Ambulanshelikopter i hästhage?

Summa sumarum enligt denna tråd

1 Hästar ska helt enkelt tåla helikoptrar (håller inte med, bil/traktor osv JA men helikopter NEJ)
2 en helikopter kan landa i en hage utan problem
3 en helikopterplatta som ska anläggas kostar ca 68 milj (att det då ovan går att landa i en hage är tydligen orelevant)

(anledningen till Värmdös kostnader kan tilläggas är att den befintliga basen ligger i utkanten av Gustavsberg och därmed stör boende på natten och bör flyttas, då den rymmer 4 (FYRA) helikopterplatser (det ska enligt en kompis som bor där ute även finnas 4 helikoptrar på just den platsen även om jag max sett 2 st samtidigt ståendes där) och hangarhall. Och en ny vill de eventuellt få ute på Djurö för där ligger en kustbevakningsplats, och kostnaden misstänker jag då är för att göra iordning för liknande på befintlig mark (Djurö är inte en "platt" ö) och därför kostar det nog att göra om en ny där ute ...)

Du känner inte till floskeln "Hur långt är ett snöre?"?

Summa sumarum enligt denna tråd

1 Hästar ska helt enkelt tåla helikoptrar (håller inte med, bil/traktor osv JA men helikopter NEJ)
2 en helikopter kan landa i en hage utan problem
3 en helikopterplatta som ska anläggas kostar ca 68 milj (att det då ovan går att landa i en hage är tydligen orelevant)

Jag håller dock inte med i din summering.

Jag uppfattar det inte som att någon har sagt att en häst måste tåla en helikopter, men att man kanske bör träna hästarna eller att man som hästägare bör göra något åt situationen också för att det kan finnas mänskliga faktorer bakom (okunskap tex) genom att prata med berörd för att finna en lösning. Man kan inte som hästägare alltså bara skylla ifrån sig/göra sig själv omöjlig för lösningar eftersom att vi också har ett ansvar mot våra djur att skydda dem, mao kan man därför inte heller kanske låta hästarna promt gå på en mark där något skrämmer dem utan att göra något åt det.

En helikopter bör däremot om det är högst nödvändigt kunna landa där det är lämpligast ja, en nödställd går inte alltid att flytta..i många fall är det totalt livsfarligt att röra en skadad och gör man det innan sjukvård är på plats kan man avsevärt ha förvärrat oddsen för överlevnad. Om däremot den nödställda eller skadade är flyttbar ja då kanske man inte kan motivera att landa i en hage är nödvändigt om det går att ta sig till lämpligare ställe.

Varför måste man anlägga en helikopterplatta? Det om något är ju sjukt slöseri med skattemedel och bör bara behövas vid vissa baser..aldrig annars.

För mig i överlag är ämnet ganska konstigt, att man oroar sig och skapar ett problem före något ens inträffat där det för det mesta går alldeles utmärkt.
Dessutom tycks problemet inte vara så vanligt, visst det händer..men inte utan åtgärd.

Senast ändrad:
Det låter märkligt att det skulle vara sådana stora krav på en helikopterplattas utformning (att man kan landa på 68 miljoner), när du själv i tidigare inlägg skrivit att helikoptrar kan landa nästan var som helst?

På ön finns en helikopterplatta (som jag vet om), och det är helt enkelt en gräsbeklädd fyrkant med skyltar som beskriver att det är parkeringsförbud och att det är en helikopterplatta. En fyrkant med gräs kan inte vara så fasligt dyrt att anlägga... och helikoptrarna borde inte ha så svårt att landa där heller, eftersom de uppenbarligen kan landa överallt annars.

Helikoptrar kan landa, om inte överallt, så på många platser. Däremot kan man inte lasta in en sjukbår hur som helst. Inte heller vill ambulanspersonal bära båren längre än nödvändigt, både med tanke på patienten och sig själva.

Precis som en vanlig ambulans ställer sig så nära patienten som möjligt och inte på parkeringsplatsen femhundra meter bort.

Sen kan jag inte låta bli att undra, hur vanligt är det att helikoptern landar i just hagar?

KL
finner det lite komiskt att det påstås i tråden att om hästar inte är tränade på/tål helikoptrar så behöver de tränas bättre på det/är dåligt tränade.
Det finns en anledning till att man via web och radio går ut med alerter när helikoptrar ska flyga för tex kartläggningar av områden osv, där det finns betesgående djur, gäller inte bara häst utan andra betesgående djur med betydligt mindre flyktbenägenhet än just hästar. Sker dödsolyckor vart och vartannat år . Just för att det är så otroligt drastiskt för djur med just helikopter, som de dessutom aldrig ngnsin kan rimligen tränas för rent allmänt såvida man inte har en egen hemma ;)

Jisses......

Min poäng är fortfarande, att det är ovanligt att hästar panikar så och drar iväg.

Det händer knappast varje vecka utan hos någon i landet, någon enstaka gång per år om ens det.

Och fortfarande, det finns alldeles för många hagar med för dåligt stängsel i praktiken (vita eltrådar håller ingen häst inne om de vill ut, oavsett ström eller ej). Man kan inte ursäkta hela problematiken här heller med att "jamen hästarna kan ju spränga hagen och dra iväg", har man den tanken så måste man se till att stängsla upp och göra ordentliga staket.
Staketet är fortfarande hästägarens problem att åtgärda tyvärr, det är vad lagen säger också.

Jag vet att det låter hårt, men det är så det ligger till och jag tror man inser det den dagen själv också som man verkligen har en häst eller hästar som sprängt en hage att vilket stängsel som helst inte håller djuren kvar. I synnerhet eltrådar går av för ingenting, det krävs bara ett par ynka kg i belastning.
Tja, min uppfattning efter att ha sett hästar spränga både elstaket och trästaket är att får de panik så finns det inte stängsel som håller. Möjligen då metallrör, men det är helt omöjligt att stängsla stora hagar på tre ha med järnrör. Ekonomiskt sett, alltså. Inte många har råd med flera hundra tusen i stängselkostnader. För att ge hästarna stora hagar måste man acceptera stängsel som funkar i vardagen och är ekonomiskt möjliga. Precis som vi inte bygger hus som klarar vulkanutbrott o översvämningar. Blir det katastrofer så går grejerna sönder.
I lugna och lekfulla tillstånd funkar många staket bra, men vid panik så räknar jag med att de tar sig ut, allt annat är ren tur enligt mig.

Jag har inte sagt att de inte ska reagera alls, men för mig är det stor skillnad på att reagera och spränga staket i vild sken.
Mina skulle säkerligen reagera om det kommer en helikopter i deras hage från ingenstans, men jag är till 99% säker på att de skulle hålla sig på rätt sida staketet.
Inte skulle de ha panik heller.
Men hästar är så olika.... Jag har två, den ena har så nära till panik och då kan man inte lugna honom om det händer. Då flyr han och lugnar sig inte förrän han är borta från faran. Har försökt och försökt i åratal att träna bort det men det går inte. (Han var en av de två som kom bort i fem v).
Den andra är så mycket coolare, hon rusar inte för minsta lilla, hon är totalt annorlunda i reaktioner och psyke.

@mackan ja, eller hur? Som om det skulle hjälpa min häst att jag slängde hundra tusen i veckan på att be en helikopter landa i hagen, han skulle få panik ändå varje gång. Han får panik varje gång han fastnar också, det har inte gått att vänja honom vid det utan resulterat i en hel hög trasiga grimmor istället. Elastisk fastbindning går bra, men är det fast så slår det slint direkt han märker det.

Senast ändrad:
Tja, min uppfattning efter att ha sett hästar spränga både elstaket och trästaket är att får de panik så finns det inte stängsel som håller. Möjligen då metallrör, men det är helt omöjligt att stängsla stora hagar på tre ha med järnrör. Ekonomiskt sett, alltså. Inte många har råd med flera hundra tusen i stängselkostnader. För att ge hästarna stora hagar måste man acceptera stängsel som funkar i vardagen och är ekonomiskt möjliga. Precis som vi inte bygger hus som klarar vulkanutbrott o översvämningar. Blir det katastrofer så går grejerna sönder.
I lugna och lekfulla tillstånd funkar många staket bra, men vid panik så räknar jag med att de tar sig ut, allt annat är ren tur enligt mig.

Givetvis är det så, men det är fortfarande en hästägares problem till stor del att hålla hästarna innanför och att ett stängsel ska vara så hållbart och i bra skick att det inte ska gå sönder egentligen.

Fortfarande är det vad lagen säger, den tar inte hänsyn till ekonomiska aspekter på det viset eller omöjligheter för en djurhållare att utföra, som kan vara värt att tänka på.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka