Ambulanshelikopter i hästhage?

När helikoptern kommer räknas varje minut. Måste man välja människa eller djur finns bara ett val.

Men som jag skrev inledningsvis - med en dialog borde man kunna hitta en lösning som tillgodoser både djurens och människornas behov. Problemet löst.

Det smartare vore ju att bygga en platta där den kan landa. Lite asfalt ska dom väl ha råd med. Och ja, allas behov borde tillgodoses i en sån här situation.

Det smartare vore ju att bygga en platta där den kan landa. Lite asfalt ska dom väl ha råd med. Och ja, allas behov borde tillgodoses i en sån här situation.

De behöver ingen platta så nog inte där problemet är. Men de behöver öppen plan yta. Och såklart landa så nära den nödställde som möjligt. Där kan ju en platta vara begränsande Om ön är 2 km lång tex. Men beroende på hur terrängen ser ut och hur stor ön är och så, kan det ju gå att landa 100 m bort. Eller om det är enda platsen att landa på just i hästhagen kanske man kan ordna så det inte går hästar just där.

Men man måste ju ha en dialog, så båda sidors behov uppmärksammas och man sen kan försöka nå en kompromiss som fungerar för alla.

@Alexandra_W

Är det träd och sånt som hindrar så borde man kunna kapa några och plana till ytan på något lämpligt ställe.

Om hästägaren vet att helikoptern är på väg så ska dom självklart flytta på hästarna om det finns möjlighet. Det säger jag inget om. Det kan ju finnas en hage bredvid, som helikoptern inte kan landa i men som hästarna kan gå i.

Men beroende på ön så "lämpligt ställe" kan ju vara helt beroende på vad som hänt. Man kan inte om det inte är en liten ö ha helikoptern att landa på just ett och samma ställe. Utan de går ju ner så nära där den nödställde är som de kan.

Ja, jag tror iaf att det går att lösa på något annat vis. Det är ju inte heller sagt i TS hur stor ön är. Öland är en ö. Likaså Gotland. Visingsö är också rätt stor. Jag tror inte heller man har en häst på en ö som är lika stor som att bara en hästhage får plats på.

En poäng med ambulanshelikopterna är just att den inte är hänvisad till att alltid landa på ett och samma ställe, utan landar där det är lämpligt beroende på situationen.

Sen undrar jag vilka du menar har råd med det??
Skattebetalarna eller ö-borna som är rädda om sina hästar?

Och nej, i fråga om ambulanshelikoptern är det inte viktigt att alla behov tillgodoses. Att rädda liv och undvika svåra sjukdomstillstånd ska självklart komma i första hand.

Jag får en déja-vue upplevelse av den här tråden. Är rätt säker på att det någon gång tidigare funnits en tråd på buke där störande ambulanshelikoptrar diskuterats, vilket är en helt befängd sak att störa sig på.

En poäng med ambulanshelikopterna är just att den inte är hänvisad till att alltid landa på ett och samma ställe, utan landar där det är lämpligt beroende på situationen.

Sen undrar jag vilka du menar har råd med det??
Skattebetalarna eller ö-borna som är rädda om sina hästar?

Och nej, i fråga om ambulanshelikoptern är det inte viktigt att alla behov tillgodoses. Att rädda liv och undvika svåra sjukdomstillstånd ska självklart komma i första hand.

Skattebetalarna. Betalar hellre för det än för mycket annan jävla skit som man tvingas till.

Jag får en déja-vue upplevelse av den här tråden. Är rätt säker på att det någon gång tidigare funnits en tråd på buke där störande ambulanshelikoptrar diskuterats, vilket är en helt befängd sak att störa sig på.

Det har säkert tagits upp här förut. Jag tycker det är många frågor som är återkommande efter ett tag. Och för egen del går jag inte runt och stör mig på dom men så utsätts jag aldrig för dom heller.

Hur kommer det sig att ambulanshelikopter kommer flera gånger till samma ställe, är det en och samma person som blir hämtad varje gång eller är det "den bästa platsen" att landa på på ön?

När man inte ens behöver en asfalterad platta och själva syftet med ambulanshelikoptern är att den ska kunna landa lite varstans? :banghead:
Alla utryckningar en ambulanshelikopter gör "till havs" är inte super akuta. Bara tillräckligt akuta för att man inte skall kunna åka med en skumpig småbåt eller invänta regulgärtrafiken. Den fungerar alltså som övärldens normalambulans och gör vanliga sjukresor inte bara akutresor. Ur den aspekten så kan man ibland välja vart man ska landa på ett annat sätt än när en ambulanshelikopter används på land där den bara används när det är superakut. Därmed skulle man kunna förbereda en plats där helikoptern kan landa med bra vägar som går dit på en ö om man vill styra vart helikoptern bör gå ned. Det kanske tom underlättar. Det är säkerligen inte supersmidigt för ambulanspersonalen att bära patienten in och ut ur en hage i varje fall.

• Gilla
Reactions: MM
Ja, jag tror iaf att det går att lösa på något annat vis. Det är ju inte heller sagt i TS hur stor ön är. Öland är en ö. Likaså Gotland. Visingsö är också rätt stor. Jag tror inte heller man har en häst på en ö som är lika stor som att bara en hästhage får plats på.

Men du förstår inte. En kilometer är LÅNGT i sådana här sammanhang, och de flesta öar är inte 200 meter långa..

Vi tar när helikoptern landade här. Det här är landet. Det är åkrar och fält all over the place. Det sista problem en helikopter får här är att landa. Helikoptern gick ner på en åker mitt i byn. Omgiven av djurhagar med djur i. Rent teoretiskt kunde den gått ner 200 meter på andra sidan vägen, utan att vara i närheten av djur. Den kunde gått ner 400 meter norrut på samma vis. Osv.

Men det den gjorde - och gjorde helt rätt i - var att gå ner så jäkla nära olycksplatsen den kunde. Sen kastade sig sjukvårdarna och läkaren ut och sprang allt vad de kunde upp till landsvägen. Helikoptern stod kvar med rotorbladen snurrande, redo att lyfta lika snabbt igen. Efter 10 minuter slog piloten av helikoptern och efter 20 minuter kom sjukvårdarna och personalen långsamt gående tillbaka =(

Förstår du att i det där läget så är 200 - 300 - 400 meter bort ett sämre val, ett val som kan vara skillnaden mellan liv och död även om det inte var det i det här läget. En helikopterplatta 300 meter bort - helikoptern hade högaktningsfullt skitit i den och gått ner precis där den gick ner ändå. Vilket är helt rätt.

Så en helikopterplatta löser inte alla problem även om den kan lösa en del.

@monster1 - kanske skulle ha skrivit "ett av syftena" så hade jag besparat dig att skriva ett så långt inlägg till ingen nytta. Jag känner till allt det där du skriver om, men bara för att alla uttryckningar inte är akuta så finns det ingen mening med att asfaltera någon plätt på skattebetalarnas beskostnad.

Att ta upp frågan med de ansvariga och diskutera vad som kan vara en lämpligare landningsplats är ett vettigt sätt att lösa det, men det föreslogs ju redan i inlägg ett eller två.

Om jag bodde där helikoptern ofta landade (strunta i vad för slags helikopter), och det inte gick att undvika att den landade där - då skulle jag vänja hästarna vid helikopter. Det borde låta sig göras med hjälp av en lokal flygklubb eller något - de brukar bli lyckliga över flygtimmar.

Sen som sagt, landa i hagen är ju lite extremt åtminstone om hagen inte är väldigt stor, men här har som sagt ambulanshelikoptern gått ner, polisen har sökt med helikopter (på låg höjd) efter bortirrade gamlingar, det har flugit olika sorters mindre flygplan lågt, inklusive de som fotograferar, man har markkarterat (?) på låg höjd med flygplan och ett par gånger har det flugit militärflyg. Ingen häst genom åren, inte ens de med så att säga lite klenare nerver sådär rent allmänt, har brytt sig. Så det borde inte vara omöjligt lära en häst att helikoptern som går ner i närheten är ofarlig? Om man nu måste samexistera med den.

@monster1 - kanske skulle ha skrivit "ett av syftena" så hade jag besparat dig att skriva ett så långt inlägg till ingen nytta. Jag känner till allt det där du skriver om, men bara för att alla uttryckningar inte är akuta så finns det ingen mening med att asfaltera någon plätt på skattebetalarnas beskostnad.

Att ta upp frågan med de ansvariga och diskutera vad som kan vara en lämpligare landningsplats är ett vettigt sätt att lösa det, men det föreslogs ju redan i inlägg ett eller två.

Tack, men jag känner nog att jag själv kan bedöma om jag vill göra "onödiga inlägg" eller ej men det är ju alltid bra att vara tydlig om man vill göra sig förstådd. Eftersom detta är ett diskussionsforum där ingenting leder någonvart så är ju alla och inga inlägg onödiga.

Jag ville mest tydliggöra att många av de utryckningar ambulanshelikoptern gör ut på öarna INTE handlar om att patientens liv hänger några sekunder eller minuter hit eller dit. Men det kanske redan var så tydligt i den här tråden att alla utom jag förstått det.

Det var ett väldigt tjat om skattebetalarna. Troligtvis är alla vägar på ön privata iom att det inte finns någon fastlandsanknytning så att en vanlig ambulans kan ta sig fram, så öborna är nog vana att de får lösa och bekosta sin infrastruktur själv.

@monster1 Du får gärna skriva hur långa inlägg du vill :) Eftersom att du svarade på mitt inlägg så ville jag göra klart att mitt inlägg inte på något sätt grundade sig i någon missuppffatning kring hur ambulanshelikoptern jobbar.

Hej!
Jag måste bara fråga, om en luftballong går ner i hästarnas hage och de skadas, kan jag få ersättning då?
Och om de går till attack och skadar människorna i och luftballongen, blir jag ersättningsskyldig??
Och sen om jag sitter på och inte lyckas hålla min ponny så han skadar någon och kanske blir skadad också, vems ansvar?
Hände för ett tag sen att en luftballong landade i min hage och min ponny försökte gå till attack när jag satt på...

Det var ett väldigt tjat om skattebetalarna. Troligtvis är alla vägar på ön privata iom att det inte finns någon fastlandsanknytning så att en vanlig ambulans kan ta sig fram, så öborna är nog vana att de får lösa och bekosta sin infrastruktur själv.

Jag tycker att skattbetalarna har viss relevans i sammanhanget ja, inte minst med tanke på ursprungsfrågan.

Och efter ett sådant här inlägg:

Så är det väl inte så märkligt att fråga om "dom" är skattebetalarna eller om det är ö-borna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka