hade jag satt småträd i hagen bara för att. OM det nu finns andra likvärdiga platser.

Hästen på flykt utgör en fara både för sig själv och människorna omkring, det låter ju helknasigt att hagen är enda stället.. Ligger ett äldreboende granne? Eller varför akut så ofta till samma plats?

Vad anser du vara ett alternativ då? Den som äger problemet och kan göra något åt det är ju djurägaren. Ingen annan. Om det dessutom är så att man VET att helikoptern är ett återkommande inslag, är det då inte väldigt, väldigt dumt att INTE göra något åt det när man vet att de egna djuren reagerar?

Lite som den hästägaren som var förbannad för att det körde traktorer med lantbruksredskap förbi hagen (där gick väg). Jaha? ska lantbrukarna sluta med sina jobb och bruka jorden för att någon har bestämt att hästarna ska gå vid vägen?

F ö har jag den bestämda erfarenheten att djuren vänjer sig. Flyttade till stall vid järnväg. Visst var det livat i hagen de första dagarna någon kom ny, men det la sig snabbt. Och samma ska när det kommer stora redskap. Visst drakblåser de lite men när de vänjer sig orkar de inte ens reagera längre.

I TS fall måste man väl ändå lägga in skade och olycksrisken på tex fordon/människor osv runt omkring om den nu panikar och hamnar på vägen tex. Är det bättre att hästen då orsakar FLER olyckor eller att man faktiskt försöker lösa problemet så man slipper få hästen lös (i panik) kan ju jag tycka...

Dagens hästmänniskor har så in i bomben svårt att vänja sina hästar vid det de är rädda för. Hästen är rädd för raketer, hästen är rädd för flygplan och helikoptrar, hästen är rädd för traktorer, hästen är rädd för skällande hundar, hästen är rädd för bilar, hästen är rädd för you name it! Men att vänja hästen, att lära den sakernas ofarlighet och att kräva det från hästen- det går jäklar i min låda inte. Det handlar om träning. Träna, träna och träna. Klappa om, pusha, beröm. Jag tror de allra flesta hästar faktiskt kan lära sig att inte vara rädd för sånt. Men ägarna vill inte för hästen är rädd och ska klemas bort.

/Enya, vars häst inte är det minsta rädd för något, vare sig flygplan, raketer, hundar, bilar eller lastbilar och sånt. Jag har ridit förbi traktorer och lastbilar utan problem, ridit emellan stora maskiner och lastbilar när jag skulle till skogen, utan ens så mycket som drakblås, mina fötter nuddade vid lastbilen på ena sidan och om jag hade sträckt ut foten lite hade jag nuddat vid traktorn. Båda var i gång och förarna väntade tålmodigt på att vi red förbi. Jag tycker att fler hästar ska kunna sånt! Det är ingen rättighet att ha häst men det borde faktiskt vara en skyldighet att lära den vett och inte bara att hoppa 130 cm höga hinder och piaff och galoppombyten.

kommer nog bli halshuggen nu men, om det är vanlig ambulans körning och inte ngt akut, så borde det ju gå att organisera en bättre plats för ambulansen att stanna där det ev står en bil parkerad för att transportera äldre/sjuka som inte kan ta sig till upphämtningsplatsen själva.
i ts fall så verkar det ju inte vara akuta utryckningar om de nu landar på samma plats så ofta.

när det är akut så får de landa var de tycker är bäst, det säger jag inte emot. men vid regelbundna upphämtningar så finns det ofta fler och bättre sätt att ordna det på än att landa i en hage och skrämma vettet ur en stackars häst.

(mina hästar är inte rädda för mycket, motorer och oväsen bryr de sig inte om, traktorer som kör i hagen är utmärkta att börja klia sig på t ex. men vette tusan om de inte hade sprängt staketet om en stor helikopter landade mitt i deras hage... )

Vad anser du vara ett alternativ då? Den som äger problemet och kan göra något åt det är ju djurägaren. Ingen annan. Om det dessutom är så att man VET att helikoptern är ett återkommande inslag, är det då inte väldigt, väldigt dumt att INTE göra något åt det när man vet att de egna djuren reagerar?

Lite som den hästägaren som var förbannad för att det körde traktorer med lantbruksredskap förbi hagen (där gick väg). Jaha? ska lantbrukarna sluta med sina jobb och bruka jorden för att någon har bestämt att hästarna ska gå vid vägen?

F ö har jag den bestämda erfarenheten att djuren vänjer sig. Flyttade till stall vid järnväg. Visst var det livat i hagen de första dagarna någon kom ny, men det la sig snabbt. Och samma ska när det kommer stora redskap. Visst drakblåser de lite men när de vänjer sig orkar de inte ens reagera längre.
Jag lät min förra ungponny gå en sommar bredvid en vältrafikerad järnväg med flit, det finns ju inget bättre sätt att vänja de på.

Här leks det med allehanda fordon så de vänjer sig vid det mesta och kommer bara för att kolla om fordonet har mat med sig.

Om min hage var en regelbunden landningsplats så skulle jag ha noggrann uppsikt i början men sen skulle de mest troligt inte bry sig ett skvatt.

Vi har kraftledning här som inspekteras regelbundet och ponnyerna kikar på helikoptern på sin höjd.

Men hur ofta har man tillgång till en helikopter att öva på? Att hyra en verkar kosta några tusen (5000kr där jag tittade) i timmen då ska den flyga till och från ön med. Traktorer med jordbruksredskap finns ju oftast i relativ närhet till hästar och borde därmed inte vara lika svårt att vänja dem vid liksom alla de andra sakerna ni radade upp.

@Buck varför skulle du bli halshuggen? Det föreslogs redan i det allra första svaret att TS skulle kontakta de ansvariga och diskutera vad som kunde vara en mer lämplig plats.

Helikopterpiloten landar på den plats som är mest lämplig beroende på situationen. Med tanke på det olämpliga med att landa i en hästhage så kan man ju tänka sig att valmöjligheterna är begränsade av någon anledning. Helikopterpiloten är säkert inte dum huvudet, utan väl medveten om vad som är en lämplig landningsplats och inte.

Nu känner vi varken till varför helikoptern landat på samma ställe upprepade gånger, eller vad en alternativ landsningsplats skulle kunna vara. Hur som helst kan inte helikopterpiloten trolla fram en plats. Platsen måste ju ö-borna stå för. Kanske det år så att hästägarna måste bjuda till lite och avvara utrymme för helikoptern? Alternativt ta ansvar för sin hästar och vänja de vid helikoptern, så att de inte blir skrämda.

Jag anser INTE att hästar är livrädda för allt... Men att vänja den vid helikopter ? Som någon sa kostnaden är ENORM !
Då skulle jag def hellre betala för en ny landningsplats för helikoptern, måste va betydligt billigare...

Hade den varit rädd för cykel/hund/bil/traktor whatever självklart går det att arbeta bort för en betydligt mindre kostnad.
Är hästen rädd för raketer anser jag inte det är nåt man vänjer en häst vid. Dels är det olagligt att skjuta raketer i tid o otid. Skulle vilja se polisen få in den förfrågan... "hej jag vill skjuta raketer för att vänja min häst" ...
Ehh nej då verkar jag verkligen hellre för ett totalt förbud av raketer, som dessutom skulle främja bra många fler än bara den häst som är rädd för dem... Nu är mina hästar inte direkt rädda för någotdera OCH jag hoppas slippa märka att de får panik av tex helikopter då det är rätt bra med trafik här även på landet i stockholm....

• Gilla
Reactions: MM
Jag anser INTE att hästar är livrädda för allt... Men att vänja den vid helikopter ? Som någon sa kostnaden är ENORM !
Då skulle jag def hellre betala för en ny landningsplats för helikoptern, måste va betydligt billigare...

Hade den varit rädd för cykel/hund/bil/traktor whatever självklart går det att arbeta bort för en betydligt mindre kostnad.
Är hästen rädd för raketer anser jag inte det är nåt man vänjer en häst vid. Dels är det olagligt att skjuta raketer i tid o otid. Skulle vilja se polisen få in den förfrågan... "hej jag vill skjuta raketer för att vänja min häst" ...
Ehh nej då verkar jag verkligen hellre för ett totalt förbud av raketer, som dessutom skulle främja bra många fler än bara den häst som är rädd för dem... Nu är mina hästar inte direkt rädda för någotdera OCH jag hoppas slippa märka att de får panik av tex helikopter då det är rätt bra med trafik här även på landet i stockholm....

Men om helikoptern landar där så ofta som det verkar så lär ju hästarna vänja sig, det blir ju normalt. Bara de har plats att gå undan.

Dagens hästmänniskor har så in i bomben svårt att vänja sina hästar vid det de är rädda för. Hästen är rädd för raketer, hästen är rädd för flygplan och helikoptrar, hästen är rädd för traktorer, hästen är rädd för skällande hundar, hästen är rädd för bilar, hästen är rädd för you name it! Men att vänja hästen, att lära den sakernas ofarlighet och att kräva det från hästen- det går jäklar i min låda inte. Det handlar om träning. Träna, träna och träna. Klappa om, pusha, beröm. Jag tror de allra flesta hästar faktiskt kan lära sig att inte vara rädd för sånt. Men ägarna vill inte för hästen är rädd och ska klemas bort.

/Enya, vars häst inte är det minsta rädd för något, vare sig flygplan, raketer, hundar, bilar eller lastbilar och sånt. Jag har ridit förbi traktorer och lastbilar utan problem, ridit emellan stora maskiner och lastbilar när jag skulle till skogen, utan ens så mycket som drakblås, mina fötter nuddade vid lastbilen på ena sidan och om jag hade sträckt ut foten lite hade jag nuddat vid traktorn. Båda var i gång och förarna väntade tålmodigt på att vi red förbi. Jag tycker att fler hästar ska kunna sånt! Det är ingen rättighet att ha häst men det borde faktiskt vara en skyldighet att lära den vett och inte bara att hoppa 130 cm höga hinder och piaff och galoppombyten.

Sista stycket borde gälla alla hästar som är ute efter vägar också/i trafik! De ska i normalfallet, inte reagera och gör dem det så måste man träna, inte kräva att omgivningen ska flytta till andra sidan jorden bara för att en häst kommer.
Jag håller med i det du skriver, allt för många skyller på omgivningen i stället för att ta tag i sin situation. Och isolerar sina hästar till den grad att man talar om att det är farligt. Hästar som utsätts för störningar = hästar som inte bryr sig

I frågan: Jag anser att helikoptrar som rör sig i/ovanför en hage med djur i som tex ska undersöka elledningar har skyldighet att meddela i god tid före och tex uppmana djurägare att förflytta sina djur.
Vad gäller helikoptrar som landar/flyger lågt över en hage när det är samhällsfara/någon behöver akut vård är det lite svårare..det är ju ändå väldigt nödvändigt och skulle något djur skadas så är det väldigt oturligt men ändå kanske högst nödvändigt där det kan vara svårt, om inte omöjligt att få tag i markägare och sen i sin tur djurägare om det inte är samma för att meddela "nu landar vi om 10 min, ta in djuren".

Jag tror ingen skulle tycka tvärtom den dagen det gällde ens eget eller en närståendes liv. Somsagt, jag skulle anse att det skulle vara väldigt olyckligt om ett djur skulle bli så rädd att det skadar sig, men jag skulle nog inte heller klandra den hjälp som räddar liv där det inte finns utrymme till att meddela djurägare.

Hur vanligt kan det ens vara att detta sker, att djur skenar i hejvild panik, skadar sig, dör, bryter sig ut i hagar därefter och orsakar värsta masskrocken på en väg? Kan inte vara så vanligt.

På platser där flygfart behöver ner ofta, borde det rimligen vara löst på annat sätt, att djuren blivit vana och att man valt lämplig landningsplats.

För övrigt om man bor på ett ställe till där det finns många djur så kan man arrangera med helikopter vars det är lämpligt att landa/göra en "katastrofknytpunkt"

Jag själv vet exakt hur det är att vara ute på en ö med djur på de flesta markerna och det går, ifall man själv också som djurhållare ser till att informera och tex frisätta marker som alltid är tillgängliga + alltid djurfria.

Hur vanligt kan det ens vara att detta sker, att djur skenar i hejvild panik, skadar sig, dör, bryter sig ut i hagar därefter och orsakar värsta masskrocken på en väg? Kan inte vara så vanligt.

Nu måste jag ha missförstått dig, för det är väll i princip det vanligaste som finns att hästar får panik och skadar sig, lite ovanligare är det ju att de bryter sig ut ur hagen efter att de dött och orsakar en masskrock ;).

Men fortfarande vanligt med lösspringande hästar som är inblandade i trafikolyckor. Det är ett antal trafikolyckor om året där hästar är inblandade, det är inte alla som leder till döden (för en människa, oftast för djuret/djuren dock).

Vid en snabb googling får jag upp ett antal artiklar om lösspringande hästar i trafikolyckor under 2014 och det finns säkerligen fler. Under 2013 dog minst en person i en trafikolycka med en lösspringande häst.

http://www.vk.se/1110968/hast-avlivades-efter-olycka
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2014/2/Ny-hastolycka-i-trafiken/
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2014/2/Ny-trafikolycka-med-hast/
http://www.expressen.se/nyheter/buss-korde-av-vagen--efter-krock-med-hast/
http://www.varnamonyheter.se/artikel/19000/kvinna-avled-efter-krock-med-hast

Men det kanske inte var så du menade?

Nu måste jag ha missförstått dig, för det är väll i princip det vanligaste som finns att hästar får panik och skadar sig, lite ovanligare är det ju att de bryter sig ut ur hagen efter att de dött och orsakar en masskrock ;).

Men fortfarande vanligt med lösspringande hästar som är inblandade i trafikolyckor. Det är ett antal trafikolyckor om året där hästar är inblandade, det är inte alla som leder till döden (för en människa, oftast för djuret/djuren dock).

Vid en snabb googling får jag upp ett antal artiklar om lösspringande hästar i trafikolyckor under 2014 och det finns säkerligen fler. Under 2013 dog minst en person i en trafikolycka med en lösspringande häst.

http://www.vk.se/1110968/hast-avlivades-efter-olycka
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2014/2/Ny-hastolycka-i-trafiken/
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2014/2/Ny-trafikolycka-med-hast/
http://www.expressen.se/nyheter/buss-korde-av-vagen--efter-krock-med-hast/
http://www.varnamonyheter.se/artikel/19000/kvinna-avled-efter-krock-med-hast

Men det kanske inte var så du menade?

De trafiksituationer du länkar till är jag väldigt övertygad handlar om hästar som året om har alldeles för eftersatta stängsel, de knallar ut helt sonika efter det gröna gräset på andra sidan. (Observera, det gäller orsaken till att det varit väldigt mycket trafikolyckor med häst inblandade det senaste året inte möjligen att just ovanstående beror på det!)
Alt tråkiga, icket stimulerande hagar, hästar som går för länge utan mat etc. Alltså, inte orsakat av att en helikopter skrämt dem ur hagarna och därefter att de orsakat trafikolyckor.
Hästar som skräms till den grad att de spränger hagar totalt och drar i väg en hel flock är ganska ovanligt. Hur många har varit med om det?

En del hagar som ligger utmed E4a eller andra tung trafikerade vägar har inte ens ström och har hängande trådar här och där. En anledning till är förmodligen att fler och fler lösdrifter kommer till = ännu mer hagar med kanske eftersatt eller inte tillräckligt bra stängsel plus fler timmar ute obevakade djur.
Dessutom vintertid, är det mycket få som tänker på vikten att hålla trådar snöfria, både undertill och snö som ligger på trådar.. i norra delarna kan det komma rätt mycket med snö och det är få som tänker på vikten att hålla efter stängsel är min erfarenhet med över 10 år m häst, inhyrd i olika stallar.

I överlag, tycker jag att synen på att kontrollera och att faktiskt ha vettiga stängsel är ganska eftersatt i måånga stall. Det är inte ett dugg konstigt därav att hästar tar sig en promenad, med olika följder där de oftast hittar tillbaka hem utan skada på sig själva eller att ha orsakat omgivningen skada. Egentligen om man ska hårddra det så ska ett stängsel alltid vara så stabilt att det håller djuren innanför..så en häst ska egentligen kunna kuta mot stängslet utan att det ger vika i praktiken. Om inte så är det djurägaren som kan anses vara den skyldige.

Senast ändrad:
Jag får en déja-vue upplevelse av den här tråden. Är rätt säker på att det någon gång tidigare funnits en tråd på buke där störande ambulanshelikoptrar diskuterats, vilket är en helt befängd sak att störa sig på.

Men vilken märklig kommentar.

Är det befängt att fråga hur det ser ut juridiskt, när det gäller skador som uppstår till följd av en ambulanshelikopter? Jag har inte ifrågasatt helikopterns existens, eller deras rätt att gå ner i hagen, utan de (mycket stora!) kostnader som kan drabba de privatpersoner som blir drabbade.

Då tycker jag att det finns betydligt mer "befängda" saker att starta trådar om.

Är det befängt att fråga hur det ser ut juridiskt, när det gäller skador som uppstår till följd av en ambulanshelikopter? Jag har inte ifrågasatt helikopterns existens, eller deras rätt att gå ner i hagen, utan de (mycket stora!) kostnader som kan drabba de privatpersoner som blir drabbade.

Jag är rätt övertygad om att det finns ekonomisk ersättning, ifall det är det du menar? Tex från försäkringar om det skulle inträffa en olycka orsakat av ett utryckningsfordon.

Dock inte en åtgärd man skulle kunna nyttja hur många gånger som helst. Förmodligen skulle man peka ut ett lämpligt ställe som fick bli permanent landningsbas och sedan en uppmaning att hålla djur därifrån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka